Noder


Drumchamp

Recommended Posts

Jeg har tit fået den besked, når jeg fortalte nogle tromme-venner at jeg slet ikke kan spille efter eller læse trommenoder. De mente at jeg burde gå i gang med at træne det, da det er en ret god øvelse(evne) at lære sig. Så er det her jeg vil smide et åbent spørgsmål ud til jer venner....

 

Skal jeg bide i det sure æble og lære at læse trommenoder, for ikke at komme bagud. Eller er det en ligegyldig ting ud over det måske er godt at kunne hvis man spiller i et orkester hvor der er dirigent eller andet i den "dur" :(

 

Kom med nogle Kommentare!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kommer an på dine ambitioner.. hvis du vil spille i et dødsmetal band og ryge en fed, kan noder være ret ligegyldigt. men hvis du skal spille i orkester er det et must. Hvis du vil gøre dig nogle forhåbninger om at få jobs i fx. en musical så skal du kunne noder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som ovenstående skrevet kommer det helt an på hvad du vil.

 

Jeg kender mange fremragende musikere som ikke kan trommenoder, men deres fokus er så langt et andet sted som de så har dyrket.

 

Med sikkerhed kan det fastslås: Du bliver IKKE en dårligere slager af at kunne noder, ligesom en mekaniker ikke bliver en dårligere billist - dårligt eksempel:)

Link til kommentar
Del på andre sites

i det store hele er det jo en god ting kunne læse noder, hvis du nu vil lære at spille en sang eller noget, kan man ikke altid høre 100% hvordan den er rent spillemæssigt på trommer.

Jeg bruger det ikke forfærdelig meget, men til tider er der jo grooves som man vil lære og hvor man ikke lige kan lytte det hele af...

 

- f.eks. havde jeg det sådan med Cissy Strut

 

man ser godt nok sjældent trommeslagere spille efter efter noder, kun i klassiske sammenhænge hvis det er der du vil hen.... men hvis man primært kun spiller rock og metal, er det måske ikke helt vildt vigtigt, men det er jo mest op til en selv, hvor meget man går op i det

Link til kommentar
Del på andre sites

Syntes ikke det er noget man skal kunne.. Jeg har ikke haft brug for det, og plejer at lytte sange af eller selv "opfinde" noget til dem. Syntes noder kan medvirke til at spillet bliver upersonligt og ikke kreativt, som jeg syntes det skal være..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er ikke nødvendigt at kunne spille til trommenoder medmindre man skal spille noget bigband eller teater-agtigt eller noget i den dur.

 

Til gengæld synes jeg alle musikere inkl. trommeslagere skal have lidt basal nodekendskab samt lidt musikteoretisk viden generelt. Der er selvfølgelig undtagelser, men hvis man vil klare sig godt som allround musiker, så er det et must. Og med nodekendskaben kommer næsten automatisk evnen til at læse og følge en trommenode sådan nogenlunde.

Redigeret af Simon
Link til kommentar
Del på andre sites

tjaeh jeg siger vel det samme som de fleste andre... jeg synes nu det meget fint at lære noder (det er heller ik så svært) man kan altid bruge det på en eller anden måde, plus man jo vil komme til at vide lidt om teorien...

 

jeg har selv haft underviser på osv, men havde faktisk lært at spille efter tabs inden jeg startede hos ham.. og det er praktisk talt det samme jo.. øhm... til dagligt bruger jeg det ikke rigtigt til noget.. når vi lave numre tænker jeg ik over det.. men det er en super god idé hvis man fx skal ha skrevet numrene ned, da det ikke lige er sikkert at de andre i bandet ved hvordan lortet fungerer...!! :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Noder er slet ikke noget surt æble at bide i!

Der er to måder at indlære musik på: lytte og læse! Kan du kun den ene kan du kun halvdelen! Lær dog begge! Uanset hvad du spiller og i hvilket band - noder er musikkens skriftsprog. Så har du både flere muligheder for spillejobs OG for at lære mere!

Noder er ikke surt slid - noder er sjove, nyttige og uvurderlige at kunne!

 

 

Argumentet for at nodekendskab fortrænger det personlige og kreativiteten er ALTID kun en doven undskyldning for ikke at gide lære dem! Mit argument: jo mere viden du kan tilegne dig des mere kreativ kan du blive med flere redskaber! Og nej, vi KAN jo ikke vide ALT af os selv, vel? Det er ok at læse til viden - også i musikken!

 

God nodelærdom! Nyd dem!

Link til kommentar
Del på andre sites

Kommer an på dine ambitioner.. hvis du vil spille i et dødsmetal band og ryge en fed, kan noder være ret ligegyldigt. men hvis du skal spille i orkester er det et must. Hvis du vil gøre dig nogle forhåbninger om at få jobs i fx. en musical så skal du kunne noder.

 

HAHA - mere fordomsfuld kommentar skal man lede længe efter... ;-)

 

"Hvis du skal spille dødsmetal kan du ikke bruge noder til noget - og dødsmetal musikere ryger fede", "dødsmetal kan ikke foregå i orkester-sammenæng", "du kan ikke spille i en musical uden at kunne noder" etc... ;-)

 

Nu spiller jeg tilfældigvis metal og har utallige gange haft brug for nodekunskaberne. Ikke kun i kompositoriske sammenhænge, men også i forbindelse med udvikling af mit spil generelt... I virkeligheden kan noderne udnyttes med STOR fordel i netop den genre, da den rytmisk, form-mæssigt og strukturelt set kan være yderst kompleks.

 

Prøv nu lige at opnå viden og indsigt inden ytring og generalisering :(

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg lærte det engang ved en underviser, der brugte det konsekvent, og det var jo praktisk nok: øv det, der står her, til næste gang. Det sikrede noget systematisk afveksling i de tekniske øvelser. Nu har jeg ikke brugt det længe, fordi jeg spiller noget enkelt musik, hvor præcision og groove til gengæld betyder det hele. De ting kan man ikke skrive med noder. Men jeg har da somme tider noteret en rytme eller sang i noder for at huske og gemme det, og også for at forstå det. Hvis guitaristerne i bandet så også forstod, hvad fjerdedelstrioler er i forhold til 4/4, så kunne vi ligefrem tale sammen i stedet for at prøve det igen 93 gange, til man ligesom rammer det rigtige :):lol:

 

Konklusion: noder anbefales :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Noder er slet ikke noget surt æble at bide i!

Der er to måder at indlære musik på: lytte og læse! Kan du kun den ene kan du kun halvdelen! Lær dog begge! Uanset hvad du spiller og i hvilket band - noder er musikkens skriftsprog. Så har du både flere muligheder for spillejobs OG for at lære mere!

Noder er ikke surt slid - noder er sjove, nyttige og uvurderlige at kunne!

 

 

Argumentet for at nodekendskab fortrænger det personlige og kreativiteten er ALTID kun en doven undskyldning for ikke at gide lære dem! Mit argument: jo mere viden du kan tilegne dig des mere kreativ kan du blive med flere redskaber! Og nej, vi KAN jo ikke vide ALT af os selv, vel? Det er ok at læse til viden - også i musikken!

 

God nodelærdom! Nyd dem!

Jeg kunne ikke have sagt det bedre selv anders :)

 

 

 

Lyt til manden - han ved hvad han snakker om!!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Helt klart en positiv ting at bruge energi på. Åbner mange døre. Og kan være et stort pædagogisk redskab. Synes ofte det er en hjælp at skrive det ned hvis jeg arbejder med en figur el. lign. der koordinationsmæssigt er helt ude i skoven...

Link til kommentar
Del på andre sites

det kan også være smart hvis man ligepludselig en trist dag. Kommer i tanke om den fedeste rytme eller fill og så bare kan skrive den ned.

 

Det er også pænt fedt hvis man nu lige pludselig. Mens man sidder og jammer, kommer til og spille den fedeste rytme eller fill. For så skriver man det bare ned. Og så ved man, man har det et og andet sted. Istedet for at man glemmer rytmen efter 4 min.

 

 

mvh supersaarup

Link til kommentar
Del på andre sites

Noder er slet ikke noget surt æble at bide i!

Der er to måder at indlære musik på: lytte og læse! Kan du kun den ene kan du kun halvdelen! Lær dog begge! Uanset hvad du spiller og i hvilket band - noder er musikkens skriftsprog. Så har du både flere muligheder for spillejobs OG for at lære mere!

Noder er ikke surt slid - noder er sjove, nyttige og uvurderlige at kunne!

 

 

Argumentet for at nodekendskab fortrænger det personlige og kreativiteten er ALTID kun en doven undskyldning for ikke at gide lære dem! Mit argument: jo mere viden du kan tilegne dig des mere kreativ kan du blive med flere redskaber! Og nej, vi KAN jo ikke vide ALT af os selv, vel? Det er ok at læse til viden - også i musikken!

 

God nodelærdom! Nyd dem!

HØRT HØRT!!! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

det kan også være smart hvis man ligepludselig en trist dag. Kommer i tanke om den fedeste rytme eller fill og så bare kan skrive den ned.

 

Det er også pænt fedt hvis man nu lige pludselig. Mens man sidder og jammer, kommer til og spille den fedeste rytme eller fill. For så skriver man det bare ned. Og så ved man, man har det et og andet sted. Istedet for at man glemmer rytmen efter 4 min.

 

 

mvh supersaarup

Ja det vil jeg faktisk give dig meget ret i, hvis man self. ikke lige har en diktafon eller en mobil som kan optage lyden med sig, så vil en lærdom i nodeskrivning være guld værd....!

 

Super god ide..!! :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Noder er slet ikke noget surt æble at bide i!

Der er to måder at indlære musik på: lytte og læse! Kan du kun den ene kan du kun halvdelen! Lær dog begge! Uanset hvad du spiller og i hvilket band - noder er musikkens skriftsprog. Så har du både flere muligheder for spillejobs OG for at lære mere!

Noder er ikke surt slid - noder er sjove, nyttige og uvurderlige at kunne!

 

 

Argumentet for at nodekendskab fortrænger det personlige og kreativiteten er ALTID kun en doven undskyldning for ikke at gide lære dem! Mit argument: jo mere viden du kan tilegne dig des mere kreativ kan du blive med flere redskaber! Og nej, vi KAN jo ikke vide ALT af os selv, vel? Det er ok at læse til viden - også i musikken!

 

God nodelærdom! Nyd dem!

Så med det her mener du altså jeg er doven fordi jeg ikke har begyndt at læse noder fordi jeg synes om at lære ved at se og lytte i stedet for at lære dem via noder?.. :D

 

Jeg kan godt se hvad du mener med at der er 2 måder...den frie hvor man lære det ved at kigge og lytte og så den med noder....:D

 

Jeg har det bare sådn at noder jo egentlig fjerner fokus lidt væk fra trommerne og hen til nodepapiret....eller tager jeg helt fejl her? :(

 

men tak for dit svar :D

 

//Drummy

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har det bare sådn at noder jo egentlig fjerner fokus lidt væk fra trommerne og hen til nodepapiret....eller tager jeg helt fejl her? 

 

Jep, det gør du... :D

 

Du kan også bruge noder som noter eller que's... En huskeseddel som du har stående ved siden af dig - selvom du nok kan nummeret udenad...

Link til kommentar
Del på andre sites

Så med det her mener du altså jeg er doven fordi jeg ikke har begyndt at læse noder fordi jeg synes om at lære ved at se og lytte i stedet for at lære dem via noder?.. Y-Argh.gif

 

Næ, men det er som oftest det der ligger til grund for de mange undskyldninger for ikke at gide at lære dem.

 

Jeg har det bare sådn at noder jo egentlig fjerner fokus lidt væk fra trommerne og hen til nodepapiret....eller tager jeg helt fejl her? 3Dfrown.gif

 

Ja, efter min bedste mening gør du! 100%!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu