Kasper Moll's Blog


Kasper Moll

Recommended Posts

Kære læser,

 

Velkommen til dette første indlæg i en måske velbesøgt, måske øde afdeling af vores alles yndlingsside... Ja altså, yndlings ud over dem vi besøger de sene nattetimer, når kæresten sover.. (I mit tilfælde wikipedia, de gule sider og krak)

 

Jeg vil starte med at forklare dig, kære læser, hvorfor jeg nu har valgt at begynde at "blogge". - Det kommer sig af at jeg under en snak med pianisten Søren Møller som primært spiller i New York, blev forklaret hvor glad han egentlig selv var for det. En måde at komme af med de ting han lige går og funderer over. Man kan bruge dem til sparring, tåre-kanal, provokation, forsoning og 1000 vis af andre spøjse ting.

 

Det som jeg har på hjerte lige nu, er en kæmpe omvæltning i mit liv.

 

Jeg skulle på Mandag begynde på mit 2. år på Musikalsk Grundkursus Fyn (fra nu af Mgk). Og jeg skulle have fortsat mit arbejde på Odense Musikskole hvor jeg sad i reception, og var en del af administrationen. Disse to ting er dog, fra dags dato, droppet.

 

- Jeg har for ca. 1½ time siden afleveret min opsigelse til Musikskolen, og meldt mig ud fra. Grundlaget for at droppe alle disse ellers super skønne og eftertragtede “tjanser” er, at jeg efter lang tids overvejelser har gjort op med mig selv, at det ikke er musik som profession jeg vil stile efter. Hver gang jeg har overvejet tingene, har jeg sat det op i et skema og simpelthen bare talt plusser og minusser. Der har i alt for lang tid været for mange minusser.

 

- For nu at koge dem alle ned til hvad de essentielt består af, er der:

 

Længden på uddannelsen kontra hvad man, realistisk set, får ud i den anden ende (primært økonomisk).

 

Jobsikkerheden. - Når du er færdiguddannet er der altså ikke en lille tyk pengemand som står og klapper begejstret og siger, “spil for mig, og tjen en masse penge”. - Det er altså en kamp op ad bakke, som jeg bare ikke er 100% indstillet på at tage. Du skal arbejde på en musikskole for at have jobsikkerhed, og min personlige tilgang til netop det job kommer i næste punkt.

 

Selve jobbet. - En meget rammende anekdote er, at da Bo Stief og Anders Mogensen spurgte nye konservatoriestuderende om, “hvor mange af jer regner med at ende som undervisere?” - 3 mand ud af 20 rakte hånden i vejret. - Realistisk set, så ender det med at 19 ud af de 20 må tage jobs som underviser for at kunne betale af på bil og hus. Intet galt i at undervise(!), jeg havde ikke været hvor jeg er nu, hvis jeg ikke havde modtaget, og givet, undervisning. Men, når jeg tænker mig om så ser jeg ikke mig selv som underviser på Guldborgsund og Allerød musikskole om 15-20 eller, for den sags skyld, 30 år. En anden ting ved underviser jobbet er næste punkt. Nemlig…

 

Arbejdstiderne. - At man som underviser arbejder eftermiddag og aften er et givent faktum. At man som anden professionel musiker, eksempelvis studiemusikere, også er nødt til at arbejde i weekenderne er endnu et faktum. At du, lige meget hvad, som musiker vil få et “skævt” skema i forhold til familielivet, som romantiske jeg går rundt og drømmer om, er også et faktum. (med forbehold, der findes undtagelser… Men…) - Jeg er typen der skal have mig et job som er fra 8-17, og gerne projektorienteret.

 

- Alle disse punkter kan naturligvis gradbøjes til ukendelighed. Og der er et kæmpe punkt på plus siden som man ikke må glemme. Glæden. Den er uvurderlig og det suverænt vigtigste. Men den er, for mig, også at finde andre steder end i professionen “Musiker”.

 

- Det jeg begynder på, fra på Mandag, er det der hedder GSK, Gymnasial Supplerende Kursus. Jeg skal opgradere mit Engelske til et A niveau, Tysk til B, Matematik til A og Fysik til B (Fysik er for at kunne modtage SU, men også fordi at jeg reelt har en interesse for området, og det er adgangsgivende krav for optagelse på en del af de studier jeg overvejer.)

 

Den uddannelse jeg, lige nu, primært stiler imod skal læses på Syddansk Universitet, og den hedder “Erhvervskommunikation og medier”. En uddannelse som stiler mod de nyere markeder, og siger hjerteligt velkommen til den globalisering som fortsætter. - Mere om GSK, SDU osv. I et andet indlæg. Nu vil jeg lige komme godt i gang med disse nye studier.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det var hermed mit første indlæg i denne “Tromme-blog”. Der vil komme trommesnak, det kan jeg simpelthen ikke lade være med, man er vel nørd? Så altså, der skal nok blive nørdet grej, delt tips og tricks, og meget mere som har sin egentlige relevans til trommerne. (Mener jeg nu også uddannelsen til musiker i den grad har, men bloggen er altså tiltænkt, at skulle være et værested, for lidt af hvert.)

 

Har du en holdning til hvad jeg har skrevet, noget at tilføje, spørgsmål til hvorfor jeg dog gør som jeg gør og tænker som jeg tænker, så er du mere end velkommen til at skrive i tråden. Jeg ville elske hvis vi kunne få noget saglig debat og meningsudveksling op at køre. Jeg vil derfor bede jer om at holde indlæg saglige, og gerne mere end 2 linier lange. Hvis man vil chatte er man velkommen til at tilføje min Messenger adresse står i min profil her på siden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper

 

Det lyder som en svær beslutning du har taget.

Jeg vil selv gerne satse på musikken, og ved godt det bliver svært. Men vil gerne kæmpe for det...

 

Har lige et par spørgssmål...

 

jeg har hørt/læst en del om professionelle musiker der siger at hvis man vil være musiker så skal man kun kunne forestille sig som musiker, og intet andet.

Er det en følelse af at du hellere vil noget andet end musikken, eller er fordi du ikke vil kæmpe så hårdt for det, når det så bliver svært at få stabiliseret sit liv økonomisk, selv efter en så lang uddannelse?

 

Når man har satset så meget på musikken (som det lyder til at du har gjort) er det ikke så vildt svært at tage beslutningen?

 

Og til sidst Har du så tænkt over hvad det er du vil i fremtiden altså med job og sådan?

 

Håber det kommer til at gå dig godt med det nye... ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper

 

Det lyder som en svær beslutning du har taget.

Jeg vil selv gerne satse på musikken, og ved godt det bliver svært. Men vil gerne kæmpe for det...

 

Har lige et par spørgssmål...

 

jeg har hørt/læst en del om professionelle musiker der siger at hvis man vil være musiker så skal man kun kunne forestille sig som musiker, og intet andet.

Er det en følelse af at du hellere vil noget andet end musikken, eller er fordi du ikke vil kæmpe så hårdt for det, når det så bliver svært at få stabiliseret sit liv økonomisk, selv efter en så lang uddannelse?

 

Når man har satset så meget på musikken (som det lyder til at du har gjort) er det ikke så vildt svært at tage beslutningen?

 

Og til sidst Har du så tænkt over hvad det er du vil i fremtiden altså med job og sådan?

 

Håber det kommer til at gå dig godt med det nye... ;-)

Iøvrigt jeg vil følge den her blog....

Link til kommentar
Del på andre sites

Puha, hård beslutning, men egentlig vil jeg sige, at du har vundet. Du fjerner alle de dårlige sider og beholder de gode, musikken forsvinder jo ikke bare sådan ud af dit liv, du vil stadigvæk være trommeslager - glæden bliver!

 

Selv vil jeg simpelthen for mange ting til at kunne tage mig en musikalsk uddannelse. Musik kan jeg godt spille, og jeg har fået undervisning i det halvdelen af mit liv, så behøver jeg ikke også uddanne mig inden for det. Men musikken forsvinder jo ikke af den grund. Selvom jeg er naturvidenskabsfreak kan jeg jo godt stadig spille musik, det behøver ikke at være min profession for at jeg kan have det sjovt med det. Bare fordi man ikke lever af det, kan det godt være sjovt. Så derfor synes jeg egentlig at din beslutning er fin nok, du opgiver jo egentlig ikke som sådan noget, du omlægger det blot lidt og tilføjer en masse. Dit liv bliver ikke mindre værd, men får et bredere indhold. Mon ikke det er meget sundt.

Musik er min drøm, men jeg drømmer om så meget forskelligt, at jeg ikke har lyst til begrænsning. Nu kan jeg tilfældigvis spille musik, så jeg har GLÆDEN, så kan jeg jo ligeså godt også hive andet ind i mit liv. Om det så er Erhverskommunikation og Medier eller om det er Kvantefysik og Langhåret Matematik er sådan set temmelig irrelevant.

 

Jeg går - som det nok kan gættes - udfra, at du stadig beholder musikken i dit liv, bare på et andet plan.

 

En lille refleksion over dine ord. Den drejer sig meget om mig, men jeg håber det kan relateres...

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Louis G

Endelig en mand som har tænkt tingene igennem! Respekt!

 

Man skal kun gøre det (tage musik uddannelse) hvis man ikke kan forestille sig andet!

 

mvh

 

Louis

Link til kommentar
Del på andre sites

God start! du får en reflektion til oven i;

 

Nu ligger landet jo også sådan at vejen til musikerlivet ikke ultimativt ligger i en 5 årig konservatorieuddannelse, der er mange veje og det proffesionelle liv behøver ikke at vare resten af dine dage, fx er en af musikerne i VETO igang med jurastudiet så vidt jeg husker. Dermed er det også sagt at kons er en stor mundfuld hvor man får hele den musikalske pakke. Jeg fx ønsker at blive en dygtig trommeslager og det ved jeg at jeg kan blive ved at få en times klasseundervisning en gang hver anden uge og jeg formoder du allerede har knyttet musikerkontakter gennem din mgk forløb, så med mindre du har i sinde at komponere filmmusik og lave arrangementer så står du da allerede ualmindelig godt.

 

Hvem blev du undervist af og hvordan er Mgk egentligt? og god vind med fysikken.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper!

 

Altså... tja.. Kons er heller ikke vejen for alle mennesker, og det er rigtigt, 19/20 ryger direkte på Dagpenge eller Musikskole tjanser.

 

Du kan vel lige høre min historie, og se om det kan ændre dine syn.

Jeg er 23 år og har godt og hvel i et år levet af at spille musik. Tingene er egentlig kommet af sig selv, man fik mere tralvt og musikken tog langsomt over ens fuldtidsjob indtil det blev for meget, og musikken så endte med at blive ens eneste indtægstkilde.

 

Jeg begyndte godt og hvel efter gymnasiet at komme steder hvor der var jams, og hang ud, jammede og lærte folk at kende. Dvs. København that is.

 

Jeg har hverken gået på MGK eller Kons, har bare kommet udefra og lært folk langsomt at kende, og det fede er ved denne måde, at du ikke bliver sat i bås, og at du ikke bliver isoleret med det netværk som er ude på institutionen. Og jeg spiller med masser af folk som går på Kons alligevel, så Kons folkene skal nok lære èn at kende alligevel.

 

Folk lærte èn at kende, og man begyndte så småt at komme med på afløser jobs osv. Man lærte endnu flere at kende, hvor man så til sidst havde et godt flow af jobs kørende hele tiden. Det var egentlig ikke en så hård kamp som mange mennesker tror det er, du skal bare være tjekket, udadvendt, naturlig og tålmodig.

 

Om Økonomien: Ja, du SKAL være struktureret med dine penge, du kan tjene kassen i en måned og nærmest kun liiige til regningerne den anden, men det kan sagtens lade sig gøre, jeg sidder alene i en Andelslejlighed for 3200 P/M med et lån på 250.000kr og det kan godt køre rundt! Der er endda råd til ferie når tiden byder sig. Og det er uden supplerende dagpenge osv. Det system er vist blevet rimelig fucked up på det sidste er det nærmest bedre kan betale sig at lade vær, for det giver større arbejdsmæssig frihed når du f.eks vil indspille dine egne ting.

 

Een ting som musikere ikke passer for godt på er Pension, men er du selvstændig istedet for medlem af en musikerfagforening, kan du oprette en selvstændig kapital pensionsopsparing som er fradragsberretiget. Dvs. tænker du dig godt om og f.eks ligger 5000kr ind til pension, får du ca. 2500 af dem tilbage i skat, ligger du dem oven i de 5000 du vil indbetale næste år, ryger den ligepludselig op på 7500, og næste år får du så ca. 50% af de 7500 tilbage, dvs. en opsparing med en RIGTIG god rente, og den kan vokse til en formue på en del år.

 

Du kan tjene rigtig hurtige gode penge i musikbranchen, og det vigtige er at du forvalter dem rigtigt og tænker fornuftigt og ikke brænder dem op i sprut og druk og al det der. Musiklærer jobbet kan være en rigtig god basisindkomst i periode hvor du ikke har så meget at lave, men du behøver altså ikke at ha gået på Kons for at få de stillinger, mange af de stillinger kører stadigvæk via mund til mund metoden, og det er jo et stort problem for de færdiguddannede fra div. konservatorier landet over.

 

Livet: Ja, de fleste unge musikere drømmer om rock'n'roll tilværelsen... den er meget begrænset i Danmark, og du har ret i når man er sat i familie og bolig så ender de fleste med at undervise. Men altså livet er meget mere end hvad du laver når du er 35år.

 

Da jeg var i slutningen af teenage årene, jamen så drømte jeg da også om at gå fra studie til studie til resten af mine dage og ligge det fede beat efter det andet. Jeg ønsker også at stifte familie, jeg er overhovedet ikke et rock'n'roll menneske, men jeg elsker at spille musik og vil aldrig give slip på, og aldrig give slip på rejsen. Og jeg synes virkelig det er syndt at du allerede "giver op nu". Du har nogle år foran dig, hvor du kan møde og oplevele ting, som du fortryder du ikke gjorde når du er 30 hvis du fortsætter med dine syddansk universitets planer. Du har muligheden nu. Flyt til København eller Århus, lej en lejlighed få et fuldtidsjob et eller andet sted, gå til jams og lær mennesker at kende og kom ud og spille. Det er en rejse, og det er et ungdomsliv at være musiker, og giver dig uvurderlige minder og annektoker og oplevelser du aldrig vil glemme.

 

Man spiller størstedelen af sine jobs i weekenderne, og så kommer der også en del hverdags ting som regel i sommermånederne hvis man kun spiller jobs. får du teatertjanser osv... jamen så er det en hel anden sag. Det kan være et ensomt liv, og man skal passe på at man ikke bare bruger fridagene på ingenting, sørg for at få nogle hobbyer og venner som har nogle andre interesser - musik er en smuk ting, som nemlig ikke udvikler sig selv, din musikalitet udvikler sig af hvordan du selv udvikler dig som menneske, både intellektuelt og spirituelt, så det er vigtigt at have et liv ved siden af jobbet. Derfor synes jeg også i bund og grund at det er en god ide at du uddanner dig til noget andet, men jeg synes du tager valget for tidligt. Giv det en chance og mød en helvedes masse musikere og spil med dem så meget du kan, for der er altid brug for en god og rar trommeslager i branchen - og tænk på at når du så er sat i familien med fast indkomst, jamen så ringer de gamle venner sgu stadigvæk hvis de er helt på spanden med et ballejob som giver Kassen fordi alle de andre er ude og spille. Så kommer der ligepludselig en fed side indkomst, og samtidig en dejlig måde at nyde venskabet med sine gamle "Soldaterkamerater" på. Det får du ikke ved at give slip nu, for så er løbet kørt.

 

Jeg søger selv ind som Skolelærer næste år, men regner ikke med at færdiggøre den på den aftalte tid, jeg vil stadigvæk spille musik som jeg gør nu, og vil ikke modtage SU, men forbereder mig bare på at tilværelsen ændres når man bliver ældre og så kan ungdomslivet måske ikke være vigtigt længere, og så er det rart at ha noget andet at rode rundt med i hverdagene, som komplimenterer den uendelige barnlige musikalske lyst, og så er det nok en god ide at tage det i opløbet før krisen sætter ind ;-) Så om der kommer et par orlovs år ind hidst og pidst tager jeg ikke som et nederlag, bare jeg ved at jeg er på vej til skabe et bæredygtigt liv senere hen.

 

Men jeg synes det lyder rigtig fornuftigt at du droppede MGK, for du skal et sted hen hvor der virkelig sker noget og hvor tingene kan gå hurtigt. Tingene kan faktisk gå langsommere hvis du tager MGK/Kons vejen. Hellere bare springe ud i det "Frie netværk" så kommer du også til at møde og spille med rigtig mange skæve og sjove mennesker, og mærkelige jobs du kan fortælle børnene om :-o Og det giver samtidig også et meget mere realtisk billed af hvordan livet som musiker er efter kons, istedet for at du skal gå 5 år der først.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper.

 

Stor beslutning du har lavet dér. Jeg kan godt forstå dine bekymringer om livet som fuldtidsmusiker. Selv har jeg læst medievidenskab i tre år, og det har været rigtig fedt at snakke med folk om andet end musik. Desuden skal det nævnes at det ikke er noget problem at kombinere et fuldtidsstudie med at være musiker. Nogle af de musikere, som jeg respekterer mest har slet ikke en konservatoriebaggrund.

 

Jeg har desuden også fornemmelsen af at du er en intelligent fyr, og det vil synd, hvis du kun skulle beskæftige dig med musik resten af dit liv.

 

Personligt er jeg lidt i en beslutningskrise ligesom dig. Jeg har lige fået min bachelor i medievidenskab og musikkultur og skal egentlig fortsætte og færdiggøre min kandidat, men lige nu befinder jeg mig i New York og er i gang med at indspille og leve rock n' roll livet. Og jeg skal finde ud af hvad det er jeg i virkeligheden helst vil. Jeg kan nemlig ikke se mig selv som rocktrommeslager om tyve år, der vil jeg lave noget helt andet.

 

Held og lykke med Gsk og SDU.

Link til kommentar
Del på andre sites

Interessant blog og en god debat med gode indlæg/svar, men kan vi ikke få nogle på banen som har taget den lange vej gennem mgk og/eller kons og høre om de er glade for det eller om de har fortrudt?

 

Og held og lykke Kasper, uanset hvad du vælger!

 

Mvh Bjørn

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper,

 

God blog, og meget rammende. Jeg er stort set samme sted som dig, skal starte 2. år på mgk, men har også svært ved at finde ud af 100% hvor og hvor meget man skal satse ifht musik og en "rigtig" udannelse. Jeg har søgt ind på kons 2 gange (uden større held), og er nu nået dertil, at jeg starter på KU her om et par uger. Det glæder jeg mig mega meget til!

 

Jeg håber (men ved selvfølgelig ikke hvordan det bliver) at det vil ændre mit forhold til musik, så det igen, som du også nævner, bliver glæden og trangen til at spille, der overskygger pligt og øve-skemaer og alt det pjat.

 

Så er glad for at læse, der er én, der tænker omtrent det samme - men stadig heller ikke er 100% sikker på det!

 

Men god vind med det hele!

 

Mvh Fillip

Link til kommentar
Del på andre sites

....men er jo trods alt stadig enig med, eller kan også give Klemme / Kasper Ebdrup. Jeg ved godt du skriver du ikke er et Rock-n-Roll menneske, men sådan opfatter jeg dig sgu lidt!!! Ikke ondt ment eller noget, men når jeg ser/hører dig spille, oplever jeg 100% hengivenhed og kærlighed til musikken, og med livet som indsats så at sige. Ikke at alle ikke prøver eller føler det sådan, men det kræver et én-eller-anden grad af Rock'n'Roll-hed, som jeg synes du har, mere end jeg selv har hvertfald!

Link til kommentar
Del på andre sites

....som efterhånden erfaren "rotte" i faget bliver jeg altså nødt til at fortælle jer at det er ret simpelt. Det handler kun om et spørgsmål:

 

vil man musikken (som livsvej) eller ikke...?

 

vil man så kan man og der er plads til alle, men man SKAL! fandme ville !! og være parat til at ofre det der skal til...musik er passion - uden den kan man godt glemme det, og har man passionen har man også viljen siger min erfaring mig.

 

hvilken vej man vælger (mgk, kons,højskole, selvstudium, røvballenetworking, etc etc...) er også fuldstændig ligegyldig. igen - er passionen og viljen der, skal man nok nå det...

 

hvad er målet ? hvad er lykken ?

 

Jeg aner det sgu ikke....det eneste jeg ved er, at jeg har det allerbedst bag et sæt trommer. Det er der jeg føler mig som et helt menneske, og jeg ønsker faktisk ikke at være nogen andre steder....:tu:

 

......amen ;);)

 

ha en rigtig go dag allesammen

 

vh

Morten

Link til kommentar
Del på andre sites

Jamen dog, alle de dejlige svar. Lange og velovervejede.. Se så, det lægger naturligvis et vis pres, men jeg må jo se om jeg kan leve op til det, og få svaret ordentligt på alle spørgsmål. Og i øvrigt komme med mine tanker om jeres… tanker.

 

Jeg tror det bliver nemmest at overskue, hvis jeg tager indlæg for indlæg. Så må man sidde og bruge scroll-knappen for at finde ud af, hvad det egentlig er jeg svarer på.. (Åben evt. 2 browservinduer, det er mit trick :tu:

 

 

 

Westmark:

Det var lidt splittet med beslutningen, naturligvis var det en svær beslutning, men den var også rar. Jeg har ikke sovet så godt som jeg gjorde i nat, rigtig, rigtig længe. Jeg vågnede kl. 6.30, helt udhvilet? - At du gerne vil satse på musikken har jeg kun al mulig respekt for, og som Morten Lund også har skrevet her i bloggen, så kræver det “bare” at man virkelig vil det!

 

Som svar på dine spørgsmål om mine egne tanker og, nu også, beslutninger, så kan jeg da fortælle at det der ligger til grunde, er en følelse af at musikken giver mig en masse nu, bl.a. glæde, men det vil musikken fortsat gøre. Hvis jeg tager mine tanker og kører dem igennem den i erhvervslivet så kendte “Lean-metode” (Man fjerner alt hvad der er spild(minusser), uden at miste de ting som giver værdi(plusser)) - kan jeg fjerne en masse minusser, uden at det nødvendigvis er på bekostning af plusserne. Så for mig at se er det et eller andet sted et nemt valg. (Jeg uddyber gerne… Effektiviseringsteorier og et begreb som “glæde ved musik” er måske lidt svære at få til at hænge sammen… Med mindre man er inde i mit hoved.)

 

Så for at opsummere, så kan man sige at jeg ikke er villig til at satse så meget på musikken, når jeg også meget gerne vil noget andet, og godt kan gøre noget andet, uden at give afkald på glæden ved min musik.

 

Og ja, jeg har da satset “meget” på musikken, men syntes egentlig også at meget er kommet til mig ganske naturligt. Både kontakter, jobs og mulighed for uddannelse.

 

Jeg har i øvrigt nogenlunde styr på hvad jeg kunne tænke mig at ende som. Det må umiddelbart være noget kreativt og projektorienteret. Det kan derfor være noget Marketing, evt. reklame, idé udvikling eller lign. - Det er en “bred” specialiseret uddannelse, så mulighederne er mange. (Her menes selvfølgelig Erhvervskommunikation og Medier).

 

Og jeg er glad for at du vil følge bloggen J

 

 

 

Razmüze:

Jeg tror vi ville kunne få os en skøn snak uden de store uenigheder når det kommer til fremtidsplaner. Vi er vidst stort set enige, og jeg kan læse at du har gjort dig mange af de samme tanker som jeg selv (som der jo også står i mit svar til Westmark.)

 

 

 

Louis G:

Tak for respektpointene, de luner godt ;)

Og ja, det er jo snart blevet til et helt lille mantra, det med “Du skal kun leve af musik, hvis du virkelig ikke kan lade være”.

 

 

 

Markus Müller:

Ja, du har jo helt ret i at den “skolede” version af en musiker ikke er den eneste som kan have succes, læs bare Kasper Ebdrups indlæg, og man har mulighed for at lave en masse ved siden af musikken. Man kan sågar læse jura imens man turnerer verden rundt.

 

- Jeg har allerede et netværk i Odense som jeg bestemt har tænkt mig at trække på. Det være sig hele Mgk, og en stor del af konservatoriet, samt tidligere lærere og deres bekendte. Så på den måde håber, og tror jeg, bestemt heller ikke at båndende kappes til mit netværk.

 

- Tja, for at skrive musik til film og reklamer eller lave arrangementer er det slet ikke nødvendigt med en konservatorieuddannelse. Man kan sige at stemplet da viser at man har færdighederne, så kampen for at komme indenfor i varmen ved et film selskab er muligvis lidt mere mild, modsat kræver ingen uddannelse muligvis at man afleverer lidt “selv-valgte/frivillige” projekter som demonstration af ens færdigheder, før man får en lønnet opgave.

 

- Om Mgk er der dælme meget at sige. Jeg skriver naturligvis kun ud fra mine erfaringer fra Odense, ang. studiemiljø, undervisere osv.

 

Mgk er en kanon mulighed for at få kvalificeret undervisning, at networke, at udvikle sit spil og udtryk, samt dét, at det sociale aspekt kun gør godt for din personlighed.

 

Du har mulighed for valgfag (i mit tilfælde stemmetræning, hvilket virkelig hjælper på gehør og teori) og du modtager undervisning i: hovedfag, sammenspil, bifagsklaver, kor, musikkundskab, hørelære, Sang Spil & Bevægelse, samt det valgfag man nu skulle have lyst og overskud til.

 

I Odense har vi et lækkert lokale med sofaer, fjernsyn, køkken og godt med opbevaringsplads (der er ikke nok, men 3 kontrabasser, 2 Nordstage klaverer og et tons violinkasser fylder!) - og i forhold til eksempelvis Århus og Kolding Mgk er vi ganske godt kørende i Odense. - Du får nøgler til en række lokaler på skolen og en alarmkode, så du kan øve dag og nat. Rent socialt er der kun den “konkurrence” mentalitet som du selv opsøger. Vi bruger meget hinanden, trækker på hverandres ressourcer og spidskompetencer. Mit hørelære og teori fik jeg hjælp af pianisten til, stemmetræning af sangerinden, og øve-sparring af den anden trommeslager fra min årgang, Daniel.. Absolut ingen konkurrence med ham, han kan ikke spille. (Er du der ude Daniel?) :D

 

Hvis det er musikken du vil (altså den skolede vej), så kan jeg kun anbefale Mgk.

 

 

 

Kasper Ebdrup:

Et skønt indlæg som er et strålende eksempel på hvordan det også kan gøres! Den ene måde er ikke mere rigtig end den anden.. Til din historie har jeg ikke så meget at sige. Til det med at jeg mister mine “soldater kammerater” ved at stoppe nu. Jeg ved ikke om jeg forstår det rigtigt, men det bliver ikke tilfældet for mig. Jeg stopper ikke med at spille musik, jeg stopper på uddannelsesvejen, og jeg stiler ikke bevidst efter at musikken skal være min profession, altså det jeg skal leve af. Jeg vil meget gerne ud at spille 2 weekender om måneden med noget røvballe-musik og derved have mig en fin sideindkomst samtidigt med at jeg morer mig med musikken. Kammeraterne skal nok hænge ved, det er jeg overbevist om.

 

Og, jeg kan kun give dig ret i din “fortolkning” af min situation, jeg skal ikke gå den skolede vej. Hvis jeg skulle til at leve af musikken, så skulle jeg netop flytte til en af de to store musikbyer i landet, ja måske endda til udlandet, og spille en masse jobs, møde op og networke på de fede steder osv. - Men som jeg har skrevet i mine tidligere indlæg, så er dedikationen der bare ikke til at gøre det 100%. Og jeg er typen som hader at gøre noget halvt. Gør vi det, så gør vi det sgu!

 

 

 

Flemming:

Jeg er ikke i tvivl om at du sikkert har lysten til musikken, og livet der følger med, lige nu, men som du også skriver, så ser du ikke dig selv som fuldtidsmusiker om 30 år. Tilfældet er nøjagtig det samme for dig, som det er for mig.

 

Og ja, jeg er da knald hamrende intelegent (stavefejlen er med vilje..)

 

 

 

Drummer’90:

Jo endelig!.. God forespørgsel..

Og det gælder sådan set alle, så selv om du dårligt kan finde ud af at klappe med på 2 og 4, så er du velkommen i tråden, bare du har noget på hjerte og har noget at byde på… Af den ene eller anden art.

 

 

 

Fillip:

Det er rart at vi er flere som ikke bare er sikre på hvad vi vil, selv om vejen ellers umiddelbart så ud til at være kridtet op og klar.

At jeg er 100% sikker på at jeg gør det rigtige, ville være en overmodig påstand. Men, jeg er nu forholdsvis overbevist om at jeg er på rette spor med denne “livretnings-omlægning”. Jeg har en god mavefornemmelse, og føler ikke at jeg giver afkald på noget som jeg vil ende ud med at savne, men jeg får til gengæld endnu mere “glæde” ved at lave nogle flere ting jeg vil være glad ved, oveni musikken.

 

 

 

Molu:

Netop,

 

Jeg har blot gjort op med mig selv at jeg gerne vil musikken, men ikke 100%. Derfor har jeg truffet de valg jeg nu engang har.. At du er lykkelig bag et sæt er jeg ikke et sekund i tvivl om.. - Se bare her.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej Kasper.

Tillykke med den glimragende blog som indtil nu har været præget af fine indlæg.

Dine overvejelser kan jeg sagtens genkende og dine 'minus'-tanker ift. musiker-tilværelsen har netop haft stor betydning for min beslutning om at starte på statskundskab efter ferien (SDU, så vi ses vel dér næste år?). Jeg havde ellers også planlagt den skolede musikertilværelse, men efter at have snakket med flere MGK-/Kons.folk begyndte jeg at tænke meget på fremtiden, bl.a. som familiær person. Det er ikke sikkert at du tager det positivt, men netop en messenger-snak med dig var af stor betydning for mit valg.

De seneste 2 år har jeg undervist efterskoleelever i trommer og dette har bestemt ikke været en dårlig oplevelse - dog vejer mine tanker om mit fremtidige liv med egen familie osv. tungere end den, af Morten nævnte, passion. Også selvom jeg mener at denne i høj grad er til stede i mit liv.

Statskundskab har været i mine tanker før jeg for alvor startede at øve meget ('post OE') og derfor vil jeg prøve dette. Hvis jeg ikke kan udholde tilværelsen som 'bog-studerende' ender jeg nok med at søge MGK/Kons. Dog er jeg - som nævnt - glad for mine nuværende fremtidsplaner og dette kan jeg også takke dig for - så tak.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu