Er øvepladen Så God Som Sit Rygte?


Recommended Posts

Hey

 

Jeg er i den uheldige situation, at jeg ikke kan øve dagligt, da jeg som mange andre bor i lejlighed. Derfor har jeg tænkt på at anskaffe mig en øveplade, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at det virker mærkeligt, at øvelser på en lille plastikplade skulle forbedre mine evner bag et trommesæt...

 

Jeg mener; er der virkelig hold i min tidligere trommelærers lovprisninger af denne type øvelser?

 

Det kunne selvfølgelig være at det bliver mere interessant, hvis den er elektronisk - har I nogle erfaringer med den slags?

 

Vh Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg mener også, at din lærer har ret. Daglige øvelser på øveplade eller lilletromme er fundamentet for at vedligeholde eller videreudvikle en sund og brugbar teknik. Men det fedeste er jo naturligvis, hvis du også dagligt har adgang til et sæt. Det andet bliver man træt af i længen.

 

Der findes elektroniske øveplader, men hvorfor ikke bare slå en metronom til, mens du øver ? Det er skide godt, både som rettesnor på øveplade og sæt.

Link til kommentar
Del på andre sites

KNÆL FOR ØVEPLADEN!!!!

:huh: præcis..!!

 

... men jeg mener det også er vigtigt at få fornemmelse af sættet man spiller på! .. bruge tid på sit setup! finde de fede spots på en snare! og rimshots o.s.v! men øvepladen er virelig vigtig..!!! teknik er fandme vigtigt!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst hejson3

selvfølgelig vil du blive bedre. Det er bare det mere nodelæsning og teknik du skal øve på en øveplade. Du kan også øve rytmer, men der er det jo nemmere bag et sæt :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja! Til teknik.

Men lad vær' med at kun at bruge den. Du skal mindst spille trommer lige så meget! For det er trods alt musik du skal af frem og ikke kun teknik. Og det er sgu begrænset på en øveplade.

 

Er selv igang med øveplade ræset, og kan mærke det hjælper rigtig godt på teknikken! Så gå amok med det!! :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej igen

 

Tusind tak for de gode kommentarer.

 

Øveplader er tilsynladende ikke til at komme uden om, hvis teknikken skal forbedres, så er det må være den anden-bedste løsning, når man nu ikke kan sove ved siden af sine trommer længere.

 

Kom endelig med anbefalinger af hvilke typer og mærker, der er bedst!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kom endelig med anbefalinger af hvilke typer og mærker, der er bedst!

Hvis du skal have en almindelig øveplade tror jeg ikke der er den store forskel på de forskellige mærker. Selv har jeg en Remo som jeg er meget tilfreds med, den kan kun anbefales :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har virkelig ikke fået noget betydeligt ud af øvepladen, eller måske har jeg, man ved aldrig hvad der udvikler en, og det er jo det der gør rejsen i det musikalske landskab spændene.

 

Det kommer igen an på hvad din vision er med at spille´musik.

 

Hvis du vil spille en masse med andre folk og spille ude, så skal du sgu hellere fokusere på at spille med en masse folk.

 

Vil du være hardcore tekniker, jamen, så fokuser på det og den tid og arbejde der ligger i det.

 

Kan godt være jeg provokerer nogen her, men kan du en to-slagshvirvel overbevisende i rigtig mange dynamiske nivauer... og dærnest bruge din egen kreativitet til at bruge teknikken sammen med enkeltslag.. jamen så er byggestenen egentlig lagt... så skal du bare ud og spille - der kommer dine næste udfordringer. Ingen grund til at rode rundt med en øveplade når du første kører med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes, en øveplade er god at øve med. Lav nogle af de kedelige ting med den, som at øve med metronom. Og lav forskellige tekniske øvelser og få dem til at køre perfekt. Det er en udfordring, og med en øveplade kan man virkelig øve det, fordi man bedre kan høre det. Det siger ikke ka-boom-splat-a-crashhh, som jo på en måde lyder fedt ligegyldig hvordan man gør det. Det siger dok-dok, og dét er kun til at holde ud, hvis det sidder lige i det fucking skab :)

 

Så skaf dig en. Og husk at øve tingene, fx dobbeltslag, på noget med mindre rebound. Det er noget anderledes (sværere) at få stikkerne til at rulle på din 20" gulvtam, der er stemt helt i bund :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis du er trommeslager, går du garanteret rundt og dasker på alt inden for rækkevidde dagen lang (jeg gør). Min kone forærede mig en øveplade for at mindske daskerierne. Det har ikke hjulpet synderligt på mine urolige hænder, men det har forbedret min lilletrommeteknik en hel del.

 

Derfor er jeg glad for den og min lærer sagde som noget af det første, da han hørte mig: Du har en øveplade!

Link til kommentar
Del på andre sites

KNÆL FOR ØVEPLADEN!!!!

 

...

 

En øveplade er hvad du gør den til. Hvis du synes det er sjovt at øve teknik, ja så er den guld værd! Hvis ikke, så er der ingen grund til at have én...

Jeg synes bestemt ikke det er specielt sjovt at øve teknik, men har en øveplade alligevel, for at øve teknik... Jeg ser lidt teknik som bagsiden af medaljen som trommeslager... Ja, det og så slæbe grej... Puha, det kommer jeg til hele weekenden... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg siddet og læst de mange spændende og yderst divergerende holdninger til øvepladen og det er skægt, så forskellige opfattelser folk har af den, af teknik osv.

 

Det får mig lige til at grifle flg, en sen nattetime.

 

Først og fremmest synes jeg selv (min holdning) at det at øve teknik (som i min indre ordbog er lig med KONTROL) er en væsentlig del at det at spille musik / det at UDTRYKKE MIG MUSIKALSK! Den teknik/kontrol man opøver bliver jo en del af ens musikalske ordforråd og gør, at man kan forfine og nuancere det man vil udtrykke musikalsk, uanset stil og genre. Principielt kan man vel godt gå gennem livet med 25 gloser i sit eget ordforråd. Så får man noget at spise og drikke mv. Men så bliver ens vokabulariske udtryk nok noget ensidigt og man vil sikkert hurtigt kede sig selv og sine medmennesker. Uden udvikling, intet (menneskeligt) liv! Ergo, teknikken man bruger tiden på at lære på sit instrument, udvider ens udtryksmuligheder (og jobditto) som ord gør vores ordforråd. Og jo mere nuancerede ord vi kan, des mere præcist kan vi ramme det vi taler om / føler for!

Teknik er jo ikke bare at spille hurtigt, som visse har opfattelsen af. Det er at kunne spille præcist, dynamisk, have kontrollen over alle 4 lemmer osv. Hvordan det skulle blive "bagsiden af medaljen" at øve kontrollen over sin krop på instrumentet kan undre MIG, men, igen, det er KUN min holdning! Og det handler ikke om hvorvidt man vil være en "hard-core tekniker eller spille med andre folk"! Jo mere nuanceret og god ens teknik er, des større muligheder har man for at udtrykke sig musikalsk med andre. Tingene kan godt følges ad!

 

Øvepladen....tja, IMO er øvepladen en uvuderlig hjælp til ens trommespil. Af flere årsager. Men først skal lige siges, at adskiller man sin øveplad-øvning med sit spil på sættet, kan jeg snildt forstå, at den ikke giver mening! Det er IKKE to forskellige discipliner!! Tingene hører sammen, og pokker skulle da sidde og nørde på pladen, hvis det ikke skulle "omsættes musikalsk"!

 

Øvepladen er nøgen! Den lyder i sig selv dødkedeligt! Derfor er man tvunget til at arbejde hårdere for at blive tilfreds med resustatet når man øver på den, fremfor en lilletromme der lyder fedt, bare man kigger på den. Og derfor kan selv et Roland-sæt ikke erstatte pladen, da det jo også lyder fedt. (Jovist, man kan slukke det, men så er det jo en DYR øveplade...!) At få pladen til at "lyde godt" kræver masser af arbejde, men det arbejde er sjovt og spændende. At øve den fede hvirvel er yderst krævende men ligeså yderst GIVENDE på øvepladen! Det giver pote på lilletrommen. Det samme med de rudiments, stick-controløvelser mm. der alt sammen er vigtige dele i trommeslagerens "grunduddannelse"! Kan ikke huske HVEM der formulerede det sådan, men "lær tingene på EEN tromme (øvepladen) før du spiller det på 5 trommer!" Det giver mening. Og overskud. Når øvelsen sidder i fingrene så ud på sættet med det og lav musik.

 

Øvepladen er ikke et musikinstrument, men et uvurdeligt hjælpemiddel til, at blive bedre på sit ditto!

 

Lang smøre - just my 5 bucks... :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu har jeg siddet og læst de mange spændende og yderst divergerende holdninger til øvepladen og det er skægt, så forskellige opfattelser folk har af den, af teknik osv.

 

Det får mig lige til at grifle flg, en sen nattetime.

For pokker, den mand ER en troldmand her på siden. Det er det jeg altid har sagt.

Tænk hvad han kan formulere en sen nattetime ....... :P

 

Og nu er jeg nødt til at stjæle knægtens øveplade, og få ham til lære mig noder og hver en ting ................. shit, hvorfor kan jeg ikke bare forblive en glad gammel autodidakt fuldtidsamatør :D

Jeg kan ALDRIG tage ud at spille igen, jeg kan kun 3-4 ord, shit ...... :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det er fanme godt formuleret af ham Anders... Kunne heller ikke være mere enig.

 

Vil lige tilføje at øvelser på øveplade ikke behøver være kedelige. Der kan jo gå sport i det - altså hvor egalt kan man gøre det og det, hvor hurtigt kan man slå det og det osv.

 

Øvepladen er også fremragende til opvarmning fx inden et gig.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Lysgaard
Nu har jeg siddet og læst de mange spændende og yderst divergerende holdninger til øvepladen og det er skægt, så forskellige opfattelser folk har af den, af teknik osv.

 

Det får mig lige til at grifle flg, en sen nattetime.

Flot! Dejligt!

 

Nu er min obligatoriske time om lidt med øvepladen endnu en gang blevet fyldt med nyt mod. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu