Jørn Elniff


Led Zeppelin

Recommended Posts

Jep! Jørn var et KÆMPE talent og en MEGET efterspurgt trommeslager! Swingede fantastisk og spillede superfedt! Desværre fik han en lidt tragisk skæbne, men damn, han var en dygtig musiker!

 

Han blev i øvrigt smidt ud af DKDM - hvad man gjorde dengang - for at spille jazzmusik!! Der er sket noget siden....

Link til kommentar
Del på andre sites

Jep! Jørn var et KÆMPE talent og en MEGET efterspurgt trommeslager! Swingede fantastisk og spillede superfedt! Desværre fik han en lidt tragisk skæbne, men damn, han var en dygtig musiker!

 

Han blev i øvrigt smidt ud af DKDM - hvad man gjorde dengang - for at spille jazzmusik!! Der er sket noget siden....

- Ja. Nu bliver man smidt ud hvis IKKE man spiller jazz . . . :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Mere Philly Joe Jones-style har jeg altid syntes, men de er jo næsten også samtidige!

 

Og mens du er ved de gamle danske, så tjek William Schiøpffe ud! Han ku dæleneddeme også swinge et orkester! Han spillede med en masse og findes på mange plader, bl.a med Radiojazzgruppen.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 år senere...

Jeg havde det enorme held, at blive nærmest tilfældigt introduceret for Jørn og komme under hans vinger som elev. Dette var længe efter han blev for invalid til at spille selv... - eller det vil sige: spille kunne han fandeme - om det så var med stemmen alene, eller med hans stadigvæk uhyggeligt rutinerede hænder.

Det var bentøjet der var den største fysiske forhindering for ham i at kunne sidde ved et trommesæt.

Jørn var en eminent lærer på flere planer, men især dyrkede han vigtigheden af at kunne lytte (altså lytte RIGTIGT koncentreret) og det at kunne spille "sangen" (i modsætningen til melodien eller blot rytmen). Jørn mente at det var uhyre vigtigt, at kende den tekstlige/lyriske og måske historiske baggrund for at kunne fortolke og akkompagnere optimalt.

Det lyder måske ganske banalt, men ikke desto mindre vente han hele tiden tilbage til dette.

Manner! - At se på hans hænder og kropssprog :-) Stort!

Den er også god nok den med at jazz (eller "negermusik" som det blev kaldt den gang) var forbudt og udsmidningsgrund på konservatoriet. Det blev dyrket om natten på skumle loftkamre.

Der var også en ok historie om den gang han blev optaget på konservatoriet:

Daværende professor i slagtøj Hans Fulling have fået nys om det spirende talen hos Jørn Elniff ad omveje og han aflagde derfor familien et besøg. Da han kom indenfor sagde han "SPIL!" til lille Jørn. Og jørn spillede... "Fru Elniff!" Sagde Fulling til Jørns mor - "deres søn skal være musiker! Og det kommer til at koste 1400,-!" hvor efter Jørns mor besvimede og gik i gulvet.

(beløbet er ikke 100% sikkert ;-) )

Han belv i øvrigt optaget på dispensation, da han egentlig ikke var gammel nok til at studere på kons.

 

Well - Jørn var virkelig en af de helt store - og nok den største i Europa.

Han spillede jo også med NHØP (når det ikke var "Moses"), da han denne var så lille, at han blev hentet af sine forældre kl. 10, når de spillede om aftenen.

 

Nå. Det var vbare fodi der lige dukkede en masse op, da du nævnte ham. Ole Koch Hansen kan også en MASSE historier om ham, da han jævnligt kom forbi på besøg :-)

 

Lyt til ham!

- Folke

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Når jeg sidder her og læser Folkes fine indlæg, kommer jeg i tanke om disse to gode bøger som jeg varmt kan anbefale. De beskriver dansk jazz historie i to forskellige epoker, selvfølgelig med Jazzhus Montmartre som omdrejningspunkt. Netop Jørn Elniff har selvfølgelig sin helt egen plads i denne historie:

 

-køb dem eller lån dem på bibliotekekt ! ...det er dansk musikhistorie uanset om man er til jazz eller ej ;)

 

- "Montmartre, Jazzhuset i St Regngade 19" af Frank Büchmann Møller & Henrik Woldsgaard-Iversen

http://jazznyt.blogspot.com/2008/12/mestervrk-om-montmartre-frank-bchmann.html

 

- "Montmartre i Nørregade - Mig og monten" af Niels Christensen

http://gaffa.dk/anmeldelse/45023

 

Erik

Redigeret af erikjensen
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu