Første projekt nogensinde


woods

Recommended Posts

Hej folks

 

Så må jeg heller begynde at varme lægmusklerne op til mit første projekt.

 

Jeg har besluttet mig for at lave min første snare nogensinde af en keller ahorn kedel.

 

Specs er følgende:

 

14"x6,5" 8ply (6mm)

 

Jeg har tænkt mig at farve den meget mørk brun. Den kan måske godt komme lidt hen ad det flotte Boa Drums sæt, men jeg vil selvfølgelig forsøge at sætte mit eget præg på den. Derudover vil jeg til sidst overveje at lakere den.

 

Af hardware har jeg black chrome / sort forniklet i tankerne. (som kedlerne på nogen af drumgears snares)

 

Jeg er lidt i tvivl, om den bare skal stå på bejdse...?

 

Jeg har designet første udkast til mit eget badge, selvom jeg er i tvivl om, hvorvidt det er muligt at få lavet i praksis. Jeg har også lavet et lille eksempel, som jeg vil prøve at få uploadet. Dette eksempel er dog på noget lidt andet træ, men farven nærmer sig en smule.

 

badgeon2.jpg

 

Hvis der er nogen der har gode idéer, er i velkomne til at give inputs. Jeg er som sagt nybegynder med stort N, så jeg vil prøve at opsnappe så meget viden udefra som muligt i løbet af projektet.

 

Min kedel er allerede på vej fra stdrums, så jeg venter spændt og vil selvfølgelig give lyd fra mig, så snart der sker noget.

 

Morten

Redigeret af woods
Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 78
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Glæder mig enormt til at følge processen. Husk nu at tage en masse billeder!

 

Ift. Bejdse kan du med fordel blande valnød og kirsebær. Valnød har en lidt grålig tone, og kirsbær er meget rød. Blandet bliver det til en flot dyb brun farve.

 

og så tak for rosen af mit projekt.

 

 

Go' fornøjelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har overvejet lidt at prøve at gøre lige som på linket herunder. Trommen kommer nok ikke til at se helt sådan ud i farven, men selve effekten er jeg lidt vild med. Er bare i tvivl om, hvor svært, det er at lave. Man har brug for noget at stille trommen på som roterer. Derudover skal man finde noget spraymaling, som jo ikke dækker 100%. Hvor kan man finde sådan noget?

 

http://www.cloneensemble.com/drums.htm

Link til kommentar
Del på andre sites

Mens jeg venter som et lille barn på min kedel, så har jeg siddet og stenet lidt på mit badge, som jo skal være perfekt. Håber at det overhovedet kan lade sig gøre, at få det lavet.

 

Her kommer en ny version af Forest Drums badge :tu:

 

nytbadge.jpg

 

Synes egentlig at det er blevet meget pænt.

 

Ville egentlig også lige høre, hvor lang tid det som regel tager fra at de sender til man modtager? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå, planerne ser ud til at være lagt lidt om.

 

Jeg kan umiddelbart ikke skaffe det sorte chrom hardware som jeg havde regnet med.

 

Både hos stdrums og customdrums har jeg forhørt mig, men der er slet ikke noget at komme efter.

 

Nogen der kender nogle andre pålidelige forhandlere, hvor jeg kan købe mit hardware billigt? Ellers ser det ud til, at jeg må finde på noget andet mht. design.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er de første dele kommet hjem.

 

Har fået kedel, reifer og tube lugs hjem. Jeg bliver dog pludselig i tvivl, om mine lugs er lidt for korte. Jeg bryder mig ikke så meget om de store 88 mm lugs, når jeg kigger for eksempel på drumgears trommer - men jeg ved alligevel ikke om mine er lidt for korte.

 

Smider billeder op i aften...

Link til kommentar
Del på andre sites

Mens jeg venter som et lille barn på min kedel, så har jeg siddet og stenet lidt på mit badge, som jo skal være perfekt. Håber at det overhovedet kan lade sig gøre, at få det lavet.

 

Her kommer en ny version af Forest Drums badge :dev:

 

nytbadge.jpg

 

Synes egentlig at det er blevet meget pænt.

 

Ville egentlig også lige høre, hvor lang tid det som regel tager fra at de sender til man modtager? :lol:

 

 

 

Pisse fedt badge :dev: Der er lidt Steve Jordan over det..

 

Og fedt projekt ! :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey guys

 

Jeg kan ikke uploade filer. Har sikret mig, at de ikke fylder over 75kb.

 

Må bare vente på, at det virker, går jeg ud fra.

 

- Jeg lever endnu!

Link til kommentar
Del på andre sites

Disaster! Under transporten hjem til min fader, hvor jeg skulle lave bejdse min tromme, havde min ELSKEDE mor selvfølgelig sat bejdsen i samme pakke som kedlen. Glasset var utæt - Og ja... Pletter over det hele på kedlen!!!!!!!

 

Den var mere eller mindre ødelagt, men har alligevel prøvet at redde den. Må nok tilstå at jeg er lidt knust. Uploader billeder så snart jeg kan.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så prøver vi. Jeg har lige fået anbefalet photobucket.com til billeder. Nu får vi at se hvordan det virker :P

 

Til at starte med, vil jeg godt sige, at hverken min far eller jeg er de store håndværkere - kort sagt har vi ikke en skid forstand på dette fag, så hvis i undrer jer over noget, så er der god grund til det.

 

Jeg må tilstå, at katastrofen med pletterne på kedlen fik mig til at glemme alt om min oprindelige plan for bejdsning. Jeg havde planlagt en LIDT anden nuance på trommen, men er nu glad for, at jeg i stedet fik denne farve på trommen i sidste ende - jeg synes resultatet blev bedre end forventet.

 

Jeg har ikke fået taget billeder af katastrofen inden jeg begyndte at bejdse, men har dog en forklaring på, hvordan vi rettede lidt op på det:

 

Som det første sleb vi kedelen og pletterne en smule ned, således at de ikke var helt så tydelige. Dernæst prøvede vi med en fortyndet bejdse at male udenom pletterne, således at overgangen ikke blev så stor.

 

Efter flere timers ventetid gav vi så et ordentligt lag med en bejdsen.

 

Bejdsen består af forholdet: 4:1 "mahogni" og "mørk eg"

 

DSC00489.jpg

 

Her ses den største plet efter "uheldet". Den er ikke så tydelig, som den kunne have været.

 

Under ræset for at redde kedelen glemte vi at beskytte indersiden af kedelen, så den er desværre blevet plettet. Det er jeg selvfølgelig lidt ked af, men man kommer jo ikke til at se det alligevel. - Jeg husker det til næste gang.

 

DSC00485.jpg

 

Derudover kan jeg konstatere, at der er fejl i træet visse steder - men heldigvis den største fejl tæt på kanten af kedelen, så den kommer man nok ikke til at lægge så meget mærke til.

 

DSC00493.jpg

 

DSC00490.jpg

 

... Satans :tu:

 

Nu håber jeg, at billederne virker... Der kommer flere.

Link til kommentar
Del på andre sites

I første omgang blev kedelen ikke særlig flot. Meget plettet - sjovt nok.

 

Jeg synes dog efter 3. og sidste gang, at kedelen er blevet pisse flot. Mørk - som jeg ville have den men samtidig en rigtig varm farve. Man kan stadig se fejlene i træet, men det er der ikke noget at gøre ved.

 

Pletterne er forsvundet, synes jeg. Jeg er super glad for resultatet.

 

 

DSC00506.jpg

 

DSC00515.jpg

 

DSC00518.jpg

Herover ses fejlen i træet ret tydeligt.

 

DSC00513.jpg

 

DSC00509.jpg

 

Flere billeder kommer. Intet nyt, bare flere :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

DSC00516.jpg

 

DSC00514.jpg

 

Det var vist det hele.

 

Er nu ret glad for resultatet...

 

Nu venter jeg bare på lugs. Skal lige have bestilt nogle nye hjem i den rigtige størrelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

DSCF0029.jpg

 

DSCF0030.jpg

 

DSCF0034.jpg

 

 

Jeg ved sgu ikke om jeg skal lakere lortet...

 

Kan godt lide den, som den er lige nu. Omvendt ved jeg ikke, om den er holdbar nok uden en lakering.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jep. Men det rør mig nu ikke så meget. Vil det ændre på lyden, at give den 1 lag inde i kedlen?

 

det tror jeg ikke det vil gøre!!!

Gi du den bare et lag indeni også, og se så at få smidt hardware på!!!!!!! :doo:

 

Den blir pisse flot den lilletromme!!!! Når musikken spiller, er der ikke en kæft der kan se små fejlene!

 

Vil også vædde med at det er den bedst lydende snare du nogensinde har spillet på :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Ser fed ud! Det er btw også samme bejdse jeg har brugt til mine trommer..

 

- Hvad kom den til at koste dig alt i alt? Med keddel, reifer, lugs, seiding osv.

Link til kommentar
Del på andre sites

I princippet skulle den ikke have kostet mig mere end 2500 i alt, men det kom den desværre til, da mine lugs ikke var til at få hjem fra tyskland overhovedet. Der er simpelthen udsolgt overalt og de får først lugs hjem sidst i maj - det gider jeg ikk vente på.

 

Jeg har nok givet omkring 2900 for alt. Pisse dyrt, men nu skal den sgu være færdig.

 

Har tænkt mig at lave en fortyndet bejdse til indersiden. Bare for at mindske fejlene. Så får den noget klar lak, har jeg bestemt mig for, og så er det igang med hardware.

 

Mht. til boring af huller - er det så ikke the-Kenneth-way? Findes der andre måder at gøre det på?

 

Forresten bliver jeg nødt til lige at undre mig lidt over, hvor grim min kedel egentlig er i forhold til Kenneths! Jeg synes virkelig det er noget ringe træ jeg har skaffet mig. Man kan dårligt se årerne i træet i forhold til. Derudover kommer fejlene oveni. JEG ER SKUFFET :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu