Kristoffer Rom's Logbog


Gæst ohnoono

Recommended Posts

Gæst ohnoono

Ja, i denne blogosfæriske IT-tilværelse vælger jeg hermed at hoppe med på vognen i håb om god debat om musik, trommespil og udvikling af disse!

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mine egne musikalske parametre og grundfilosofier går nogenlunde ud på følgende:

 

1) At opsætte udtrykshæmmende regler for udøvende musikere og kunstnere er helt generelt totalt meningsforladt.

 

1A) Derfor skal vi over i den modsatte grøft. Kreativitet og spilleglæde er det, der for alvor imponerer og tænder min musikalske oplevelse og udvikling. Konkrete trommeagtige eksempler kunne være i ny og næ at vende op og ned på de gængse måder at stille sine trommer op (i stedet for at kopiere ens ynglingstrommeslageres pressefotos!!!). At lytte til ikke-trommeslageres trommekompositioner/programmeringer er en anden kilde til stor inspiration, og nævnes skal også undervisning. både modtagelsen og videregivelsen af den. Sådan nogle små rollinger på 10-12 år viser sig at være mere kreative, end man lige regner med.

 

2. Prøv kræfter med originalmusik, vel at mærke din egen! Man vokser virkelig som kreativ musiker ved den afkastning af blufærdighed, som sangskrivning fordrer.

 

3. Spil andre instrumenter end "blot" trommer (ja, herunder mener jeg også at synge). Vi trommeslagere er jo både elsket og hade t(og ikke mindst genstand for overgeneralisering angående vores tonale analfabetisme.... Denne opfordring er bestemt ikke ment som endnu en generalisring af trommeslagere vil jeg gerne lige understrege;)! Kort sagt tager man ikke skade af harmonisk og melodisk forståelse.

 

4. Drop forskelsbehandlingen af klassisk og rytmisk musik! og tal aldrig mere om genrer;)!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg vil også benytte denne chance for at anbefale nogle musikere, som jeg har haft virkelig stor glæde af at have taget timer hos.

 

Henrik Nielsen (her nydeligt afbilledet sammen med Morten, a.k.a. Ringo).

Jesper Falch

Bo Stief

Esben Elvstrøm

Anders Mogensen

Thomas Hamilton Møller (Scroll ned på siden for at finde bio).

Rasmus Allin

 

Ovenstående er blot et lille udsnit, men at nævne alle de kollegaer, der har inspireret mig ville fylde en mindre roman....

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Af andre lærerige oplevelser vil jeg fremhæve studieindspilninger... uh, hvor kan det både skræmme og begejstre at opleve sit eget spil på bånd!!

 

Og naturligvis øvning, øvning og atter øvning;)!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Når jeg forhåbentlig snart får taget mig sammen til at tage et lille fint foto af mine sæt, så bliver de naturligvis også lagt herind!

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Skyd venligst løs med spørgmål, holdninger og andet guf!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 291
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Fornuftige holdninger du har til dit spil :tu: filosofier jeg gerne vil støtte :D

 

Skulle vi ikke også lige have grej specsne og evt lidt lyd op også?

Hvis du skal have en hånd med upload giver jeg gerne en hånd ^_^

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er jo en del forskellige meninger om jeres (Oh no ono) musik. Under en diskussion på aage.dk var der en der sagde noget med at i alle var kons uddannede og f. eks. guitaristen før havde spillet prog. metal. Jeg kunne godt tænke mig at få at vide om det virkelig forholder sig sådan. Ydermere kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeres sange bliver til, for det er sgu ikke kompostitioner som man hører hver dag.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
Fornuftige holdninger du har til dit spil  filosofier jeg gerne vil støtte 

 

Skulle vi ikke også lige have grej specsne og evt lidt lyd op også?

Hvis du skal have en hånd med upload giver jeg gerne en hånd

 

Takker, dejligt at høre fra en åndsfælle!

 

Grej specs skulle gerne fremgå af min signatur.... Og i denne er der også links til mit bands hjemmeside, hvor der ligger en del musik.

 

Udgiveren af vores første engelske single har netop uploadet den seneste indspilning, jeg har lavet. Nemlig et cover af Bob Dylans "Subterranean Homesick Blues"... Og ja, jeg ved godt, at man kan høre, at vi ikke spillede til click;)!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
Der er jo en del forskellige meninger om jeres (Oh no ono) musik. Under en diskussion på aage.dk var der en der sagde noget med at i alle var kons uddannede og f. eks. guitaristen før havde spillet prog. metal. Jeg kunne godt tænke mig at få at vide om det virkelig forholder sig sådan. Ydermere kunne jeg godt tænke mig at vide hvordan jeres sange bliver til, for det er sgu ikke kompostitioner som man hører hver dag.

 

Ja, du har helt ret, folk er sgu ikke helt enige om, hvad de synes om os;)!

 

Vi er ikke alle kons uddannede. Nis på bas, Kristian på keys, og jeg har alle gået på MGK. Og nis har gået et enkelt år på kons.

 

Og ja, vi har bestemt en masse metal referencer. Aske (den ene af guitaristerne) er faktisk den eneste, der aldrig har dyrket heavy! Malthe (guitar & vokal), Kristian og mig selv har spillet en del både prog. metal såvel som death og nu-metal i gamle dage. Jeg bruger skam også stadig dobb. pedalen i ono-sammenhæng:).

 

Vi har indtil videre (dog med få undtagelser) komponeret vha. vores hjemmestudier. Dvs. at vi laver programmerede demoer af vores musik, før vi tager det i øvelokalet. Det giver en stor frihed i sangskrivningsfasen, forstået på den måde, at man i mindre grad tyer til vaner og en almindelig rollefordeling instrumenterne imellem sammenlignet med at skrive musikken i øvelokalet. Det giver også muligheden for hurtigt at lave en ny form på et nummer, eller lige tilføje en idé, man egentlig har lavet for flere år siden til en ny komposition.

 

Det foregår i det hele taget meget collageagtigt, lidt alá Brian Wilson's sangskrivning på "Pet Sounds" og "Friends" albummene (Beach Boys).

 

Sidst men ikke mindst gør det selvfølgelig meget, at vi alle har et højt ambitionsniveau og ligeså store egoer, så musikken bliver mere nuanceret pga. af vores indbyrdes forskelligheder.

Redigeret af ohnoono
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
yeah.. lad os se fadølssættet (qoute:morten fra aage  )

 

Det er sgu lige, hvad det er. Man kommer også til at drikke en del, lige efter man har spillet på det!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
man får også lyst til at drikke øl, danse og ha det fedt når du spiller på det sammen med bandet, for det rykker sgu!

Tusind tak, det varmer at høre!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Rasmus Vorm

Har altid spankuleret over hvor i er kommet op med det navn hende, syntes det er vildt irriterende for jeg glemmer det hele tiden. også igen!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Rasmus Vorm

Forresten. lige et par roser/min mening!

 

I Starten da jeg hørte keeping warm in cold country på boogie (eller lign.). Udmildbart lød det godt, men tænkte så at det sikkert kun lød sådan efter studio og at det vil lyde meget ringere live, også glemte jeg det sådan lidt. også så jeg P3 Guld også blev jeg bare overrasket. :doo: ! Super fed musik!

 

Vh Rasmus!

Redigeret af Rasmus Vorm
Link til kommentar
Del på andre sites

Har altid spankuleret over hvor i er kommet op med det navn hende, syntes det er vildt irriterende for jeg glemmer det hele tiden. også igen

 

Det er da ikk det sværeste navn at huske.. mit band hedder "Nancy and the KAPOW! Circus Quintet", se det er et svært navn at huske, hehe.. sorry for OT

Link til kommentar
Del på andre sites

1) At opsætte udtrykshæmmende regler for udøvende musikere og kunstnere er helt generelt totalt meningsforladt.

Kunne ikke være mere enig :doo:

 

Fedt at du laver en logbog Kristoffer - glæder mig meget til at se dit grej og høre flere af dine gode tanker ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

så fik jeg lige hørt musikken du linkede til; jeg synes egentlig det er 2 ret habile numre selvom genren normalt ikke tiltaler mig så meget. Det har en fed sound, og har lidt snært af den der newrave trend der køre lige pt.. absolut ikke at kimse af ! pas på i ikke ender på toppen af boogie listen hehe :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
Har altid spankuleret over hvor i er kommet op med det navn hende, syntes det er vildt irriterende for jeg glemmer det hele tiden. også igen!

 

Hehe...!! Jamen så får du da lige historien )selv om det nok er i overkanten at kalde den det)

 

Vi snakkede i tidernes morgen, om at det kunne være sjovt at hedde Oh No-et eller andet, for ligesom at skabe en uselvhøjtidelig stemning.. Og så var vores keyboardmand så smart at udbryde Oh No Oh No.... Efter et par minutter virkede det jo indlysende at stave det Oh No Ono, for på den måde at gøre opmærksom på slangen i Beatles-paradiset.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
Har altid spankuleret over hvor i er kommet op med det navn hende, syntes det er vildt irriterende for jeg glemmer det hele tiden. også igen!
Det er da ikk det sværeste navn at huske.. mit band hedder "Nancy and the KAPOW! Circus Quintet", se det er et svært navn at huske, hehe.. sorry for OT

 

Haha, jeg læste sgu lige lidt for hurtigt... troede du mente spørgsmålet i ramme alvor;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono

Taget med et crappy mobilkamera i går til Rock Under Broen;)...Billede002.jpgBillede003.jpg

Redigeret af ohnoono
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Rasmus Vorm
Taget med et crappy mobilkamera i går til Rock Under Broen;)...

Vildt bækken setup...

 

Hvordan får du blandet de "Cup chimes" ind i dit spil :argh: ?

Redigeret af Rasmus Vorm
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst ohnoono
Hvordan får du blandet de "Cup chimes" ind i dit spil  ?

 

Hehe, forstår godt du spørger...

Når vi spiller live, er der en hel del mere impro end på - om ikke andet - vores album... Der bliver kogt løs i lydflader, soli o.l. Så der er de oplagte.

Specielt kan jeg godt lide deres lidt østerlandske klang. Faktisk er jeg helt generelt langt gladere for østens percussion end for de vestliglige conga, bongo etc- agtige lyde. Synes man arbejder langt mere tonalt med slagtøjet derovre, end vi har tradition for. Og som tidligere antydet er det tonale et af de steder, man som trommeslager har mulighed for at forny sin rolle i musikken. Dermed ikke sagt, at en virtous salsapercussionist ikke kan få mig til at svinge træbenet, men det falder bare ikke ligeså meget i min personlige smag.

Kan du smide flere billeder op af snare'en bare?

Jo, selvfølgelig. Regner med at få taget nogle billeder i morgen af detaljerne, samt af mit Pearl sæt! Hvis der i øvrigt er en vintageekspert, der kan hjælpe mig med at finde ud af hvilken serie, det er, samt give en vurdering af det, vil jeg være dybt taknemmelig!

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Rasmus Vorm
Hehe, forstår godt du spørger...

Når vi spiller live, er der en hel del mere impro end på - om ikke andet - vores album... Der bliver kogt løs i lydflader, soli o.l. Så der er de oplagte.

Specielt kan jeg godt lide deres lidt østerlandske klang. Faktisk er jeg helt generelt langt gladere for østens percussion end for de vestliglige conga, bongo etc- agtige lyde. Synes man arbejder langt mere tonalt med slagtøjet derovre, end vi har tradition for. Og som tidligere antydet er det tonale et af de steder, man som trommeslager har mulighed for at forny sin rolle i musikken. Dermed ikke sagt, at en virtous salsapercussionist ikke kan få mig til at svinge træbenet, men det falder bare ikke ligeså meget i min personlige smag.

Arg, sender lige en pm når jeg kommer til en oh no ono koncert i seneste fremtid, så skal du give en en solo på dem der :( !

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey! Super fede tønder!!

 

Når vi nu på roskilde står 50 TS medlemmer helt oppe foran når i skal spille, så kan du næsten ikke lade være med at fyre en solo af vel?? :lol:

 

Apropos, Har i fået at vide hvilken scene i skal spille på??

 

Jeg skal ihvertfald nok være der og gi' den gas!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu