Zoom H2 Recorder


Dr. Fill

Recommended Posts

Kære medinstrumentalister M/K/M+K/?

 

Nys anskaffet mig en ovenstående, og ville lige dele lidt med jer hvis nogen skulle være nysgerrige.

 

Har gennem tiden optaget meget i øvelokalet på alt fra kassettebånd til minidisc, og meget af det er i sidste ende endt i arkivet på min harddisk. Tanken om en flashram optager med mulighed for nemt & hurtigt at smide optagelserne over på PC'en var derfor oplagt. Havde gået og luret lidt på Edirol R-09 og den "gamle" Zoom H4, men da H2'eren kom til bare 1700 spir måtte jeg hugge til.

 

Specs på dyret her. Som noget anderledes har H2 4 mic kapsler, så man enten kan optage fra fronten (90 gr. XY stereo), bagsiden (120 gr. XY stereo) eller begge dele samtidigt - altså 2 stereospor der kan mixes ift hinanden efterfølgende. Også mulighed for ekstern mic eller line-in via minijack.

 

Første indtryk:

Kommer med diverse tilbehør inkl. trefod, adapter til mikrofonstativ, og 512 MB SD kort, div. kabler og en vindhætte der ligner en funky afro på H2'eren.

indhold.jpg

Fin størrelse der lige ligger i hånden, vejer nærmest ingenting. Ret så plastikagtig, men virker egentlig rimeligt solid.

 

Sprang manualen over, og var i gang med at optage efter nogle få minutter - de grundlæggende funktioner er helt lige til. Det lille display er spartansk men funktionelt, og alt betjenes fra de få trykknapper på fronten, på nær tænd/sluk og mic gain indstillingerne. Niveaujustering via 3 mic gain presets og recording level (0-127). Der er også automatisk gain kontrol/kompressor/limiter.

front.jpg

 

Lad os så optage nogle trommer!

Planen er hovedsagligt at køre OH/BD/SNR mics gennem min mixer og til H2'en, men dens indbyggede mics skulle lige testes. Prøvede først monteret på trefod og placeret foran sættet på en stol, men endte hurtigt med at montere H2 på et mikrofonstativ via den medfølgende adapter. Umiddelbart det bedste resultat med placering bag/over sættet, men døm selv (WAV-filer):

 

Bag/over

Forfra

 

(Bær over med min dårlige form. Har lige ligget brak i 7 uger med en brækket ankel :doo: )

 

Lokalet er lille og med uregulerede gipsvæggge, så optimale forhold er der ikke - men uden at det noget helt fantastisk er det da en brugbar øveoptagelse, opnået med et minimum af anstrengelse. Helt problemfrit at plugge H2 til PC'en via USB og overføre filerne.

 

Coming up!!

* Optage via externe mics

* Optage direkte i MP3

* Plus og minus ved dagligt brug...

 

...så snart jeg lige får lidt mere tid.

 

Indtil da - fred.... ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Yeah kanon fedt indlæg.. Har nemlig også tænkt mig at købe sådan en fætter..  De optagelser du har lavet, er det zoomen du har optaget med.? Og følger der et program med el. hvordan forgår det på pcèn..?

 

 

Mvh Mathias

Takker! :argh:

 

Jep, optagelserne er lavet kun med Zoomen og dens indbyggede mic's.

 

På PC'en plugger du bare i USB stikket og så dukker Zoomen op som et flytbart drev. Træk, og slip....et voila. Det kan vist ikke gøres nemmere.

 

Der følger ikke noget software med, men i og med at du kan splitte, normalize o.s.v. direkte på H2'en er det vel heller ikke strengt nødvendigt. Jeg har brugt SoundForge til at croppe & normalize...

Link til kommentar
Del på andre sites

kan man optage el-trommer/guitar/bas/whatever el instr. på sådan en, med et alm. jack stik ?

 

- Brookz

Der er ikke "alm." jack-indgang, som jeg mener der var på Zoom's H4 model. Vil man optage guitar/bas eller elektrisk lut må man bruge de indbyggede mic's eller køre via en mixer til H2'ens mini-jack line-in...

Link til kommentar
Del på andre sites

Har brugt dyret i et par dage nu, så her kommer lige en opdatering og konklusion på dette "mini-review":

 

Optage med eksterne mics

Har optaget med 2*Røde NT5 og AKG D112 gennem min Yamaha mixer til line-in på H2'en, og fået det til at fungere upåklageligt.

 

Mic-setup-271007.jpg

 

Fra mixerens udgange via et mini-stereojack til H2 (dykket ca. 12 dB i udgangen (+4 Db -> - 10 dB enhed)).

 

I følge manualen kan man ikke indstille "rec level" når man bruger line-in, men skal indstille udgangsniveauet på mixer/CD eller hvad man nu optager fra. Zoom må have opdateret firmwaren efter de har skrevet manualen, for jeg kunne uden problemer justere rec level når jeg optog fra line-in. God overraskelse !!

 

Som en lille bemærkning skal man lige tænke over hvor man placerer sin H2, når man har sluttet 3 kabler (line-in, phones, AC) til den - den vejer måske 200 g inkl. batterier, og kunne meget let ryge på gulvet, hvad jeg ikke er sikker på den holder til særlig mange gange (Men...hvem ved ?). Jeg placerede den på gulvet ved siden af sæt og mixer hvor jeg også havde den lige ved hånden.

 

H2-gulv.jpg

 

Skal man "bare" bruge sin optagelse som skitse eller til øveformål kan man optage direkte i MP3 (48-320 kbps eller VBR) og kan dermed økonomisere lidt med pladsen på SD kortet. I 256 kbps er der næsten 9 timers optagetid på et 1 GB kort.

 

Her er optageekspempler som henholdsvis .WAV og 256 kbps MP3:

 

MP3

WAV

 

 

Der er ikke EQ'et, kompresset eller på anden måde pillet ved optagelserne. Den "gamle" Zoom H4 skulle haft haft et problem med støj/brummetone når den ikke kørte på AC adaptor, men dette har jeg ikke oplevet med H2.

 

Optage i "4-channel surround"

H2 har mulighed for at optage med de 2 indbyggede stereomic's (front/rear) samtidig, så man f.eks. kan placere den midt i øvelokalet eller mellem en sanger og en instrumentalist. Fungerer kun ved WAV optagelse, og lyden gemmes som 2 stereospor. Man kan "on-the-fly" på H2 justere balancen mellem front/rear og left/right og også mixe det ned til et stereospor hvis man vil dét. Umiddelbart en ret smart feature...

 

Plus/minus ved dagligt brug

Betjeningen er nem og lige at gå til, og ved brug i øvelokalet hurtigt at sætte niveauer og komme i gang med at optage. Bruger man de indbyggede mic's er der en rød LED der blinker når signalet clipper - en fordel da man kan have H2 sat op lidt væk fra sættet, sætte sig ned og lave noget larm og tjekke på afstand om det clipper.

 

Problemløst at overføre filer til PC via USB, og H2'en trækker strøm via USB.

 

Har hovedsagligt brugt den medfølgende AC adaptor, så kan ikke rigtig vurdere batterilevetid, men iflg manualen skulle der være ca. 4 timers optagelser på et sæt AA batterier. Som et minus kunne man godt ønske sig at batterierne kunne oplade mens den kørte på adaptor, som man kender det fra de fleste MD.

 

Diverse indbyggede redigeringsfunktioner som normalize og split virker kun for WAV filer, og tager *lang* tid, så det er klart nemmest at gøre den slags hjemme på PC'en.

 

Der medfølger et sæt billige earplugs. Dem kan man med fordele forære svigermor så hun kan bruge dem på flyveturen til Mallorca. Resten af ekstraudstyret (trefod, mic stand adapter + kabler) er helt klart brugbart. Dog er gevindet til trefoden i selve H2'en i 100% plastic som resten af skallen, så man skal nok ikke prøve at skrue den alt for godt fast. Anskaffelse af en taske eller kasse til H2'en vil nok forlænge overlevelsen væsenligt.

 

Alt i alt

H2'en vinder ikke nogen desingpriser, er ret så "plastik-agtig"i konstruktionen og mangler i forhold til sine konkurrenter phantom power og XLR og/eller 1/4" jack indgange. Når det er sagt byder den på en imponerende række funktioner, nem betjening og en pris der er ca. halvdelen af konkurrenternes. En kompakt, brugbar og prisbillig gadget, der er oplagt til hurtige optagelse i øveren, musikalske skitser eller ens interview med den helt store tromme-helt...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu