Keller V. Jasper - Definition?


Søren B.P.

Recommended Posts

Efter at ha´ siddet og lavet lidt research på gamle jasper-kedler og nyere keller dittos, spørger jeg nu Jer kære kollegaer;

 

Hvad er forskellen på Jasper og Keller kedler og hvad er definitionen på henholdsvis en Keller- og en Jasper-keddel?

 

Jeg kan se at Keller-kedlerne er til at ankaffe sig fra diverse custom-tromme producenter, men Jasper kedlen produceres ikke længere eller hvad?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jasper og Keller er bare to forskellige producenter af kedler.

 

Keller har en række standardkedler (Kellerkedler), som er dem, der kan købes fra f.eks. ST Drums, og som de fleste custommærker bruger. Disse er bortset fra vintage mahogany linien lavet af ahorn eller birk, og kommer i 6, 8 eller 10 lag (de er i hvert fald de mest almindelige) med eller uden forstærkede kanter.

Derudover laver de også kedler til Gretsch (og sikkert også andre, der bestiller store nok partier), som ikke kan fås i løs handel.

 

Jasper har mig bekendt aldrig lavet "deres egne" kedler, sådan som Keller gør. De har kun lavet forskellige kedler på bestilling til mærker som Rogers, Fibes og Gretsch. Produktionen stoppede for nogle år siden, da firmaet gik konkurs (tror jeg).

 

Jasper vs Keller diskussionen kommer oftest op i forbindelse med Gretsch, hvor nogen er af den opfattelse, at de gamle kedler fra Jasper af en eller anden grund skal være federe end de nye fra Keller. Jeg kan dog ikke se, hvordan det skulle kunne være, da Gretsch aldrig som sådan har brugt Jasper- og Kellerkedler, men Gretschkedler lavet hos hhv. Jasper og Keller (med samme antal lag, træsorter og opbygning).

Link til kommentar
Del på andre sites

Jasper vs Keller diskussionen kommer oftest op i forbindelse med Gretsch, hvor nogen er af den opfattelse, at de gamle kedler fra Jasper af en eller anden grund skal være federe end de nye fra Keller. Jeg kan dog ikke se, hvordan det skulle kunne være, da Gretsch aldrig som sådan har brugt Jasper- og Kellerkedler, men Gretschkedler lavet hos hhv. Jasper og Keller (med samme antal lag, træsorter og opbygning).

 

Man kunne måske forestille sig at måden de blev til på gjorde en forskel, ligesom de folk og de maskiner der blev anvendt. Jasper var i hvert fald MEGET old school i deres fremstilling. Deres maskinpark var til sidst så nedslidt, at det ikke gav mening for nogle (Fibes) at købe dem da Jasper gik over til udelukkende at lave møbler, og altså helt droppede trommekedlerne.

Link til kommentar
Del på andre sites

DW laver vist deres egne nu, men købte deres egen keddel konfiguration hos Keller, tidligere (tror jeg nok).

Jasper-kedlen er den "originale" Gretsch keddel og er derfor i højere kurs (formoder jeg), men den er næppe af højere kvalitet, sammenlignet med Kellers. Der er jo trods alt års mekanisk og ingeniørmæssig udvikling der adskiller de gamle fra de nye!

Om der er en lyd forskel ved jeg ikke en hat om, men der er helt sikkert en del religion forbundet de to keddeltyper

 

Jeg købte en Keller i 24 X 20" som erstatning til min 20 X 18" Sonor Designer og den var sq ikke 100% rund og de forskellige lag mødtes enderne ikke præcist!!!? Stortrommen lyder trods det stadig af dommedag!!!

 

Keller er efter min mening ikke en ubetinget succes! Jeg har aldrig haft en Jasper mellem mine hænder!

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Mener at Søren (Modern Drums) engang fortalte mig, at Gretsch overtog Jaspers gamle maskiner, da fabrikken lukkede. Men kan ikke helt huske det.

 

Synes efterhånden diskussionen om Keller vs. Jasper kedler hænger mig ud af halsen. Selvfølgelig er der tale om to forskellige kedler med forskellig lyd. Men det er der jo også, når man sammenligner kedler, der er lavet af eksempelvis Premier og Pearl.

 

Det er vel i sidste ende bare endnu engang et spørgsmål om smag og behag.

 

Man kunne måske forestille sig at måden de blev til på gjorde en forskel, ligesom de folk og de maskiner der blev anvendt. Jasper var i hvert fald MEGET old school i deres fremstilling. Deres maskinpark var til sidst så nedslidt, at det ikke gav mening for nogle (Fibes) at købe dem da Jasper gik over til udelukkende at lave møbler, og altså helt droppede trommekedlerne.
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke på, at der findes nogen, der kan høre forskel på de to mærker, hvis ellers kedlerne har samme opbygning, kanter og størrelse...

 

Vi var engang fire Gretsch-ejerer, der blindtestede fire Gretsch 12" tammer med ens skind og stemning: En Jasper, en Keller, en Renown og en round badge...

 

Ingen af os kunne gætte, hvad der var hvad af de tre første, mens round badgetrommen stak tydeligt ud. Det var endda til trods for at Renown er ren ahorn og fremstillet i Taiwan...

 

Konklusion: folk der køber US Custom, når Renown lyder ligså godt, har for mange penge :huh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke på, at der findes nogen, der kan høre forskel på de to mærker, hvis ellers kedlerne har samme opbygning, kanter og størrelse...

 

Vi var engang fire Gretsch-ejerer, der blindtestede fire Gretsch 12" tammer med ens skind og stemning: En Jasper, en Keller, en Renown og en round badge...

 

Ingen af os kunne gætte, hvad der var hvad af de tre første, mens round badgetrommen stak tydeligt ud. Det var endda til trods for at Renown er ren ahorn og fremstillet i Taiwan...

 

Konklusion: folk der køber US Custom, når Renown lyder ligså godt, har for mange penge :P

 

- eller også havde I ikke gode nok ører :huh:

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror ikke på, at der findes nogen, der kan høre forskel på de to mærker, hvis ellers kedlerne har samme opbygning, kanter og størrelse...

 

Vi var engang fire Gretsch-ejerer, der blindtestede fire Gretsch 12" tammer med ens skind og stemning: En Jasper, en Keller, en Renown og en round badge...

 

Ingen af os kunne gætte, hvad der var hvad af de tre første, mens round badgetrommen stak tydeligt ud. Det var endda til trods for at Renown er ren ahorn og fremstillet i Taiwan...

 

Konklusion: folk der køber US Custom, når Renown lyder ligså godt, har for mange penge :confused:

 

 

Sjovt at roundbadge kedlen stak ud for det er vel også "bare" en jasper kedel!

Eneste forskel på en roundbadge og en 80er gretsch er vel bearing edges de er begge jasper kedler i 6 ply. Med mindre roundbadge kedlen er fra før 1960 der var de vist kun 3ply.

Link til kommentar
Del på andre sites

Roundbadge trommen var en 6 ply fra sidst i 50'erne. For det første har den ingen lufthul og for det andet, så ændrer klangen i træet sig med alderen...

Lufthullet har nok gjort den største forskel. Prøv at slå på en tam mens du holder en finger for lufthullet. Det ændre faktisk en del.

 

- og Gunnar.... Du har sikkert ret :confused:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...
Ikke længere.

 

Men den største forskel på de to er vel lyden?

Spændende, jeg troede de lavede dem stadigvæk. Den skal videre til de andre trommegutter der fortalte mig om Keller og Dw's (tidligere) forhold! :-)

 

 

Vh Louie

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Mange gode oplysninger i det her indlæg.. her lidt flere som jeg kender dem.

 

Jasper kedler udgik da firmaet der lavede dem(et møbelfirma) syntes det var for besværligt i forhold til indtjeningen på dem.

 

Fibes købte (og flyttede) alle maskiner for selv at producere dem.. MEN maskinerne var ret slidte, og de fik ikke liiiige knowhow'en med (medarbejdere) :huh: , så de stoppede med det igen...

 

Keller er det Gretsch laver deres kedler af idag, dvs. de bruger samme konstruktion, men har vist købt egen produktions apparat til det i US... kan jeg dog ikke få bekræftet pt.

 

Keller kedler er ikke altid 100% runde og perfekte, men det var jasper sgu heller ikke :dev:

 

Jeg har en 80'er 12" Jasper Gretsch, som absolut er upræcist lavet.. skindene skal presses ned over kanten.. mest i bunden, men hva faen.-. den lyder KONGE!

 

Alt i alt er kedler mere religion end lyd. Hvis kedlen er nogenlunde rund, og samlet ordentligt, så kan den komme til at lyde fedt... færdig.

 

Jeg går i gang her i efteråret med at bygge et komplet sæt(10,12,14,16,22..og måske en snare) i Keller kedler.. nok med Dixon hardware.. vi får se..

Prisen selvom jeg laver det selv bliver dog ikke billig, da jeg vil ha støbte reifer, rims, solide lugs mm. Og kommer sikkert til at ta mig laaaang tid... men måske de bare bliver "one of a kind".. eller også kommer de til at lyde af lort ;)

 

Hvis de bliver fede, så kan vi jo sammenligne et af jeres Gretsch med dem?

 

Meeen det kommer til at vare lidt.. for jeg er sgu kræsen.. og skal lige eksperimentere lidt med finishen på dem.. får snart en 12" keddel som jeg vil lege lidt med som prototype.

 

Regner med at lave toms i noget a la hyperdrive størrelser (10x6, 12x7, 14x12, 16x14 og 22x18).. hvis 12'eren bliver god, så laver jeg en tråd om det... hvis nogen gider læse om det :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

cool :tu:

 

Jeg har lige bestilt dele til 12'eren... skulle komme først i næste uge.

 

Bliver sgu sjovt.. tror jeg går efter en klassisk udseende tromme... vil forsøge at lave en oil-finish udgave af Gretsch Gloss Walnut finishen... gad vide om det lykkes :confused:

 

Mål bliver 12"x7" (hyperdrive agtig) med 6 lags Keller Maple keddel (ca. 4 mm).. laver den uden reinforcement ringe.. vil ha en helt maple-skarp og "tynd" lyd.. tynd som i "man kan høre kedlen synge".

 

Det eneste jeg er lidt i tvivl om pt. er hvorvidt jeg skal lave den med 5 eller 6 lugs pr. side?... hmm.. de 5 er jo Gretsch style.. men tror jeg er mere til 6 stk.. synes de er nemmere at stemme..

 

Input er velkomne!

 

Jeg laver en tråd med fotos osv. når delene er kommet frem. Men nu må I ikke tro det kan laves på 1 uge.. jeg har snakket med en tromme ekspert, og han siger det tar min. 3-4 dage bare at lave en pæn finish på kedlen, hvis man vil bruge olie.. så jeg regner med 2-3 uger i alt.

 

Stay tuned!

Link til kommentar
Del på andre sites

cool :tu:

 

Jeg har lige bestilt dele til 12'eren... skulle komme først i næste uge.

 

Bliver sgu sjovt.. tror jeg går efter en klassisk udseende tromme... vil forsøge at lave en oil-finish udgave af Gretsch Gloss Walnut finishen... gad vide om det lykkes :confused:

 

Mål bliver 12"x7" (hyperdrive agtig) med 6 lags Keller Maple keddel (ca. 4 mm).. laver den uden reinforcement ringe.. vil ha en helt maple-skarp og "tynd" lyd.. tynd som i "man kan høre kedlen synge".

 

Det eneste jeg er lidt i tvivl om pt. er hvorvidt jeg skal lave den med 5 eller 6 lugs pr. side?... hmm.. de 5 er jo Gretsch style.. men tror jeg er mere til 6 stk.. synes de er nemmere at stemme..

 

Input er velkomne!

 

Jeg laver en tråd med fotos osv. når delene er kommet frem. Men nu må I ikke tro det kan laves på 1 uge.. jeg har snakket med en tromme ekspert, og han siger det tar min. 3-4 dage bare at lave en pæn finish på kedlen, hvis man vil bruge olie.. så jeg regner med 2-3 uger i alt.

 

Stay tuned!

 

Har ikke set andre end Gretsch lave 5 huls reifer og det kunne jeg godt forestille mig blev dyrt

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved næsten ikke hvor skal starte eller slutte... Jeg synes ikke jeg kan finde ud hvad der gør en tromme god...

Som flere skriver i denne tråd oplever de ikke rigtigt forskellen i kedlerne. Jeg har selv oplevet hvor rivende ligegyldigt kanter er, og hardware burde næsten ikke gøre nogen forskel... Mærket har nogen gange noget at sige, men så alligevel ikke...

 

For at gennemgå nogen af mine oplevelser med mine sæt:

 

Sonor 2001 (mit første sæt) lød aldrig rigtigt godt før jeg satte CS-dot på bunden og coated ambassador på toppen. Så lød det tilgengæld rimeligt fedt vintage agtigt.

 

Mapex Saturn Lød bare super fedt som balle/funk sæt, lige meget hvilke skind. I øvrigt fed Jomfru BD - løsning de har.

 

Gretsch stopsignbadge, lød bare pisse fedt. Det tog dog en uge før skindende satte sig rigtigt. (helt lige har de reifer nok ikke været) Dog kunne jeg ikke få den fede lyd med på indspilninger.

 

Star nåede ikke at lege så meget med det, men jeg kunne slet ikke få det til at lyde som jeg ville.

 

Tama Starclassic prøvede med lidt forskellige skind, men kunne få det til at lyde som jeg ville. Blev aldrig rigtigt tilfreds med det. tilgengæld var det mest lirede sæt jeg har haft rent detalje mæssigt hvilket ikke syntes at hjælpe...

 

Ludwig Blue/Olive badge. Ret smadrede kanter, man skal presse skindene på. Ikke jomfru storetromme. reinforcement rings som RET kluntet lavet. Lyder åndsvagt fedt!

--------

Andre sæt jeg har prøvet:

 

DW: Har aldrig tændt mig. Har hørt dem og spillet på dem mange gange, "but it doesn't make my dick hard" som LU ville havde sagt.

 

Pearl MMX: Det samme

 

Drum Limosine: Lyder af pap i mine ører. Absolut ingen bund, tone eller noget som helst. Lyder bare af skind. Plik plok.

 

Pearl fra 60'erne: UH yeah smadret smadret lyd på den fede måde. Masser af bund sang tommerne uden det var trælse overtoner...

 

Yamaha absolute serien: Fedt. Det fungerer bare. Men ikke så meget "X-factor" for nu at bruge det udtryk. Tilgengæld lige et sæt til X-factor:-)

 

Sonors dyre serier skuffer mig generelt

------

Og hvad kan man så konkludere ud fra det her?!?!?

Absolut ingenting!

 

Dyrt er godt: Nej

Lige reifer godt: Nej

Nyt er godt: nej

Gammelt er godt: Nej

Smart hardware godt: Nej

 

Der er ikke et eksembel som ikke kan modsiges...

 

Det er simpelthen religion at finde sin lyd...

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det ikke noget med at de gamle jasperkedler havde et lag gummitræ i midten?

 

Det ligner det da ikke at de nye Gretschkedler har?

 

Godt nok skriver de at det er en 50 år gammel opskrift på kedler men de skriver også at de er lavetr af maple..... WHAT?

Redigeret af Gæst
Link til kommentar
Del på andre sites

Er det ikke noget med at de gamle jasperkedler havde et lag gummitræ i midten?

 

Det ligner det da ikke at de nye Gretschkedler har?

 

Godt nok skriver de at det er en 50 år gammel opskrift på kedler men de skriver også at de er lavetr af maple..... WHAT?

 

Ok!.. andre der har hørt om evt. gummitræ i balndingen?

 

Mine jasper har det ikke (men det er også sen-70'er kedler, så de er jo ikke rigtigt gamle).

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det ikke noget med at de gamle jasperkedler havde et lag gummitræ i midten?

 

Det ligner det da ikke at de nye Gretschkedler har?

 

Godt nok skriver de at det er en 50 år gammel opskrift på kedler men de skriver også at de er lavetr af maple..... WHAT?

 

 

Gretsch har vist altid kaldt deres kedler for maple shells, selv om der er gummitræ i (både de gamle Jasper og de nye Keller). Jeg kan ikke huske, om det er 2 eller 3 lag, men det er der...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gretsch har vist altid kaldt deres kedler for maple shells, selv om der er gummitræ i (både de gamle Jasper og de nye Keller). Jeg kan ikke huske, om det er 2 eller 3 lag, men det er der...

 

øhmm joo..."Custom drums feature the original Gretsch formula 6-ply maple shell that has been applied for over 50 years" ;)

Taget fra: http://www.gretschdrums.com/?fa=usacustom

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu