Octobans


Louie

Recommended Posts

Hej allesammen!

 

Jeg har overvejet i lang tid at bygge mine egne ocotbans. Så derfor i Maj måned fik jeg virkelig store overvejelser og derfor begyndte jeg at samle på info for jeg vidste næsten ikke en skid om dem. Det gør jeg nu.

 

Nu er vi nogle måneder længere fremme og i dag kan jeg konstatere at alle mine reservedele er samlet (udover rørene men dem har jeg tjek på).

 

Jeg startede med at købe Spændehuse af MADL herinde fra for et stykke tid siden. Det var 4 Ludwig lugs. Så manglede jeg bare 4 mere. Dem købte jeg hos Drummers Repair shop af Jes.

Prisen på lugs samlet (8 lugs) blev 200,- (med fragt selvfølgelig). Dem havde jeg så i lang tid.

Så i sommerferien skulle jeg sku' til København og derinde købte jeg nogle skind for 60,- stk. I Aage.

 

Så manglede jeg bare nogle skruer, reifer, og mounting. Så tænkte jeg lige at skrive til Jes igen, men han holdte sommerferie!

 

Der var det så heldigt, at mange andre herinde havde anbefalet ST Drums. En virkelig fed butik der havde ALLE reservedele. Så der skrev jeg til Gerd om han ikke havde delene. Jo find dem på hjemmesiden der er der mange størrelser af alle dele og skriv så til nummeret på varen. Enkelt nok. Så jeg bestilte mine varer og de kom i dag! De er gode at handle med!!!

 

Så nu mangler jeg kun rørene og dem kan jeg MÅSKE få gratis. Jeg har fundet rørene gennem en kloakmester (eller noget lignende) som også spillede trommer. Han mente at han kunne få dem gratis og om en uge ser jeg ham! :dev:

 

Så nu er det bare med at vente en uge og så skal mit Octoban projekt i gang! :tu:

 

 

Vh Louie (billeder kommer senere)

Link til kommentar
Del på andre sites

Spændende projekt, Louie! Det er ikke for at være en smartass, men hvis de skal være 8 og 10" dybe, vil jeg kalde dem very high pitch. ;O) En anden lille ting er, at du med fordel kan lave 3" interval imelllem dem.

 

Jeg har selv et sæt homemade octobans, der er hhv. 11 og 14". Stumper, jeg har haft liggende fra et sæt orig. Tama Octobans på hhv. 29 og 32". Lydkanten er afrundet med sandpapir - ikke noget med 45 grader, da der er rigeligt med attack og man egentlig mere har brug for al den krop, fylde og tone, man kan få. Der er Ambassador skind på. De lyder bare så fede!

 

Held og lykke med projektet!

 

Jeg har tænkt mig at lave 2 Octobans og størrelserne skal være 6x8 og 6x10. Jeg synes nemlig at de lyder godt når de er lowpitch! :tu:

 

 

Vh Louie

Link til kommentar
Del på andre sites

Det må så være high pitch... ;)

 

Low pitch er når kedlerne er lange/dybe.

Ja det har du så ret i og det var faktisk også det jeg mente :tu:

Jeg må ha' været træt i går :tu:

 

 

VH Louie

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg antager han mener, at der skal være 3" forskel i længden, så du f.eks. har 6x8 og 6x11.

Nårh! Ja det kan godt være, jeg har bare set nogle octobans et sted (tror det var ebay) hvor størrelserne var dem jeg har valgt , men det kan godt være at du har ret Jaysea! :)

 

 

VH Louie :lol:

Redigeret af Louie
Link til kommentar
Del på andre sites

Herfra et spørgsmål fra en trommeslager, der aldrig har haft noget med octobans at gøre:

 

Hvordan søren kan man få sat sådan to lange rør sat fast i dit setup?

Du tager bare en helt almindelig tomholder og så skruer du en mounting på din octoban og så kan du hænge den op! :tu:

 

Forstod du det eller fattede du ikke en dyt! Hvis du ikke forstod kan jeg måske lægge et billede op af systemet (hvis man dog kan finde det) ;-)

 

 

VH Louie

Redigeret af Louie
Link til kommentar
Del på andre sites

Grunden til at jeg ikke bestilte dem hos St Drums er at jeg måske kan få dem gratis (bare PVC Rør).

 

Ikke for at være en dødbider. Men PVC er for blødt et materiale. Du kan ikke stemme dem op, og de vil sandsynligvis vride sig. Almindeligt akryl kan heller ikke bruges, da det er for sprødt og vil revne.

 

Egentlig er kommentaren mere for, at det ville være synd at spilde tid på det arbejde og de kun holder et halvt år.

 

Havde selv på et tidspunkt overvejet skorstensrør.

Link til kommentar
Del på andre sites

Ikke for at være en dødbider. Men PVC er for blødt et materiale. Du kan ikke stemme dem op, og de vil sandsynligvis vride sig. Almindeligt akryl kan heller ikke bruges, da det er for sprødt og vil revne.

 

Egentlig er kommentaren mere for, at det ville være synd at spilde tid på det arbejde og de kun holder et halvt år.

 

Havde selv på et tidspunkt overvejet skorstensrør.

Det er heller ikke præcist PVC rør men noget der hedder trykrør som kan holde til meget kraftige ting. :tu: Har nemlig undersøgt det og det er sådan noget som sidder som rør til vandhanen og det kan klare de kraftige tryk som det kræver at få vandet op i hanen, så jeg vil mene at det holder rimelig stabilt! Og jeg har forresten set andre som har lavet et af fuldstændigt samme materiale og de siger det holder! :D

 

 

Vh Louie

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har aldrig forstået i hvilket sammenhæng man bruger octobans. Er det for at lave noget effekt eller er det i fx latinrytmer (hvor jeg kunne forestille mig sådan en speciel lyd).

 

Sorry hvis jeg spørger meget dumt, men det kunne da være meget sjovt at lave sådan nogle selv.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har aldrig forstået i hvilket sammenhæng man bruger octobans. Er det for at lave noget effekt eller er det i fx latinrytmer (hvor jeg kunne forestille mig sådan en speciel lyd).

 

Sorry hvis jeg spørger meget dumt, men det kunne da være meget sjovt at lave sådan nogle selv.

 

Tjek noget af Mike Portnoy's. Han bruger dem nogen gange.

 

Jeg ville sige det mest normale ville nok være til et fill.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har aldrig forstået i hvilket sammenhæng man bruger octobans. Er det for at lave noget effekt eller er det i fx latinrytmer (hvor jeg kunne forestille mig sådan en speciel lyd).

 

Sorry hvis jeg spørger meget dumt, men det kunne da være meget sjovt at lave sådan nogle selv.

Ham her bruger sine octobans i tidsrummet 01:52 og i tidsrummet 03:03 i den video. Jeg synes selv at Stewart Copeland er meget flittig til at bruge sine octobans! :-)

 

 

VH Louie

Redigeret af Louie
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Nå allesammen!

 

I dag lå der et grimt støvet rør uden for min dør da jeg kom hjem fra skole.

Det var meget grimt! Jeg fik det gratis! :P

 

Så jeg gik i gang med at skære det ud i de to stumper jeg mangler :D

 

Men eftersom at røret er 186 cm langt altså 1 meter og 86 cm hvilket er højere end mig selv så vil jeg lave low-pitch i stedet for high-pitch! :)

 

Billeder af hadwaren:

http://s526.photobucket.com/albums/cc348/l...nt=IMG_0168.jpg

Den type lug jeg købte af Jes fra drummers repair shop! :)

http://s526.photobucket.com/albums/cc348/l...nt=IMG_0176.jpg

Mine Ludwig Lugs large! :)

http://s526.photobucket.com/albums/cc348/l...nt=IMG_0226.jpg

Mountingen og en lug ved siden af! :)

http://s526.photobucket.com/albums/cc348/l...nt=IMG_0229.jpg

Min Ludwig tomholder! ;-)

http://s526.photobucket.com/albums/cc348/l...nt=IMG_0222.jpg

Og mine reifer. :)

 

Det var det! Senere kommer der nogle billeder af rørene! :huh:

 

 

Vh Louie

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu