Størrelse på trommesættet


Gandrum

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er jo i virkeligheden en lidt tåbelig diskussion. Og et lidt tåbeligt spørgsmål fra starten, hvis målet er at nå frem til den evige sandhed som alle er enige i.

 

For sagen er jo den at det er helt forskelligt fra person til person. Det svarer jo til at diskutere om leverpostej smager bedre end spegepølse!

 

Det er naturligvis meget interessant at høre folks personlige meninger og tanker om hvorfor de bruger hvilket set up. Men når nogen svarer at et lille set up virker bedst for dem er der altså ingen pointe i at modsvare med at det ikke er det bedste fordi det begrænser mulighederne.

 

Begge synspunkter er rigtige, begge synspunkter er forkerte og der er intet rigtigt svar!

 

Der er som hvis en billedkunstner vælger at lave et maleri med kun to farver. Han har brugt et lille set up men det gør vel ikke resultatet til dårligere kunst? Og der er vel ingen der vil sige at maleriet ville være blevet bedre hvis han ikke havde begrænset sig?

 

Man vælger sit redskab for at kunne opnå det bedste resultat. Og uanset hvilket redskab eller set up man har valgt er det resultatet der tæller.

 

Hmmm... til orientering er der flere i denne tråd, som har givet udtryk for, at det er et spændende emne... :lol: ...men selvfølgelig skal du have lov til at have din mening.

 

Din samligning mellem diverse madvarer og malerier, holder ikke i byretten... Som tidligere nævnt kan man godt spille det samme på et stort setup som på et lille setup - men IKKE omvendt. MEN du kan aldrig få en leverpostej til at smage bedre end spegepølse - og omvendt. Ligesom du heller ikke kan lave et maleri med kun to farver og samtidig flere farver.

 

Til sidst... jeg søger ikke noget rigtigt svar, men mere en dialog om emnet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm... til orientering er der flere i denne tråd, som har givet udtryk for, at det er et spændende emne... :lol: ...men selvfølgelig skal du have lov til at have din mening.

 

Din samligning mellem diverse madvarer og malerier, holder ikke i byretten... Som tidligere nævnt kan man godt spille det samme på et stort setup som på et lille setup - men IKKE omvendt. MEN du kan aldrig få en leverpostej til at smage bedre end spegepølse - og omvendt. Ligesom du heller ikke kan lave et maleri med kun to farver og samtidig flere farver.

 

Til sidst... jeg søger ikke noget rigtigt svar, men mere en dialog om emnet.

 

Jeg er ikke sikker på hvordan du kommer frem til at jeg ikke synes det er spændende? Jeg skriver vist direkte at det er meget interessant.. Og det at jeg svarer i din tråd indikerer vel også en eller anden form for interesse.

 

Du blander vist mine to pointer sammen. Jeg mener såmænd at de holder hele vejen (også til byretten).

 

Leverpostej og spegepølse pointen handler om smag. Det samme er en stor del af diskussionen stort eller lille set up og kan godt diskuteres men ikke nås til enighed om.

 

Maleri pointen handler om at man vælger hvilket redskab man vil bruge fordi man finder at det er det bedste for at opnå det resultat man ønsker. Du skriver at man aldrig kan spille det samme på et lille set up som på et stort -og det siger jo sig selv at det er rigtigt at man ikke pludselig kan lave et paukeslag hvis man ikke har en pauke! Men min pointe er: VIL man lave et paukeslag??? Man vælger sit set up efter det man ønsker at opnå.

 

Og ingen har jo alt stående til deres rådighed hele tiden -jeg tror heller ikke du har. Ellers vil jeg da gerne se hvordan du har dine fuldblods koncert pauker stående i dit sæt! :D

Redigeret af Andersmc
Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm... til orientering er der flere i denne tråd, som har givet udtryk for, at det er et spændende emne... :lol: ...men selvfølgelig skal du have lov til at have din mening.

 

Din samligning mellem diverse madvarer og malerier, holder ikke i byretten... Som tidligere nævnt kan man godt spille det samme på et stort setup som på et lille setup - men IKKE omvendt. MEN du kan aldrig få en leverpostej til at smage bedre end spegepølse - og omvendt. Ligesom du heller ikke kan lave et maleri med kun to farver og samtidig flere farver.

 

Til sidst... jeg søger ikke noget rigtigt svar, men mere en dialog om emnet.

 

Problemet er at den dialog du søger ikke er andet end argumenter for og imod et emne der i teorien ikke kan diskuteres . Du har én holdning, jeg har en anden holdning og nogle har en helt tredje holdning . Det føles som at du ikke rigtig kan acceptere at der findes et begreb der hedder "smag og behag" og at ting ikke altid kan forklares ned til mindste detalje .

 

Jeg kan da sagtens stable 30 stykker spegepølse på et enkelt stykke rugbrød, men så ender jeg blot med at lægge 28 stykker til side eller brække mig udover det hele i forsøget på at tvinge alle 30 stykker ned .

 

Desuden koster hver en tromme penge og hvis man godt kan nøjes med f.eks. 4 trommer er der jo ingen grund til at spendere adskillige kroner på at have 15, man alligevel ikke bruger .

Link til kommentar
Del på andre sites

Man kan jo kun vudere ud fra sin egen erfaring, så jeg kan ikke svare på hvorfor visse ingen kan. Og dit spørgsmål er vidst også et statement af de mere uholdbare. :lol:

 

 

 

1. HVOFOR kan (visse) trommeslagere ikke udtrykke sig musikalsk og groove på et stort setup?

 

Jeg udtrykker mig bedst på MIT setup, som er valgt ud fra hvad mit behov er. Om du/andre så bedømmer det som værende stort eller småt er ligegyldigt. Hører andre manglende toner/muligheder i mit spil, er det jo netop det som adskiller dem fra mig.

 

Jeg har i en længerevarende periode spillet med enten 13, 16, 16, 22 eller 14, 16, 18, 24 og det fungere FINT for mig. Tingene er valgt TIL sættet og pointen med at jeg påpege at de er valgt TIL sætterm er at jeg ikke har valgt ting FRA - håber du forstå hvad jeg mener?

 

Ydermere har jeg to 20 rides

En 15 hihat

en 14 lilletromme.

 

Det er mit setup, og det er dét, jeg gennem en længere årrække har fundet ud af, er det som fungere. Jeg føler mig bestemt ikke låst fast, for jeg køber ofte gode ting som jeg tror/håber vil passe ind, og setupet ændrer sig da derfor dynamisk med tiden. Feks bruger jeg nu primært Dreambækkener i stedet for Zildjian K Custum Dark. Men størrelser, antal etc må jeg konstatere ikke har ændret sig i mange år.

 

 

 

 

2. Kan det virkelig være rigtigt, at et lille setup er nødvendig, for ikke at forfalde til trommelir? :D

 

Nej det er bestemt ikke rigtigt.

 

Hvad med det fede tromme roll - fra de små til de store toms. Det kan jo aldrig lyde sådan, hvis man kun er i besidelse af 2 toms.

 

Det kommer jo an på om man synes det lyder godt? Et standardfill fra en 8 tom ned til en 18 kommer jeg altid til at grine af. Jeg synes det lyder SÅ dumt, men sådan er det jo.

 

Jeg har lagt mærke til, at dem du ofte føler bidrager til diskussionen ofte har en holdning og setup som ligger meget op af dit eget, og derfor er det ofte også naturligt at jeres udgangspunkt ligger tættere på hinandens.

 

Men jeg håber at du trods et helt andet udgangspunkt fra min side kunne bruge det til noget. Jeg tvivler i hvert fald på at mange af de slagere som bruger små setups føler de mangler noget. Så ville de vel for pokker have tilføjet det.

 

Skulle jeg derfor vælge mit optimale setup ville det stadig være ovenstående. At jeg så har 8, 10, 12, 13, 15 toms, 4 andre lilletrommer, og 20 og 22 stortrommer derhjemme er en ganske anden snak, for nogen gange kommer ens opstilling til kort, og man må ændre. Men mit primære setup som bruges 95% af gangene er ovenstående.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det føles som at du ikke rigtig kan acceptere at der findes et begreb der hedder "smag og behag" og at ting ikke altid kan forklares ned til mindste detalje .

 

 

Præcis! Og så er det som om, at du blander teknik, og hvor dygtig man er til at spille trommer, ind i det. Du mener jo åbenbart, at du er ret så dygtig, fordi du har et stort setup! - men at du stadig kan 'styre' dig. Hatten af for det !

 

Jeg spiller selv 4piece. Men kunne da godt finde på, at få et større setup ved siden af - hvis jeg altså synes, at jeg havde behov for det på et tidspunkt.

 

Når jeg sidder bag mit 4piece føler jeg ikke, at jeg mangler noget. Der findes jo vildt mange fede fills - som bliver udført på kun 4 trommer. Og dine rolls på de små tammer du hele tiden snakker om, er da fede nok. Jeg savner dem ikke - hvorfor så få et større setup?

 

Alt dette er jo en smagssag. Du er til store setups - jeg er til mindre. Slut!

Redigeret af esk
Link til kommentar
Del på andre sites

jeg gider ikke pakke mere end højst nødvendige trommer ned. flere end to tammer og to bækkener forvirrer mig, men det akn nu være meget sjovt at prøve et sæt med tretten tamer og to stortrommer - i to minutter vel at mærke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Et setup skal kunne udtrykke de ting mennesket bag setup'et gerne vil udtrykke. Gandrum udtrykker dig gennem mange forskellige lyde og nuancer, SKP udtrykker sig med få. Man kan ikke diskutere hvad der er bedst, da det er en personlig sag. Selvfølgelig er der mode ind over de små sæt. Der er mode i alt i vores liv og det vil der altid være.

 

Når det er sagt synes jeg, som det måske fremgår af ovenstående, at man skal fornye sig og prøve ting af. Man skal forsøge at skubbe sig selv i nye retninger og tænke anderledes. Og frem for alt ikke låse sig fast på en bestemt måde at gøre tingene på.

 

Anders

 

Fisk, det der en muligvis den bedste kommentar jeg nogensinde har hørt vedrørende dette emne! smukt og præcis skrevet.

 

Er fuldkommen enig med dig. Et setup og dets lyde skal reflektere slagerens udtryk.

 

Gandrum: Jeg må ærligt talt indrømme at jeg bliver lidt led ved at læse de fleste af dine indlæg i denne tråd. Ikke på grund af dine holdninger, men på grund af, at det meget virker som om du håndterer denne tråd, som jeg egentligt læste som et oplæg til en debat, hvor man kunne dele sine erfaringer og tilegne sig nye, meget lukket. Du går, som jeg læser det, i defensiven med det samme når du bliver konfronteret med modstridende meningener, og optræder ligefrem en smule arrogant når tråden ikke bevæger sig hen.

 

Det virker ærligt talt som om du søger en tråd, hvor du kan snakke om hvor fede store setups er, end en åben og lærerig debat, men ret mig endeligt hvis du mener jeg tager fejl.

 

 

For god ordens skyld skal det nok siges at jeg selv spiller med 2 tammer, af den simple grund, at det føles rigtigt. Har flere gange prøvet af spille med flere, og ville også gerne kunne det, men jeg ende altid med kun at bruge 2 alligevel. Det samme når det gælder bækner. Det allerstørste bækkensetup jeg har det godt med er 2 crash'es, hh og ride.

 

- Lasse

Link til kommentar
Del på andre sites

Det gør egentlig ikke mig så meget.

Dog har jeg i al den tid jeg har spillet trommer vænnet mig til at have BD, 2 tommer + gulvtom. Det er standart for mig, og jeg har udviklet mig med dette udfaldsrum. Jeg har prøvet nogle gange at have taget min ene tom af, hvilket jeg ikke synes passer optimalt. Jeg synes ikke at det giver mig de samme muligheder.

 

Jeg tror personligt at det er et spørgsmål om tilvænning.

 

Som nogle af de andre siger, handler det også tit om konfort og transportmuligheder. Jeg har selv hele molletjavsen sat på sættet herhjemme, hvilket jeg aldrig vil slæbe det hele med af, til en koncert.

 

Det handler lidt om, hvad man skal bruge sættet til, og hvad man bedst kan lidt at spille med. Hver person sin smag.

 

- Kasper :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

forestil jer en verden hvor man ikke kaldte sin musik ved navn, lagde den i en kasse, eller satte den under en genre- paraply...

der ligger så meget andet i så simpel en ting som set-up, end smag og præferencer.

 

Opdragelse:

jeg har undervist i flere år nu, og mange af mine elever har haft andre lærere før mig.

de selv, deres tidligere lærere, og vi andre er hver dag i risiko zonen for at blive slaver af en forskruet vanetænkning indenfor musik;

 

99% af den musik der når igennem de hurtige medier er baseret på 4/4 deles rytmer med efterhånden mindre og mindre variation. derfor kan man, uden at lægge mærke til det lade det danne grundlag for ens musikalske sprog og opfattelse fremover.

 

jeg opfordrer og provokerer mine elever til at tænke anderledes, både hvad angår setup og

tilgang til det forhåndenværende.

 

en anden opfordring kommer også her:

 

lad være med at ændre dit setup, men prøv i en måned at hør en ny plade med noget, for dig, BANEBRYDENDE anderledes musik.

Balalajka trioer, Finsk råbekor, orgelfugaer, improviserede saxtrioer, ungarsk Klezmer, Zorba, Rhumba, eller for den sags skyld Nirvana,hvis du er på hjemmebane med alt det andet...

 

se om der er noget musik der falder i din smag, og spil til det-

 

for burde det ikke være meningen med UDTRYK? - at kunne spille musik?

så kan du bagefter se om du har for meget, eller for lidt at henkaste de valgte slag på...

Link til kommentar
Del på andre sites

Fisk, det der en muligvis den bedste kommentar jeg nogensinde har hørt vedrørende dette emne! smukt og præcis skrevet.

 

Er fuldkommen enig med dig. Et setup og dets lyde skal reflektere slagerens udtryk.

 

Gandrum: Jeg må ærligt talt indrømme at jeg bliver lidt led ved at læse de fleste af dine indlæg i denne tråd. Ikke på grund af dine holdninger, men på grund af, at det meget virker som om du håndterer denne tråd, som jeg egentligt læste som et oplæg til en debat, hvor man kunne dele sine erfaringer og tilegne sig nye, meget lukket. Du går, som jeg læser det, i defensiven med det samme når du bliver konfronteret med modstridende meningener, og optræder ligefrem en smule arrogant når tråden ikke bevæger sig hen.

 

Det virker ærligt talt som om du søger en tråd, hvor du kan snakke om hvor fede store setups er, end en åben og lærerig debat, men ret mig endeligt hvis du mener jeg tager fejl.

 

 

For god ordens skyld skal det nok siges at jeg selv spiller med 2 tammer, af den simple grund, at det føles rigtigt. Har flere gange prøvet af spille med flere, og ville også gerne kunne det, men jeg ende altid med kun at bruge 2 alligevel. Det samme når det gælder bækner. Det allerstørste bækkensetup jeg har det godt med er 2 crash'es, hh og ride.

 

- Lasse

 

Fedt skrevet!

Link til kommentar
Del på andre sites

forestil jer en verden hvor man ikke kaldte sin musik ved navn, lagde den i en kasse, eller satte den under en genre- paraply...

der ligger så meget andet i så simpel en ting som set-up, end smag og præferencer.

 

Opdragelse:

jeg har undervist i flere år nu, og mange af mine elever har haft andre lærere før mig.

de selv, deres tidligere lærere, og vi andre er hver dag i risiko zonen for at blive slaver af en forskruet vanetænkning indenfor musik;

 

99% af den musik der når igennem de hurtige medier er baseret på 4/4 deles rytmer med efterhånden mindre og mindre variation. derfor kan man, uden at lægge mærke til det lade det danne grundlag for ens musikalske sprog og opfattelse fremover.

 

jeg opfordrer og provokerer mine elever til at tænke anderledes, både hvad angår setup og

tilgang til det forhåndenværende.

 

en anden opfordring kommer også her:

 

lad være med at ændre dit setup, men prøv i en måned at hør en ny plade med noget, for dig, BANEBRYDENDE anderledes musik.

Balalajka trioer, Finsk råbekor, orgelfugaer, improviserede saxtrioer, ungarsk Klezmer, Zorba, Rhumba, eller for den sags skyld Nirvana,hvis du er på hjemmebane med alt det andet...

 

se om der er noget musik der falder i din smag, og spil til det-

 

for burde det ikke være meningen med UDTRYK? - at kunne spille musik?

så kan du bagefter se om du har for meget, eller for lidt at henkaste de valgte slag på...

 

Hvis der var en klappe-smiley ville jeg indsætte den her . Det er vist skrevet!

Link til kommentar
Del på andre sites

Fisk, det der en muligvis den bedste kommentar jeg nogensinde har hørt vedrørende dette emne! smukt og præcis skrevet.

 

Er fuldkommen enig med dig. Et setup og dets lyde skal reflektere slagerens udtryk.

 

Gandrum: Jeg må ærligt talt indrømme at jeg bliver lidt led ved at læse de fleste af dine indlæg i denne tråd. Ikke på grund af dine holdninger, men på grund af, at det meget virker som om du håndterer denne tråd, som jeg egentligt læste som et oplæg til en debat, hvor man kunne dele sine erfaringer og tilegne sig nye, meget lukket. Du går, som jeg læser det, i defensiven med det samme når du bliver konfronteret med modstridende meningener, og optræder ligefrem en smule arrogant når tråden ikke bevæger sig hen.

 

Det virker ærligt talt som om du søger en tråd, hvor du kan snakke om hvor fede store setups er, end en åben og lærerig debat, men ret mig endeligt hvis du mener jeg tager fejl.

 

 

For god ordens skyld skal det nok siges at jeg selv spiller med 2 tammer, af den simple grund, at det føles rigtigt. Har flere gange prøvet af spille med flere, og ville også gerne kunne det, men jeg ende altid med kun at bruge 2 alligevel. Det samme når det gælder bækner. Det allerstørste bækkensetup jeg har det godt med er 2 crash'es, hh og ride.

 

- Lasse

 

Lasse: Du kan ikke tage mere fejl...:lol:

 

Jeg har oprettet dette emne, for at få en seriøs debat om hvorfor tingene forholder sig som de gør.

 

Når jeg så læser indlæggene kan jeg konstaterer, at stort set alle favorisere det lille setup og fred være med det. Det har jeg ikke noget problem med. Men jeg mangler blot noget input om hvorfor det er som det er, hvilket jeg ikke har følt har været der rigtig endnu. I hvert fald ikke i forhold til de spørgsmål, som jeg har stillet i denne tråd.

 

Dvs. når ret skal være ret, så har søren kepler faktisk været inde på det, for mig at se, rigtige et par gange, hvor han åbner op for nogle af de spørgsmål, jeg personligt gerne vil høre.

 

Det er korrekt, at jeg nogle gange har stillet (for nogen) nogle provokerende spørgsmål. Det er gjort blot for at undgå, at det hele ikke ender i en stor gang (undskyld ordet) selvforherligste. At du så opfatter det som arrogant, kan jeg ikke gøre noget ved.

 

Mvh. Gandrum - der både spiller på et lille som stort setup. :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Når jeg så læser indlæggene kan jeg konstaterer, at stort set alle favorisere det lille setup og fred være med det. Det har jeg ikke noget problem med. Men jeg mangler blot noget input om hvorfor det er som det er, hvilket jeg ikke har følt har været der rigtig endnu. I hvert fald ikke i forhold til de spørgsmål, som jeg har stillet i denne tråd.

 

Så er det fordi du ikke forstår svarerne - til dine ellers så fine spørgsmål. Det er jo ikke vores skyld.

 

Og at du ikke har et problem med, at vi er til små setups, er din mening. Når jeg læser denne tråd, er det som om, det irriterer dig ret så meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lasse: Du kan ikke tage mere fejl...:lol:

 

Jeg har oprettet dette emne, for at få en seriøs debat om hvorfor tingene forholder sig som de gør.

 

Når jeg så læser indlæggene kan jeg konstaterer, at stort set alle favorisere det lille setup og fred være med det. Det har jeg ikke noget problem med. Men jeg mangler blot noget input om hvorfor det er som det er, hvilket jeg ikke har følt har været der rigtig endnu. I hvert fald ikke i forhold til de spørgsmål, som jeg har stillet i denne tråd.

 

Dvs. når ret skal være ret, så har søren kepler faktisk været inde på det, for mig at se, rigtige et par gange, hvor han åbner op for nogle af de spørgsmål, jeg personligt gerne vil høre.

 

Det er korrekt, at jeg nogle gange har stillet (for nogen) nogle provokerende spørgsmål. Det er gjort blot for at undgå, at det hele ikke ender i en stor gang (undskyld ordet) selvforherligste. At du så opfatter det som arrogant, kan jeg ikke gøre noget ved.

 

Mvh. Gandrum - der både spiller på et lille som stort setup. :cigar:

 

For mig at se svarer Søren Kepler som så mange andre i denne tråd fint og redegørende . Den eneste forskel er at han argumenterer FOR stort setup, hvorimod mange andre argumenterer IMOD et stort setup - eller i hvert fald for et småt .

 

Hvis du ikke mener at folk svarer på dine spørgsmål må du prøve at kigge de mange indlæg igennem igen (;

Link til kommentar
Del på andre sites

Når jeg så læser indlæggene kan jeg konstaterer, at stort set alle favorisere det lille setup og fred være med det. Det har jeg ikke noget problem med. Men jeg mangler blot noget input om hvorfor det er som det er, hvilket jeg ikke har følt har været der rigtig endnu. I hvert fald ikke i forhold til de spørgsmål, som jeg har stillet i denne tråd.

 

Dvs. når ret skal være ret, så har søren kepler faktisk været inde på det, for mig at se, rigtige et par gange, hvor han åbner op for nogle af de spørgsmål, jeg personligt gerne vil høre.

 

Så du læser kun de svar som støtter dig i din holdning? Synes da ellers der er mange gode bud på hvorfor folk har et lille setup.

 

Prøv at læse tråden igen

Link til kommentar
Del på andre sites

For mig at se svarer Søren Kepler som så mange andre i denne tråd fint og redegørende . Den eneste forskel er at han argumenterer FOR stort setup, hvorimod mange andre argumenterer IMOD et stort setup - eller i hvert fald for et småt .

 

Hvis du ikke mener at folk svarer på dine spørgsmål må du prøve at kigge de mange indlæg igennem igen (;

 

Okay... som sagt spiller jeg både på et stort som lille setup og synes at det er helt fint. Ergo handler mine indlæg ikke om at argumenter for et stort setup, men blot for at give emnet lidt kant og nuancer, så det ikke hele tiden drejer sig om hvor fantastisk et lille setup er.

 

Det som Søren Kepler har gjort, er at stille nogle spørgmål som er ret så interessante og som man let og behændigt har undladt at svare på i denne tråd. Jeg tillader mig at referer til dem her:

 

"Hvis nuance var ligegyldigt, så ville alt melodi jo blot bevæge mellem 2 toner. Måske endda 1.

Jeg kan faktisk ik umiddelbart komme på noget musik, som er arrangeret sådan.

Det er et spændende emne, fordi det slår virkelig ned på et fundamentalt spørgsmål.

 

Udfolder trommeslagere sig melodisk OG rytmisk, eller blot én af delene?"

 

"Men verden må slf. være stor nok til, at der faktisk findes trommeslagere, som ikke hører pitch og kun fokuserer på rytme. Dvs. de kunne spille på hvad som helst."

Link til kommentar
Del på andre sites

1) Det kan du komme ud over ved at ændre opstillingen på dit setup (ikke radikalt, men alligevel nok) og så ved at forbedre din teknik. Ja, jeg mener også, at det er et spørgsmål om teknisk formåen :lol:

 

2) Netop - det kræver, at man ændre sin måde, at lytte til trommer på. F.eks. hører jeg fills mellem toms, som fysisk ikke er muligt, pga. den afstand der er mellem en side- og gulvtam. Omvendt vil man til en hver tid, kunne spille det samme på et stort som et lille setup - hvis man ellers er en dygtig nok trommeslager :tu:

 

3) At unødigt komplicerede, overdrevne og indviklede ting dækker over et eller andet, må stå for egen regning. Jeg har set mange trommeslagere spille spille fedt på et stort setup, uden at jeg har følt, at der skulle dækkes over noget. Igen.. keep it simple vil altid kunne lade sig gøre på både et stort som et lille setup, MEN der er begrænset muligheder i sidst nævnte.

 

4) Igen - på egen regning. Personligt har jeg ingen problemer med, at finde nye lyde til mit setup, da jeg ved hvad jeg går efter og kender lydene i forhold til hinanden. Dermed ikke sagt, at der ikke kan komme en smutter ind imellem... :cigar:

 

Synes sgu det er ukonstruktivt at kritisere mandens personlige mening, ved indirekte at sige han ingen teknik har og ikke er 'dygtig' nok til at spille på forskellige setups..

 

Ærgeligt, i en ellers skidegod tråd.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men omvendt vælger du jo så 'let og behændigt' at undlade at svare på flere andre indlæg der kommer, fx Thomas Eilers, Mads Valther(som har svaret på dine spørgsmål) og mig....

 

Men jeg skal gerne udpensle mit svar direkte til spørgsmålene

 

1. HVOFOR kan (visse) trommeslagere ikke udtrykke sig musikalsk og groove på et stort setup?

Kan man ikke groove og udtrykke sig på et stort setup kan det være fordi man ikke er vandt til at spille på et, det kan være fordi man ikke har så meget spille-erfaring og ikke kan overskue så mange muligheder.

Jeg henviser til mit første indlæg, jeg mener helt klart at man skylder sig selv at udfordre sig selv. Både ved at udvide og begrænse sine muligheder.

 

2. Kan det virkelig være rigtigt, at et lille setup er nødvendig, for ikke at forfalde til trommelir? whistling.gif

 

Ja, hvis man ikke er vandt til et stort setup

 

Kan det virkeligt være rigtigt at et stort setup er det eneste rigtige for at kunne udtrykke sig?

 

3. Hvad med det fede tromme roll - fra de små til de store toms. Det kan jo aldrig lyde sådan, hvis man kun er i besidelse af 2 toms.

 

Nej, det kan det ikke. Jeg mener sagtens man kan lave nogle fede fills med masser af tammer, og jeg spiller også selv med op til 4 tammer. Jeg mener bare også at man tænker anderledes og laver andre fede ting som man ellers ikke ville have gjort, hvis man lader sig inspirere af et minimalt setup.

 

Og for at svare på Søren Keplers indlæg.

 

"Hvis nuance var ligegyldigt, så ville alt melodi jo blot bevæge mellem 2 toner. Måske endda 1.

Jeg kan faktisk ik umiddelbart komme på noget musik, som er arrangeret sådan.

Det er et spændende emne, fordi det slår virkelig ned på et fundamentalt spørgsmål.

 

Udfolder trommeslagere sig melodisk OG rytmisk, eller blot én af delene?"

 

"Men verden må slf. være stor nok til, at der faktisk findes trommeslagere, som ikke hører pitch og kun fokuserer på rytme. Dvs. de kunne spille på hvad som helst."

 

Jeg tror ikke der er nogen her der vil sige at nuance er ligegyldigt. Jeg tror også at langt de fleste trommeslagere spiller melodisk i en eller anden grad, selvom de måske ikke er bevidste om det.

 

I forhold til tam-debatten, mener jeg dog ikke at du kan brige dit melodi-billede. Jeg vil stadig holde på at der i et setup med stortromme, lilletromme, gulvtam, hihat og bækken er enormt mange nuance og 'tone' mulighed at vælge imellem. Det handler bare om at ville udnytte dem. Man kan jo få utroligt mange nuancer ud af et enkelt ride-bækken og en hihat, og en lilletromme gemmer også på mange forskellige lyde.

 

 

 

 

 

 

En anden ting jeg kom til at tænke på er at du i dit første indlæg også nævner at det er det klassiske jazzsetup, hvilket fik mig til at tænke på at jazz netop er en meget udtryksfuld genrer med masser af trommesoli og ekstrem melodisk spil. Hvorfor kan så mange jazztrommeslagere mon klare sig med 2-3 tammer?

 

Og fedt indlæg, Thomas, iøvrigt. Meget brugbart :cigar:

 

Håber du vælger at svare på nogle flere indlæg. :lol:

 

Mvh Anders

Link til kommentar
Del på andre sites

Synes sgu det er ukonstruktivt at kritisere mandens personlige mening, ved indirekte at sige han ingen teknik har og ikke er 'dygtig' nok til at spille på forskellige setups..

 

Ærgeligt, i en ellers skidegod tråd.

 

Hvis jeg nu skal citeres, så citere mig venligst for hvad jeg har sagt og ikke andet :cigar:

 

Jeg har ALDRIG sagt at manden ingen teknik har - ej heller at han ikke dygtig nok til at spille på forskellige setups. Et større setup kan jo spilles på forskellige niveauer. Desuden er det vel netop konstruktivt at fortælle hvad der - efter min mening - skal ændres, hvis man ønsker at spille på et større setup. Hvis en trommelærer sagde det samme, vil det vel næppe blive opfattet negativt.

 

Jeg har set mange trommeslagere spille med et setup som så akavet ud, men netop pga. en veludviklet teknik, var det muligt at spille på det. Senest Steve Smith på Fatter Eskild, hvor et crash-bækken var placeret et godt stykke til venstre for hans hi-hat, men han formåede alligevel at spille på det - både oppe og nedefra. Altså et spørgsmål om teknik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men omvendt vælger du jo så 'let og behændigt' at undlade at svare på flere andre indlæg der kommer, fx Thomas Eilers, Mads Valther(som har svaret på dine spørgsmål) og mig....

 

Men jeg skal gerne udpensle mit svar direkte til spørgsmålene

 

1. HVOFOR kan (visse) trommeslagere ikke udtrykke sig musikalsk og groove på et stort setup?

Kan man ikke groove og udtrykke sig på et stort setup kan det være fordi man ikke er vandt til at spille på et, det kan være fordi man ikke har så meget spille-erfaring og ikke kan overskue så mange muligheder.

Jeg henviser til mit første indlæg, jeg mener helt klart at man skylder sig selv at udfordre sig selv. Både ved at udvide og begrænse sine muligheder.

 

2. Kan det virkelig være rigtigt, at et lille setup er nødvendig, for ikke at forfalde til trommelir? whistling.gif

 

Ja, hvis man ikke er vandt til et stort setup

 

Kan det virkeligt være rigtigt at et stort setup er det eneste rigtige for at kunne udtrykke sig?

 

3. Hvad med det fede tromme roll - fra de små til de store toms. Det kan jo aldrig lyde sådan, hvis man kun er i besidelse af 2 toms.

 

Nej, det kan det ikke. Jeg mener sagtens man kan lave nogle fede fills med masser af tammer, og jeg spiller også selv med op til 4 tammer. Jeg mener bare også at man tænker anderledes og laver andre fede ting som man ellers ikke ville have gjort, hvis man lader sig inspirere af et minimalt setup.

 

Og for at svare på Søren Keplers indlæg.

 

"Hvis nuance var ligegyldigt, så ville alt melodi jo blot bevæge mellem 2 toner. Måske endda 1.

Jeg kan faktisk ik umiddelbart komme på noget musik, som er arrangeret sådan.

Det er et spændende emne, fordi det slår virkelig ned på et fundamentalt spørgsmål.

 

Udfolder trommeslagere sig melodisk OG rytmisk, eller blot én af delene?"

 

"Men verden må slf. være stor nok til, at der faktisk findes trommeslagere, som ikke hører pitch og kun fokuserer på rytme. Dvs. de kunne spille på hvad som helst."

 

Jeg tror ikke der er nogen her der vil sige at nuance er ligegyldigt. Jeg tror også at langt de fleste trommeslagere spiller melodisk i en eller anden grad, selvom de måske ikke er bevidste om det.

 

I forhold til tam-debatten, mener jeg dog ikke at du kan brige dit melodi-billede. Jeg vil stadig holde på at der i et setup med stortromme, lilletromme, gulvtam, hihat og bækken er enormt mange nuance og 'tone' mulighed at vælge imellem. Det handler bare om at ville udnytte dem. Man kan jo få utroligt mange nuancer ud af et enkelt ride-bækken og en hihat, og en lilletromme gemmer også på mange forskellige lyde.

 

 

 

 

 

 

En anden ting jeg kom til at tænke på er at du i dit første indlæg også nævner at det er det klassiske jazzsetup, hvilket fik mig til at tænke på at jazz netop er en meget udtryksfuld genrer med masser af trommesoli og ekstrem melodisk spil. Hvorfor kan så mange jazztrommeslagere mon klare sig med 2-3 tammer?

 

Og fedt indlæg, Thomas, iøvrigt. Meget brugbart :lol:

 

Håber du vælger at svare på nogle flere indlæg. :tu:

 

Mvh Anders

 

Se... nu kan jeg jo ikke svare på alle indlæg herinde, da jeg har andet at bruge tiden på. Derfor sortere jeg i hvad jeg mener er væsentlig og mindre væsentlig at svare på :cigar:

 

Nej... man behøver ikke et stort setup, for at kunne udtrykke sig. I princippet kan der spilles på et grydelåg og en papkasse og samtidig være musikalsk. Der er Søren Kepler også inde på. Det handler om hvor mange nuancer der skal frem i lydbilledet.

 

Selvfølgelig tænker man anderledes med færre muligheder, men de samme muligheder vil jo alligevel være der, selvom man spiller på et stort setup? Jeg synes det er bemærkelsesværdig, hvis man absolut skal "tvinge sig selv" til at spille på et lille setup, blot for at tænke i det baner?

 

Mener du virkelig, at trommeslagere forfalder til trommelir, blot fordi de ikke er vant til at spille på et stort setup? Det virker lidt som om, at du svare på alles vegne, så jeg vil gerne stille det spørgsmål til alle I andre?

 

Hvorfor kan så mange jazztrommeslagere mon klare sig med 2-3 tammer? Jamen det er jo det jeg ikke forstår? Måske igen et mode fænomen. Men heldigvis er der også jazz-trommeslagere som ikke lader sig begrænse, men spiller på større setups. Der kan nævnes Tony Williams, Jack DeJohnette, Billy Cobham, Lenny White. Alle trommeslagere der har bidraget til nyskabelse inden for trommeverden - måske netop fordi, at de ikke lader sig begrænse i deres udtryksmuligheder.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare fordi jeg kun har 2 tammer, og en stortromme med på job, er det ikke ensbetydende med at jeg sætter en begrænsning for mig selv. Det er lige meget om det er metal, jazz, rock eller hvilken som helst anden genrer.

 

 

Det er jo heller ikke trommeliret der er vigtigst men musikken som helhed!!!

 

 

 

Desuden vil jeg lige sige at vi aldrig nogensinde får et endegyldigt svar på alle dine meget underlige formuleret spørgsmål - da det er en personlig sag hvor mange trommer man bruger.

Hvis det nu er det mest komfortable, eller fordi man aldrig bruger den sidste tam - det er jo ikke til at vide?

 

Alex Riel spiller jo på et lille setup - men han sparker altså røv med trommeliret!

 

 

Selvom jeg har 4 tammer, 1 stortromme, 2 lilletrommer, 5 crashes, 1 splash, 1 (2) china(s), 1 ride og 2 hatte, er det ikke ensbetydende med at jeg bruger det hele til alle jobs.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay... som sagt spiller jeg både på et stort som lille setup og synes at det er helt fint. Ergo handler mine indlæg ikke om at argumenter for et stort setup, men blot for at give emnet lidt kant og nuancer, så det ikke hele tiden drejer sig om hvor fantastisk et lille setup er.

 

Du har måske givet det en anelse for meget kant så . Ud fra emneoplægget samt dine mange indlæg senere i tråden, virker det som, at du nærmest foragter små setups og finder det patetisk at anvende et sådant fremfor et stort setup som jo er den rette vej frem .

 

Og jeg mener bestemt ikke, at den almene trommeslager har en rolle som både rytmist og melodist . Det er i hvert fald ufatteligt sjældent, at man oplever en trommeslager der har stemt sit trommesæt efter helt nøjagtige tonehøjder således at han, hvis han vel at mærke har en melodisk og harmonisk forstand, kan bidrage med melodiske elementer der harmoniserer med de øvrige bandmedlemmers instrumenter .

 

Hvis det imidlertid ikke er dette der blev ment må jeg formode at vi endnu engang er tilbage ved nuancespørgsmålet, hvilket jeg ikke gider at kommentere igen til fare for at igangsætte endnu en dødens cirkel .

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu