Går Du På Kompromis Med Din Lyd?


Lause

Recommended Posts

Hej alle.

 

Vi ser oftere og oftere spørgsmål som: Hvilket bækken passer bedst til rock? Hvilken træsort skal jeg have til min jazz-lilletromme. Hvor dybe skal mine trommer være til metal? osv. osv. osv...

 

 

 

Jeg er godt nok træt af de spørgsmål efterhånden!

 

 

 

Man kan aldrig nogensinde dele bækkener, trommer og whatever op i kategorier/genrer.

 

Eks:

"Hvilket bækken passer bedst til rock?" Mit svar ville være = Alle bækkener passer fedt til rock. Det er et spørgsmål om synsvinklen! Hvilken tilgang har du til tingene? Man finder ALDRIG et facit når det gælder lyd - det er fordi hvis man nu sagde: "Jeg vil kun bruge Paiste Giant Beat, Zildjian A og Sabian AA" så har man gået på kompromis med lyden. Og hvis der er noget jeg hader, så er det at gå på kompromis med lyden!

Jeg kan sku sagtens bruge et fesent 12" splash til rock, som eneste bækken - hvis det nu var det jeg ville.

 

Jeg har en 20x17 stortromme, så siger folk: "Så kan vi godt gætte at du ikke spiller rock." Men ved i hvad? Den stortromme sparker monster røv - så JO det kan jeg godt. Og desuden, hvis den var stemt op til jazz - så kunne jeg også godt bruge den til rock!

 

 

Mads Walther havde tapet gaffa på sine tammer, og det gjorde folk nærmest grin med. Jamen for fanden da, hvis det er den lyd han søger??? Tag dog ALLE virkemidler i brug!!

 

Men hvad siger i? Går i på kompromis med jeres lyd?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Altså, jeg tror mange gange når folk spørg om fx bækkener til en genre, så er det for at få nogle ideer og noget inspiration til fede bækkener at gå ud og tjekke ud. Der kommer som regel et bud pr. bækken i verden - men nogle gange kommer der forklaring med, der drejer en i en bestemt retning af bækkener man skal lede i.

Når jeg selv mangler bækkener skriver jeg om den lyd jeg søger frem for den genre jeg søger den til, for der er jeg helt enig, du kan ikke bare genreopdele lyd.

Selv går jeg ikke på kompromis lydmæssigt, men samtidig har jeg heller ikke fundet det ideelle lydsetup. Så jeg eksperimenterer med en masse forskellige lyde, som jeg både bruger til QOTSA- og Led Zeppelin-inspireret rock, jazz, swing og funk - hvis man absolut skal gå i genrebetegnelse.

Jeg ved ikke helt hvor dette indlæg endte eller hvad jeg endte med at ville med det, men det er en spændende debat du lægger op til, synes jeg.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg kan sku sagtens bruge et fesent 12" splash til rock, som eneste bækken - hvis det nu var det jeg ville.

 

Nej!.... Jo du kunne godt, men det ville lyde fesent! Du kunne måske bruge det til skiffle eller et eller andet old time musik

Link til kommentar
Del på andre sites

Men hvad siger i? Går i på kompromis med jeres lyd?

 

Nej, det gør jeg ikke. Jeg blander Peace med DW, Paiste 302 eller Meinl Meteor med Zildjian K fra Istanbul, sætter gaffa på både skind og bækkener uden hæmninger.

 

Lyden er altafgørende!

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej!.... Jo du kunne godt, men det ville lyde fesent! Du kunne måske bruge det til skiffle eller et eller andet old time musik

 

Ja det ville lyde fesent ifølge dig! Men hvis det er den lyd JEG søger.

 

 

 

Razmüze:

 

Jeg kan godt se din pointe med at man lige spørger her, før man gå ud og køber noget. Det er ALTID rart med lidt baggrundsviden INDEN man går i butikken. Synes også det er fedt når folk spørger, for så kan jeg komme ud med min egen mening! Men det er mere dem der virkelig indsnævrer sig og siger: Jeg kan se du har et 18" Zildjian A Custom crash - du spiller helt sikkert ikke jazz...

 

Man kan købe et bækken, bruge det i et par år, finde ud af at det ikke er den lyd man søger i ens jazz-setup, men bækkenet passer perfekt til ens rock-setup. Så ville jeg ikke mene man gik på kompromis med lyden!

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, det gør jeg ikke. Jeg blander Peace med DW, Paiste 302 eller Meinl Meteor med Zildjian K fra Istanbul, sætter gaffa på både skind og bækkener uden hæmninger.

 

Lyden er altafgørende!

 

Fedt at høre!

 

 

Jeg har selv et Paiste 302 ride - og det lyder stjerne fedt!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay jeg bringer lidt det har på banen. Skrevet af medlem Jonaslind.

 

Hey folkens

 

Nogen der kan anbefale nogle fede crash til blues, rockabilly og rock n roll?

Jeg skal måske ud at anskaffe mig et crash mere, men er lidt i tvivl om, hvad det skal være...

Nogen forslag?

 

Mvh

Jonas

 

Fedt at han gider at spørge os. Og jeg vil meget gerne svare den kære Jonas. Det er ikke denne slags indlæg jeg har noget imod! Det er simpelthen for at få noget erfaring i hvilken retning han skal bevæge sig mod. Og det er fedt nok!

 

 

 

Jeg har det mere skidt med dem som spiller Zildjian A kun fordi Lars Ulrich spiller Zildjian A..

 

 

 

Håber det var i orden jeg lige brugte dit eksempel Jonas..

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lause (og andre som deler samme mening)

 

Jeg er en af dem, som har lavet et indlæg om råd om bækkenvalg. Det kunne ligeså godt ha handlet om valg af trommesæt, størrelse på kedler, hvor mange tammer osv.

 

Det kan godt være, at du mener, at man går på kompromis, men jeg er af den holdning, at man kan lære af andres erfaringer uanset om det er gode eller dårlige.

Når jeg søger råd, så er det for at få så mange meninger som muligt, og ikke for at lade mig styre af folks holdninger.

De fleste har favoritmærker inden for de forskellige dele, og derfor er det netop de meninger, jeg kan bruge. Det er jo noget nær det tætteste man kommer på en expert-vurdering.

Ja man kan sagtens finde "forskellige genrelyde" indenfor alle mærker og de kan være individuelle, alt efter smag, humør osv.

Jeg ener bare, jo flere meninger og bud, des mere et nuanceret billede får man.

 

Og ja, man kan ikke læse sig til en lyd, men via andres meninger, kan man måske pejle sig ind på i hvilken retning man KAN søge. Og det er jo ikke altid lige muligt at låne et bækken med hjem til ens sæt og vente på at man får øvet, for at høre, om det nu lige passer en.

 

Så jeg beklager hvis du og andre er blevet stødt af eksempelvis mine indlæg om råd og erfaringer.

 

Og nej - jeg går ikke på kompromis, men værdsætter andres erfaringer, lytter til dem og danner herefter mine egne.

 

Med de venligste hilsener og fortsat god aften

Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Lause (og andre som deler samme mening)

 

Jeg er en af dem, som har lavet et indlæg om råd om bækkenvalg. Det kunne ligeså godt ha handlet om valg af trommesæt, størrelse på kedler, hvor mange tammer osv.

 

Det kan godt være, at du mener, at man går på kompromis, men jeg er af den holdning, at man kan lære af andres erfaringer uanset om det er gode eller dårlige.

Når jeg søger råd, så er det for at få så mange meninger som muligt, og ikke for at lade mig styre af folks holdninger.

De fleste har favoritmærker inden for de forskellige dele, og derfor er det netop de meninger, jeg kan bruge. Det er jo noget nær det tætteste man kommer på en expert-vurdering.

Ja man kan sagtens finde "forskellige genrelyde" indenfor alle mærker og de kan være individuelle, alt efter smag, humør osv.

Jeg ener bare, jo flere meninger og bud, des mere et nuanceret billede får man.

 

Og ja, man kan ikke læse sig til en lyd, men via andres meninger, kan man måske pejle sig ind på i hvilken retning man KAN søge. Og det er jo ikke altid lige muligt at låne et bækken med hjem til ens sæt og vente på at man får øvet, for at høre, om det nu lige passer en.

 

Så jeg beklager hvis du og andre er blevet stødt af eksempelvis mine indlæg om råd og erfaringer.

 

Og nej - jeg går ikke på kompromis, men værdsætter andres erfaringer, lytter til dem og danner herefter mine egne.

 

Med de venligste hilsener og fortsat god aften

Jonas

 

 

Hej Jonas.

 

Det er også HELT i orden!!

 

Fuld forståelse for det. Jeg kunne da selv finde på at spørge!

 

 

 

Det jeg vil have fat i, er dem som skal lege kloge-åge så snart nogen søler deres trommer til i gaffa.

Link til kommentar
Del på andre sites

Okay jeg bringer lidt det har på banen. Skrevet af medlem Jonaslind.

 

Hey folkens

 

Nogen der kan anbefale nogle fede crash til blues, rockabilly og rock n roll?

Jeg skal måske ud at anskaffe mig et crash mere, men er lidt i tvivl om, hvad det skal være...

Nogen forslag?

 

Mvh

Jonas

 

Fedt at han gider at spørge os. Og jeg vil meget gerne svare den kære Jonas. Det er ikke denne slags indlæg jeg har noget imod! Det er simpelthen for at få noget erfaring i hvilken retning han skal bevæge sig mod. Og det er fedt nok!

 

 

 

 

Jeg har det mere skidt med dem som spiller Zildjian A kun fordi Lars Ulrich spiller Zildjian A..

 

 

 

Håber det var i orden jeg lige brugte dit eksempel Jonas..

 

Til Lause

 

Jeg har nok opfattet dit indlæg forkert. Troede du var negativ over den slags annoncer, som jeg fx har skrevet.

Jeg deler din mening, at man selv skal danne sig sin mening, og ikke gøre som alle andre. (Tror vi er enige.:))

Og det er jo derfor vi har denne fantastiske side, vidensdeling er jo kanon.

 

Belager hvis jeg virkede sur i mit sidste indlæg, det var ikke så hårdt ment.

 

Mvh

Jonas ;)

 

Ps. Brug bare løs af mine eksempler en anden gang. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja det ville lyde fesent ifølge dig! Men hvis det er den lyd JEG søger.

 

 

 

Razmüze:

 

Jeg kan godt se din pointe med at man lige spørger her, før man gå ud og køber noget. Det er ALTID rart med lidt baggrundsviden INDEN man går i butikken. Synes også det er fedt når folk spørger, for så kan jeg komme ud med min egen mening! Men det er mere dem der virkelig indsnævrer sig og siger: Jeg kan se du har et 18" Zildjian A Custom crash - du spiller helt sikkert ikke jazz...

 

Man kan købe et bækken, bruge det i et par år, finde ud af at det ikke er den lyd man søger i ens jazz-setup, men bækkenet passer perfekt til ens rock-setup. Så ville jeg ikke mene man gik på kompromis med lyden!

 

Hvis det er den lyd du generelt søger til rock f.eks. - så er der noget galt med dine ører. Splashes og andre effektbækkener er selvfølgelig fede i den rigtige sammenhæng. Bækkener er en vigtig del af musikken til at give luft og fylde osv, og der skal selvfølgelig også være plads til at eksperimentere, men man skal også kunne levere "varen", når det gælder.

 

Hvis du skal spille noget akustisk jazz nytter det heller ikke noget at dukke op med et tykt crash, der først lukker op ved øresønderrivende lydniveauer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jasser.

 

Jeg ville heller ikke gør det, da det ikke er den lyd jeg søger.

Men hvis jeg f.eks skulle spille akkustisk jazz kunne jeg da godt finde på at tage mit tykke Zildjian K Heavy ride med. Det kunne da sagtens fungere for mig - hvis det som sagt er den lyd jeg søger til det konkrete arrangement.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis det er den lyd du generelt søger til rock f.eks. - så er der noget galt med dine ører.

 

Med al respekt, og i et forsøg på ikke at lyde sur, så er det lige netop det der jeg ikke bryder mig om. Hvorfor er det at folk skal gøre sig til dommere og sige 'Den lyd er forkert' o.lign. Det kommer jo, som Lause siger, netop an på hvad din egen smag siger. Der er ikke noget der er forkert, kun delte meninger ;) håber jeg fik udtrykt mig klart nok.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Jonas Lind

 

Når du på dit spørgsmål om, hvilke crash der er gode, så får svar i retning af, at alt under 18" er splashes (og underforstået er for tøsedrenge) og at du bare skal bruge et ride som crash, så bliver jeg lidt i tvivl om, hvor gode rådene på trommeslageren.dk er.

Link til kommentar
Del på andre sites

Lyden er altafgørende!

HØRT!

 

 

 

 

 

Men hvad siger I? Går I på kompromis med jeres lyd?

Nej self ikke. lyden er og bliver alt afgørende. Jeg har dog ikke så mange bæk'ner at jeg lige frem kan begynde med at vælge ud hvad jeg vil spille med, men hvis det gælder trommer. så helt bestemt NEJ. en 14x6 SD kan da sagtens være fed både til ROCK og Jazz. det handler måske bare om at få stemt den ordenligt. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Jasser.

 

Jeg ville heller ikke gør det, da det ikke er den lyd jeg søger.

Men hvis jeg f.eks skulle spille akkustisk jazz kunne jeg da godt finde på at tage mit tykke Zildjian K Heavy ride med. Det kunne da sagtens fungere for mig - hvis det som sagt er den lyd jeg søger til det konkrete arrangement.

 

Et heavy ride har jo også et godt ping, der passer fint til jazz.

Men du undgik behændigt spørgsmålet om det larmede crash.... Hvis du nu overværede en akkustisk trio, så ville det være fint for dig hvis trommeslageren havde valgt et crash, der totalt overdøvede musikken, fordi det nu var hans vælg, og hvis du nu var til Bruce Springsteen koncert i Parken, ville det så skabe en rigtig god stemning hvis trommeslageren kun havde taget et 12" splash med?

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Jonas Lind

 

Når du på dit spørgsmål om, hvilke crash der er gode, så får svar i retning af, at alt under 18" er splashes (og underforstået er for tøsedrenge) og at du bare skal bruge et ride som crash, så bliver jeg lidt i tvivl om, hvor gode rådene på trommeslageren.dk er.

Jasser jeg tror også du skal tag nogle af de ting der bliver skrevet herinde med gand(staves det sådan?) salt. ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Med al respekt, og i et forsøg på ikke at lyde sur, så er det lige netop det der jeg ikke bryder mig om. Hvorfor er det at folk skal gøre sig til dommere og sige 'Den lyd er forkert' o.lign. Det kommer jo, som Lause siger, netop an på hvad din egen smag siger. Der er ikke noget der er forkert, kun delte meninger ;) håber jeg fik udtrykt mig klart nok.

 

Som trommeslager er du altså med i et orkester, og derfor en del af en helhed. Du har lov til at sætte dit eget præg, men bliver også nød til at lytte til de andre i bandet. Hvis bassisten begyndte at spille skomagerbas og guitaristen ville spille solo på banjo, tror jeg nok du selv ville blive utilfreds og ikke synes der var ret meget rock'n roll over musikken længere.

Link til kommentar
Del på andre sites

Til Jonas Lind

 

Når du på dit spørgsmål om, hvilke crash der er gode, så får svar i retning af, at alt under 18" er splashes (og underforstået er for tøsedrenge) og at du bare skal bruge et ride som crash, så bliver jeg lidt i tvivl om, hvor gode rådene på trommeslageren.dk er.

 

 

Jeg tror nu det var ment som en joke, men ja, man skal jo være kritisk overfor folks meninger og udtalelser. (Ligesom at wikipedia absolut ikke er et gældende opslagsværk;))

Redigeret af jonaslind
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da indlysende at trommelyd (ligesom så meget andet iøvrigt) er 100% subjektivt - alligevel er der en tendens til at folk forsøger at generalisere, putte i boks og opfinde overordnede regler ud fra egne erfaringer. På den baggrund opstår "smagsdommeri´et" hvor flertallet bliver enige om nogle retnigslinier.

 

Gode råd er vejledende og bør ALDRIG opfattes som lov / eneste løsning.

 

 

Man kan benytte et trommeforum til at lytte til andres erfaringer eller give udtryk for egne ditto - men udelukkende at ta´ andres ord for gode varer og vælge ud fra dem er naivt.

 

Træf dine egne valg ud fra hvad DU synes fungerer og ikke efter hvad der nødvendigvis er det "rigtige" for flertallet - K & Keller gi´r måske prestige, men hvad hjælper det hvis du faktisk ikke mener at det passer ind i dit lydideal . . .

Redigeret af Søren B.P.
Link til kommentar
Del på andre sites

...at du bare skal bruge et ride som crash, så bliver jeg lidt i tvivl om, hvor gode rådene på trommeslageren.dk er.

Jeg bragte ride't på banen i den anden tråd - men det var bestemt ikke skrevet på sådan vis! At han bare skal bruge et ride som crash - han skal ikke bare bruge et ride som crash. For mig fungerer det bedre at bruge rides som crashes end crashes som crashes (med modifikationer og ændringsmuligheder selvfølgelig), fordi det generelt er den lyd jeg søger. Jeg tænkte så, at det måske også kunne fungere for Jonas, der søgte råd, så derfor gav jeg mit bidrag som et råd til inspiration og eksperimentering. Det var min idé til det søgte, men det var ikke et krav, han skal ikke bare bruge et ride som crash - han kan tage det med i betragtningen, at han ikke kun behøver at lede efter crashbækkener, men at han også kan se inden for rides.

Og det synes jeg netop er det fede ved ts.dk - og grunden til, at her er gode råd - man får andres erfaring uden selv at skulle gøre den og har derfor allerede fra start af et kæmpe forspring i at nå det perfekte.

Link til kommentar
Del på andre sites

Som trommeslager er du altså med i et orkester, og derfor en del af en helhed. Du har lov til at sætte dit eget præg, men bliver også nød til at lytte til de andre i bandet. Hvis bassisten begyndte at spille skomagerbas og guitaristen ville spille solo på banjo, tror jeg nok du selv ville blive utilfreds og ikke synes der var ret meget rock'n roll over musikken længere.

 

Okay, vi udvider det lige lidt så, hvis jeg ikke fik forklaret hvad jeg mente, grundigt nok. Hvis BANDET, ORKESTRET, GRUPPEN, whatever, nu vil have en anden lyd end normalt, fx. i form af et 12" splash som main crash, så kan DU jo ikke gøre dig til dommer og sige 'det er forkert', kun at det er usædvanligt. Håber det var godt nok ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jasser jeg tror også du skal tag nogle af de ting der bliver skrevet herinde med gand(staves det sådan?) salt. :)

 

Ikke mindst fordi personen, der sagde det, selv har ca 8 splashes og lign, i sit set up! ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu