Punkteret Ottendedelsnode!


SKOefoed

Recommended Posts

Hej alle med forstand på noder.

 

Jeg var tidligere i dag oppe og undervise mine 2 små, søde elever. Jeg havde fundet nogle nye noder til den ene elve, da vi var løbet tør i den gamle bog. Men vi kom hurtigt til "noget med punkterede ottendedelsnoder". Og her kom jeg altså til kort. ;-) Min faglige stolthed, røg sig populært sagt en tur.

Jeg har selv fået undervisning, i næsten 10 år, men jeg kunne simpelthen ikke huske, hvad en sådan fætter gør.

 

Nu har jeg så søgt lidt her på sitet, det hjalp måske!? Men situationen er den: Givet er en 4/4.-takt. På 1 spilles et stortrommeslag, og på 1-og spilles også et stortrommeslag, dog bare punkteret. Hvis jeg ikke husker meget fejl, skal det sidste slag IKKE (bindebue?? :tu: ) spilles, men slaget fra 1 skal "holdes" over til 1-og.

 

Er det for det første helt forkert?

 

Og hvordan holder man i så fald et stortrommeslag fra 1 til 1-og?

 

Svar udbedes! :-)

Redigeret af SKOefoed
Link til kommentar
Del på andre sites

Hej alle med forstand på noder.

 

Jeg var tidligere i dag oppe og undervise mine 2 små, søde elever. Jeg havde fundet nogle nye noder til den ene elve,

siden HVORNÅR er man begyndt at give trommelektioner, til elverfolket? :tu:;-):-):lol::lol:

 

 

UNDSKYLD :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

De er faktisk rigtig søde :tu:;-)

 

 

Hils de små folk næste gang du træder på dem :lol:

Jeg vil hilse, vil jeg! :lol::tu:

 

Og vise et billede af dig, så jeg rigtig kan skræmme dem inden de skal i seng! :-)

 

 

Nogen som ved noget, om punkterede ottendedelsnoder? :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

En punkteret node skal holdes en halv gang længere end nodens værdi.

 

Dvs: en fjerdedel holdes i en fjerdedel og en ottendedel (eller 3 ottendele). En ottonendedel holde i en ottendedel og en sekstendedel (eller 3 sekstendedele).

 

Håber det hjalp.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst MadsBas

Ligesom når du spiller swingende 1/8-dele. Så er den første jo punkteret og den næste spilles som en 1/16-del. (OK, så taler vi altså virkelig tung swing, men alligevel :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

en punktering forlænger noden med halvdelen af dens værdi.. en 8.dels node kommer altså til at vare 1½ 8.del - eller 3 - 16.dele :lol: - Correct me if im wrong - anyone?

Det er nemlig helt korrekt :lol: For styr på jeres musik terori Drummers :tu: i får måske brug for det den dag i vil på kons :-)

 

 

 

 

 

 

 

;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ligesom når du spiller swingende 1/8-dele. Så er den første jo punkteret og den næste spilles som en 1/16-del. (OK, så taler vi altså virkelig tung swing, men alligevel :tu:

- det er ihvertifald sådan det noteres, men hvis du er i "swing mode" og ser punkt.8'dele og 16'dele bundet sammen, betyder det at du skal spille på den 1. og den 3. triol på pulsslaget - bedre kendt som shuffle...

Link til kommentar
Del på andre sites

I dit eksempel skal begge stortrommeslag spilles - det andet skal blot 'holdes' lidt (en 16. del) længere.... og ja: hvordan gør man det? Det er et rent notationsspørgsmål: punkteringer i trommenoder bruges som regel for at undgå pauser.

 

Mvh. Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Og forstår stadig ikke, hvordan man holder et stortrommeslag! :tu:

1. holder køllen mast ind i skindet indtil tiden er inde (bo - - - - inggg)

 

2. stemmer tønden til meget langt sustain :tu: (bummmmmmmm)

 

Glad for at kunne hjælpe :ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

I dit eksempel skal begge stortrommeslag spilles - det andet skal blot 'holdes' lidt (en 16. del) længere.... og ja: hvordan gør man det? Det er et rent notationsspørgsmål: punkteringer i trommenoder bruges som regel for at undgå pauser.

 

Mvh. Anders

Tusind tak, Anders og Lars. :tu: Så kan jeg lidt igen!

 

Tusind tak for alle svarene, også dem jeg ikke forstod! :ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

Årrrhhh, I er så kloge alle sammen - i stedet for at koble hjernen fra - og så bare spille :tu::tu:

 

Det ku' godt være man skulle ha' blevet ved hos trommelæreren - tror det var i 1975, han fik jaget en skræk i livet på mig :ph34r:

 

Undskyld søn ^_^

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst MadsBas
Det ku' godt være man skulle ha' blevet ved hos trommelæreren - tror det var i 1975, han fik jaget en skræk i livet på mig :ph34r:

Var det dengang noderne var skrevet med runer??? :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

På klaver er det da sådan (tror jeg) at den første node efter bindebuen ikke spilles den indikere da bare hvornår sustainen skal stoppe, og hvor langt der er til næste node, så jeg tror ikke du skal spille 1 og slaget ? :ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

På klaver er det da sådan (tror jeg) at den første node efter bindebuen ikke spilles den indikere da bare hvornår sustainen skal stoppe, og hvor langt der er til næste node, så jeg tror ikke du skal spille 1 og slaget ? :argh:

Nej på klaver indikerer nodeværdien netop, hvor lang tid en tone skal holdes.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men hvis man har mit eksempel, skal slaget på 1-og så ikke spilles, eller hvad?

 

Og forstår stadig ikke, hvordan man holder et stortrommeslag! :argh:

Du "holder" jo heller ikke stortrommeslaget. Du venter bare med at slå det sidste slag, så det falder på den sidste 16.del, som Djembe Anders skriver.

Link til kommentar
Del på andre sites

He he.. Man skulle nok have taget gymnasiet i stedet for Simon!! ;-)

 

Så havde der været musik A-niveau.. !

 

Grunden til at noden er punkteret er bare at takten skal fyldes ud.. Man kunne ligeså godt have lavet en 8.del og så en 16.dels pause..

 

Normalt regner man en tromme node i to seperate dele..

 

Hi-hat delen.. Og stortromme og lilletromme delen..! Det gør man for ikke at have to noder oven i hinanden.. Derfor skal noden både gå op i BD - SD delen og i hi-hat delen! :tu:

 

Hvis du forstår!! :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

...siden den dag de ville give MANGE penge for det! :argh:

 

Men søde er de sgu nu alligevel! :tu:

- og så ikke for at være en gammel sur mand, men har du overvejet om du er kvalificeret til at undervise professionelt og tage "MANGE penge for det" !

Link til kommentar
Del på andre sites

- og så ikke for at være en gammel sur mand, men har du overvejet om du er kvalificeret til at undervise professionelt og tage "MANGE penge for det" !

Ja, det mener jeg faktisk, at jeg er. Jeg har fra starten gjort klart for mine elevers forældre, at jeg ikke kan lære dem den dybe teori, hvilket de (efter min mening) ikke har brug for som 6- og 7-årige. Dette må de på musikskolen for at lære. Jeg kan lære dem nogle rytmer som de synes er sjove og fede at spille.

 

Det var et rent og skær tilfælde, at "vi" faldt over den punkterede ottendedelsnode i går. En "teori" jeg ikke har lært synderligt meget om, og det jeg har, er mange år siden.

 

Og det skal lige siges, at jeg er billigere end Musikskolen, så jeg føler, at den service jeg yder også bliver betalt derefter!

Redigeret af SKOefoed
Link til kommentar
Del på andre sites

I den alder skal de ikke spoleres med teori, helt enig. De tænder på musikalsk energi, og så den vist ikke længere. Det må for resten være fedt at undervise nogen i den alder, eller hvad? Jeg synes, mine drenge omkring den alder har en fed energi, og de kan hurtigt lære nogle ting :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

I den alder skal de ikke spoleres med teori, helt enig. De tænder på musikalsk energi, og så den vist ikke længere. Det må for resten være fedt at undervise nogen i den alder, eller hvad? Jeg synes, mine drenge omkring den alder har en fed energi, og de kan hurtigt lære nogle ting :argh:

Det er lige præcis en fed alder at undervise "til". Min mest erfarne elev er super hardcore til noder, og elsker at blive udfordret i dem.

Men efter ca. 20 minutter kan de ikke mere. Så falder koncentrationen drastisk. Men de plejer at være tændte når vi går i gang, friske på at lære noget nyt og spændende.

 

Mine 2 elever har spillet henholdsvis 2 år, og 5 uger. Den nyeste vil jeg, som du siger, ikke spolerer med teori fra starten, hver fald ikke før han kan noget mere og blevet mere tight. :tu:

 

Men som lærer SKAL man jo kunne sine ting, for at kunne lære det videre. Og det er simpelthen af den grund jeg har spurgt jer herinde. Jeg vil jo gerne fremstå som en dygtig og professionel lærer over for mine elever, også selvom niveauet ikke er på højeste plan!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu