Zildjian / Anatolian


SKOefoed

Recommended Posts

Jeg har før postet et lignende emne bare med Zildjian kontra Sabian. Her kommer den så, bare med Anatolian.

 

Hvad svarer Zildjians forskellige serier til blandt Anatolian:

 

KC, K, A og AC kontra Baris, Expression, Impression, Ultimate, Traditional, Kappadokia, Passion, Emotion og Natural,

 

Ja ja, selvfølgelig kunne jeg finde en butik og høre det hele, men det er ikke lige muligt pt. Så hvis I lige kunne komme med en kort sammenligning er jeg en glad knægt.

 

Sæt i gang. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmm..synes ikke man kan stille det sådan op. Dog vil jeg sige at jeg synes at Traditional rides minder om K rides. Og Baris crashes på nogle punkter minder meget om AC. Dog synes jeg at Baris i forhold til AC generelt har et mere levende og musikalsk fremtoning.

 

Men det er jo bare pladder ... du bliver nok nødt til at prøve dem selv. Og igen - du kan ikke sammenligne serierne direkte. Jeg synes der er en verden til forskel. Check evt. lydfilerne her.

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Desuden synes jeg det er meget nemmere at sammenligne Sabian og Zildjian (og Paiste for den sags skyld) da det er maskinlavede bækkener. Håndhamrede og maskinlavede bækkener er bare to fuldstændig forkellige ting i min verden.

 

Mvh Peter Emil

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Desuden synes jeg det er meget nemmere at sammenligne Sabian og Zildjian (og Paiste for den sags skyld) da det er maskinlavede bækkener. Håndhamrede og maskinlavede bækkener er bare to fuldstændig forkellige ting i min verden.

 

Mvh Peter Emil

Tak for svaret, Peter Emil. Ja, jeg tænkte nok det med hamringsteknikken, men de kunne jo være.

 

Trond: Ja, det siger den gamle også, men jeg kommer sgu'tte lige forbi Prodrums hverdag. Der er for langt bare for at høre nogle bækkener, synes jeg. :)

Redigeret af SKOefoed
Link til kommentar
Del på andre sites

Desuden synes jeg det er meget nemmere at sammenligne Sabian og Zildjian (og Paiste for den sags skyld) da det er maskinlavede bækkener. Håndhamrede og maskinlavede bækkener er bare to fuldstændig forkellige ting i min verden.

 

Mvh Peter Emil

Den holder nu altså ikke helt. Sabian HH er håndhamret og meget sammenlignelig med Zildjian K, og alle Paistes fede serier er håndhamrede.

Håndhamret er ikke altid lig med unik og spændende (eller god kval for den sags skyld), og maskinhamret er ligeledes ikke nødvendigvis lig med kold og kedelig bare for at nævne de to mest udbredte (fejl)opfattelser. Det betyder meget mere, hvilken ide bækkenet er designet/skabt ud fra, og hvilken bækkensmed/maskine det har været igennem.

Link til kommentar
Del på andre sites

nope som ham Van de shipe eller hva hulen han nu heder siger.. de håndhammerede bækner der bliver lavet i dag, godt nok er håndhammeret men ikke "tonet" som de var i gamle dage.. derfor er standarten på de manskin fabrikerede bækner i gennemsnit højere da de fleste bruger et "moder bækken" som tilnræmelsesvis skal lyde som så det er nok svært at sammenligne håndhammeret med maskinhammeret..

 

Jeg vil dog sige at mine ACer er noget mere klare og glas agtige end de Baris jeg har hørt.. jeg foretrækker dog mine AC fordi jeg spiller musik hvor bæknerne af og til for sin sag for, når de skal høres gennem 7 strengede guitar og tung bass..

Link til kommentar
Del på andre sites

nope som ham Van de shipe eller hva hulen han nu heder siger.. de håndhammerede bækner der bliver lavet i dag, godt nok er håndhammeret men ikke "tonet" som de var i gamle dage.. derfor er standarten på de manskin fabrikerede bækner i gennemsnit højere da de fleste bruger et "moder bækken" som tilnræmelsesvis skal lyde som så det er nok svært at sammenligne håndhammeret med maskinhammeret..

Jeg forstår ikke...

Håndhamrede bækkener er da lavet efter lige så høje standarder som maskinhamrede. Jeg kan for eksempel ikke forestille mig, at Sabians kvalitetskontrol behandler HH og AA/AAX/alt-det-andet forskelligt, og Paistes bækkener bliver også testet med brug af moderbækkener (Paiste er da så ensartet, som noget kan blive).

 

Eller har jeg misforstået dig?

Link til kommentar
Del på andre sites

Den holder nu altså ikke helt. Sabian HH er håndhamret og meget sammenlignelig med Zildjian K, og alle Paistes fede serier er håndhamrede.

Håndhamret er ikke altid lig med unik og spændende (eller god kval for den sags skyld), og maskinhamret er ligeledes ikke nødvendigvis lig med kold og kedelig bare for at nævne de to mest udbredte (fejl)opfattelser. Det betyder meget mere, hvilken ide bækkenet er designet/skabt ud fra, og hvilken bækkensmed/maskine det har været igennem.

Jeg er ikke Zildjianekspert, men jeg mener dog at KC og Constantinobel er de eneste Zildjianbækkener hvor der har været levende mennesker inde over. Og her er det ikke engang hele bækkenet der laves traditionelt, men kun modeficering.

 

Ang. Paiste er det støbte bækkener, så de er fuldstændig identiske til deres moderbækken. Paiste Twenty er vist den eneste bankede bækkenserie fra Paiste..og den er jo helt ny.

 

Sabian går heller ikke ud fra en klump varm bronze, men banker også videre på i forvejen maskinlavede udgangspunkter.

 

Jeg siger IKKE at håndhamrede bækkener er bedere, jeg synes bare de lyder markant anderledes. Og så kan man godt argumentere for at det er fordi de ikke lyder som moderbækkenet ... men hul i det - jeg er da ligeglad med moderbækkenet, jeg vil bare have et bækken jeg synes lyder godt.

 

:lol:

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er helt umuligt at svare på det der synes jeg. Der er ikke en fuldkommen ens lyd i noget som helst af det. Med det sagt regner jeg heller ikke med at det var hvad du mente. Derfor er her mine lydmæssige erfaringer med Anatolian vs. Zildjian.

 

De er mine favoritter fordi de matcher hinanden godt. Expressions og Impressions især, men også Baris og Ultimate passer fremragende til AC og fint til A. Her taler jeg crash og splashbækkener da jeg ikke har nogen erfaring med de andre typer bækkener indenfor disse Anatolian-serier.

 

Tager man fx. den der Kappadokia hihat passer den genialt til KC.

 

Dette er mine erfaringer. Jeg elsker AC og jeg elsker Anatolian SAMMEN. Jeg elsker AC alene men jeg elsker ikke Anatolian alene. Men jeg elsker at spille Anatolian + AC da de to har en fantastisk supplering sammen. Det ene er fedt det andet er smukt. Jeg får helt lyst til at købe mig et Expressions crash igen.

 

Håber det kan bruges

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er helt umuligt at svare på det der synes jeg. Der er ikke en fuldkommen ens lyd i noget som helst af det. Med det sagt regner jeg heller ikke med at det var hvad du mente. Derfor er her mine lydmæssige erfaringer med Anatolian vs. Zildjian.

 

De er mine favoritter fordi de matcher hinanden godt. Expressions og Impressions især, men også Baris og Ultimate passer fremragende til AC og fint til A. Her taler jeg crash og splashbækkener da jeg ikke har nogen erfaring med de andre typer bækkener indenfor disse Anatolian-serier.

 

Tager man fx. den der Kappadokia hihat passer den genialt til KC.

 

Dette er mine erfaringer. Jeg elsker AC og jeg elsker Anatolian SAMMEN. Jeg elsker AC alene men jeg elsker ikke Anatolian alene. Men jeg elsker at spille Anatolian + AC da de to har en fantastisk supplering sammen. Det ene er fedt det andet er smukt. Jeg får helt lyst til at købe mig et Expressions crash igen.

 

Håber det kan bruges

Jeg spillede for nogle måneder siden sammen med en ven som havde noget AC-værk med. Det brugte vi sammen med mit Anatolien og det synes jeg slet ikke lød homogent. Crashbækkenerne komplimenterede slet ikke hinanden. Jeg blander ikke AC og Ultimate igen hehe. Men smag og behag :lol:

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Okay.. Jeg har hørt et 18" Ultimate med mit 20" AC crash. De lød godt sammen. Men mit AC er også blevet lidt mørkere i lyden efter det er blevet spillet til.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke Zildjianekspert, men jeg mener dog at KC og Constantinobel er de eneste Zildjianbækkener hvor der har været levende mennesker inde over. Og her er det ikke engang hele bækkenet der laves traditionelt, men kun modeficering.

Så vidt, jeg ved er alle Zildjians bækkener 100% maskinlavede, derfor sammenligningen mellem HH (håndhamret) og K (maskinhamret). Jeg synes generelt(!) de to serier har meget til fælles lydmæssigt.

Ang. Paiste er det støbte bækkener, så de er fuldstændig identiske til deres moderbækken. Paiste Twenty er vist den eneste bankede bækkenserie fra Paiste..og den er jo helt ny.

Zildjian og, så vidt jeg ved, Sabian bruger også støbte blanks til deres topserier. Paistes ensartethed hænger vist i højere grad sammen med, at de hamrer deres bækkener til at lyde som moderbækkenet, hvor de fleste andre nok mere bruger det som reference.

Sabian går heller ikke ud fra en klump varm bronze, men banker også videre på i forvejen maskinlavede udgangspunkter.

Det er der vist ingen, der gør. Alle firmaer bruger, så vidt jeg ved, blanks, der er maskinfabrikerede nogenlude bækkenformede skiver.

Jeg siger IKKE at håndhamrede bækkener er bedere, jeg synes bare de lyder markant anderledes. Og så kan man godt argumentere for at det er fordi de ikke lyder som moderbækkenet ... men hul i det - jeg er da ligeglad med moderbækkenet, jeg vil bare have et bækken jeg synes lyder godt.

Det var ikke min mening at lægge dig ord i munden, jeg argumenterer blot for, at håndhamrede bækkener ikke har en så distinkt anderledes karakter end maskinhamrede. Alle (de fleste i al fald) bækkener lyder forskelligt og på mange måder uanset hvordan, de er fremstillet.

Og ja, moderbækkenet er ligemeget, hvis skidtet lyder godt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg er ikke Zildjianekspert, men jeg mener dog at KC og Constantinobel er de eneste Zildjianbækkener hvor der har været levende mennesker inde over. Og her er det ikke engang hele bækkenet der laves traditionelt, men kun modeficering.

 

Ang. Paiste er det støbte bækkener, så de er fuldstændig identiske til deres moderbækken. Paiste Twenty er vist den eneste bankede bækkenserie fra Paiste..og den er jo helt ny.

 

Sabian går heller ikke ud fra en klump varm bronze, men banker også videre på i forvejen maskinlavede udgangspunkter.

 

Jeg siger IKKE at håndhamrede bækkener er bedere, jeg synes bare de lyder markant anderledes. Og så kan man godt argumentere for at det er fordi de ikke lyder som moderbækkenet ... men hul i det - jeg er da ligeglad med moderbækkenet, jeg vil bare have et bækken jeg synes lyder godt.

 

:D

Jeg vil lige starte med at sige undskyld for OT til SKOefoed. Jeg kender desværre ikke Anatolian bækkenerne godt nog til at drage nogle sammenligninger....

 

Til gengæld synes jeg ikke pesloth ved nok om bækkener til at udtale sig om noget som helst :uhm:

 

Ingen! Zildjian bækkener er håndhamrede bortset fra deres prototyper.

 

Alle Paiste fra og med Alpha og opefter er Håndhamrede. Ja de starter som en plade og får presset klokke i, men tykkelsen og krumningen på bækkenet er lavet i hånden.

 

Sabians HH serie (og nogle Signature) starter med en lille klump Bronze, der bliver varmet, rullet og banket i facon, fuldstændig som de gør i Tyrkiet.

 

Jeg vil til enhver til udfordrer dig i at høre forskel på et maskinhamret (f.eks. Constantinopel eller Traditional) og et håndhamret tyrkisk eller Sabian. Hvis du ikke kender nogle af bækkenerne i forvejen, tror jeg ikke du gætter mere end 50% rigtigt (Det burde du kunne i forhold til sansynligheds regning).

 

:lol: Kim

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil til enhver til udfordrer dig i at høre forskel på et maskinhamret (f.eks. Constantinopel eller Traditional) og et håndhamret tyrkisk eller Sabian. Hvis du ikke kender nogle af bækkenerne i forvejen, tror jeg ikke du gætter mere end 50% rigtigt (Det burde du kunne i forhold til sansynligheds regning).

 

Hmm..Det giver ikke umiddelbart mening for mig. Jeg siger bare jeg synes forskellen er enorm. Sabian AA/AAX og Zildjian A/AC minder meget om hinanden men ikke om de tyrkiske bækkener. De traditionelt håndhamrede bækkener vil altid variere meget mere i lyd end de andre.

What!?

 

Jeg synes vi skal til at bruge lidt flere links i vores påstande. Det kan godt være jeg er galt afmarcheret, men jeg er

Link til kommentar
Del på andre sites

Til gengæld synes jeg ikke pesloth ved nok om bækkener til at udtale sig om noget som helst :(

 

Ingen! Zildjian bækkener er håndhamrede bortset fra deres prototyper.

 

Alle Paiste fra og med Alpha og opefter er Håndhamrede. Ja de starter som en plade og får presset klokke i, men tykkelsen og krumningen på bækkenet er lavet i hånden.

 

Sabians HH serie (og nogle Signature) starter med en lille klump Bronze, der bliver varmet, rullet og banket i facon, fuldstændig som de gør i Tyrkiet.

Fair nok. Jeg har ikke en phd i bækkener kan jeg godt mærke. Jeg synes dog at det er sjovt, at KC håndhamrede. Bla. på eskildsens hjemmeside. På et tidspunkt har der ogå stået på Aages hjemmeside at KC var bearbejdede K bækkener i hånden, så de blev som Zildjians Artister ønskede dem.

 

Paiste, undskyld jeg skrev de var støbte, det må have været en hjerneblødning. Men de er ikke banket i hånden, men med en maskine. Ikke traditionelt som tyrkiske bækkener. Se denne Youtube video. Ang. Sabian .... korrekt at HH bliver håndhamret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ikke forstået...  :(

Nej det forstår jeg godt du ikke forstår. :D Der mangler vist også en hel del. Tror ikke jeg ville have postet den. Men ja. Links ville være godt.

 

...

 

Men det er nu et meget sjovt spørgsmål om man kan sammenligne Anatolian / Istanbul mv. og Sabian / Paiste / Zildjian. Jeg mener stadigvæk der er en verden til forskel mellem tyrkerne og de vestlige bækkener.

 

Ang. Eskildsen. Så se her Eskilden

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har forsøgt, at få Eskildsen til at ansætte mig som trommeekspert :lol:

De tager fejl. :(

Jeg har snakket med Zildjian på Frankfurt Messen flere gange og har spurgt ind til produktionen.

Her kan du se, hvad de selv siger: http://zildjian.com/en-US/about/factory_tour.ad2

Hvis bækkenerne var håndhamrede, ville det nok have stået der... Ik'?

 

http://paiste.com/products/cymbals/alpha_main.php Her står at Alpha serien er håndhamrede. Som sagt starter de deres liv som en plade, hvor de tyrkiske starter som en klump. Jeg kan ikke se den store forskel. Paiste har bare fået nogle andre til at gøre den første del af arbejdet for dem.

 

Sabian skriver håndhammeret på deres bækkener, det siger vel det meste...

 

Jeg har videoer fra alle de tre nævnte fabrikker (og et par af de tyrkiske), der viser, hvordan et bækken bliver til. Du er velkommen til at komme og se dem :D

Jeg har også en stor samlig bækkener af forskelligt fabrikat og fremstillingsmetode du kan lytte til (Med bind for øjnene selvfølgelig :lol: )

 

De venligste hilsner

:lol: Kim

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu