Godt Jazz Musik?


Gæst Toft

Recommended Posts

Yes

 

Kender vi sådan nogle? :tu:

 

Kender intet til jazz, men kunne da godt tænke mig at høre noget af det, så det ville være rart med nogle navne.

 

På forhånd tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er rigtig, rigtig meget go' jazz, men hvis du specifikt er ude efter fede trommer (det er vi trommeslagere vel tit...) vil jeg anbefale fx Miles Davis Quintet: Miles Smiles med Tony Williams på trommer. Eller en plade med Keith Jarret Trio, hvor Jack DeJohnette brillierer bag trommerne.

 

Ellers lyt dig frem! Men det havde du vel tænkt alligevel :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Miles Davis: Kind of blue

Miles Davis: Birth of Cool

Miles Davis: Miles smiles

 

Alt med Miles er inspirende og fantastisk!

 

John Coltrane: Giant Steps

John Coltrane: Blue Train

John Coltrane: Ballads

 

John Coltranes senere pladere bliver mere syrede og sværer at forstå - lyt til noget mere overkommeligt i starten så du kommer ind i Jazzens mange udtryks former.

 

Alle Charles Mingus plader er også geniale!

Link til kommentar
Del på andre sites

Wes Montgomery, John Scofield, Michel Camilo. Ja, der er rigtig mange, men de her kunne også være et sted at starte.

Ellers er Danmarks Radios Big Band også altid fedt at lytte på!

Link til kommentar
Del på andre sites

Herbie Hancock er også et rigtigt godt sted at starte. Hvis du vil lidt over i jazz-rock/fusion, så er rigtig gode steder at starte en udflugt Steps Ahead, Weather Report, Billy Cobham, Brecker Brothers, Tony Williams Lifetime, Maravishnu Orchestra, Tribal Tech, Mike Stern og Trilok Gurtu og Joe Zawinul, hvis det skal være lidt world-agtigt. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja Hans Ulrik er god. Og får at nævne lidt flere danske :

Doky, Autofant, Kresten Osgood, NHØP, Niels Ryde trio, Alex Riel, Jacob Holm, Endorfin(funk), og så er der jo også Antibalas.. de er godt nok ikke danske men det er super fedt funk! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange bud, men ikke mange egentlige jazzbud... (jo, der VAR nogle) :P Hvis du vil begynde at lytte til jazz, så prøv at starte kronologisk! Så giver det hele bedre mening, både musikalsk og historisk! Hør noget Armstrong først - og forstå hvorfor netop DENNE musiker var SÅ eminent og stilskabende! HØr en masse swing fra 30'erne og de store bigbands fra 40'erne. En masse bebob med mestrene (Dizzy, Bird osv) og så noget cool med Miles (og følg hans udvikling - pludselig forstår man så HVORFOR Kind of Blue er SÅ fantastisk! Og det bliver meget nemmere at forholde sig til Coltranes udvikling). Alle dem der spillede med i de grupper er med få undtagelser selv blevet stilskabere... Herbie H, Tony W, Elvin, Ron Carter osv osv osv...

Hør alle de fede neobop-plader med bl.a Art Blakeys Jazzmessengers, Mingus Dynasty osv. Og følg så dem der spillede med de grupper... Sådan kan man følge udviklingen og forstå den bedre. Også den funk og fusion der fulgte i kølvandet. Håber du kan bruge det til noget! :P

Link til kommentar
Del på andre sites

Miles Davis - Kind of Blue

 

Oscar Peterson - Nighttrain

 

Miles Davis - Nerfertiti

 

John Coltrane - Olee

 

Dave Brubeck Quartet - Time Out

 

Bill Evans - Peace Piece and Other Pieces

 

Chick Corea and Return to forever - Light as a Feather

 

Weather Report - Black Market

 

Weather Report - Heavy Weather

 

Joni Mitchell - Shadows and Light

 

Joni Mitchell - Mingus

 

Stuff - Live in NYC

 

Frank Zappa - Joe's Garage

 

Steps Ahead - Taking Off

 

Koinonia - Celebration

 

Brecker Brothers - Detente

 

Allan Holdsworth - Secrets

 

David Sanborn - Take it to the Heart

 

Chick Corea Akoustic Band - Live at Blue Note Tokyo 1992

 

Alex Riel - Unriel

 

Moonjam - Songs for Saxophone

 

Steely Dan - Two against Nature

 

Michel Petrucciani - Music

 

Michel Camilo - Suntan

 

Vinnie Colaiuta - Vinnie Colaiuta

 

Sting - Mercurry Falling

 

Randy Waldman - Unreel

 

 

 

Nogle af de albums, jeg har nydt i mange lange timer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Nu er jeg personligt mest til funk/rock-fusion, når vi snakker jazz. Gerne fra 80'erne og evt. start-90'erne.

 

Mine foretrukne kunstnere indenfor denne genre er:

 

Lee Ritenour (uden sammenligning) - FED musik med et touch af brasilianske rytmer. Han har ofte brugt geniet Carlos Vega på trommer. Super-groovet, sprødt og funky.

 

Mezzoforte - Fedt fusionsorkester fra Island. Mere rocket i stilen, men også masser af svedig sax på de fleste numre. Bedste albums: "Playing For Time", "No Limits" og "Daybreak".

 

Spyro Gyra - Meget anerkendt jazzorkester med mange års erfaring. De har lavet et hav af albums, men jeg synes jeg bør nævne "Dreams Beyond Control", "Alternating Currents", "Fast Forward" og deres sidste nye "The Deep End".

 

Andre af mine foretrukne jazz-navne er David Benoit, Dave Grusin, The Manhattan Transfer, osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst MadsGedebuk

Hmm.. Ved ikk om du / i kener Bugpowder ?.. Lidt "Syre Jazz" hvis man kan kalde det det.. Det er fedt nok ! :D

 

- Mads

Link til kommentar
Del på andre sites

Doky Brothers er super fedt at starte med (det vakte i hvert fald MIN interesse for jazzz....)..

Både deres plader sammen og deres forskellige soloprojekter er fede (jeg har i hvert fald ikke hørt de eventuelle "rådne æbler")..

Hør for eksempel pladen "Misty Dawn" med Niels Lan Doky, NHØP (R.I.P) og Alex Riel.. Den er SUPER!

Eller Niels Lan Dokys "haitek haiku".. Den er lidt mere jazz-rock-fusion-agtig!

Eller Chris Mihn Dokys "Mihn"..

 

Ellers kan nævnes;

Babop (med Kresten Osgood bag trommerne)

Dave Weckl Band (gæt hvem der spiller trommer :kiss: )

Link til kommentar
Del på andre sites

Svenske Esbjörn Svensson Trio - det er godt nok for fedt! Det samme gælder Soulive, funky som bare fandem og med masser af organ/orgel. Det samme gælder Jimmy Smith - king of the hammond.

Ja for dælen Soullive er funky!! De er helt sikkert at anbefale!

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu