difquin

Member
  • Content Count

    2,489
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

difquin last won the day on November 25 2014

difquin had the most liked content!

Community Reputation

12 Neutral

3 Followers

About difquin

  • Rank
    TS Senior
  • Birthday 02/21/1979

Kontaktmetoder

  • MSN
    difquin@hotmail.com
  • Website URL
    http://www.forcentury.com

Profilinformation

  • Køn
    Mand
  • Bopæl
    København S
  • Interesser
    Musik, trommer, PC spil, frontendudvikling, golf, esoterik, politik

For- og efternavn

  • Fornavn
    Jonas
  • Efternavn
    Landt

Recent Profile Visitors

7,217 profile views
  1. Opstået fra de døde! Har været totalt inaktiv på trommeslageren i nogle år. Her er en kort update: 2014: Musikken i progbandet var god, men vi kæmpede med at finde et stabilt lineup. Ikke desto mindre spillede vi og begyndte at komponere sammen. De andre gutters hashtåger dræbte dog gradvist ambitionerne og spillelysten i progbandet. Jeg fik da at vide, at Forcentury havde sagt farvel til deres trommeslager, så efter lidt frem-og-tilbage skred jeg fra progbandet og fandt sammen med de gamle drenge igen! Det var en spændende tid, men manglen på brugbare vokalister slog bandet langsomt ihjel, og efter 6 måneders tovtrækkeri gik vi modvilligt på pause. 2015: For at holde hjulene igang, fandt jeg og den ene guitarist sammen og begyndte at komponere mere rene prognumre. Spillelysten var stor, og vi begyndte at lede efter folk. Vi fik bassisten fra mit 2013 band med, og sled os igennem en hel del håbefulde men ligeså håbløse musikere og sangere til frugtesløse auditions. Ved udgangen af året havde vi endelig et komplet lineup. 2016: Kort efter nytår skred guitarist og sanger. Heldigvis fandt vi kort efter ung guitarist og lidt senere en virkelig god sangerinde. Vi begyndte at opøve og komponere videre, og i efteråret begyndte vi at indspille en ep, og vi lagde os fast på en 80% dansksproget stil, som virkelig føles frisk når stilen er progrock(/-metal). Navnet blev Ballast for at bibeholde et internationalt præg trods tekstsproget. 2017: EPen blev færdig (https://soundcloud.com/ballastdk) og vi begyndte at opøve set og lede efter job. Vi spillede to jobs, hvorefter bassisten måtte gå på pause pga personlige problemer, og omkring jul (hvad er der med juletiden????) skred sangerinden. 2018: Vi har brugt året på at lede efter bassist og ny vokalist og komponere nye numre. Bassisten fandt vi i foråret, men sangeren lader vente på sig. Det er desværre voldsomt opslidende konstant at få forhåbningerne op for så at få dem knust kort efter enten af 1) talentløs sanger eller 2) menneskeligt ustabil sanger, som melder pas dagen før sin audition. Dem har vi haft 8-10 af. Jeg frygter, processen vil dræbe bandet langsomt, men vi får se. Tak fordi I læste med
  2. Tak for tippet. Bredahl er cool, men det ville være smartest med et studie, der lå lidt tættere på Kbh. Edit: Jeg har skrevet til Gundel, Andersson og Martinsen. Sidstnævnte opfyldte på ingen måde kriterium nummer 3.
  3. Jeg har indtryk af, at Flemming er en dyr herre
  4. Tak for gode bud allesammen! Jeg summer.
  5. Hej alle, Bandet skal finde en producer (til kommende plade,) som opfylder følgende kriterier: 1. Ikke er et brand men en dygtig håndværker 2. Laver god gammeldags heavy-lyd uden triggers, samples, beat detective og spandevis af kompressor 3. Ikke koster en bondegård (som i 40-50K) for at mixe/masterere en plade på 9-10 numre 50-60 min. Optimalt ville det være, hvis han/hun havde studie på Sjælland. Har I nogen gode bud? /Jonas
  6. Forsinket tak for input Frederik. Og af hjertet tak for input allesammen. Det har virkelig været vigtigt at få ord på den her debat, for jeg har manglet gode argumenter at diskutere processen med bandet ud fra. Jeg tror dog efterhånden, jeg har dannet mig et billede af, hvordan processen bedst kan gribes an. Grundlæggende er problemet tidspres og angst for at stå i stampe med bandet. Pladen skal dog være super velspillet, det er alfa og omega, så numrene skal sidde fast, virkelig fast, og det kommer de ikke til, før jeg får mere tid til at terpe dem. Det kræver, at vi udskyder trommerecording til en gang i slutningen af vinteren, så jeg har tiden det tager at øve numrene bedre op. Derefter optager vi skidtet akustisk, så jeg slipper for alt det tekniske gøgl. Det giver det bedste resultat, og det er mere optimalt for mig rent spilteknisk. Jeg tror jeg lukker debatten her og siger tak. I er velkomne til at diskutere videre, men jeg deltager ikke nødvendigvis. Og Frederik: Jeg har godt set ham rante, han er en sjov mand med gode pointer (selvom mange af dem er møntet på noobs)
  7. Udtalelserne er mest mine, men vores studie tekniker har også været god til at presse mig. På godt og ondt. Resultatet skal jo være optimalt.
  8. Tak for input, Lille John. Jeg er enig med dig i alt du skriver. Jeg ville også allerhelst have alle numrene fuldstændigt færdige og indøvede. Der er bare to udfordringer: 1. vi er sangerløse pt., endnu ingen brugbare ansøgere, 2. vi er et medlem kort måske helt til sommer. Jeg er kommet tilbage i folden for en måned siden, og jeg ville klart foretrække at færdiggøre numrene i ro og mag + spille dem live et par gange, så de begynder at sidde fast derinde, men som I andre sikkert har erfaret, er momentum en dyrebar ting i et band - der skal ske noget, ellers stopper toget. At begynde på pladen er et forsøg på at holde gang i kedlerne, selvom vi mangler to medlemmer. Desuden er over halvdelen af materialet sat i sten (selvom jeg ikke har det helt på rygsøjlen endnu) - det er resten der er lidt usikkert.
  9. Tak for input Henrik 1. Ang. øvning. Jeg er kommet til et sted i mit liv, hvor jeg har fundet en accept af mit niveau. Hvis forholdene var mere gunstige, kunne jeg sagtens øve mig mere, men pt. må jeg tage til takke med 1 til 2 solo-øvere om ugen. Jeg forsøger derfor primært at spille på mine styrker, men jeg mister nemt selvtilliden i studiet, når passager, jeg betragtede som trivielle i øveren, pludselig tager 20 takes at få båndet. Jeg vil gerne tage stressfaktoren ud af den slags passager, så der er tid til at øve dem mellem takes. Mht. tightness, så øver jeg til klik hver gang og har mine stortrommer i ørene, så jeg kan fornemme alle slagene. 2. Jeg kan sagtens forstå dine bekymringer ifht eltrommer + akustiske bækkener. Det er også slutproduktet, jeg er nervøs for, da jeg ikke har erfaring med denne form for indspilninger. Jeg er helt indforstået med, at lyden vil være bedre og nemmere at arbejde med, hvis jeg laver 100% akustiske indspilninger - fra sidste plade ved jeg også, at sound replacement med mine trommer er næsten unødvendigt, selvom produceren dubbede et par lilletrommeslag hist og her med samples fra mine egne trommer. 3. Der er en stressfaktor, jeg endnu ikke har nævnt. Bandet har indtil medio december at øve nye numre op, da et medlem bliver far ca. deromkring. Det betyder, at numrene ikke kommer til at være 100% færdige før vi starter studiet. Vi kommer til at have en konsensus om form mv. men passager af numrene vil være op til debat et stykke ind i indspilningsprocessen, da vi kun lige akkurat kommer til at have nået at spille dem igennem. Denne usikkerhed bryder jeg mig ikke om at skulle være eksponent for, da trommerne i sagens natur kun kan mices op én gang. Hvordan ville I gribe dette forhold an?
  10. Tak for input! Jeg havde aldrig overvejet at blande tingene, men jeg kan godt se det fede i det. Er lidt nervøs for tanken om at skulle holde styr på både et audio og et midi track, men hvis man ligefrem kan indspille bækkener efterfølgende, så er det måske en plan. Jeg summer
  11. Yowsa folkens, Jeg står over for at skulle indspille trommer til en metalplade en gang kommende vinter. Som tidligere bliver alt undtagen trommer og sang indspillet i soveværelser og øvelokale med henblik på reamping i mix-processen. Denne plade kommer til at blive indspillet henover 3-4 måneder. Jeg ejer alt nødvendigt grej, har et studie at tracke i bare 20 meter fra min øver og jeg har prøvet det før. Men tanken om studietid gør mig bare helt og aldeles utilpas. De sidste to indspilninger var mareridtsagtige for selvtilliden og motivationen. Alt for meget "igen, ikke tight nok", alt for meget "dangit, er træt, vi stopper her", alt for meget "åhnej, åhnej hvor bliver det her dyrt, fordi jeg ikke spiller stabilt nok", for ikke at nævne "der røg endnu en komplet weekend væk fra familien" . Når den slags tanker begynder at fylde billedet allerede fra første nummer, så bliver studiesessionen til en periode, man gruer for og allerhelst vil undgå. Derfor er jeg begyndt at overveje en alternativ rute: midispor indspillet på edrums (nej, ikke programmerede trommer). Denne approach ville give et par åbenlyse foredele: 1. Jeg kan indspille uden studie, rummet og mikrofoner er ligegyldige 2. Qua 1, så er udgifterne kun afhængig af grejindkøbet 3. Jeg kan indspille i mit eget tempo, når jeg vil og har overskuddet. Lokalet kører ikke på taxameter, og der behøver strengt taget ikke være en tekniker/producer til stede 4. Jeg kan rette/gentracke passager af sangene langt senere i studieprocessen, hvis sangene ændrer sig eller jeg finder på federe ting, da alt er digitale signaler - ingen punch in kvaler her. Slagsiderne er: 1. Ikke min egen trommelyd 2. Skal genlære numrene med et andet setup end mit akustiske, gendistribuere slagene på tønder og bækkener 3. Bækkenudvalget bliver lidt tyndt (3 pads + hihat) og opkog kan (så vidt jeg ved) stadig ikke emuleres godt nok 4. Der bliver en del computer-teknik, jeg skal lære, som jeg ikke på forhånd er skarp i. Jeg skal også lære eltrommerne at kende, så jeg kan indstille velocity mv. så det passer til mig. 5. Der bliver givetvis et dynamiktab 6. Ingen garanti for, at slutresultatet er superfedt, kræver en producer der kan arbejde med miditrommer Hvad angår lyden, så ser jeg det som et mindre problem, da produceret lyd alligevel oftest er fjernt fra den rene akustiske lyd i kedlerne. Desuden findes der som bekendt mennesker, der bruger enorme ressourcer på at optage og programmere trommesamplepakker med meget høj kvalitet, hvor man kan vælge mellem et væld af trommer og bækkener og styre mikrofonopsætninger. Steven Slate, Toontrack m.fl. Jeg er derfor ikke nervøs for, at trommelyden i sidste ende bliver god og solid. Måske kommer bækkenerne til at føles anderledes fake, men der kan man vel eksperimentere. Mht. dynamikken, så er lydbilledet i metal som oftest så kompakt og komprimeret, at dynamiktabet er til at overse. De fleste slag skal være med fuld knald. Anyways, hvad ville I gøre i min situation? Skal jeg bare nosse mig sammen og tracke på konventionel vis, eller skal jeg følge hjertet og håbe, at slutresultatet sagtens kan være pladeværdigt? Tak for I læste med, Jonas
  12. Hov! Troede emnet var dødt - sorry Gunnar Det er en ASUS G750 - kan ikke huske de sidste bogstaver.
  13. Tak for svar. Jeg har prøvet panoreringen og forskellige playere uden held.
  14. Tak for tippet Gunnar. Jeg ved godt, man altid skal prøve med forskellige kabler, før man råber vagt i gevær. Problemet er der bare også i hovedtelefoner, så tror desværre ikke kablet (stereo minijack til split stereo jack) er synderen. Har også prøvet at rode med panningen på mit system uden held.