Jonas Lind's Blog


jonaslind

Recommended Posts

Så blev det på tide, at jeg fik lavet en tromme-blog.

 

Som overskriften antyder, så har min trommeverden været langt omkring.

Lige fra den første musikskole pop til rockabilly.

 

Jeg startede min "tromme-karriere" i Assens musikskole, hvor jeg spillede i et slagtøjsorkester (hvor vores egen Gunnar senere blev trommeslager:-)) og i et popband Leoparderne :confused:, som senere blev til Wild Flowers (et band med 6 piger og undertegnede :confused:.

Senere blev det til jazz og groove på Brandbjerg Højskole i E98, for til sidst at ende hvor jeg er i dag, trommeslager i et rockabillyband.

 

Nå men det var lidt om baggrunden, jeg fik startet bloggen, mere kommer senere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå så er det på tide, at der sker lidt.

 

Jeg er som tidligere skrevet gået fra rock/pop til rockabilly.

Jeg kendte ikke til fænomenet, eller dvs jeg kendte da Elvis og Jerry Lee Lewis, men det var vist også det.

Så blev jeg kontaktet af en fyr som søgte en trommeslager, da det band han spillede i stod at skulle fyre deres trommeslager, og derfor skulle bruge en ny. Jeg fik chancen og var solgt, det var jo fedt at spille noget, hvor musikken bare "swinger" fra start til slut.

Jeg havde 14 dage til at øve sætlisten op, da der allerede var job i vente. Dette blev klaret via hårdt arbejde. (Og at spille swing osv i 30 numre ligger da lidt til højrebenet. Slutninger, form, breaks osv blev på gefülen...)

 

Jeg havde som sagt ikke det store begreb om genren og stillede da også op med mit rocksæt. Det var min konfirmationsgave, så det havde nogle år på bagen (12 år.) Senere fik jeg mulighed for at købe et Pearl Export med et sæt superfede Sabian bækkener til, og jeg slog til. Det lød godt nok fedt, men setup'et var stadig rock'et. (For hvad kendetegner et rockabilly setup??)

Så det så sådan her ud indtil jeg blev lidt klogere...

 

Mere følger senere...

Gammelt_s_t3.jpg

Link til kommentar
Del på andre sites

------ Men jeg blev klogere. Rockabilly er en overset genre (i hvert fald i forhold til den kendte musikscene). Rock og jazz kender de fleste til, og ja alle kender Kongen (Elvis). Så jeg skulle hen at lytte til en masse rockabilly, for ligesom at blive sat ind i genren.

 

Som resten af bandet blev jeg draget af Brian Setzer og Stray Cats. Og for mig begyndte jeg at lytte efter hvad Slim Jim Phantom lavede på trommerne. Og til stor rædsel opdagede jeg, at hans sæt er ultra-minimalistisk (bd-sn-ridebækken), og han står op!!! Hvad skulle jeg dog gøre med mit rocksæt. Så så jeg en livekoncert fra Japan med Brian Setzer Orchester, og der sad trommeslageren ned og havde masser af lir osv. Så det kunne jeg vel også.

 

Jeg fik flyttet lidt rundt på nogle bækkener, og vupti - jeg var klar til at være rockabilly-trommeslager... :)

 

Jeg har senere fundet ud af, at rockabilly, old school rock n roll og blues er tæt forbundet og at jazz er en beslægtet fætter. Så jeg ville gerne ned i størrelse, helst en 18 " bd, men det endte med en 20", som jeg er ret glad for.

Der blev tilføjet et bækken med kæde (så kunne der jazzes lidt), dette giver nogle flere muligheder, når der skal swinges. :argh:

 

Og nu glæder jeg mig som en syg abe til at komme over til Stray Cats koncerten i Amager Bio d. 30 august. Så skal der lures noget teknik af og ellers lytte til rockabilly!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

En lille opdatering...

 

På bandsiden spiller jeg i "Shakin Roosters". Dette har jeg spillet i siden 2001, dog hed bandet tidligere Kingrats. Vi måtte dog ændre navn, da vi fandt ud af, at vi ikke var de eneste, der hed det. Og da de andre hed det først, måtte vi ændre vores navn. Så det blev til Phantom 5 og senere Shakin Roosters. Medlemmerne i bandet har ændret sig en del siden da. Først ville bassisten og guitaristen gå egne veje med deres egen musik, disse blev der fundet erstatninger for, så vi fortsatte. Senere skred vores forsanger, men vi andre ville blive i bandet, så efter 1 år og 3 måneder fandt vi sidste år i november en ny sanger. Han var lidt rusten, han havde ikke sunget i 10 år. Men det fungerede, og da vi ikke havde nogen jobs i nærmeste fremtid, fik han tjansen som sanger. Vi har siden hen spillet et halvakustisk job til et bryllup, som gik super godt. Og nu her til september har vi endnu et job, hvor den skal have max gas med det store udstyr.

 

Efter 3 ugers ufrivillig sommerferie (fra bandet) skulle vi endeligt øve igen. Og nøj det var fedt at få lov til at larme igen.

Med et job i starten af september havde vi noget der skulle indhentes. Desværre kunne vores forsanger ikke komme pga uventede gæster (håber han havde skabet fuld af gevalia...), men vores bassist er en glimrende substitut som sanger, så vi alligevel spillet 15-16 numre. Vi skulle lige ind i rytmen igen, man bliver jo lidt rusten på 3 uger. Men det gik super og vi skal nok nå det til september.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 6 måneder senere...

Nå men det blev vist tid til lidt nyt herfra.

 

Jeg har efterhånden fået skiftet en del ud i gear.

Som rockabillymusiker, så skal man kunne begrænse sig, jo mindre jo bedre.

 

Så efter at have spillet med mange bækkener (2 crash, 2 ride og 1 splash), "store" størrelser trommer, 22 bd, 14 tam og 16 gt, blev hele sættet skiftet ud.

 

Så nu hedder det 20 bd, 12 tam og 14 gt, h-hat, 1 ride og 2 crash, hvilket er super til rockabilly.

Og da vi blander genrene (rockabilly, blues, jazz, swing, rock n roll, soul), så kan det godt "gå" med en tam og et crash extra end den traditionelle opstilling.

 

Og nu skal vi snart til at lave en demo, tror det bliver rigtigt sjovt. Der mangler jo alt for lidt af "vores" musik i DK og især i Odense. Så nu skal der laves nogle koncerter.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...

Nå, så må det være på tide at få opdateret min blog.

Der er jo sket rigtig meget siden sidst...

 

Mit rockabillyband, Shakin Roosters, lukkede og slukkede her før julen 2010. Bassisten og pianisten ville gerne neddrosle øvning samt ændre genre til jazz, så efter 10 års rockabilly, så sluttede eventyret.

Dette havde nok været undervejs et stykke tid, da vi efterhånden havde taget flere numre med, som ikke var rockabilly, men mere over i rock, blues og soulgenren. Dette var såmænd ok, men den oprindelige rockabilly og rock n roll, som havde været vores varetegn, var efterhånden blevet udvisket.

Og vi var flere i bandet, som ønskede forskellige slags numre, men ikke altid var enige.

Dertil kom det at 2 bandet havde rejsejobs, hvor der derfor kom flere og flere aflysninger af øvegange, som naturligvis gjorde arbejde op til forskellige jobs mere besværligt, da vi skulle bruge hver øvegang på at tæske gamle numre igennem, som ellers bare skulle sidde i skabet.

 

Jeg havde selv mine tvivl om at blive i bandet, da jeg var træt af aflysninger, manglende velvilje overfor at indspille demo, tage flere jobs og uenighed omkring numrene.

Og da jeg tidligere har spillet pop og rock - med kvindelig forsanger, ja så søgte mine tanker derhen igen.

Så da bandet blev lukket, greb jeg chancen for at vende tilbage til "pop og rocken".

Jeg havde ikke lyst til mere rockabilly, og det at finde en bassist og pianist som kunne udfylde jobbet efter de to andre, ville nok blive svært og en langsommelig proces.

Så jeg annoncerede i julen på diverse hjemmesider efter bandmedlemmer, og der kom heldigvis hurtig positiv respons.

Desuden fik jeg købt sanganlæg, højttalere, lysanlæg med fra mit gamle band, og havde desuden mulighed for at benytte musiklokalet på min arbejdsplads, så var klar til at begynde hurtigt.

 

I dag består bandet af 2 guitarister, bassist kvindelig sangerinde og mig selv på trommer. Vi påtænker at udvide med en pianist (og har en i tankerne), så der bliver større mulighed for at finde nogle flere numre.

 

Stilen er som sagt kopi pop/rock med vægt at det mere rockede.

Vi vil ikke lave vores egen musik, men udelukker ikke flere egne numre.

Vi er startet ud med nogle gode gamle 80'er og 90'er hits, men har også noget af det helt nyere musik med.

Vi svinger godt sammen - både musikalsk og personligt. Vi er alle lidt rustne i forhold til genren, men vi knokler og hygger os.

 

Fremtiden er, at vi til sommer gerne skulle have 1-1½ sæt klar og vil tage ud at spille gratis for at se, hvordan vi fungerer live, for så engang i efteråret at have 2-3 sæt klar. Men vi har ingen stress og pres, så det bliver helt i vores tempo.

 

Mit eget trommespil er blevet udfordret, da jeg før havde 3 rytmer (rockabilly, swing, rock) at koncentrere mig om, bliver jeg nu noget mere udfordret. Men det er fedt, for jeg vil gerne udfordres og lære mere. Og da jeg har trommerne indenfor daglig rækkevidde, så er det let at komme til at øve.

Jeg overvejer at skifte/tilføre flere ting til sættet. (Jeg ved ikke om min nye Zildjian New Beat Hihat er lige mig, men jeg giver den lige en chance.)

Og så skal jeg have anskaffet mig en tamburin, et splashbækken og et 17" crashbækken mere. Men efter den store udskrivning til sanganlæg osv., så går der nok lige lidt tid inden det sker.

 

 

Puha sikken en smøre, men der er også sket meget.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så har jeg fandme prøvet det med. Vi øvede igår, og da vores forsanerinde var syg, så øvede vi et nummer uden hende - og det var et rigtig rocknummer med fuld skrue på volumen.

Men det var ikke så meget det, men at jeg fik en vabel på min venstre ringfinger! Det har jeg aldrig prøvet før.

Og mine traditionelle øvestikker (7A) var slet ikke kraftige nok, så måtte skifte til nogle 5A, og de kunne slå igennem. :dev:

 

Jeg har også skiftet mit trashagtige, smadrede crashbækken med nitter ud til et 18" crash/ride, larm larm larm, men på den fede måde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Så prøver igen...

 

Efter et mislykket forsøg på at starte et coverband op, fordi de to guitarister, jeg havde fundet, ikke kunne øve den plangte dag og andre grunde, har jeg nu fundet en ny leadguitarist.

Vi skal samles i aften for første gang siden marts måned, og det bliver spændende at se, hvordan det går.

Vi skal måske have en rytmeguitarist i form af Kaptajn Krogh med, men mereom det senere.

 

På trommesiden har jeg øvet det jeg nu kunne, men skal lige ha lidt mere træning inden jeg er på et acceptabelt niveau.

Der er kommet en ny Paiste Innovation hihat og et Sabian crash mere i sætuppet - og ikke mindst min nyerhvervede Pearl Sensitone bronze lilletromme.

 

Så vi starter forfra og forhåbentligt lykkedes det denne gang, så vi kan få spillet noget fed musik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Fedt Jonas og kroghen på spade- det glæder jeg mig til at høre en dag. Bare klø på! Har i fået keyboard med, eller hva?

 

 

Ja Kroghen venter vi lige et øjeblik med, skal lige se, om vi kan få stablet noget på benene men ham leadguitaristen, som vi har kontakt med. Desværre er vi så uden forsanger på ubestemt tid, så derfor stilstand :-(

 

Jeg forventer dog, at vi i nærmeste fremtid har en afklaring på et eller andet, for vi vil gerne i gang igen.

Og mht keyboard, så har vi måske noget i ærmet. Har en aftale om en jamsession med en pige, som måske vil være dele-leadsanger, men son måske kan spille klaver også.

 

Men der kommer opdatering, når jeg er blevet klogere...

Link til kommentar
Del på andre sites

Øv øv og 3 gange øv (5 i alt).

 

Netop som jeg havde postet mit sidste indlæg, gik der 2 timer, så fik jeg en mail fra min sangerinde. Grundet personlige problemer, måtte hun være nødt til at aflyse øvegangen - og melde pause på ubestemt tid. (Hun ville dog ikke forhindre os i at finde en ny sangerinde.)

Men den nye guitarist, bassisten og jeg mødtes alligevel og fik prøvet lidt instrumentale idéer af. Vi skulle jo se, om vi svingede - og ja det gjorde vi. Han er superfed, ligger lige i skabet og tilmed en kanon fyr.

Så vi fik jammet og sludret og blev enige om, at vi ville beholde sangerinden, men søge en stand in. Og da jeg netop havde en kontakt med en mulig korsangerinde/pianist, kontaktede jeg hende igen ofr at hørem om hun var interesseret i stand in -jobbet.

Og det var hun, hun skulle bare lige overstå eksamen og så ville hun være klar.

 

Så status er, at fra om små 14 dage, så starter vi op igen, og så må vi se, om vores sangerinde kommer tilbage eller den nye bliver fast sangerinde.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

Status...

 

Føromtalte sangerinde blev "afprøvet" 2 gange før ferien, og hun er fantastisk.

På trods af, at hun ikke har spillet i band før, var hun fuld af gå-på-mod og leverede en fed vare. Hun er ikke ligeså rocket som den anden, men kan nogle andre ting, som vi manglede i bandet.

Vi blev enige om, at hun skulle være en fast del af bandet, således at vi nu har to sangerinder. (Hvem sagde One Two?)

Desværre blev vi ramt af ferie, og vi har endnu en uges ferie, inden vi skal mødes igen.

Det er stadig uvist, hvornår den anden sangerinde kommer tilbage, eller om vælger at droppe bandet, hvilket vi ikke håber.

 

På trommesiden har jeg jo købt ind af bækkener osv, men sættet står til en omgang nye skind over hele linjen, der skal bare lige spares lidt mønt sammen...

Ellers går ferien med at øve på øveplade, lytte numre, søge inspiration og lade op til, at bandet nu skal op at køre for alvor. Intentionen er, at vi skal have 3 sæt klar om ca. 1 halvt år.

Jeg selv skal have øvet en masse, specielt shuffle, groove og fills. Jeg har mit sæt (og øvelokale) på arbejdet, så jeg regner med at tage mindst 3 timer om ugen efter arbejdet. Håber det er nok i første omgang.

Jeg regner også med at anskaffe mig nogle metrophones, så jeg kan blive god til at spillle efter click og blive mere tight.

 

Så selvom bandet ikke har de store ambitioner udadtil, så bliver der nok at lave.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Jamen så kommer der en opdatering.

 

Der er jo sket en masse på bandsiden og på gearsiden.

På gearsiden har jeg skiftet den Pearl Sensitone i bronze ud med en Ludwig Acrolite. Desværre passede den meget åbne lyd i pearlen ikke mig, kunne simpelthen ikke forlignes med klangen. Derfor gik jeg i tænkeboks og undersøgte markedet.

Hr. Rathje foreslog at jeg købte han Acrolite, hvilket jeg gjorde og fik i denne uge, og den er simpelthen så fed, at jeg ikke kan forestille mig, at den skal skiftes.

Jeg har også udvidet bækkensiden med en Sabian Hihat, Sabian 18" crash og et Sabian 12" splash. Og så lige det løse med percussion.

 

På bandsiden har fik vi en endelig en afklaring på sangerinde-siden. Vores første sanger Pernille, kunne desværre ikke få bandet til at passe ind i job, fodbold og kæreste. Så derfor har vi nu Trine.

Og hun er på mange måde en meget federe/anderledes sangerinde end Pernille(den anden). Hun kan sagtens rocke og er kommet med mange fede numre. Vi vil gerne udvide med en pianist, men de hænger desværre ikke på træerne.

Og planen med 3 sæt inden jul er måske ikke urealistisk. Vi har på nuværende tidspunkt 35 numre, og der kommer mindst et til per uge.

Vi har også fået vores første job, et bryllup til sommer, men der skulle gerne komme noget inden også.

Desuden vil vi lave en demo i det nye år. Vi har indspilningsmuligheder i øveren.

 

Jeg selv skal have gang i lidt mere øvning, men indtil videre går det.

Og så skal der vist ikke købes mere ind i dette år, med undtagelse af skind.........

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 uger senere...

Sidste officielle barselsdag (weekend er weekend).

Glæder mig som en gal til at komme bag gryderne igen.

 

Og så har jeg købt et nyt bækken som skal testes.

 

Og i forhold til bandet er vi i fuld gang med at opøve sætliste, vi er da på ca. 35 numre siden vi startede rigtigt i august. Så det går fremad.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Puha der er da godt nok sket meget siden november.

 

Flere nye bækkener, men har (måske) fundet dem jeg skal bruge.

 

Bandet kører bare derudaf, vi får flere og flere numre på uge for uge, det giver ekstra arbejde til alle.

Og så har vi fået vores første job, som allerede er om 14 dage.

 

PÅ udviklingssiden skal jeg nu til at opøve at spille samtidig med jeg skal synge kor. Ikke at det huer mig, men hvad gør man ikke for musikken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er sgu da fedt Jonas! Når du har så meget styr på trommerne og de så vil ha din stemme - det er sgu så godt :tu:

 

Tak. ;)

Selvom jeg nu helst kun ville koncentrere mig om trommerne, så kan jeg godt se, at det højner musikaliteten, at der kommer kor på. Så jeg har kollektivt bestemt, at vi 3 andre i bandet, hver får sin egen mikrofon og skal synge med.

 

Med det kræver da øvelse at få tingene til at hænge sammen.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu