Plexiglasafskærmning


Kasper

Recommended Posts

Hey.

Jeg går kraftigt og overvejer at købe sådan en plexiglasafskærmning, fordi jeg er træt af den konstante brok fra bandet om at trommerne er for høje og lilletrommen for diskant på de mindre spillesteder og i forsamlingshuse.

 

Faktisk troede jeg det var vildt dyrt at købe sådan en afskærmning, men tjek lige linket. Er det ikke billigt.

 

Er det noget som virker? Bliver lyden mere dæmpet ud af til og man får selv bedre lyd bag sættet. Det skulle også være nemmere at styre med mikrofoner.. Nogen som har prøvet det og kan give anbefalinger.

 

Jeg synes ihvertfald det er billigt.

 

Plexiglasafskærmning set hos Thomann.

 

Mvh

Kasper.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der står "collection only", så du skal nok være forberedt på en tur over grænsen hvis du vil købe dem hos Thomann.

 

Der har tidligere været en tråd om selvbyg af afskærmning, så prøv at søge på det her på forummet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tænk dig godt om inden du kaster dig ud i det!

 

En skærm flytter nemlig bare problemet. Lyden kastes tilbage fra skærmen, ind i bagvæggen (som du sidder op ad på de små steder) og ud til resten af bandet og publikum. Hvis et skjold skal fungere, skal der suppleres med lydabsorberende plader bag trommeslageren. Desuden skal sættet mices op.

 

Overvej i stedet tyndere stikker, en dybere lilletromme eller at spille svagere - selvom det er ærgelige "løsninger"... :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Husk også at dine trommer kommer til at lyde HELT anderledes for dig når du sidder bag plexiglas. Du får en meget kraftig og HÅRD lyd derinde i "kassen" og lilletromme og bækkener bliver mere diskante end du er vant til. Det svarer jo lidt til at spille trommer på et lille badeværelse med flisevægge, flisegulv og spejle...du kender lyden. :tu:

 

...men din lydmand vil sikkert elske dig! :(

Link til kommentar
Del på andre sites

He he, ja han hader mig nemlig nu :(

 

Jeg må lige tænke mig lidt om så, havde ikke taget højte for alle de ulemper i skriver. Troede faktisk også det gav mere bund og bedre lyd bag trommerne... Måske man bare skulle prøve en enkelt plade foran lilletrommen så, det er den som plejer at være problemet.

 

Hvad gør i andre, har i slet ingen problem med for høje trommer??

 

Men til Hr. Fill så betyder "collection only" bare at varen skal betales på forhånd og at den ikke kan betales ved leveringen. Så de sender det skam hellere end gerne. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

husker tydeligt til en musical hvor jeg sad cirka 10 meter foran bagvæggen, det var et helvede så meget lyd der var ude ved publikum. Lyden reflekterede simpelthen for voldsomt. vi prøvede først at lave en form for lyddæmpere, rockwool betrukket med stof - det hjalp ikke. Bagefter forsøgte vi at sætte en gipsplade fast på toppen af buret - det hjalp også ingenting!! Pas på med de skide plastskærme. De KAN være nødvendige - men brug dem med omtanke!

Link til kommentar
Del på andre sites

husker tydeligt til en musical hvor jeg sad cirka 10 meter foran bagvæggen, det var et helvede så meget lyd der var ude ved publikum. Lyden reflekterede simpelthen for voldsomt. vi prøvede først at lave en form for lyddæmpere, rockwool betrukket med stof - det hjalp ikke. Bagefter forsøgte vi at sætte en gipsplade fast på toppen af buret - det hjalp også ingenting!! Pas på med de skide plastskærme. De KAN være nødvendige - men brug dem med omtanke!

 

Det handler om at få lavet et bur der er lukket. Til en musical byggede jeg et bur med en Clearsonic skærm forrest, 4 store rockwool absorbers bagved og et tag af sort flamingo... Det virkede ganske fortræffeligt. Sammen med nogle meget medgørlige musikere var det faktisk muligt at lave ganske god lyd i et ellers håbløst lokale.

Link til kommentar
Del på andre sites

jeg er trommeslageren på min efterskole så jeg spiller tit til arrangementer.

vi har clearsonic glas foran sættet og clearsonic lydadsorberende skærm bag sættet.

det står sådan at sættet er lukket, altså skærmene er hele vejen rundt om sættet.

 

jeg synes at det virker rigtig godt. i sær når sættet er mic'et op.

 

men hvis du ikke har noget bagved så virker skærmene ikke.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ok, det var da lidt positivt :lol: Vi havde snakket om plexiglas foran trommerne og et tykt bagtæppe bag dem, så lyden "absorberes" der i.

 

Det kan ikke være rigtigt, at du ikke kan spille stille på lilletrommen?! F.eks. som når du spiller ghost notes.

 

Jo det kan man godt i et eller to numre. Men prøv at spille sådan i 3 x 45 min på 20 ud af 25 jobs om året. Det er simpelthen aaaalt for kedeligt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jo det kan man godt i et eller to numre. Men prøv at spille sådan i 3 x 45 min på 20 ud af 25 jobs om året. Det er simpelthen aaaalt for kedeligt.

 

Jeg mener heller ikke, du skal spille ghost notes, bare mindre bevægelse, mindre kraft i slaget, men ikke mindre præcision. Tyndere stikker eller stikker af et lettere materiale - f.eks. maple - kan også gøre meget. Stemning, skind og dæmpning af lilletrommen kan der også arbejdes med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Vi havde snakket om plexiglas foran trommerne og et tykt bagtæppe bag dem, så lyden "absorberes" der i.

 

Der skal mere end et bagtæppe til hvis I vil opnå seriøs dæmpning. Det billigste er at bygge nogle store stofbetrukne rammer med rockwool i.

Vær dog opmærksom på, at alle disse ting fylder en del på en i forvejen sikkert alt for lille scene.

Link til kommentar
Del på andre sites

Drummer_Boy foreslår en dybere lilletromme - hvilket er et fint tip.

 

Jeg spiller nu på en 13x7 messingsnare, som kan stemmes helt ned i kælderen. Den har fjernet det skarpe smæld fra lilltrommen, som min 14x5 giver (savner selv lyden, dog). De andre i bandet har været glade for det.

 

Hvis musikken ellers er til det - kunne det være en idé.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har selv bygget et plexibur, og dæmpeplader til at stille bag mig, det har løst det for vores band, vi spiller stille og roligt, dvs. De andre har ingen forstærkere, så de regulere bare på mixeren, hvorimod jeg er slem til at slå lidt til, ihvertfald hårdere end måske var nødvendigt, jeg syntes bare nogle gange at bækkener og tammer dør lidt i lyden hvis ik de får lidt at arbejde med.. hehe..

 

nårh tilbage til emnet, jeg købte 2 plader, og en masse træ, så skar jeg den ene plade over og satte dem i rammer med hængsler i, så der kom en lille plade en stor og så igen en lille, de små plader kan så vinkles ind mod trommesættet så det ikke fylder så meget. Men alt det lyd der ikke kommer ud i lokalet kommer lige tilbage i smasken på dig.. så for alt i verden, pas på dine ører. Der bruger vi in-ears monitors, så kan jeg nemlig få det mix jeg har behov for. Dog kræver det et komplet close-mic'et trommesæt, ellers er det noget bras med plexi pladder..

 

Lyddæmpning bag trommeslageren er også meget vigtigt, jo tættere man kan holde ud at det kommer, jo bedre, jeg fik lavet nogen i træramme med isolering i, og med sort filt-stof over, det virker bare..

 

Rent faktisk har vi aldrig fået at vide at vi spiller for højt, og det er vi da lidt stolte over, så projektet gav pote.. Men puh sikke meget ekstra udstyr man skal ha' med. Dog er det også fedt for én selv da lyden faktisk bliver rigtig fed af det.

 

ialt skulle jeg smide omkring 1800 kr tror jeg, inkl, plexi, træ, hængsler, spraymaling til rammerne, osv osv..

Link til kommentar
Del på andre sites

Min erfaring er at det udelukkende er bækner og lilletromme der er problemet. Synes tit storetromm og tammer ender med at bliver for lave når musikken spiller - selv i de mindste rum.

 

Min løsning: mørkere og tyndere bækner - som ikke er så diskante og åbner sig nemt, Dyb og lavtstemt lilletromme - som heller ikke er så diskant og vigtigst af alt; pellwood 9a No Noise stikker fra Drumstick. Med dem kan jeg spille som jeg normalt gør og derved bevare energien og samtidig holde lydniveauet nede.

 

Synes du skal prøve minimum stikkerne før du skyder mange penge af.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu