Gravengaards Logbog


Gravengaard

Recommended Posts

Efter snart 3 år på dette site, synes jeg tiden er inde til at jeg også får en logbog! Så vil jeg fortælle lidt om mig selv til at starte med.

 

Jeg hedder Rune Gravengaard, bosat i Esbjerg og er i skrivende stund (19. august 2007) 20 år gammel. Jeg arbejder til dagligt som økonomimedarbejder ved Esbjerg Kommune og flytter rundt på nogen milliarder af kroner engang i mellem :) desværre afspejler dette ikke faktummet at jeg bruger de fleste af mine egne penge på trommer :)

 

Jeg har spillet trommer siden 1999, og betragter egentligt mig selv som værende god, og håber på et tidspunkt at smide nogen videoer op her på siden, når jeg endelig får fat i kamera. Jeg spiller PT i 2 bands; et i Aabenraa (Schöpfer Band anno 1983) og et i Kolding (Indtil videre kaldet Aluminum og er anno 2007 dvs. helt nyt)... Så snart vi får fat i et fast øvelokale på Godset i Kolding, spiller jeg kun i ét band, nemlig sidstnævnte.

 

"Mit" første set var et Pearl BLX i str. 22x16, 10x9, 12x10, 13x11 og 16x16 (uden bundskind på tammer og uden frontskind på BD ;-) ), som stod på min daværende efterskole (Balle Fri- og Ungdomsskole) og her fandt jeg hurtigt ud af, at jeg har det bedst med mange grydelåg omkring mig, så det andet på denne skole endte jeg med til sidst at have 10 bækkener omkring mig (selvom skolen kun have 4 ;) )

 

Da jeg så begyndte på handelsskolen i Aabenraa i 2002, fik jeg et Mapex V af min mor i str. 22x16, 12x10. 13x11 og 16x16, med de Paiste 502 bækkener som jeg havde fra sættet på efterskole (bare rolig, de var mine egne!), nemlig 14" Hi-hat, 20" Ride, 16 og 18" crash, 18" china samt 10 og 12" splash + nogen bækkener lånt div steder. Og for mig fungerede det rigtigt godt på daværende tidspunkt. De fik nogen pinstripes på og så gik det ellers derudaf med fee råk'n'råul.

 

Da jeg så i 2004 flyttede tilbage hertil Esbjerg, og fik lidt flere penge mellem hænderne bestilte jeg et Jaeger Drums custom sæt i str. 2x 22x22, 8x8, 10x9, 12x10, 14x13, 16x16 og 18x18 + 14x7, men af flere årsager kom dette aldrig, så jeg fik pengene retur efter noget tid.

 

Da jeg så skulle ud på det vilde trommemarked igen, vidste jeg at jeg ville ha' et topsæt, da jeg mente at både økonomien og talentet rækkede til det, så jeg skrev diverse forespørgsler til forretninger om sæt med 2 BDs osv osv, indtil jeg en dag for sjovs skyld kiggede inde på Aages hjemme side og fik nærmest et chok da jeg læste overskriften "PEARL MASTERWORKS CARBON". Skradlebang! Lige pludselig steg min puls, og troede det var løgn, for et sådant sæt fandtes vel ikke i DK?? Kan huske da jeg første gang så et sæt i den serie i en Pearl brochure og var næsten solgt, pga. looket og det faktum at det var kulfiber og bla bla bla :D

 

Men jo, ganske rigtigt, det var sgu et Pearl Masterworks sæt, og der gik vel 2 dage, så reserverede jeg det og lagde et depositum på 5.000 kr. (mener jeg), da jeg skulle finde ud af hvordan jeg fik det fragtet her til Jylland. Je gskrev lidt med Rune fra Musikpartner og fik oplyst at det var et sæt de fik i 2002 og som havde været brugt ifm. udstillinger, så det var meget lidt brugt, og alligevel kostede det "kun" 22.000 for 22x18, 10x8, 12x9, 14x12 og 16x14... Jeg var så heldig at guitaristen i mit band på det tidspunkt var i Kbh. pga arbejde, så jeg ringede og spurgte om de ikke kunne tage det med hjem og en regnfuld februaraften i 2006 blev jeg den lykkelige ejer af det fedeste trommesæt jeg kan forestille mig :D

 

Da jeg så havde spillet på dette sæt i nogen måneder med dobbeltpedal, besluttede jeg mig for at bestille den 2. stortromme som et carbonsæt næsten SKAL ha'! Den blev afhentet i januar, så nu har jeg vel noget nær mit drømmesæt!

 

Det har pt. kostet mig alt i alt med bækkener mellem 55-60.000 kr. og det er vel at mærke pga. sættet ikke var HELT nyt og de fleste bækkener er også købt brugt herinde :D

 

For jer der er lidt senile (eller bare dovne), summerer jeg op hvad mit grej pt. består af:

 

Trommer:

 

Pearl Masterworks Carbonply årg. 2002

22x18 (dog årgang 2006, men lavet efter 2002 specs.)

22x18

10x8

12x9

14x12

16x14

(6 lag ahorn, med et lag ulakeret kufiber inderst og et lag lakeret kulfiber yderst)

 

13x6,5" Pearl Joey Jordison Signature Snare (1 mm. stålkeddel)

 

Bækkener:

 

Sabian:

18" HHX Chinese

17" AAXplosion Crash

18" AAXplosion Crash

19" AAXplosion Crash

8" AAX Splash

18" AAX Stage Crash

18" HHX Stage Crash

 

Paiste:

14" 502 Hihat

20" 502 Ride

 

Stagg:

12" SH China

 

Zildjian:

20" Avedis Light Ride (ikke mit, men det er fedt, indrømmet)

 

Hardware:

Pearl:

DR-80 rack, med en DR-008 extension

14x PC-8 clamps

10x CH-80 bækkenstativer

H-2000 Eliminator hi-hat stativ

S-2000 lilletrommestativ

4x Pearl TH-1000 (tror jeg nok) tamholdere i sort

Pearl hi-hat attachment (den gamle, før HA-100)

 

Tama:

2x Iron Cobra Rolling Glide

 

Gibraltar

9608MB stol med ryglæn :tu:

 

Skind:

Evans:

EMAD som slagskind på BD

EC2 clear slagskind på tammer

Powerdot center på snare

 

Remo:

PS3 coated med logo som frontskind på BD

Ambassador som bundskind på tammer

 

Det var vist det ;)

 

Jeg vil bruge denne logbog til at komme med updates om indkøb af grej osv osv. ikke så meget øvning, da jeg ikke får øvet andet på lufttrommer ;-)

 

Her er et billede af sættet som det ser ud i dag:

cbply4lys.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 370
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

...og til sidst en lille link-samling, til jer der gerne vil følge trommesættets udvikling. I kronologisk orden med det ældste først:

 

Da jeg egentlig havde reserveret trommerne, og bare MÅTTE fortælle om det!

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=11298

 

Da, jeg så HAVDE fået det

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=11735

 

Nogen billeder fra sættet i studie og øvelokale

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=13883

 

Sættet i øveren

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=16593

 

Fra da jeg fik den glædelig nyhed om at min BD nr. var kommet

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=21407

 

Da jeg så endelig FIK min BD nr. 2

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=22030

 

OG det nyeste med Sabian låg und alles ;-)

http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=28045

Link til kommentar
Del på andre sites

Første update allerede...

 

Købte en Axis pedal af Frank herinde...umiddelbart mangler jeg en masse vægt og punch som ved mine Iron Cobra. Men har fået oplyst af Frank at "problemet" sikkert kan afhjælpes ved at montere Pearl Eliminator køller på, så det skal da prøves, for det er nogen sygt hurtige pedaler, som jeg tror vilgøre sig godt i mit band i Kolding :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Feedt sæt Gravengaard. :-) Det må være en sand drøm at have råd til et sæt som det. :D:D

 

Jeg ved godt, at det måske er lidt off-topic.. Men hvad lavede du i Aabenraa? Som jeg har forstået det, så er du fra Esbjerg, right?

Min familie er flyttet til Aabenraa sidste år, men fordi jeg har været på efterskole, har jeg ikke rigtig mærket meget til kulter- og musik livet. (hvis er overhovedet er noget at komme efter, andet end nygadehuset :D )

Så jeg tænkte på, hvordan det er at være band her? Er der nogen steder, hvor man kan spille for folk? og hvor øver man? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Feedt sæt Gravengaard. :tu: Det må være en sand drøm at have råd til et sæt som det. :D;)

 

Jeg ved godt, at det måske er lidt off-topic.. Men hvad lavede du i Aabenraa? Som jeg har forstået det, så er du fra Esbjerg, right?

Min familie er flyttet til Aabenraa sidste år, men fordi jeg har været på efterskole, har jeg ikke rigtig mærket meget til kulter- og musik livet. (hvis er overhovedet er noget at komme efter, andet end nygadehuset :D )

Så jeg tænkte på, hvordan det er at være band her? Er der nogen steder, hvor man kan spille for folk? og hvor øver man? :)

Ja, kulturliv er der ikke meget af i den by. Som du selv siger er der Nygadehuset, og så er der alle de små steder for folk med en guitar og en masse kopinumre (Som man har hørt 3.000.000.000 gange før :-) )

 

Der er Nygadehuset at øve i, og så er der, som os, et stort øvelokale oppe i Agoraen på Høje Kolstrup (p**kerland) hvor der er plads til 5 bands... mener dog det hele er booket deroppe.

 

Der er dog et årligt tilbagevendende arrangement d. 23. dec. på Postkroen, hvor der er nogen bands der bliver inviteret af Angel Ottosen, og som så spiller for fuldt hus og får fri bar og mad :D Det er et godt arrangement, omend stedet er noget lille (så det er et trommesæt med max 2 tammer og 3-4 bækkener), men det er stopfyldt dernede! :D

 

Jeg boede i Hjordkær sammen med min mor fra 1998-2004, så æ ka da æ språch flyene å olle de slaus ting å sache :)

 

Ellers er jeg født og opvokset i Esbjerg :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, kulturliv er der ikke meget af i den by. Som du selv siger er der Nygadehuset, og så er der alle de små steder for folk med en guitar og en masse kopinumre (Som man har hørt 3.000.000.000 gange før :-) )

 

Der er Nygadehuset at øve i, og så er der, som os, et stort øvelokale oppe i Agoraen på Høje Kolstrup (p**kerland) hvor der er plads til 5 bands... mener dog det hele er booket deroppe.

 

Der er dog et årligt tilbagevendende arrangement d. 23. dec. på Postkroen, hvor der er nogen bands der bliver inviteret af Angel Ottosen, og som så spiller for fuldt hus og får fri bar og mad :tu: Det er et godt arrangement, omend stedet er noget lille (så det er et trommesæt med max 2 tammer og 3-4 bækkener), men det er stopfyldt dernede! :D

 

Jeg boede i Hjordkær sammen med min mor fra 1998-2004, så æ ka da æ språch flyene å olle de slaus ting å sache :D

 

Ellers er jeg født og opvokset i Esbjerg :)

Ja det anede mig, at der ikke er meget mere end nygaderen, men er det steder at spille, der mangler, eller er der bare ikke bands nok? For ellers skulle jeg da mene, at nygehuset kunne holde noget for lokale bands en gang om måneden eller noget. :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjaeh...tror sgu ærligt talt at spillestederne er for kræsne... HVis det ikke er noget der sælger billetter, ja så kan det være lige meget. Det eneste band der kan sælge billetter er Aurora, som nærmest har Nygadehuset som sin egen hjemmebane (Spørg selv medlem Tormentor).

 

Det er sgu lidt synd egentlig :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Aah. det er sku nederen. Jeg hørte forleden dag.. Ja faktisk var det første dag på gym, et ikke så sammenspillet men rigtig fedt band med masser af potentiale. Publikum kunne også godt lide dem, og jeg synes sku det er synd for den slags folk, hvis de ikke for lov at prøve en koncert et andet sted end på gymnasiet. Men nok om Aabenraa, nu er det jo trommer, det handler om. :)

Link til kommentar
Del på andre sites

lækkert Sæt mand! ;)

det er sgu pænt god moral at du tager turen til Kolding og Esbjerg for at øve med et band.

Hva spiller du for noget, kun Råk N Rål? OG har du ikke nogen demo'er eller noget, så man kan høre jer fyrrer den af??! :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Tror jeg ikke du ska regne med ;)

 

Mædl!

Nej du har sikkert ret. men det fremgår godt nok i starte at: " så gik det der ud af med råk N råul :argh: ..

 

Det er oss lige meget.

 

 

Gravengaard: Jeg synes det er ret interessant at høre hvad du har beskæftiget sig med. Min opfattelse af det halve års tid jeg har haft bruger er på TS, er at her er en ret dygtig trommeslager, og derfor er det sjov at høre hvordan vejen der til er og har været.

 

I look forward :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej du har sikkert ret. men det fremgår godt nok i starte at: " så gik det der ud af med råk N råul :tu: ..

 

Det er oss lige meget.

 

 

Gravengaard: Jeg synes det er ret interessant at høre hvad du har beskæftiget sig med. Min opfattelse af det halve års tid jeg har haft bruger er på TS, er at her er en ret dygtig trommeslager, og derfor er det sjov at høre hvordan vejen der til er og har været.

 

I look forward ;)

Uhh... jamen tak skal du ha'! Det er store ord fra en som endnu har til gode at høre mig spille rent faktisk :) (Får jo nærmest præstationsangst)

 

Ved sgutte om jeg er dygtigere end så mange andre, men prøver mig da frem...

 

Det hele startede rent faktisk da jeg kun var en 5-6 år og sad bag min fætter røde Pearl sæt - wauw, at kunne kreere så meget larm var himmelen for mig, og jeg mener (i hvert fald selv) at jeg lærte en basal trommerytme dengang :D

 

Dernæst var det en meget latent lyst jeg havde, indtil jeg i 1998 flyttede til Sønderjylland og kom i en klasse med 3 andre trommeslagere. Kæphøj som jeg var, sagde jeg, at jeg sagtens kunne splle trommer... Okay, jeg havde da en rytmesans og kunne slå på conga, men derudover kunne jeg kunne spille stor- og lilletromme :tu:

 

Så fangede bordet sgu, og jeg blev jo nødt til at lære det... lånte ofte min vens trommesæt i nogen minutter inden det blev for meget ;) ...og i 1999 begyndte jeg så at tage lektioner. Dette varede kun et år, da jeg skulle på efterskole i 2000... og ærligt talt, så lærte jeg ikke meget mere end at læse efter noder og få styr på swingrytmen.

 

Nå, i 2000 kom jeg på efterskole og her skete der for alvor noget. De havde hverken trommelærer eller gad at ofre penge på skind og sådan, men jeg havde et trommesæt kun 20 m. væk, så jeg øvede mere eller mindre 2 timer hver eneste dag. Hvad jeg øvede kan jeg ikke huske, men blev i hvert fald bedre og følte for alvor at trommerne var mit rette element :tu:

 

Efter at ha' spillet i nogen forskellige konstallationer, til arrangmenter, musicals, teater osv. var efterskoletiden efterhånden ved at være slut, og jeg søgte optagelse på MGK. Problemet var bare, at jeg fik oplyst at man skulle spille klaver og jeg jeg havde lykkeligt glemt alt om de dersens "Nååååååååååååååts"! :tu: ... så jeg havde 2 mdr. til at lære at spille klaver i... og som det næsten siger sig selv kom jeg ikke ind. Jeg fik at vide at jeg sagtens kunne spille trommer til ug kryds og bolle, men eftersom jeg haltede gevaldigt efter med klaver og noder, ja så var jeg "mindre egnet"... Puha, ikke en sjov melding at få.

 

I 2002 begyndte jeg så på handelsskolen, og jeg fandt faktisk hurtigt et band at spille med, nemlig Schöpfer Band. Her fik jeg for første gang IKKE kritik for at jeg spille for højt - tværtimod! Så jeg var jo i himlen, og nyder sgu stadigvæk at kunne tæske fuldstændigt løs uden det gør noget :argh:

 

Siden 2002 har jeg faktisk ikke øvet andet end lufttrommer og når vi øvede, men mit spil har hele tiden udviklet sig. Jeg læser ikke ikke tykke bøger om trommer, og er i det hele taget ikke en særlig teoretisk trommeslager, men jeg får MEGET ud af at se andre trommeslagere in action. Det behøver ikke nødvendigvis at være den syge onde metal-slager (dem bryder jeg mig faktisk ikke om - altså dem der kan spille tempo hjerndød i en time og ligner en der får en 2B stik op i r**en), men elsker at se nogen tricks liret af og så selv prøve dem af når der øves. Nogen gange går det godt, andre gange mindre godt.

 

Tjaeh...det var vist det tror jeg. Spørg endelig mere ad!

 

og nej, mit band i Kolding er først lige startet op, men vi håber på at kunne indspille en demo i efteråret/vinter - og ja, det er mædl, men ikke totalt syg hjernedød. Faktisk går jeg og tænker på at lave et cover af Police's "Roxanne" :dev:

Link til kommentar
Del på andre sites

...og det kan bedst kan li' er vist der er et fedt groove, det skal ikke nødvendigvis gå schnell, schnell Hansi - bare der er et fee gruuuuw... ;)

 

Jeg arbejder lige pt. dog på at blive hurtigere på fusserne - i hvert fald i mit nye band. Der kan jeg godt mærke jeg ikke er en metalslager i traditionel forstand.. Jeg kan på en god dag spille 16. dele omkring tempo 170-180, men kun kortvarigt og hvis jeg har en god dag både fysisk og lydmæssigt. Det er nemlig ikke altid nemt at høre sine stortrommer når der står 4 bashøjttalere lige bag ryggen og presser luft ud af lungerne :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjaeh...tror sgu ærligt talt at spillestederne er for kræsne... HVis det ikke er noget der sælger billetter, ja så kan det være lige meget. Det eneste band der kan sælge billetter er Aurora, som nærmest har Nygadehuset som sin egen hjemmebane (Spørg selv medlem Tormentor).

 

Det er sgu lidt synd egentlig :argh:

Hvis jeg havde så fedt et trommesæt som dig, ville vi sælge mere hehe...

 

Vi spiller ikke på nygadehuset mere, og jeg ved ikke rigtig hvad det er gået op i med blacknote... Hvis man vil have et job i Aabenraa må man vidst lave det selv...

 

The Tormentor

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis jeg havde så fedt et trommesæt som dig, ville vi sælge mere hehe...

 

Vi spiller ikke på nygadehuset mere, og jeg ved ikke rigtig hvad det er gået op i med blacknote... Hvis man vil have et job i Aabenraa må man vidst lave det selv...

 

The Tormentor

du kan sikkert gå ind i blacknote og tage over hvor andre slap.. hvis tiden er til det. sikke en indflydelse man kunne opnå :argh:

 

 

/trvk

Redigeret af TRVK
Link til kommentar
Del på andre sites

Nej nej... vi skal lave en forening der hedder Copyright! For kopi musik er efterhånden det eneste der spilles i den by :lol:

 

Det gør jeg sådan set også selv, og det er hovedsagligt derfor jeg stopper i mit band i Aabenraa. Vi startede ud med vores eget fede materiale, som har udviklet sig igennem de sidste 20 år, men så var der nogen der mente vi skulle spille kopi for så kommer vi ud at spille herremeget. Yeah, vi har fået 1 (læs eet) regulært job de sidste 2 år... og det skyldes meres vores renommé (eller rygte) end kopimusikken. Bevares folk gav da gazz til de numre de kendte, men synes ærlig talt ikke det er sjovt at spille!

 

Nå, men her er et lille billede fra det job...beklager det er så utydeligt!

Me_and_my_drums.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

Kan forresten fortælle at jeg brugte min Axis i går i mit band i Kolding - til stor fornøjelse!! :lol: Har løsnet fjederen, så den nu føles mere "tung". Kan ikke li når man skal bruge alt for mange kræfter på at svinge køllen ind i skindet..

 

Desværre er det jo kun en enkelt pedal, så måtte skifte til min IC dobbeltpedal da musikken krævede...

 

Men tror det tyder godt - det er da slet ikke utænkeligt at jeg skal ha Axis nr. 2 også, når jeg rykker mit sæt til Kolding :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan på en god dag spille 16. dele omkring tempo 170-180, men kun kortvarigt og hvis jeg har en god dag både fysisk og lydmæssigt.

Det er også klart det sværeste tempo :tu: Glæder mig til at se noget video af dig engang Gravengaard :)

 

Iøvrigt jeg ved de har en axis a single i musikcenteret i Aalborg hvis du leder efter en, de tager jo et halvt århundrede at bestille hjem. Den er godtnok ikke sort som den du købte af Frank, men hva fanden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu