LAB

Medlem
  • Antal indlæg

    25
  • Medlem siden

  • Senest besøgt

Community omdømme

2 Neutral

Profilinformation

  • Køn
    Mand
  • Bopæl
    København

For- og efternavn

  • Fornavn
    Lars
  • Efternavn
    Bertelsen
  1. Han hedder Kevin Murphy og spiller country - men det er helt ligegyldigt. Spørgsmålet er: Hvor stiller han kaffen? Se med omkring 0:28...
  2. Hej Gesta Triloer: Jeg spiller normalt figuren som 16-dels trioler med HH kørende i 1/8-dele: HVFHVF (så ligger HH sammen med højre hånd). Jeg afslutter figuren med dobbelt stortrommeslag, således at jeg lander på et taktslag. Jeg spiller iøvrigt figuren med venstre hånd i førersædet: VHFVHF - og så skifter jeg førerhånd: HVFVHF. Og der er uanede variationsmuligheder. En øve-rutine kunne se således ud: Takt 1: HVFHVF HVFHVF HVFHVF HVFHVF Takt 2: VHFVHF VHFVHF VHFVHF VHFVHF Takt 3: HVFHVF HVFHVF VHFVHF VHFVHF Takt 4: HVFHVF VHFVHF HVFHVF VHFVHF Takt 5: HVFVHF HVFVHF HVFVHF HVFVHF Takt 6: F - pause, og så forfra Og vend så figuren om, så du starter med venstre hånd! Øv skidtet til klik! Og start i behageligt tempo (60?) og øg tempoet med 10 ad gangen, til du når et hurtigt tempo (140?). Jeg synes figuren er sjov - men den er også temmelig voldsom og dominerende, den fungerer sjældent rigtig godt som fill i et nummer. Jeg bruger den mest i en solo eller som larm ved en afslutning... Håber, det er brugbart, Hilsen Lars
  3. Vi har alle vores egen måde at sidde bag trommerne på. Det er en del af vores signatur, vores look, vores stil. Men hvis vi kommer til skade, når vi spiller, så er det på tide at afsøge nye metoder. Jeg tror ikke, du kommer af med dine problemer, hvis ikke du ændrer din position bag trommerne. Jeg vil helt klart sige, at du sidder for højt - og at dine trommer sidder for lavt af samme årsag. Dine underarme, når du slår på lilletrommen, peger for meget nedad. Det sidste er det største problem, tror jeg. Prøv at se denne video, det giver god mening - han snakker meget, be patient Det er hans betragtninger vedrørende siddehøjde og lilletrommehøjde, der er interessant:
  4. LAB

    Metronome

    Jeg bruger Peterson både i øveren og live - men jeg bruger ikke vibrations-funktionen. Har testet vibrationen, og det virker fint med en clips i bukse-linningen, eller hvor det gir' mening. Peterson kører på indbygget batteri, der er ingen oplader, man smider den i USB-indgangen på den bærbare ved opladning. Batteri-levetiden er høj. Generelt er jeg ikke specielt imponeret over Peterson, lidt plastik-agtig. Og så kan man ikke skrive setlister ind i maskinen, det er bare numre - som så skal stemme overens med setlistens numre, og når setlisten lige bliver lavet om en time før et job, så skal man omprogrammere hele lortet. Jeg synes, Tempo er en super fed løsning: Jeg kan programmere alle de sætlister, jeg har behov for, og redigere i dem, Tempo har vibration, den kan stort set det hele. (Har ikke tjekket om vibrationsdimsen fra Peterson virker på telefonen, det ku sgu være smart!) Måske er tiden løbet fra gadgets, der kun kan én ting?
  5. LAB

    Wrap...

    Måske de kunne efterligne Oriental Gold? Altså ikke fordi, det er sindsygt flot, men så slipper jeg for at coate/lakere hele sættet...
  6. LAB

    Wrap...

    Tak for jeres svar! Autolakerer-løsningen er jo lige til højrebenet. Bortset fra at Oriental Gold ikke er en enkelt lakering: Der er nogle små pletter eller "bumser" under den sidste lakering. Det bliver svært at efterligne for en autolakerer... Alternativt kunne jeg droppe guldsettet, slibe alle tønderne ned, bejse og lakere - og på den måde få et cherry-red trommesæt, der matcher min nye 10'er. Eller er det totalt hul i hovedet??
  7. LAB

    Wrap...

    Hej med jer Håber, I kan hjælpe mig med gode svar: Jeg har et Yamaha Birch Custom Absolute lakeret i "Oriental Gold". Sættet består af 12" TT, 14" FT, 16" FT samt 22" BD. Nu har jeg så købt en Cherryred 10"er (lakeret) på Ebay - men den passer jo ikke til resten af sættet. Ligegyldigt i studiet men vigtigt på scenen. What to do? Jeg har tænkt på at wrappe den i en gold glitter wrap, som ikke er helt det samme. Man kan næppe se forskel fra dansegulvet... Her er mine spørgsmål: - Påvirker wrap klangen i trommen? Og er der eventuelt forskel på den tynde Taiwan og den tykke Delmar (fra ST)? - Er det i virkeligheden federe - læs "flottere" - at wrappe hele sættet? - Er det hærværk af et fint trommesæt, skulle jeg hellere lade det urørt? Så hvad synes, gode folk? Hilsen Lars
  8. Her et eksempel på en musiker, som blander teknikkerne med fordel - tjek soloen ved 06:55. Uanset om man kan li' musikkern eller ej, så er han dygtig med et stort overblik. Og traditional grip er ikke kun for jazz-musikere, det demonstrerer Sucherman her, han slår HÅRDT!
  9. Hej Emil To råd fra herfra: - Find en lærer - Sæt dig mål - læg en plan/strategi Mht. en lærer: Det er fint at øve alene, og hvis du er selvkørende, hvis du forstår at omsætte, dét du ser og hører, til korrekt teknik og efterfølgende musik, så kan du komme langt. Men det er fint at få pudset teknikken af undervejs, og en lærer kan inspirere og forklare med udgangspunkt i dit spil og din person. Hvis du ikke er super god til at omsætte indtryk til udtryk og korrekt teknik, så skal du helt sikkert få en lærer! Læg mærke til, at en dygtig trommeslager ikke nødvendigvis er en god pædagog - og omvendt. Find ud af, hvad du har brug for - inspiration eller hardcore teknisk indføring eller begge dele. Prøv dig frem, til du finder dén lærer, som du swinger med og lærer mest af. Mht. målsætning: Hvor ser du dig selv om 1, 3, 10 år? Hvad vil du kunne teknisk og musikalsk. Og hvordan kommer du derhen? Skal du optages på en skole og hvor (DK eller ?), hvilke bøger skal du læse, hvilke lærere skal du undervises af, hvem skal du spille sammen med, hvordan skal du finansiere din uddannelse? Er dit netværk stærkt - hvis ikke, hvordan gør du det stærkere? En målsætning er en levende størrelse, som kan og skal justeres løbende, når forudsætningerne ændrer sig. Du skal ha' hjælp til at formulere en målsætning, en dygtig lærer kan garanteret hjælpe dig. Eller måske en studievejleder fra en anerkendt uddannelsesinstitution... Held og lykke! Hilsen Lars
  10. Tak, drenge! Så er Tempo købt og installeret
  11. Og tak for grundigt svar, Kasper!
  12. Cool - jeg må på jagt efter en Clickstation. Henrik: Den App dér - hedder den mere end Tempo?
  13. OK, det lyder sgu smart - hvordan foregår det? Altså ved at sætte hånden eller stikken ned på Clickstation?
  14. @ Henrik Rathje: Kan sgu' ikke lige finde Tempo til iPhone i App-store: Tempo SlowMo fra Martian Storm er vel næppe den rigtige? Hilsen Lars
  15. Hey allesammen! Tak for jeres super kvalificerede svar og gode råd! Clickstation og in-ear lyder til være en mulighed for mig. Det fedeste er selvfølgelig at kunne numrene på rygraden, men i fredags spillede jeg med orkester i Amager Bio efter kun få øvere - og så sad det sgu' ikke helt i skabet, det dér tempo. Det irriterede mig. Som tidligere sagt: Hellere for langsomt end for hurtigt! Jeg har øvet til klik/perc-loops i mange år, men jeg synes, det stjæler noget dynamik og swing live. Tempo er normalt ikke et problem, når der er tid til at øve tingene ind. The million-dollar Q: Hvorfor stoppede Yamaha med at producere Clickstation? Hilsen Lars Og lige et skud af sættet i Amager Bio: