søs

TS Bidragsyder
  • Content Count

    928
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    17

søs last won the day on April 22

søs had the most liked content!

Community Reputation

40 Neutral

7 Followers

About søs

  • Rank
    Utrol-mester
  • Birthday August 22

Kontaktmetoder

  • Website URL
    http://skjelmose.mono.net/
  • ICQ
    0

Profilinformation

  • Køn
    Mand
  • Bopæl
    Vildbjerg (weest'å)
  • Interesser
    Løb, trommer, pc, familie - og MUSIK .. fra JAZZ til HEAVY ..

For- og efternavn

  • Fornavn
    Søren Ø.
  • Efternavn
    Skjelmose

Recent Profile Visitors

13,063 profile views
  1. Det lyder da fedt - en god blanding af moderne og "vintage" lyd! Og Lundgaard Studio er et fantastisk sted. Fedt udstyr i fede lokaler - i en dejlig lokalitet med skøn natur.
  2. Har ikke så meget at tilføje til det her ... og så kommer følgende lange svade alligevel ... Der er forskel på, om man spiller til en privat fest eller til halbal, koncert og lignende. Til en privat fest er det ikke musikerne, der er i centrum - men forhåbentlig værten (fødselaren, brudeparret, o.lign.). Her skal musikerne forstå at gøre sig "usynlige" - og kun lægge baggrunden for en god fest. Det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan udstråle entusiasme eller glæde ved musikken. Det er blot ikke musikerne, der er i centrum til et sådant arrangement. Til halbal ændrer situationen sig lidt. Her må musikerne gerne gøre opmærksom på sig selv - og levere underholdning og show fra scenen - udover musikken. Dog skal man stadig være klar over, publikum ikke er kommet for at se musikerne (måske bortset fra inkarnerede Kandis-fans, hvis de er på plakaten ). Publikum er kommet for at danse og drikke - og snakke med de andre gæster. Til en koncert må man gå ud fra, publikum er kommet for at se (og høre) nogle bestemte musikere. Her er det altså selve musikerne, der bliver "hyldet". Her SKAL der være noget for øjet også. Det er en ganske anden situation end de andre. Dog har jeg oplevet, at publikum står og snakker (højlydt) til koncerter. Det er måske nok mest på mindre spillesteder (som fx Fermaten i Herning), men det er da pi...-irriterende, når nu vi andre er kommet for at høre musikken.
  3. Det kan måske forklare noget om, hvad jeg er oppe imod. Hvis man ikke engang selv kan bestemme, hvilke udtryk man vil fremme indenfor original-musik, er vi da langt ude. Som jeg skrev tidligere, var der een, der i mit opslag på Fjæsen, mente at "... hvis man blot smiler, holder humøret højt og får publikum med sig, kan man sagtens spille piv-ringe ..." (mit citat - ikke ordret fra Fjæsen). Vedkommende er - øjensynlig - ansat ved Metronome Produktions, så her ligger måske en del af forklaringen på tidens skred. Hvis produktions selskaberne mener dette - altså, at det ikke betyder så meget, om man kan synge eller spille - blot man trykker en fest af. Ja, så står jeg af ... Vedkommende mente så osse, jeg så uengageret ud på billedet ovenfor - hvilket han nok godt kan have ret i. Jeg er ikke god til at se "besværet" ud på en scene - bevæger håndled mest og ikke nødvendigvis hele armen fx ... men jeg kan måske godt vise et lidt mere "engageret" billede - dog stadig uden smil ....
  4. Først, tak for svar - håber vi kan holde tråden her på et fornuftigt stade! Er helt med på, man skal vise engagement og tilstedeværelse - men de 2 ting skulle da også meget gerne afspejles i den lyd, der kommer ud i lokalet. For - som een skrev i det opslag, jeg lavede på FB - hvis man blot smiler, holder humøret højt og får publikum med sig, kan man sagtens spille piv-ringe. Det ville jeg ikke kunne holde ud i mange sekunder - så ville jeg blive nødt til at forlade scenen. I mit univers er det fedt, hvis en trommeslager ser ganske uanstrengt ud - men leverer et trommespil, der kan få mig til at tabe kæben. Husker, da jeg var til koncert med Ozzy Osbourne, hvor trommeslageren (Tommy Clufetos) nærmest konsekvent løftede venstre trommestik så højt op, han kunne. Han spillede fedt, men denne gimmick så yderst kunstig - og unødvendig - ud. Alt andet lige, må det da hæmme hans trommespil (ved godt nogle heavy-slagere bruger denne gimmick). Som "Ulfn" skriver, findes der musikere, der ifører sig mærkelige kostumer, når de spiller. Dem om det - jeg vil hellere levere noget kvalitets-musik! I mine øjne bliver det hurtigt en form for ”prostitution”, hvis man skal gøre noget, man grundlæggende ikke bryder sig om. Så vil jeg nok hellere opsige samarbejdet med sådanne musikere! Sidste halvdel af det, jeg skrev i det første indlæg her i tråden, hænger måske sammen med følgende – som Hasse Tang også er inde på. Jeg synes, der er sket et skred indenfor dansemusik og det publikum, der hører sådan noget musik. I 90’erne, hvor jeg også spillede mange jobs indenfor dansemusik, var der ikke nær så mange, der afbrød musikerne midt i et nummer. Med den lette adgang, der i dag findes til musik på nettet, er det som om, respekten for musik-håndværket er dalet markant.
  5. I disse agurke-tider, må man jo gribe til de mindre, måske lettere ubetydelige emner! Men, altså ... i de 2 dansebands, jeg "afløser" i på mere eller mindre fast basis, forventer "kapel-mesteren", at man smiler (konstant). Hertil svarer jeg, at skal jeg sidde og smile, går det ud over sammenhængen i musikken. Og jeg synes faktisk, jeg har pænt travlt med at spille efter klik + synge kor (enkelte numre endda lead) + fylde tilpas med trommer på, så musikken hænger ordentlig sammen. Og selvom det "kun" er dansemusik, må det gerne lyde godt - hvis ikke det gjorde, ville jeg slet ikke tilbyde mig som trommeslager. Jeg hader selv at være til en fest, hvor musikken stinker ...! Samtidig kommer gæsterne/publikum af og til op og ønsker numre (vi måske alligevel ikke kan spille) - nogen gange endda midt i et nummer. Her vælger jeg ofte at ignorere dem - eller henvise til kapel-mesteren. Jeg sidder nemlig oftest med in-ears på - og kan så alligevel ikke for godt høre, hvad folk siger (af og til samtidig med, jeg skal koncentrere mig om ovenstående). Som en lille fodnote, kan jeg indskyde, at jeg af og til oplever, at vi bliver afbrudt midt i et nummer, mens vi spiller "dinner-musik". Det er sikkert ikke noget, gæsterne/publikum tænker over, men det er da irriterende at opleve, når man nu bruger tid på at øve disse numre, for at få dem til at sidde i skabet. At undgå dette ville blot kræve af gæsterne/toastmasteren, at de venter med at "slå på glasset" til pauserne imellem numrene (og dem er der for det meste mange af i løbet af en sådan middag). Generelt virker det som om, folk ikke altid ved / ikke altid har respekt for, at musik er et håndværk, der kræver en hel del af udøveren. Det er som om, visse folk tror, vi bare er en jukebox, man kan tænde og slukke efter behov ...! Til slut kan jeg berolige berørte heraf, at jeg da aldrig kunne finde på at lade mig mærke af ovenstående irritations-momenter. Allerhøjst kan jeg måske virke lidt ”overlegen”, da jeg ikke smiler så meget – og ikke nødvendigvis svarer gæsterne/publikum, når de ønsker numre. Gæsterne/publikum er jo mine kunder – og i forretningsverdenen er kunden jo kongen (”kunde ist könig”) … Ved ikke, hvordan I andre har det med emnet - oplever I noget lignende? - eller har I et simpelt trick til, hvordan man kan ”fastlime” et smil til sådanne arrangementer? P.S. Heldigvis spiller jeg også i 2 rock-bands, hvor der ikke er krav om smil an'mas' ... her er jeg nemlig medbestemmende omkring fremtoning, hvad vi spiller, lyden m.m. ... her er stedet, hvor jeg "am lettin' steam out" ... hvor de 2 dansebands nok mest er et spørgsmål om lidt extra kroner i min slunkne kasse - skønt jeg generelt elsker at spille (uanset genre) ...! P.P.S. Nedenstående billede viser, hvordan jeg ser ud, når jeg smiler mest …!
  6. Ser godt ud. Lidt specifikationer ville være på sin plads - stortrommen ser lidt klejn ud foran den mandsperson på billedet. Men den har dog 2 x 10 lugs, så helt lille er den nok ikke ...? Tror du, et sådant nyt Yamaha-letvægtsstativ kan bære både en 10" tam OG et 16" bækken? - eller 20" Ride OG 18" crash.
  7. Har 2 slags - ved dog ikke, om du tænker på nogle, der er ældre end dem, Gunnar? Er godt tilfreds med de her - har vist 5-6 stk. i alt, som bruges jævnligt (især på spillejob). P.S. Ellers er der jo osse Lars' fede t-shirt (2. billede).
  8. Som jeg ser det, er det en fase af livet, man skal igennem. Da mine spille-kammerater begyndte at købe hus og bil - få fast arbejde og børn - gik musik-livet i stå for mit vedkommende. Selv forblev jeg "ungkarl" til op i 30'erne (on/off), så jeg havde egentlig tiden, men de fleste af mine jævnaldrende havde ikke. "Heldigvis" får hjemme-hyggen ende for de fleste - så i dag er der tid til musikken igen. Det betyder, jeg pt. spiller i 3 bands - og nyder det (selvom det kan være svært at få til at passe ind i kalenderen, da alle gerne vil ud at spille - og jeg kun kan være eet sted ad gangen). Til gengæld betyder den elektroniske tidsalder, at det er en dårlig ide at sige til hinanden: "Vi aftaler lige via mobilen, hvornår vi øver næste gang". Det fungerer ikke, da vi så har svært ved at finde en dag, vi alle kan. Derfor insisterer jeg på, at vi finder en ny dato, inden vi går hver for sig efter en øveaften.
  9. ... vil da gerne lege lidt med her ... Paiste 2002 - blandet sorte og røde .. nye og gamle. Fra venstre mod højre på billedet: - 14" 2002 hihat = "rød" Medium top + "sort" Sound Edge bund - 16" 2002 "sort" crash - 12" 2002 "rød" splash - 20" 2002 "sort" ride - 18" 2002 "rød" crash - 14" 2002 hihat = "rød" crash som top + "rød" Medium bund (hihatten er fastlåst). Har ellers i mange år sværget udelukkende til 14" og 16" crash - men disse bækkener er nu altså bedst fra 16" og op.
  10. søs

    Clear vesus Coated

    Tak for det! Syntes jo netop, der var for megen lyd i trommerne med clear. Med coated kan jeg bedre styre lyd og efterklang - særlig når de mikes op. Og jeg synes samtidig, trommerne får mere fylde med coated (mener Henrik Rathje engang har skrevet, coatede skind fremmer mellemtone = fylde). Jeg er bestemt ikke ekspert i at lave lyd på en mixer, så det er nødvendigt for mig, at trommerne lyder "næsten", som de skal fra starten. Det bliver nok mest til lidt mere bund og top, når jeg mikser trommelyd til spillejobs. Skal bestemte frekvenser dæmpes for at styre efterklangen (trommens "syngen"), står jeg af - her ved jeg for lidt.
  11. Hej! Nu har jeg gennem længere tid brugt Remo Emperor Clear som slagskind på mine Rathje trommer - på 10" og 14". Synes dog, de "synger" lidt rigelig - det høres særligt, når de mikes op på spillejob. I dag skiftede jeg så til Remo Emperor Coated - og sikke dog en forskel. Dejlig fyldig lyd - og ingen lang efterklang. Bilder mig selv ind, jeg har stemt trommerne ens Clear contra Coated - men der er væsentlig forskel. Aldrig mere Clear til mig ...
  12. søs

    Yamaha

    Ifølge Danguitar har et Yamaha dtx450k (se link 1) fra nyt kostet 3995 kr. Subwoofer og højttalere - hvis de hedder YAMAHA MS50DR (se link 2) - kostede fra ny 3524 kr. https://www.danguitar.dk/yamaha-dtx450k-el-trommesaet https://www.4sound.dk/trommer/tilbehoer/oevrigt-tilbehoer/yamaha-ms50dr Det giver i alt = 7519 kr. Hvis vi går ud fra halv pris, som det ofte ses for musikudstyr, giver det 3759 kr. Er højttalerne mindre end dem, jeg henviser til, bliver prisen selvfølgelig tilsvarende mindre. Så altså - omkring 3500 kr vil nok være en rimelig pris, synes jeg.
  13. S'fø'li' må du bruge min ide med at montere en Roland pad inde i stortrommen. Det med at "hitte ud af det" er jo helt op til een selv. Jeg fik en pladesmed til at bøje / svejse en metal-holder, som sidder fast der, hvor tamholderen normalt sidder - i de samme huller som tamholderen (ingen extra huller i BD'en). Jeg har forsøgt at tegne, hvordan metal-holderen ser ud (de røde streger). Det hvide runde hul er slagsiden - det sorte hul er frontskindet. Pad'en sidder så spændt fast på den (røde) metal-holder yderst på "pinden".
  14. Ja, størrelserne på snare og tammer er vigtigt, synes jeg osse. Kunne godt tænke mig at prøve denne snare fra Drum-Tec (billed 1): https://www.drum-tec.co.uk/drum-tec-diabolo-13-x-5-snare-drum-hand-hammered Har læst en masse godt om den - den skulle passe til Roland's moduler, men ved jo ikke - hvor præcis, den er og føles. Prisen på 399 euro er jo ikke dyrere end Roland's tilsvarende snare-pads. Har aldrig prøvet ATV, men har købt en "2box DrumIt Three" (billed 2) for nylig. Dette modul har nogle fede lyde (og du kan købe flere, hvis du lyster - bl.a fra Superior Drummer), men jeg synes, den er lidt upræcis ind i mellem. Det er, som om, den bliver en smule bagefter (latency) af og til - særlig BD'en er slem. Det kan man sikkert redigere sig ud af, men så langt er jeg ikke kommet endnu (menuen er lidt rodet). Ligeledes fungerer min hihat - VH11 - heller ikke optimalt med modulet. Her er Roland's moduler langt lettere at betjene - nærmest plug'n'play. Dog har jeg i tidens løb rodet en hel del med at finde de rigtige lyde i TD-25'eren - og bl.a. stemt op og ned på lydene for at opnå så meget "naturlig" lyd som muligt.