Undervisning


-SnareDrummer-

Recommended Posts

Hej folks

 

Nu skriver Niklas sørme igen for at irriterere jeres hoveder og for at debaterer og diskuterer nogle ting.. eller bare for at komme i dialog med ... eller bare være et irriterende objekt i jeres hver dag.

 

okay nu til sagen.

 

Hvordan starter I med at undervise - og hvilke teknikker bruger i som de første?

 

selvfølgelig er enkelt slagne de første... men her efter er det straks forskelligt hvordan vi underviser...

 

-nogen steder underviser man med 8 på hver hånd,

-andre steder starter man ud med dobbelt slag(tænk rigtig rigtig meget basic her)

-flere steder tager man en paradiddel(meget langsomt selvfølgelig) ... paradiddler opfatter jeg lidt som blandingen af enkeltslag og dobbeltslag.. og for andre opfatter man det som den gyldne middelvej, til hurtig stick-kontrol.

 

 

 

lige efter den første lektion(som nok har indebåret en af de 3 ovenstående teknikker) - nogen går direkte til hvirveler(også kaldet multiple bounce roll, for jer som kun kender de engelske begreber) andre starte med slip(flam).... men er der nogen der tager en 3 teknik som den lettere løsning til undervisningen ? eller ændrer i på jeres undervisningsstruktur i basis stadiet til den enkelte elev..?

 

fx kunne man gøre det på denne måde i basis stadiet. :

 

øveprogram:

 

Paradiddler (langsomt og derefter øve det op i tilfredsstillende tempo)

Slip(flam) (flere varieret tempo alt efter hvor godt det går self)

trioler(triplets)

Dobbeltslag

Paradiddler (igen i elevens optimale tempo)

Trioler med slip(Flam Triplets) - trioler med slip hænger sammen med paradiddler- fordi de teknisk set er ens.

 

herefter går man til sidst igang med at lærer eleven hvirvler (multiple bounce roll)

 

-det var én måde ... hva kunne jeres være fx ?

 

:doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder da som et meget fint og intensivt "øveprogram" eller måske SNAREre ( :-) ) et "lærer-program".

 

Jeg kan selv huske at jeg i sin tid blev introduceret (altså efter elementær stikteknik) til:

DOBBELTSLAG:

HHVV, VVHH, VHHV & HVVH

 

Derefter PARADIDDLER:

HVHHVHVV, VHVVHVHH

 

Så ENKELTSLAG:

HVHV, VHVH

 

Altså alt det grundlæggende langsomt kunne jeg så rejse ud i utallige variationer, flams/slips, trippelsag (HHHVVV), Dobbeltparaddiler(HVHVHHVHVHVV) YOU NAME IT!!!

 

Jeg fik undervisning i både Traditionelt grip (mit foretrukkende) og Matched Grip og spiller begge lige hurtigt idag.

Desuden skal nævnes at jeg trænede BÅDE venstre og højre lige meget, hvilket gør at jeg har ligevægtig teknik.

 

Når man har styr på det elementære kunne man jo så spørge sin elev havd han/hun kunne tænke sig at spille? :dev:

 

MEN I MIN VERDEN ER DER ALTSÅ NOGLE VIGTIGE PARAMETRE:

Hvad er teknik?

Håndtering og evne til forskellige grip`s.

Tempo (Det kan jo lige så godt være langsomt som hurtig)

Dynamik (Herunder placeres) accenter

Koordination (Af hænder og fx. fødder)

- Men i sidste ende handler teknik jo om at kunne bruge en metode til at spille afslappet, ikke?

 

 

Bare lidt tanker til emnet?

Skal du selv have en elev?

Link til kommentar
Del på andre sites

Underviser du kun i lilletromme og er det begyndere?

Hvis vi snakker en begynder der gerne vil spille trommesæt tror jeg bestemt ikke at rudiments/øveplade skal fylde mere end 1/3 af lektionen. Det synes jeg faktisk aldrig det skal, men ellers er det da et rigtig godt program du kommer med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Paradiddler (langsomt og derefter øve det op i tilfredsstillende tempo)

Slip(flam) (flere varieret tempo alt efter hvor godt det går self)

trioler(triplets)

Dobbeltslag

Paradiddler (igen i elevens optimale tempo)

Trioler med slip(Flam Triplets) - trioler med slip hænger sammen med paradiddler- fordi de teknisk set er ens.

Synes dit program bli'r alt for intenst.. Man skal altså tage sig lidt tid til at lære hver del grundigt op, i stedet for bare at gennemgå det med dem..

 

Min erfaring med elever er også som andre har sagt, at det slet ikke bør fylde så meget.. Man skal også slappe lidt af engang imellem og ikke kun gå op i teknikker.. :doo:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
  • 2 uger senere...

Ej, hvor er det hyggeligt at se dig aktiv igen, Nicklas...

 

Jeg er selv elev, hvad angår marchtromme. Jeg EEEELLLLSKER teknik.. Men det er der satme også mange der ikke gør. Det er meget individuelt.

 

Jeg tror det er vigtigt at "fornæmme" hvad eleven vil. Det er jo i bund og grund dem, der giver dig penge, for at få undervisning.

 

Teknik er vigtigt, men ikke alt. Det er også vigtigt at spille melodier og ting som måske er lidt "sjovere".. Specielt i starten...

 

Hilsen Malte fra St. Heddinge

Link til kommentar
Del på andre sites

Hr. Snare-Drummer.. Nu pointerer du over for David, at nodelæsning er det første, man lærer. Basal nodeteori kan gennemgås i starten, men - nodelæsning er en livslang proces, og du kan ikke adskille spil og nodelæsning.. En god og stabil "snare-drummer" veksler ikke imellem teori og praksis, men bli'r pr. automatik bedre på begge områder, hvis man praktiserer "prima-vista" fra starten af.. Hvis du bar' øver paradiddler (som også er en god sag) og ikke tager noget teori, kan du ikke gebærde dig i orkester o. lign.. Og så hjælper det ikke noget at være "åh så dygtig"

Link til kommentar
Del på andre sites

#Drum:

nu kunne jeg godt tænke mig "drum" at du rent faktisk kunne citerer mig - når du påstår at jeg skiller nodelæsening og teknik ad ? og om hvorfor det er så skidt at gøre det ?.... -har du nogensinde hørt om at digge-dagge noderne ?

 

Men du mener at Prima Vista også er godt for teknikken "men bli'r pr. automatik bedre på begge områder, hvis man praktiserer "prima-vista" fra starten af"

 

Når du siger "begge områder" så mener du jo Nodelæsning og Teknik? eller er det forkert tolket?

 

I mine øjne får man intet ud af det teknisk.

 

for*:

- hvis det en etüde eller lille melodi = jeg er fuldstændig Uenig med dig, for Der skal man have teknikken på plads, og derfor er det en meget minimalistisk udvikling du får til din teknik. ....

medmindre*:

-Hvis det er advancerede øvelser med uafhængige stickings = Jeg enig. Samtidig træner det din nodelæsning.

 

men generelt sagt så synes jeg ikke at prima vista træner din teknik.

 

Prima Vista er jo en træning af din teori/nodelæsning i Praksis, og dér skal du have dine teknikker på plads. Ellers kan du ligeså godt gå på løvejagt uden at have gået til skydning først.

 

Nodelæsning er en del af din basale nodeteori, og ja den skal holdes vedlige, det fuldstændig ligesom at læse en bog. Men hvis man skal blive rigtig sej til at læse, så læser man en Roman, og ikke en lille børnebog for 3. klasse.

 

 

"Hvis du bar' øver paradiddler (som også er en god sag) og ikke tager noget teori, kan du ikke gebærde dig i orkester o. lign.. "

 

Jeg ved så heller ikke hvorfor du vil snakke orkester... Jeg snakker stadig om Rudimental Drummer.

 

 

 

" det hjælper ikke noget at være "åh så dygtig" "

 

hvorfor ikke ? er du da helt vild dårlig selv ? :gross:

Link til kommentar
Del på andre sites

"Snare-Drummer" - når nu du er så langt fremme i skoene - så vil jeg da gerne høre, om du kun er rudimental trommeslager? Det, jeg mente med indlægget, var ikke at skildre prima'vista som vejen frem, for det er, som du siger, vigtigere at spille rudiments på et højere teknisk niveau, hvis du virkelig vil frem.. Essensen var at fremhæve, at det ikke hjælper at sidde og spille paradiddler, dobbeltslag, flamacues osv. i flere år i træk, uden at have det på noder. For det er vigtigt, man via sin rudimentale øvelse også bestræber sig på at blive god nodelæser! Teori og praktik hører skam sammen. Den vej er jeg gået - og har spillet snare på højt niveau de sidste 10 år - så betragter mig ikke som "dårlig" - det er du måske?

Link til kommentar
Del på andre sites

-nej jeg ikke "kun" rudimental drummer, hva du så end vil udtrykke med det. Rudimental Drumming er det fedeste, og gir sikker musikalsk spil på trommen.

Jeg kan ærlig talt ikke se hva vi er uenige i. For vi er egentlig enige. For jeg har altid ment, at man ikke kan lave øvelser uden og have det på skrift. Hvilket ergo vil sige at man også får trænet begge dele.

 

Har du spillet lilletromme i 10 ? hvor henne ? i hvilket orkester ?

Link til kommentar
Del på andre sites

For jeg har altid ment, at man ikke kan lave øvelser uden og have det på skrift

 

det er jeg ikke helt enig i. Mange gange finder jeg f.eks. på øvelser, som ikke står nogle steder, og spiller løs på dem i noget tid. Som klassisk orkestermusiker synes jeg det er forfriskende engang i mellem at være frigjort fra nodebilledet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Gutter!

 

Da jeg i sin tid startede med at undervise, benyttede jeg mig af nogle helt andre undervisnings-teknikker end jeg gør i dag.

 

Det fede ved at have en lærer sprængfyldt med engagement er jo netop at dette smitter af på eleven. Så hvis læreren selv er teknik-freak så bliver eleven det også - for læreren fremstår jo som det ypperligste en elev kan forestille sig.

 

Jeg vil gå så langt som at sige at dengang arbejdede jeg med musik med de unge mennesker - i dag vil jeg sige at jeg arbejder med de unge mennesker men via musikken.

 

Lærerens vigtigste opgave er at finde ud af hvor eleven er på vej hen og så bistå ham hans rejse. Guide ham i den rigtige retning. Både menneskligt og musikalsk.

 

Men den gylde nøgle som skal bruges til at nå ind til eleven er aldrig den samme fra elev til elev. Nogle elever er audiotive og andre visuelle - nogle matematiske andre emotionelle. Det er ikke alle som skal have den samme opskrift på indlæring - om jeg så må sige. Og dette gælder både med hensyn til indlæring af trommeteknik og nodelæsning.

 

Jeg vil sige at nodelæsning er et utrolig stærkt akriv at have i sin "musikalske værktøjskasse" det giver frihed til selv at kunne indstudere andres musik samt nedfælde sin egne musikalske ideer. Trommeteknikken er det værktøj som giver eleven evnerne til at tilegne sig de musikalske facetter som denne ønsker at præge sin musik med.

 

Jeg arbejder i dag med mine elever ved at bruge meget musikalsk kommunikation eller også kaldet Jamsession - bare os to. Dette giver eleven mulighed for at komponere i "real-time" hvilket også er en meget vigtig evne at besidde. Eleven oparbejder også evnen til at lytte til andre og derved trænes også evnen til at spille sammen med andre og at få musikken til at svinge eller groove om man vil.

 

Man skal altid huske at musikalsk træning gerne skulle ende ud i at få individuelle musikalske objekter til at smelte sammen til en helhed sammen med andre musikalske objekter. Således at musikken spilles i sammenspil rent musikalsk og i samspil rent menneskeligt.

 

Basics.... lær din eleve det DU synes han skal lære - pejlet ud fra hvor han skal hen med sin musik. Lær ham det grundigt så han lærer det ordentligt fra starten. Men giv ham også lov til at lege med sin musik. Så vokser han med musikken og pejler efter lærerens forbillede.

 

Vi skal huske på at der findes 1.000 måder at gøre tingene på. Den ene metode udelukker ikke den anden. Først den dag vi mener at vi ikke kan lære mere - den dag stopper vi al mulighed for videre udvikling - og dette gælder også for os lærere.

 

Niklas og alle andre - må jeg foreslå jer at undervise med hjertet og tage jeres elever seriøst. Så bliver de med sikkerhed også nogle gode trommeslagere. Gør som I føler for - og gør det 110% - så kan vi ikke gøre det bedre som lærere.

 

Vi skal jo altid huske på at vi kan jo egentlig ikke lære nogle andre noget - men vi kan vise dem nogle redskaber til selv at komme efter det. Men selve indlæringen står de selv for. Vi skal som læere bare motivere og inspirere dem :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Jai

 

altid godt og høre fra dig-

men hvorfor foreslår du det der med "100% med hjertet og tage jeres elever seriøst"-...? troede det var en rimelig selvfølge og tage sine elever seriøst, det mener du måske ikke at vi gør ? altså ud fra vores nodelæsnings/teknik debat og diskussion ?

 

-selvfølgelig er der ikke en opskrift - men derfor kan man godt tillægge et øveprogram for trommekorpset, så man får en fælles teknik. Bare for at have en fællesnævner. Dette kan give trommekorpset mere personlighed efter min mening.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu