Hvor Kraftig?


Jonas

Recommended Posts

Hey guys!

 

Jeg skal have mig en Mac til noget lydproduktion, men hvor kraftig skal den være??

 

Jeg har både kigget på iBooks med 1.2 og 1.33 ghz, og på de nye MacBooks med 1.83 og 2 ghz - jeg tænker ikke så meget på ram og hd, da det kan udvides!

 

Den skal kunne kører 8 spor kunne jeg forstille mig (jeg er lidt grøn på området, så jeg vil ikke lige starte ud med 24! :) ), og jeg er ikke sikker på at en iBook vil kunne trække de 8! - men hvad ved jeg!

- Hvad ved I ?

 

Mvh Jonas :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvilket modul vil du koble på så du kan optage ind på 8 indgange? og hvilket software?... de specifikationer de giver/kræver er dit svar.. men hold dig på den gode side!

Link til kommentar
Del på andre sites

Mht. kraft, så kan jeg fortælle, at min gamle Powerbook Pismo 400mhz G3 (!) kunne afspille 24 spor samtidig med at den indspillede 8 nye...på den interne harddisk! Derfor er 8 spor absolut intet problem for en iBook G4 uanset model.

 

Du skal vide, at en Mac Book er meget kraftigere end en iBook, og derfor vil kunne køre flere plugins. Eneste minus ved Mac Book er, at der er en masse software der ikke kører på den...endnu.

 

Jeg vil så også tilføje, at du bør købe en ekstern firewire harddisk til at indspille dine lydfiler på. Det kan ikke anbefales at køre på den interne disk.

 

Mvh

Gunnar

Link til kommentar
Del på andre sites

Til redigering vil du kunne mærke de ekstra kræfter i en macbook tydeligt. Processorerne er langt mere kraftfulde end i en ibook. 1 gb ram vil også gøre godt. Hvis pengene er til det, vil du blive glad for investeringen.

 

Nogle gange er det billigere at købe ekstra ram hos en anden leverandør end apple, men hvis du skal have den fulde ydelse ud af dem, bør du have to ens blokke. Hvis du selv vil opgradere til 1 gb, bør du derfor købe to ens 512 mb blokke, og sætte i.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen, og tak for de mange svar! :dev:

 

Jeg har forhørt mig og søgt på mange forums rundt om på nettet, for at tjekke op på dette emne! En ting der slog mig var at utroligt mange mener at PC er både en billigere og bedre løsning, hvis altså bare pc'en bruges udelukkende til lyd, og ikke til spil og diverese ting! Altså siger de "kloge" at man har en tendens til at fylde pc'en op med alt muligt skrammel, fordi man kan, og derfor bliver pc'en tit mere ustabil en Mac.

 

Spørgsmålet er så; Ville det være bedre at købe en PC (med mere kraft, for samme penge!), og udelukkende bruge den til lydproduktion, end at købe en Mac som kun måske er tilstrækkelig!

Hvad er forskellen? - PC må vel også kunne bruges, eller hvad....?

 

Jeg skal bruge computeren til at indspille med bandet, og samtidig vil jeg også gerne i gang med at lave noget musik selv - på computeren altså!

 

Mvh Jonas :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan oftest klares med en PC der har tjent sin værnepligt... dvs. det er meget billigt at skaffe computeren til det, men når du skal til at indspille på mange kanaler, så sig lige til hvis du finder noget billigt :dev:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Jeg ville stadig nok købe en mac da stort set alle de her programmer er udviklet til mac først og fremmest...Dvs sige der går længre mellem opdateringer til pc og nogle ting især en del plugins bliver ikke lavet til pc.

Selvfølgelig ville du kunne spare en klat med en pc men, når du nu skal ud og ha alle de svedige cracked plugins for du problemer for de findes ikke i samme omfang ...;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ville stadig nok købe en mac da stort set alle de her programmer er udviklet til mac først og fremmest...

Hvilke programmer tænker du på?

 

Dvs sige der går længre mellem opdateringer til pc og nogle ting især en del plugins bliver ikke lavet til pc.

Det er jo direkte usandt! Der er færre brugere til Mac end til PC, og PC er udviklings-standard alle steder, så det er virkelig i under 1% af tilfældende at opdateringer (også lyd-relaterede) kommer først til mac. (medmindre det selvfølgelig er et ekslusivt Mac-program. Logic fx.)

 

Selvfølgelig ville du kunne spare en klat med en pc men, når du nu skal ud og ha alle de svedige cracked plugins for du problemer for de findes ikke i samme omfang ...;)

Denne forstår jeg heller ikke. - Der er findes et langt større antal plugins til PC-baserede computere. (kvr-audio.com), især på freeware-basen, hvilket er superfedt hvis man bare har sit eget lille (billige) hjemmestudie, og synes det er fedt at køre med gratis vst-instrumenter!

 

M

Link til kommentar
Del på andre sites

QUOTE

Jeg ville stadig nok købe en mac da stort set alle de her programmer er udviklet til mac først og fremmest...

 

 

Hvilke programmer tænker du på?

 

---------------------------------------------------------------------

 

Jeg tænker på de 3 mest brugte programmer...

 

Cubase, Logic & Pro Tools...Jeg går ikke ud fra en der overvejer at købe en mac vil sidde og lave musik på de mindre musik programmer...

 

Cubase kom først til atari (1986) dernæst til mac (90), pc (92)

Pro Tools kom først og fremmest til mac mener det var (84) og først (1996) kom pro tools III til pcer...

Logic til atari (80) pc & mac ? men jeg ved det er til pc også men, der er trappet ned på produktion og opdateringer til pc...og grunden til det er igen mac er foretrukken i musik produktion sammenhæng...

 

QUOTE

Dvs sige der går længre mellem opdateringer til pc og nogle ting især en del plugins bliver ikke lavet til pc.

 

 

Det er jo direkte usandt! Der er færre brugere til Mac end til PC, og PC er udviklings-standard alle steder, så det er virkelig i under 1% af tilfældende at opdateringer (også lyd-relaterede) kommer først til mac. (medmindre det selvfølgelig er et ekslusivt Mac-program. Logic fx.)

 

---------------------------------------------------------------------------

 

Logic er ikke ekslusivt til mac men igen er det jo designet til mac først og fremmest og dermed underbygger du jo også min point...

 

Det er rigtigt der er flere brugere til pc på hjemme fronten end til mac men, vi taler om musik produktion her...Der er vel en grund til at 90 % af alverdens professionelle som uprofessionelle studier stadig bruger mac frem for pc...

 

 

QUOTE

Selvfølgelig ville du kunne spare en klat med en pc men, når du nu skal ud og ha alle de svedige cracked plugins for du problemer for de findes ikke i samme omfang ...

 

 

Denne forstår jeg heller ikke. - Der er findes et langt større antal plugins til PC-baserede computere. (kvr-audio.com), især på freeware-basen, hvilket er superfedt hvis man bare har sit eget lille (billige) hjemmestudie, og synes det er fedt at køre med gratis vst-instrumenter!

 

M

 

-------------------------------------------------------------------------

 

I dag bliver de fleste plugins også lavet til pc men hvis de fleste der har gang i musik produktion stadig sidder med en mac vil største delen af plugins i beskaffen hed jo altså også være til mac...

 

Og igen vil jeg sige der er vel ingen der overvejer at købe en mac for at side med freeware baserede programmer....Der er pc´en fin og tak for det...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror du vil blive gladere for en kraftig stationær.

 

Jeg har selv både en iBook og en motherfucker PC. PC'em bruger jeg KUN i studiet, og iBooken er bare fritidsmaskinen. Dog ville jeg ikke tøve med at købe en Mac hvis jeg havde pengene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu