Gode Råd Ifm Kontraktskrivninger


jonaslind

Recommended Posts

Hej med-slagere

 

Inspireret af en tråd om en dårlig oplevelse i Løkken, vil det måske være en idé, hvis vi kunne videregive de forkellige råd vi kan, når der kal skrives kontrakt.

Vi er nok flere, der har oplevet bøvl af større eller mindre grad ifm med et job.

Jeg ved godt, at jeg tidligere har lavet et indlæg omhandlende kontrakt, (læs evt den tråd).

Dette her er mere ment som en reminder udsprunget negative oplevelser fra et job.

 

Jeg starter:

  • Detaljer om afregning.
  • Erstatning ved aflysning (gælder begge veje).
  • Overtidsbetaling og afregning af disse.

Redigeret af jonaslind
Link til kommentar
Del på andre sites

Vi gør følgende ved dine eksempler:

 

- Alle betaler et depositum på 20% ved kontraktens underskrivelse, og derefter restbeløbet umiddelbart efter jobbet er overstået.

- Depositum bliver ikke tilbagebetalt hvis kunden aflyser... VI aflyser ikke!!!

- Overtidsbetaling aftales fra gang til gang. Hele beløbet + betaling for overtiden, betales inden overtids-set påbegyndes.

 

VI har selv lavet en kontrakt, men vi har kigget MEGET på den der ligger på dmf.dk

 

Hilsen THomas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke selv været ude i det der, men jeg mindes en gammel tråd herfra, hvor musikerne blev lovet fri bar. De benyttede sig så heraf, og da betalingen skulle falde, så skyldte musikerne kunderne penge, pga deres barforbrug.

Så det er altså ikke kun på pengesiden, at der skal være klare linjer. Ekstragoderne skal også være aftalt og kontraktet korrekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

En ting vi altid får styr på er hvornår musikken skal gå på. Hvis de til en fest bestiller os til kl. 22, men er forsinkede og vi først går på kl. 23.. Så koster det 300 pr. mand i bandet. Med mindre de så ønsker at vi stopper kl. 01 efter kun 2 timers spil i stedet for 3.

 

Et ekstra sæt koster 4000,- oveni.

 

Vi skal have mad og drikke.

 

Vi skal bruge minimum 8m2 til "scene".

 

Vi har altid et "senest" tidspunkt. Altså et tidspunkt hvor vi ifølge aftalen er færdige. Det koster ekstra hvis vi skal spille mere..

 

Skal der spilles pianomusik under maden så er det en helt anden aftale, med pianisten. Som går uden om bandet.

 

Derudover har vi lidt andre ting, men dette er sådan set det vigtigste for os :doo:

 

- Det virker sådan lidt kontant og ufleksibelt på skrift. Sådan er det selvfølgelig ikke, men det er en god ting at have nogle faste aftaler. Og folk kan som oftest godt forstå at vi er nødt til at have nogle bestemte rammer. :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har ikke selv været ude i det der, men jeg mindes en gammel tråd herfra, hvor musikerne blev lovet fri bar. De benyttede sig så heraf, og da betalingen skulle falde, så skyldte musikerne kunderne penge, pga deres barforbrug.

Så det er altså ikke kun på pengesiden, at der skal være klare linjer. Ekstragoderne skal også være aftalt og kontraktet korrekt.

 

TIL DET KAN MAN KUN SIGE::: Drik drik ikke på job?? Det er forøvrigt også pisse uprofessionelt at musikkerne laller rundt og er skife fulde... De potentielle kommende kunder, der måtte være blandt publikum, er sikkert over alle bjerge når det er udsigten til at hyre et liveband..

 

Min opfordring til alle udøvende muskere, i ødelækker ikke kun fremtiden for jer selv, vi andre i "faget" ryger med på det dårlige ry!!

 

"Drikker du på din arbejdsplads?"

Link til kommentar
Del på andre sites

Det kan være det var efter afsluttet job. Det skal jeg ikke kunne sige...

Jeg er enig i, at man ikke skal drikke sig fuld, når man skal udføre et arbejde. Det er respektløst. Men jeg kender ikke omstændighederne til at kunne udtale mig om det, mit indlæg var af mere symbolsk betydning med henblik på, at man også skal være opmærksom på det, der ser ud til at være en bonus.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dette er lige til det at drikke på job.

Min egen mening er, at der er meget forskelligt fra job til job, hvordan det med alkohol er.

Er man hyret som underholdning, så skal man ikke drikke - medmindre dette er ok med arrangøren og aldrig mere end at man kan styre sig. (Dette skal afklares inden kontrakskrivning, om man må drikke).

 

Og jeg har selv spillet jobs, hvor der efter optræden var fri bar, endda på arrangørens opfordring. Dette var ikke noget problem, og vi fik også forespørgsel og jobs efterfølgende.

 

Så det er op til arrangøren om man vil tillade alkohol, og så må bandet indordne sig efter det. (Eller lade være med at tage jobbet, hvis det er vigtigere at drikke end at levere en fed gang musik...)

Link til kommentar
Del på andre sites

fint initiativ.. men meget af det folk skriver om lyder som balle jobs...

 

ikke decideret på spillesteder osv..

Man skal vel være lige seriøs om det er balle jobs eller deciderede spillesteder.. Det er stadig betalende kunder...

 

Vores politik (men åbenbart foreløbig de eneste) er INGEN øl eller spiritus.... uanset hvad arrangøren/kunden foreslår selv... Vi tager, den tillid det er at underholde andre, meget seriøst... Som udøvende band (der får penge for det) er man vel ikke inveteret, men hyret lige som en tømrer der skal sætte nye vinduer i huset... (ham vil jeg helts ikke se skide fuld, når han sætter mine vinduer i)

 

Jeg ved godt at mange af jer er unge mennesker, men I bliver også voksne en dag og skal måske (forhåbentligt) leve af jeres musik... så er det surt at vågne op en dag og opdage at der smuttede en pladekontrakt eller en stor optræden i TV til røde kors show 2016, for næsen af dig - kun fordi bookeren/arrangøren ikke har tillid til en der kendt som fuldebøtte. ?!?

Redigeret af optikeren
Link til kommentar
Del på andre sites

Som udgangspunkt så er spillejobs og alkohol ikke tilladt, hvis man ikke kan styre det.

Jeg ser dog ingen problemer i, at man efter et job får en enkelt pils eller to, især hvis man bliver budt på natmad eller lign.

 

Der er i mine øjne også forskel på de jobs man spiller. Er det til et privat familiearrangement eller et andet job, hvor man ikke har den store formelle musikskjorte på, er det heller ikke et problem.

I mit band, ser vi det ikke som et problem at der bliver taget et par pils, men vi skal heller ikke leve af musik eller ud at spille 2-3 gange pr. mdr. Vi spiller højst 5 jobs om året, og det er nøje planlagt hvilke jobs vi spiller. Vi har stået weekend efter weekend til 50 års fødselsdage, sølvbryllupper osv, og det gør vi ikke mere. Nu er det hygge jobs eller familiejobs, hvor formaliteterne ikke er så stringente.

 

Men lever man af musikken eller spiller mange jobs, så kan jeg godt forstå, at man vælger ikke at indtage alkohol, når man er ude at spille. Så har man også et ry man skal værne om, idet man jo tit får flere jobs affødt af jobs.

 

Nå men det var jo slet ikke det denne tråd skulle handle om, det var jo råd i forbindelse med kontraktskrivninger.

 

Jeg synes det er vigtigt, at man får alle detaljer vedrørende betaling på plads. Jeg har stået i en situatuion, hvor vi ikke fik de penge vi skulle have, og det var ikke sjovt. Men vi havde desværre ikke noget på papir, så vi måtte tage til takke med det vi fik...

Link til kommentar
Del på andre sites

Til stort set alle arrangementer, især bryllupper, da der som regel altid er forsinkelse, er det en god ide at aftale et tidspunkt for opstilling samt start- og sluttidspunkt- alt hvad der så skal spilles efter det tidspunkt, er overtid!

Vi har en gang prøvet at stille op til et bryllup på Lars tyndskids mark inden middagen, derefter ventet i 8!!! timer (det var desværre langt hjemmefra, så det kunne ikke betale sig at køre hjem og desuden skulle vi være klar til at gå på), for så at gå op og spille 15min. sammenlagt, vi måtte endda afbryde brudeparret i at skære kagen for da kl. var blevet 23.57- der skal jo danses brudevals inden midnat. Mærkeligt arrangement, men i den situation var det rart at have en kontrakt at henvise til, og selvom vi ikke spillede særlig længe, tog det hele faktisk længere tid end normalt.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Vi sender altid kontrkt ud

 

Hvis du er inte. kan jeg sende dig denne i .doc format, når du så har skrevet i den ,,laver du den om til en pdf fil

Image1.jpg

Redigeret af pad
Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu