Hvad Er Dit Bedste Råd (musikalsk/grej)!


Jai Jenkov

Recommended Posts

Syntes fedt grej er fint. Har også selv brugt ufattelig mange penge på grej. Men det gjorde jeg ikke de første år...

 

Så mit gode råd er -- lær at spille på trommer inden du bruger mange tusind kroner på grej.

Spilletalentet skal jo nogenlunde passe til det grej man har.

 

Hvad skal en nybegynder med et sæt til 20.000 når han ikke kan spille fod-hånd endnu :D Han kan sagtens have masser af lyst til at spille, selvom hans grej er dårligt...

 

Så for mig er det helt naturligt, at jo bedre jeg blive jo bedre bliver mit set-up :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm. Ovenstående har jeg en lille indvending mod:

Jeg var uinspireret i en del af mine første år bag sætte, da jeg kun havde et peace sæt med fabriksskind.

Da jeg købte mit andet sæt (recording custom) og dertilhørende ordentlig hardware dukkede lysten op. Hvis jeg ikke havde købt nyt (dyrt) gear havde jeg ikke spillet den dag i dag!

Link til kommentar
Del på andre sites

Syntes fedt grej er fint. Har også selv brugt ufattelig mange penge på grej. Men det gjorde jeg ikke de første år...

 

Så mit gode råd er -- lær at spille på trommer inden du bruger mange tusind kroner på grej.

Spilletalentet skal jo nogenlunde passe til det grej man har.

 

Hvad skal en nybegynder med et sæt til 20.000 når han ikke kan spille fod-hånd endnu :D Han kan sagtens have masser af lyst til at spille, selvom hans grej er dårligt...

 

Så for mig er det helt naturligt, at jo bedre jeg blive jo bedre bliver mit set-up :)

Sjovt råd :D

 

Der er da kun positive ting i at have fedt grej, uanset om man er øvet eller begynder. Du mener ikke at begyndere har ret til fedt grej? Godt udstyr får en til at øve mere!!

 

Så jeg mener da absolut ikke at talentet skal passe til ens grej :tu: ?

 

 

Mit råd: Lær at spille andre instrumenter, f.eks klaver eller guitar. Man får virkelig en anden måde at se musik på, har jeg ihvertfald fået siden jeg begyndte på klaver undervisning sidste år.

Link til kommentar
Del på andre sites

Glem aldrig legebarnet i dig selv. Tillad dig selv at lege og udforske din musik til evig tid. Sund nysgerrighed er også roden til alt godt.

 

Og så gir jeg andre på siden ret i at det kan være en stor fordel at have kendskab til andre instrumenter.

 

Hold ud når rutinen kravler op ad ryggen på dig... frygt ikke det langsomme fremskridt..... kun stilstand.

 

Og husk man blir' aldrig for gammel til at lære :)

 

Og mener bestemt at alle bør have det bedste grej... begynder som øvet.... men det er jo som regel lige forældrenes pengepung det kommer an på i starten. De færreste vil jo nok spendere i et funklende nyt supersæt før end barnet har vist en sund interesse for musikken.

 

Godt råd til disse forældre, køb hellere et brugt trommesæt i god kvalitet end et prismæssigt tilsvarende nyt sæt i dårligere kvalitet.

:)

Link til kommentar
Del på andre sites

Brug lige så mange penge på undervisnig som på grej.

En god trommeslager lyder godt uanset gear (Han lyder selvfølgelig bedre på fedt grej).

 

Spil med musikere, der er over dit niveau.

 

Husk at skriv kontrakt (også, hvis I ikke har tænkt jer at fortælle skattefar noget om jobbet)

 

Mine tre bedste grejinvesteringer gennem tiderne:

Den bedste stol der findes (= den, der passer til mig)

Den bedste pedal, der findes (= den, der passer til mig)

Nogle fede transportkasser.

Link til kommentar
Del på andre sites

Syntes fedt grej er fint. Har også selv brugt ufattelig mange penge på grej. Men det gjorde jeg ikke de første år...

 

Så mit gode råd er -- lær at spille på trommer inden du bruger mange tusind kroner på grej.

Spilletalentet skal jo nogenlunde passe til det grej man har.

 

Hvad skal en nybegynder med et sæt til 20.000 når han ikke kan spille fod-hånd endnu :) Han kan sagtens have masser af lyst til at spille, selvom hans grej er dårligt...

 

Så for mig er det helt naturligt, at jo bedre jeg blive jo bedre bliver mit set-up :)

Sådan har jeg det faktisk også. Som nybegynder har man ikke så meget imod at spille på dårligt grej, men det gider man ikke efter 10 år bag samme lortesæt.

 

- Tror det har noget at gøre med, at have den der følelse af tilfredshed når man sidder og spiller. Da jeg startede syntes jeg det var rigtig fedt, selvom grejet var dårligt. Nu er det blevet noget bedre, og jeg føler mig tilfreds når jeg sætter mig og spiller, men det ville jeg nok ikke gøre, hvis jeg sad og spillede på det samme om 10 år = der ikke var sket en skid udvikling i grejet.

 

Det er jo på en måde også helt naturligt, at jo bedre man bliver, jo federe grej får man, da man jo langsomt finder ud af hvad man kan lide, og får penge til det. Medmindre man selvfølgelig fra starten har røven fuld af penge og køber det dyreste af det dyre inden man begynder..

Link til kommentar
Del på andre sites

Brug lige så mange penge på undervisnig som på grej.

En god trommeslager lyder godt uanset gear (Han lyder selvfølgelig bedre på fedt grej).

 

Spil med musikere, der er over dit niveau.

 

Husk at skriv kontrakt (også, hvis I ikke har tænkt jer at fortælle skattefar noget om jobbet)

 

Mine tre bedste grejinvesteringer gennem tiderne:

Den bedste stol der findes (= den, der passer til mig)

Den bedste pedal, der findes (= den, der passer til mig)

Nogle fede transportkasser.

Ja... gir dig fuldstændig ret.

 

En god stol er bare noget af det vigtigste både i øveren og på jobbet. Jeg sad en hel sæson i Rottefælderevyen og spillede på en dårlig stol som knirkede hver gang jeg bevægede mig.

 

Og det undsvage var egentlig at selv om det generede mig hver aften, så fik jeg ikke gjort noget ved det. :argh:

 

Men for et par år siden købte jeg en superlækker stol og jeg nyder bare at sidde på den. Det eneste jeg nogle gange kunne savne er et ryglæn til de pauser i showet hvor jeg ikke spiller. Men det kommer sikkert om et par år :hmm::-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Pas på jer selv når i spiller! En ordentlig stol er et must, da ens ryg ellers går ned med flaget. Og det er ikke fedt! (taler desværre af erfaring :argh: ). Så før man begynder at købe super fancy bækner/Trommer/pedaler/whatever så køb jer en ordentlig stol!

Samtidig er det vigtigt at man holder sig i form som trommeslager, dyrke fast motion og lave øvelser inden og efter man har spillet, især for ens ryg!

 

Hvis din ryg skal være god mod dig, vær god mod den, det bliver den glad ved. Og når den er glad, bliver du glad og en bedre trommeslager!

Redigeret af Bjarne
Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst langholz

KISS- reglen

Keep It Simple Stupid

 

pas på med at lave ting du ik har 100% styr på i en live situation, det kan gå grueligt galt!

 

men ellers så er noget af det vigtigste når du øver jo netop at afprøve nye ting!

Link til kommentar
Del på andre sites

Sjovt råd :-o

 

Der er da kun positive ting i at have fedt grej, uanset om man er øvet eller begynder. Du mener ikke at begyndere har ret til fedt grej? Godt udstyr får en til at øve mere!!

 

Så jeg mener da absolut ikke at talentet skal passe til ens grej :cigar: ?

Det er heller ikke ment som en negativ ting. Og selvfølgelig skal alle have ret det fedeste og bedste grej de har brug for. :D

 

Men det er da en helt naturlig ting at jo bedre man blive desto bedre grej får man. :-)

 

Som Copeland også skriver hellere først blive god til at spille end at bruge penge på grej, for så har grejet ikke samme betydning...

Er også enig i det Skav skriver... :tu:

 

Men ikke ment negativ overhovedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

KISS- reglen

Keep It Simple Stupid

 

pas på med at lave ting du ik har 100% styr på i en live situation, det kan gå grueligt galt!

 

men ellers så er noget af det vigtigste når du øver jo netop at afprøve nye ting!

Det minder mig om en historie min trommelærer fortalte mig..

Han var ude at spille med Noiz, Bornholms gospel kor, og det hele var oppe at stå! -

Han stod op og spillede, så kom soloen... så skulle han slutte af med at dreje stikken rundt mellem fingrene (ved ikke om der er et specielt navn for det???), og lave et ryhm-shot. så sagde det "BANG", hov. der knækkede den ene stik, og så spillede han videre på sin solo med ÉN stik.

 

Det fedt gået man.. :ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

Medbring:

 

Extra stikker

Storetromme skin

Lilletromme skin

Storetromme pedal

 

Fordi de gaar galt foer eller siden.

 

Og husk at tisse foer saettet beynder. Der er ikke noget vaerrer end at tealle foerste nummer ind og opdage at man har glemt at tissse.

Kend dine ting - saa har du 50% overskud tilbage til at score chicks :-o

Redigeret af jorn
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Ang. tissepause kan jeg også lige fortælle at det er en rigtig dårlig ide at bælle en ½ liter vand inden du går på, det hævner sig i løbet af 15 min. Og er du så på.... er det :(

 

En af mine kollegaer i orkesteret gik en helt marchtur ude fra Dybbøl Mølle og ind til Sønderborg by.

 

Allerede da vi gik kunne han mærke at den var gal. Men under en militærparade smutter man ikke lige ud af gelederne og tisser på et gadehjørne.

 

Da vi ankom til kasernen ca. 5 km og 1 time senere var han ved at P.... i bukserne, totalt blanke øjne, og da vi blev kommanderet holdt måtte han løbe ud af geledet (bag om paraden dog) og få lettet sin nødtørft i en busk.

 

Det er en grufuld historie. Og noget som man kun håber aldrig skal overgå en selv.

 

:tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Grejråd: Køb brugt i alt det, hvor det kan betale sig, du får så meget for pengene, men brug selvfølgelig hovedet i det hele og lav ikke dumme eller usikre handler.

 

Spilleråd: Glem aldrig groovet i bandet. Det handler ikke kun om dig selv og hvor syge fills du kan fyre af, men om at få det hele til at gå op i en højere enhed.

Desuden er det fedt at lytte til andre og tage imod kritikken, og giv selv kun konstruktiv kritik.

 

 

De råd er i hvert fald nogle jeg selv synes er gode!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu