Tim Toms? Triple ? Qudro? Qvin..:!"¤!#"%"#? ...


-SnareDrummer-

Recommended Posts

Okay, Jeg er igang med at bearbejde alle noder i hele repetoiret for trommerne i min garde, til finale 2007 filer og PDF formater, så man kun skal trykke på en knap ved Computeren til printeren, for at få en ny node mappe til en ny elev. I Hvert fald, så blir det hurtigere og skaffe noder i fremtiden for os... Jeg hvert fald godt igang, og de nye tromme-elever er lettede over at se nogle noder de kan læse, istedet for det der håndskrevne fis -

(altså ikke fordi jeg hader komponister der kun skriver i hånden, men fordi nogen komponister har en håndskrift, der er så utydeligt for de nye og ikke så nodetrænede elever, at de ville kunne sværge på at det var en ny type kalligrafi som skulle stamme fra Aliens i Andromeda Galaksen)

 

-men 'now to buisness guys' (& girl(s)?)...

 

Jeg har skulle skrive Quadro noder til alle stemmer der eksisterede i de gamle tamburnoder som Gardens fløjtemarch, Street March og sidst men ikke mindst (oh) When the Saints!

-jeg havde 3 muligheder for Quadro trommens funktioner i Drum Core'et..

 

1.: Jeg kunne lade Quadro'en overtage Tenortrommens funktion som Stortrommens evige og forglem-mig-ej "buddy"(ven), osv,,

 

2.: Jeg kunne give Quadro en total uafhængig stemme fra alt i orkestret og give det en masse dejlige soloer, eller noget i stil med samme funktion/effekt som tommerne fra et trommsæt giver.

 

3.: Jeg kunne sætte Quadro'en til at spille det samme som Marchtrommerne(som jo er drumcore'ets melodistemme), og så bare fordele 'marchtromme"-stemmen ud på flere tommer så vi får en quadro-stemme :-o

 

 

....

 

Jeg valgte 3'ren. Da den havde en strategisk praktisk følge med sig. Alle skulle kunne marchtromme-stemmen, hvis de ville spille quadro-stemmen. Simpelt og enkelt, hehe.

 

Vi er i Hinnerup gået væk fra match-grib til tenortrommerne, da vi så at unge mennesker idag, vil have resultater, og helst hurtige resultater, så alle vores elever får på automatik en 'tenortromme' status, og kan efter ønske og vilje få lov og spille marchtromme. Derefter er 3. valget godt, da den gir en ny musikalsk dimension til en så simpel march som Street March. Man starter heller ikke forfra m.h.t at lære rytmer udenad, nu skal man blot fordele dem over 4(eller for de fleste nok 3) tommer. Nå ja, vi så ikk gået helt væk fra matchgrib m.h.t. det med at spille på tim toms ;P... men det godt og kunne begge dele ! ikke sandt?

 

Men hva er jeres mening?? er dette måden at koordinere Tim Toms Noder/besætningen på??

Link til kommentar
Del på andre sites

Heysa,

 

Det lyder som om du har gjort dig rigtig mange overvejelser omkring anvendelsen af Quad i tambuorkorpssammenhæng.

 

Der findes jo som bekendt ikke nogle rigtige og forkerte løsninger. Man må prøve sig frem og lytte sig frem til hvordan korpset skal lyde, og hvilken sound man er ude efter.

 

Det generelle problem med multitoms i fløjte sammenhæng er efter min mening at de tager meget fokus fra meodien. De kan godt have en tendens til at "rode" linierne i musikken lidt til. Så hvis de skal bruges så er det om at bruge lytlapperne og så finde en balance som man synes er fed.

 

Jeg vil sige at hvis du kan få multitoms til at smelte ind i det store musikalske perspektiv, så er du på rette hylde. Men det kræver nok lidt tilløb :) men det er jo også det som er fedt ved at være musiker - vi må op på hesten igen indtil den er der.

 

I sidste ende er det jo også et spørgsmål om at finde sin egen stil - og så kommer resten af sig selv :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu