Størrelse på trommesættet


Gandrum

Recommended Posts

Jep, og så er der så folk, der synes, at de har brug for få lyde, og udtrykker sig med det - for mere er der ikke brug for, resten ville være frås. Og så er der folk, der har brug for mange lyde til at udtrykke sig, og de har et stort setup, som de bruger for at kunne udtrykke sig optimalt.

 

Spørgsmålet er vel så, hvad der får folk til at vælge eller indse, at de ikke har brug for så mange lyde til at udtrykke sig - men samtidig og i ligeså stor grad, hvad der får folk til at vælge mange lyde, for at kunne udtrykke sig - hvis jeg har forstået dig ret?

 

Supplement til mit andet svar.

 

Jeg synes at dit spørgsmål er meget relevant... og jeg kunne personligt godt tænke mig, at få et svar tilbage som relatere til min beskrivelse med farve-paletterne.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 143
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Er denne tråd ikke løbet lidt af sporet?

 

Kan det ikke blot konstateres at nogen kan lide det stort og andre ikke?

 

Det er for nemt, bare at sige sådan.

 

Som flere har været inde på, er det et spændende emne og det kan sagtens debatteres. Jeg leder efter grunden til at det forholder sig sådan... og det bliver jeg ved med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hmmm... hvordan skal jeg forklare det? :cigar:

Opfat det som et maleri der skal males. Kunstneren har 2 paletter:

  • palette nr. 1 med ubegrænset farvekombinationer
  • palette nr. 2 med kun rød og blå.

Med palette nr. 1 kan kunstneren bruge alle farvekombinationer han lyster, men det er også muligt at bruge de samme farver - hvilket er vigtigt at bemærke - som hvis der kun bruges palette nr. 2.

 

Men hvis kunstneren kun bruger palette nr. 2, er det ikke muligt at bruge de samme farvekombinationer som palette nr. 1.

 

Kan du se pointen?

Jeg kan sagtens se pointen, og det er også et godt billede på min idé omkring, jo flere trommer og bækkener du har, jo flere muligheder har du for at begrænse dig. For med et stort setup kan du jo både spille stort og minimalistisk - hvor du med et lille kun kan spille minimalistisk - og nu tænker jeg kun på mængden og ikke på lyden.

Men lige meget hvilken farvepallet, lige meget hvilket trommesæt du har, så vil du altid begrænse dig. Du kan ikke få alle lyde i hele verden i dit trommesæt, og det er lige meget om du har to eller otte tammer - du kan bare få flere lyde, jo større dit sæt er, men begrænsningen vil altid være der.

Hvis du har et stort setup, så kan du blot begrænse dig på flere niveauer. Men hvis du allerede har indset, at du ikke har brug for mere end stortromme, lilletromme, hihat og ride, så befinder du dig jo faktisk samme sted, som hvis du har besluttet dig for at spille med 8 tammer, gonggong og tre stortrommer. Du har fastlagt dit trommesæt efter hvad du har brug for og lyst til, og spiller så efter det.

Det er jo så egentlig ærgerligt, at fastlægge sit trommesæt, for man afskærer sig muligheder for at prøve nyt i sit sæt. Men man kan jo ikke have et uendeligt trommesæt.

Nogle er så bare nået til, at de kun har brug for to farver, mens andre er nået til, at de både har lyst til at male med to farver, men også til tider vil bruge hele paletten. Hvorfor nogle heller til det ene og hvorfor nogle hælder til det andet ved jeg ikke helt præcist, men det har vel noget at gøre med behov og ens rolle som trommeslager. Har du ikke brug for splash, china og gong, så er der ingen grund til at have det - og omvendt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gandrum:

Du kan simpelthen ikke vælge at tage fokus på palletten, men må netop kigge PÅ maleriet.

 

For i dit ekspempel er det jo netop maleriet der er det vigtige. Det færdige produkt = kunsten, er det som skal i forfeltet, og ikke processen. Jo processen er vigtig, og kan analytisk være interessant, fordi man kan betragte kunstnerens beslutninger. Men kunstneren vil netop give sin besked med maleriet, og det er det vi skal bedømme ud fra.

 

Du kan sagtens sige at du synes det er fuldkommen tåbeligt at han ikke har gult med på palletten, for så har han jo ikke muligheden for at male med den farve.

Men samtidig vil han jo synes at du er fuldstændig åndsvag, for lige præcis ham her hader gul, og derfor vil han ikke male med det - og derfor har han ikke taget farven med!

 

Så kan du bruge mellemregningen på at synes det er dumt/mærkeligt/åndsvagt, at han ikke har gul med, og ligepludselig opdager du, at du fuldstændig har overset, at maleriet er virkelig flot - selv uden farven gul :cigar:

 

Jeg har feks ikke et conga som stortromme. Jeg har endnu ikke savnet den. Hvis jeg, inden jeg spillede for dig, sagde at jeg ikke havde den, ville du måske savne den, mens du som udenforstående ikke ville skænke det en tanke - ligeså dumt eksempel som palletten (ved det :) )

 

Lige nu har jeg 10, 12, 13, 14, 14, 16, 16, 16, 18, 22, 22, 24, 26 i trommer (toms/BD), og jeg putter dem ned på palletten alt efter hvilket maleri jeg skal bruge.

Skal jeg f.eks male et rockmaleri som i aften tager jeg 24, 14, 16, 18 med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Back again... :tu:

 

Jeg tror, at vi skal have defineret nuancer. I politikens danske ordbog under nuanceret står der følgende: 1. som udtrykker el. opfatter detaljer og variationer.

 

Efter min bedste overbevisning er en trommeslagers signatur, altså lyde som han frembringer ved at spille på diverse slagtøjsintrumenter - bækner og trommer osv. - vel netop et udtryk for deltalje rigdom og varitioner i sit spil, hvis vedkommende har mere end et lille setup at spille på. Bevares et lille setup kan frembringe utrolig mange nuancer (lyde om du vil), men hvis man havde et større setup, vil det jo automatisk resultere i endnu flere nuancer. Vel at mærke, hvis man ellers forstår, at udnytte trommesættet - og remedier man hart stillet sig selv til rådighed - til det maksimale.

 

Hvem snakker om lyde for lydenes skyld? Hver trommeslager vælger vel de lyder som han/hun synes om og som passer til musikken. Det er i hvertfald intentionen for de fleste - håber/tror jeg.

 

Musikalitet, time, groove osv. er det fundementalt vigtigste for en trommeslager at være i besidelse af. Men hvis disse faktore er iorden, hvorfor så begrænse sig?

 

Jeg vil til enhver tid mene, at nuancer kommer fra spillet og ikke fra gearet. Man kan spille uendelig nuanceret på et lille setup og totalt unuanceret på et stort (og omvendt)

 

Lyde for lydenes skyld er det indtryk, jeg får af dit tilbagevendende "man mangler jo"/"eller havde han haft en.."-argument (f.eks. i forbindelse med Joe Morello klippet), og din analogi med kunstneren og hans palet. Som Mads Walther påpeger, er det værket, det kommer an på, og hvis man hader gul, mangler man jo ikke farven på sin palet.

 

Jeg begrænser mig ikke. Jeg har de lyde i mit setup, som jeg har brug for og kan lide, så jeg ser ingen grund til, hvorfor jeg skulle udvide. Havde jeg følt det som en begrænsning ikke at have f.eks. et splash eller en 8" tom, ville jeg da købe en/et. Som det ser ud nu, ville det til gengæld være fjollet af mig at have en 8" tom i mit setup, da jeg synes, de lyder fesent, og derfor aldrig ville få den brugt (selv om jeg havde muligheden).

 

 

Du leder efter grunden til, at det forholder sig sådan, at nogle foretrækker et lille setup frem for et stort. Hvis du ikke har fundet den endnu, synes jeg, du skal læse tråden igennem igen, for her er blevet fremlagt masser af gode grunde (både fra undertegnede og andre).

 

 

 

Jeg vil gerne understrege endnu en gang, at det ultimativt er et spørgsmål og smag, stil og tilvending.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gandrum: Du skriver her i tråden at du selv spiller på både små og store setups. Jeg er i løbet af denne tråd blevet lidt nysgerrig når jeg læser dine indlæg: Når du selv spiller på små setups ind imellem, hvorfor gør du så det? Altså ikke så meget om det er "rigtigt" eller "forkert" med småt/stort... Men hvad gør for dig personligt, at du fravælger en del af dine instrumenter i de tilfælde hvor du spiller på små setups?

 

Er det praktiske årsager (pladsforhold i lokalet - nemmere transport etc..) eller er det et musikalsk valg? Eller måske mode/tradition/tendens (dette skal her ikke forståes negativt på nogen måde)?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil faktisk mene at Claus T's lille video (og naturligvis et hav af lignende uploads) er - om ikke et svar - så i det mindste en musikalsk kommentar til tråden.

 

Her er en mand med et naturligt groove og styr på trommerne.

 

90-95% af spillet foregår på snare/bd/hihat og jeg mener bestemt ikke, nummeret ville være bedre med mere grej - snarere omvendt.

 

Vil starte med at sige at jeg er, og har altid været, mest til forholdsvis små setups. Spiller pt. med 10'' 12'' 14'' tammer 20'' BD, HH, 2 crashes og 1 ride.

 

Og Claus T spiller ganske rigtigt vildt fedt, og forstår at udtrykke sig meget musikalsk med et lille sæt, det er på det rytmiske plan (det er IKKE en kritik), hvor andre trommeslagere med større setups også udtrykker sig melodisk. Men det er igen et spørgsmål om musikken, jeg har svært ved at forestille mig Mike Portnoy spille med Dream Theater på et 3 piece sæt. Simpelthen fordi musikken er så varieret både rytmisk og melodisk at man ikke bare kan spille det med f.eks en 2 og 4 poprytme.

 

Og i den modsatte grøft ville man aldrig se Steve Gadd lire sig igennem 50 ways to leave your lover, med 10 tammer og 22 bækkener. Simpelthen fordi det ville være malplaceret i forhold til resten af musikken. Derfor er der ingen grund til at han har det, selvom han kunne.

 

Og GANdrums eksempel med farver og billeder vil jeg nu (med fare for at lyde meget fesen) kommentere.

Hvis en kunstner, som i eksemplet har en hel masse farver og nuancer på en palet, kan han ganske rigtigt gøre hvad han vil med de farver, og variere sit billede på tusind forskellige måder, men han kan også komme til at ødelægge det totalt ved at blande alt for mange farver sammen så det hele bliver et stort virvar.

Men på den anden palet med kun to farver kan han, hvis han vel at mærke er kreativ, blande de to farver som han vil og dermed også kunne skabe et nuanceret og interessant billede. Dermed ikke sagt at man er ukreativ hvis man spiller på et stort setup eller omvendt, men et lille setup fordrer kreativitet, hvis man vil spille varieret. Og man skal tænke sig meget om hvad man gør på et stort setup. Personligt ville jeg have svært ved at spille på et kæmpe setup, jeg ville komme at slå på de forkerte ting i forkert rækkefølge så det ville komme til at lyde som en stor pærevælling.

 

Og derudover er der den indlysende grund at 3 tammer og 3 bækkener er nemmere at slæbe end 6 tammer og 10-12 bækkener incl. stativer. Men hvis musikken man spiller kræver det så må man jo bare slæbe.

 

Vil slutte med at linke til en video fra en Kim Larsen øver, hvor trommeslageren Jesper Rosenquist spiller på et cocktailsæt med en pizzaæske som lilletromme :tu: uanset om man kan lide Larsen eller ej så svinger det altså ret fedt og han får utrolig meget ud af en pizzzaæske :hmm:

http://www.youtube.com/watch?v=prd-O-8zVg8...feature=related

 

Håber jeg har skrevet forståeligt.

 

Peace love og hver sin lyst.

 

Victor

Link til kommentar
Del på andre sites

Og vil lige tilføje at det selvfølgelig er vigtigere at kunne groove og være tight, end at kunne lave de fedeste fills. Du kan lave de fedeste fills på planeten, men hvis du ikke er tight omkring beatet, er der ingen der gider spiller med dig. Jeg ved godt det ikke er det denne tråd handler om, men det jeg vil frem til er at slagere med kæmpesetups nok tit glemmer at holde fokus på at spille tight, men hellere laver kæmpekomplicerede fills over 6 tammer. ikke at det konsekvent er sådan, og jeg kender selvfølgelig heller ikke alles spil og spillestil.

 

Venlig Hilsen Victor

Link til kommentar
Del på andre sites

Gandrum: Du skriver her i tråden at du selv spiller på både små og store setups. Jeg er i løbet af denne tråd blevet lidt nysgerrig når jeg læser dine indlæg: Når du selv spiller på små setups ind imellem, hvorfor gør du så det? Altså ikke så meget om det er "rigtigt" eller "forkert" med småt/stort... Men hvad gør for dig personligt, at du fravælger en del af dine instrumenter i de tilfælde hvor du spiller på små setups?

 

Er det praktiske årsager (pladsforhold i lokalet - nemmere transport etc..) eller er det et musikalsk valg? Eller måske mode/tradition/tendens (dette skal her ikke forståes negativt på nogen måde)?

 

Ja, det kunne faktisk være meget interessant at høre hvorfor du både spiller store og små setups, eftersom du jo uovertruffent argumenterer for at alle de samme muligheder i et småt sæt ligeledes er at finde i et stort - og at der tilsyneladende ikke er nogen grund til at spille et småt setup?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, det kunne faktisk være meget interessant at høre hvorfor du både spiller store og små setups, eftersom du jo uovertruffent argumenterer for at alle de samme muligheder i et småt sæt ligeledes er at finde i et stort - og at der tilsyneladende ikke er nogen grund til at spille et småt setup?

 

Jeg gør det udelukkende pga. praktiske årsager. Øvelokalet er ikke særlig stort, så der er ikke plads til det store. Dertil kommer, at jeg heller ikke har nogen forsikring på sættet i øjeblikket, så det skal der også tænkes på.

 

Ja, selvfølgelig er der flere muligheder i et stort setup og derfor vil jeg da også helst spille på sådan et. Men når nu situationen er som den er, kan et såkaldt lille setup udmærket bruges.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Vi bliver nødt til at holde problemet med transport og forsikringer uden for diskussionen, idet de er irrelevante ift. emnet. Det gør det meget forvirrende når du siger at det er fint med både små og store setups, fordi du jo egentlig er tvunget til at vælge de små - det giver ingen mening.

 

 

Det ville være mere interessant at høre din kommentar til Mads Valthers og victors indlæg. Jeg kunne ikke være mere enig i deres synspunkter. Man kan ikke argumentere imod den enkelte trommeslagers valg (det er vel nok eksistentialistisk) af trommer, hvis han/hun virkelig ikke har brug for andet til at skabe "det perfekte" musikalske udtryk. Kig på maleriet...

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg må indrømme at jeg for det første ikke fatter en hat af hvorfor der skal skilles mellem store og små setups - og hvor går grænsen?

 

Men de argumenter der kommer fra Gandrum for hvorfor de store er bedre er retorisk korrekte, men mangler ellers en masse relevans og sans for musikalitet etc.

Link til kommentar
Del på andre sites

For lige at være lidt perfid omkring palettemetaforen, så består farveskalaen jo i realiteten af 3 grundfarver - det er op til kunstneren selv at blande resten.

Pfarve-1.png

Jeg har de sidste 14 dage øvet med hi-hat, snare, bd, 14"ft og et crash/ride. Det har været virkelig gavnligt for mit fokus og jeg har opdaget flere lyde ved hver enkelt del.

 

Faktisk inspireret af denne lille video.

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende diskution! Men gider simpelthen ikke blande mig i alt det der med palleterne osv!!

 

Det er hvad man føler sig bedst med, hvilket for mig afhænger meget af genren..

 

F.eks.

 

I Jazz har lilletromme (koger) og Hihat ride stor betydning.. så stor betydning at tammer ikke er brug så mange af.. hvis i forstår..

 

I metal har både Stortromme, Bækner, Lilletromme, Tammer (i nogle sammenhænge).. ja.. ALT!! Stor betydning.. hvis i forstår..

 

åh gud.. jeg er for træt til at skrive.. må ha' en Redbull før jeg falder i søvn..

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg kunne ikke være mere uenig i ovenstående indlæg. Hvorfor skal man bruge en lilletromme der "koger", som du selv udtrykker det, hvis jeg heller vil have en skarp lilletrommelyd til jazz. Og hvorfor skal man nødvendigvis have mange tammer, mange bækkener og to stortrommer til metal, hvis man synes 18" stortromme, 10" tam, 14" gulvtam og så en hihat er fedt til metal?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skrev hvordan JEG selv havde det.. og ikke med hvordan andre skal have det :D

 

Det her handler jo om hvordan man inviduelt har det..

 

Er fuldstændig enig - en helt 100 % individuel sag. Jeg spiller da også med lige fra 1 til 4 tammer. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 måneder senere...
Er fuldstændig enig - en helt 100 % individuel sag. Jeg spiller da også med lige fra 1 til 4 tammer. :tu:

 

Selvom jeg til daglig spiller med 5 tammer (snart 6), så er det sgu også fedt at prøve at udtrykke sig anderledes på mindre setupper i andre sammenhænge.. i andre øvelokaler, butikker, også videre.. det er altid sjovt at spille på noget andet end ens eget, og hvad man er van til!

 

Og ja.. min tam jagt er ej slut.. nu hvor jeg har fået sat dem "traditionelt" "a-z" op.. i ved.. 6, 8, 10, 12, 14, 16 så skal der eksperimenteres.. ude i fremtiden vil der komme en tam i venstre side, som skal hjælpe til at eksperimentere mellem den, min venstre lilletromme, og alt det bækken gøgl jeg har der..

 

En 13'er bliver også add'et bag største gulvtam, for alternative fills i fremtiden..

 

 

I think it's cool.. Gør hvad du selv har lyst til, i steden for at gøre som andre ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 år senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu