Jeg bliver sku lidt ramt hver gang jeg læser om koncert gæster der skyder skylden på spillestedet.
For at sige det lidt firkantet så er det aldrig bygningen/spillestedet skyld, det peger altid tilbage til lydmanden.
Som jeg plejer at forklare folk der kommer hos mig og klager over lyden, så er det enten fordi lydmanden ikke kan sit kram (det er MEGET sjældent) eller fordi han simpelthen ikke har tiden til det.
Store produktioner som dem der er nævnt for oven, har et meget stramt tidsskema, de rykker som regel ind til et bart gulv klokken 08.00 om morgenen og gæsterne bliver lukket ind i hallen klokken 18.30, på den tid skal ALT stilles op og det siger ikke så lidt med alt det sceneshow kunstnerne har med disse dage.
Scene, lys, lyd, effekter, merchandise, barer osv. er ca. færdig opstillet klokken 15.00, derefter kan lydmanden så begynde at få hul igennem og prøve at forstå det lokale han nu står i, inden kunstneren så står på scenen og vil lave lydprøve.
Så rundt regnet har han max. en time til at lave den fede lyd i et lokale han måske aldrig har været i.
Man kan jo selv prøve at tænke over hvad grunden er til at der ikke er plads på de fleste produktioner til at lave ordentlig lyd, men det er jo ikke nogen hemmelighed at kunstnere i dag ikke tjener meget på deres pladesalg, så det skal jo hentes ind andre steder, det gør at de spiller mange koncerter og de prøver at presse det hele sammen så de kan nå så mange som muligt på så kortest tid.
Det sker dog også at der faktisk er produktioner der kommer uger før med en lydmand og laver de såkaldte bip test af lokalet, så de er forberedt på spillestedet udfordringer når de ankommer med den stor produktion, det er jo kunstneren selv der i sidste ende skal gøre op med sig selv om man vil bruge penge på det.
Et godt eksempel på alt det her med at bebrejde spillestedet er næsten lige sket for mig og min arbejdsplads, en af vores koncerter for en rigtig god anmeldelse og vi bliver rost for at lyden var fremragende i hallen, 8 dage senere er der så en ny artist i huset, samme anmelder bruger det meste af sin anmeldelse på at svine os og bygningen til for vores dårlige lyd, så når hr. og fru. Danmark læser dette får de opfattelsen af at det er vores skyld at lyden er så dårlig.
Så en lang historie kort, den rammer tilbage på lydmanden hver gang.
Gryden.