Teknik Eller God Lyd ? Eller Begge !?


Recommended Posts

okay nu har der været stille .. her længe... så

TID TIL DEBAT !

 

Teknik:

Jeg har af en eller anden årsag evne til at tage 40 amerikanske teknikker hver dag, inde på vic firths hjemmeside, under education ->snare drum... uden at jeg egentlig nok kommer til at bruge halvdelen af dem i virkeligheden, men det meget godt at ku' lidt af hvert har jeg altid ment... er jeg bare på teknik´race?... eller er jeg bare typen der holder sin teknik vedlige/til udvikling? ...

 

anyway(hvis teknik ikke interesserer jer),

 

Lyden :

Jeg interesserer mig rigtige meget for den gode lyd, hos vores fejlkøbte marchtrommer i garden(som administrativt ikk var fejlkøbt), ... vi har stemt/strammet vores marchtrommer rigtig meget... (tror næsten, at hvis man tog en drum-dial og målte det op, og samlignede det med andre der også går op i at Marchtrommerne skal lyde nøjagtig ens, så har vi nok nogen af de mest strammeste skind i lgf regi- men det kun stadiet før high tension tryk, med kevlar) ... De stemt så meget, at én tromme lyder meget tyndt, men når vi spiller nøjagtigt det samme, med de samme teknikker og håndstillinger (uanset hvad), så får vi en meget mere fyldig og fed lyd, efter vores mening, og mere mulighed for at udtrykke oz selv, fordi de ikk larmer så meget som når de er dybe, hvilket giver os en mere dynamisk fordel(man skal nok lige vænne sig til det først) ... Men her til LgF-DM 07, hvor vi var lige så mange trommer som der var fløjter, fik vi stadig den bedste placering hva' angår instrumental balance ! ... man skulle ellers ha troet at der skulle være mindst dobbelt så mange fløjter til end trommer : ) ...

 

Gear:

Vi bruger ikk nogen dæmpere ellere ruskind til hvores top-heads-

Vi bruger Ambassador "smooth white"... og Ambassador Clear skin... (tror jeg nok det hedder) ... men angående bundskind(som er lyden vi snakker om her), er der så overhovedet nogen som udnytter denne side af marchtrommen fuldt ud ?? ... Vi har formået og få den bedste skarpe lyd( og næsten high tension agtige lyd), ud af denne funktion... ...vil bare høre om i også har set glæde i denne funktion af marchtrommen? ... eller om det fuldstændigt er latterligt at tage en Marchtromme, og skrue så meget op for den og fjerne os fuldstændig fra livgarde-syndromets utrolige dybe field-drum.. ?

 

bonus spørgsmål: nogen der går op i seidingslyd ? (altså snare'n?)

Link til kommentar
Del på andre sites

Øhh... Jeg forstår ikke hvad du mener Nicklas...

 

Alle de ting man kan pille ved (seiding, skind osv...) er jo med til at danne den samlede lyd...

 

Mht. teknik, så tror jeg mange hader eller elsker det... Sådan én som mig er måske midt i mellem, hvad angår øvning, men de største grupper er dem hvor man er som dig, eller skider på det... (det sidste kan ikke anbefales)...

 

Det er vigtigt at have nogle ordentlige trommer... Hvis du synes at der er lidt for meget resonans, så prøv evt. at smide en klat moon-gel på, så burde det være løst... Undgå at stem top-seidingen helt op, så du slet ikke kan spænde den mere, for så slider du ekstremt meget på systemet, og det ender med at seidingen "slår sig selv fra" hele tiden, fordi den er så stram...

 

Mvh Malte, hils Mulle/Kathrine Marie :ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst DrummerDude

Mht. teknik så mener jeg, at man skal lære alt, hvad man kan og "stjæle" hvor man kan (fra andre trommejohns... ja altså ikke deres trommesæt), fordi jo mere man ved og kan, jo flere muligheder er der for, at man udvikler sit spil og måske endda "opfinder" sine egne teknikker, der bare virker bedre.

 

Min trommefilosofi er: Hold øjnene åbne og sindet modtageligt. :-o:ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

Min ydmyge mening...

 

Jeg ser teknik som et værktøj, der gør dit trommespil nemmere for dig... Komplicere ting spilles mindre anstrengt og flydende...

 

Men teknik er ikke den hellige gral for mig... Det er groove og timing. Altså dine evner til at få musikken til at swinge, og hvor dygtig du er til at ligge bag, ligepå eller lidt foran beatet, på baggrund af hvad der kræves af musikken.

 

Har hørt slagere med masser af teknik, der ikke havde et eneste gram groove i kroppen... det er ikke så fedt...

Redigeret af Twoface
Link til kommentar
Del på andre sites

Min ydmyge mening...

 

Jeg ser teknik som et værktøj, der gør dit trommespil nemmere for dig... Komplicere ting spilles mindre anstrengt og flydende...

 

Men teknik er ikke den hellige gral for mig... Det er groove og timing. Altså dine evner til at få musikken til at swinge, og hvor dygtig du er til at ligge bag, ligepå eller lidt foran beatet, på baggrund af hvad der kræves af musikken.

 

Har hørt slagere med masser af teknik, der ikke havde et eneste gram groove i kroppen... det er ikke så fedt...

 

 

 

:ph34r:

Link til kommentar
Del på andre sites

Heheh jah... med hensyn til lyden vil jeg bare vide om du syntes det skal være Livgarder lyd ! ELLER - den skotske lyd

 

hvis du forstår min kontraster ? :-o

 

og jah... teknik... hmm ... en god ting ! Meen hvad ligger bag musikken hos trommerne ? er det lyden ? eller vores fantastiske teknik! :D

 

-hva er det du ikk forstår malte ? (du jo så uhyggelig klog, tør faktisk ikk debattere med dig :ph34r: )

 

by the way - søger hellere oplysninger om hvordan i gør der hjemme i trommekorpset ! for at finde jeres stil ! både med hensyn til hvor meget i gør ud af teknik og med lyd !

 

(hehe ;) Det skete faktisk under DM stjernemarchen at min sidekammerats topseiding faldt af ved hver anden marchnummer!? så vi skruede lidt ned for topseiding der(efter marchturen), men okay nu var det så nok min vådeste march nogensinde, så hovedårsagen, lige dér var nok for meget vand! men afviser heller ikk det store tryk ! men hold da kæft det kunne regne mand! og så i modvind! )

Link til kommentar
Del på andre sites

Du har evigt ret, men manden spiller kun på marchtromme...

 

Også på marchtromme er det vigtigt at man får det til at "swinge".

 

Derfor mener jeg at man kan liste flg tre punkter op, som en god lilletromme-/marchtrommespiller bør have:

 

1. Et godt instrument. Det er vigtigt, så du har de bedst tænkelige rammer for at udvikle dig. Det totalt nederen at øve på noget, der lyder af lort :ph34r:

 

2. En sund, ubesværet og afslappet tekning / spillestil

 

3. Frasering, accentuering, "historiefortæling", alså at du udtrykker noget med dit spil, og ikke bare buldrer unuanceret løs

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe selvfølgelig gør vi det Malte !! især hvis vi skal på hold 6 begge to ?? : D

 

hehe : D jaaae... den skotske er fed ! og vi har næsten nået det mål (den skotske lyd) med vores skod trommer : ) ... vi skiftede blot skindende ud og satte skru på hehe : P

 

ej hvor kedeligt ? at i ikke har mange til at "nørde" jer om faget ... hmm... hvis du allerede ved noget ! så del ud af din viden ; D

og ændre på hva DU sys på ændres på og da du forhåbentlig ikk er ligesom mig der har gang i alt for meget på én gang ! hele tiden! så stil op til Trommeleder ! eller hvert fald Instruktør ! .. og Del din vision ud om hvordan du synes trommerne i Store H .. burde spille !

 

: D

 

Bare for skabt noget røre ; D.. det hjælper virkelig at være aktiv !

 

Det har hjulpet i her i Hinnerup : )

 

fx var der en fra mit Drum Core der spurgte : "hvorfor har vi ikk' Yamaha's Øveplade til Quadro/Qvint Toms ?, når vi nu har en Quadro Tom!? "

 

håhå, det var fedt at han overhovdedet vidste det ! og hvis vi får en udvikling i retning af interesse ! og nørderi ! blir det overfedt at spille Marchtromme i DK ... en dag er der jo nogen der spørger om hvorfor man ikk har Bass Ensembles i DK ?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu