Dæmperinge


Gæst Skav

Spiller du med dæmpering  

68 stemmer

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Log ind eller register dig som bruger for at stemme i denne afstemning.

Recommended Posts

Sys det er lidt old school at dæmpe trommerne - men what the heck, hvis det er den lyd folk skal bruge er det jo såen det skal være! :(

 

Jeg kan nu godt li klangen i mine Clear Emperor Skind! :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Normalt bruger jeg ikke dæmpning udover stortrommen, der har en Emad-pude og en Remo Muffler. Men som andre nævner kan det være nødvendigt ved opmikning. Prøver dog at stemme mig ud af lydproblemer så vidt muligt.

Afhænger nu også af genren - ville ikke bruge dæmpning overhovedet på jazzsættet, der godt må have meget resonans, men rocksættet kan godt leve med en klat moongel, hvis det er absolut nødvendigt i en opmiket situation!

 

Og undtagelsen - dæmperinge kan være fede, hvis man gerne vil have 80'erlyd i forbindelse med bestemte numre!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
Ingen dæmpning er nødvendigt hvis sættet er stemt ordentligt. :hmm:

Hm. Det er en sandhed med modifikationer

 

De bedste sæt kan du gøre det på så længe du ikke er miket op, men jeg er flere gange mødt op med et smukt stemt sæt (synes jeg selv), og når lydmanden så har smækket mikrofoner på sættet er, der en af tammerne der har en normalt vellydende overtone, som pludselig er ved at rykke hele glasbaren ned at væggen i den anden ende af rummet(eller andet) når der bliver skruet op for den

 

Så kan man enten:

1. Fjerne den på equalizeren - det synes jeg tit giver et mærkeligt resultat lydmæssigt

2. Stemme tammen om, hvilket kan skabe andre problemer i forhold til resten af sættet

3. Dæmpe overtonen væk med en ring, lidt gaffa eller lidt moongel

 

Jeg vælger normalt det sidste - og rykker det så af igen efter gig'et

 

Mvh

Klaus

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er indbygget en dæmpering i det skind jeg fik monteret på lilletrommen, så min 14" dæmpering har jeg smidt på min gulvtam, det fjerner lige de værste overtoner, måske jeg er lidt sart..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Syntes det er at dræbe trommer, med mindre det er i studie eller live.... Ville meget hellere købe nogen andre skind og stemme mig ud af det.... hvis jeg øver virvler på min snare så kan jeg godt bruge en - lyder af skidt, men for meget klang ellers...

 

Moongel hvis det skulle være :dev:

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg svarede ja, da jeg bruger powerstroke 3...

Okay, men det var ikke sådan nogle jeg tænkte på, for så er der vidst mange herinde der bruger dæmperinge :P

 

Tænkte mere på dem man ligger på tammer og snare..

Dem brugte jeg dengang, men nu har jeg fået nye skind, så de er ikke nødvendige længere :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er 100% af den holdning. At hvis man er nødt til at bruge dæmperinge, for at få den lyd man ønsker, skal man skifte til andre skind, eller stemme anderledes.

 

Det med at trommerne lyder anderledes når de bliver micet op, er rigtigt ja. Men når trommer skal mices op skal de stemmes dybere end man ellers ville. Både når der skal indspilles og live.

 

Så fat stemmenøglerne og find nogle skind der passer bedre til jeres smag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu