Bundskind


seitan

Recommended Posts

Hvor ofte skifter du bundskind?

 

Hvis du skifter sjældent, hvad gør du så, når du sætter nye slagskind på trommerne - stemmer du bundskindet helt ned, og "starter forfra" med hver trommes lyd? Eller lader du bundskindet sidde i nogenlunde samme stemning, og nøjes med at tilpasse det nye slagskind til denne lyd?

 

Jeg piller kun sjældent ved bundskindene, og er lidt i tvivl om, hvad den bedste approach er.

 

(Beklager, hvis emnet har været diskuteret til døde før, men kunne ikke lige finde brugbar info).

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg skifter bundskind hver anden gang jeg skifter top. Burde nok gøre det hver gang, men det er jo ikke lige frem gratis :D

 

Plejer at lade bundskindene være, evt. lige løbe hurtigt over dem, og fin tune dem.

Dett gør jeg som regel først, efter at have taget det gamle topskind af.

Dernæst ryger det nye topskind på, og bliver stemt op.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har haft mit sæt i 5 år til vinter... og har stadig fabriksbindskind...

 

Jeg starter også altid forfra når jeg skifter topskind.

 

Oplever du ingen problemer med den metode? Vil skindene gerne opføre sig ordentligt ved lavere stemning, når de først har siddet i en højere stemning i månedsvis?

Link til kommentar
Del på andre sites

Oplever du ingen problemer med den metode? Vil skindene gerne opføre sig ordentligt ved lavere stemning, når de først har siddet i en højere stemning i månedsvis?

Narh... det har jeg ikke haft problemer med endnu... do tror jeg det vil være en god idé at skifte liiiiiidt oftere :D

 

Men når man er fattig studerende, såå...

Link til kommentar
Del på andre sites

Bundskind bør skiftes lige så ofte som topskind. Man slår godt nok ikke direkte på dem, men de resonerer jo lige så meget som topskindene, så de bliver også trætte.

 

På mit gamle Sonor sidder der også fabriksskind på bunden, men det skyldes mere dovenskab, og at jeg ikke bruger sættet mere.

 

Skiftede faktisk først bundskind for 1. gang på mit Mapex for 2 år siden, og har trods alt haft det siden 99' :D

 

Men var helt vildt at få dem skiftet! Der kom meget mere lyd i dem, det var som at få nye trommer!

Redigeret af Niki
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, man skal være efter de bundskind! :)

 

Går I så også og justerer på dem, lige så hyppigt som I gør med slagskindene? Slagskind bliver jo tydeligt slappe og slidt undervejs, så man må stemme dem op engang imellem, men hvad med bundskindene?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

En klog trommeslager sagde engang at et skind man ikke slår på har ca. 2 års levetid. Så bliver det stivere og får mindre klang.

Jeg skifter dog sjældnere bundskind end det. Om jeg er for nærrig eller har for dårlige ører skal være usagt.

På det ene sæt har jeg skiftet bundskind for et par år siden, på det andet sidder de originale tilbage fra 1997 på. jeg kan ikke høre forskel, og kunne det heller ikke da jeg skiftede på det andet. Så nu får bunden lov til at sidde indtil jeg får rigtig mange penge, eller hvis de begynder at drille mig så jeg som en løsning forsøger at skifte dem...

men jeg stemmer nu rimelig ofte på dem. Næsten ligeså ofte som jeg har fat i toppen, hvilket vil sige næsten her gang jeg er i øveren...

Link til kommentar
Del på andre sites

Har aldrig skiftetbundskind før, men ar fået anbefalet nogle bundskind, som gerne skulle give en federe lyd.

Så når der engang står trommeskind på budgettet, så skal der også skiftes bundskind, og så håber jeg f***me, at jeg kan høre forskel.

 

Men det er vel også op til ens eget humør og øre, hvordan trommerne skal lydes.

Eller hvad? Kan I høre de små nuancer til koncerter eller på cd/dvd, når det ikke er jer selv der spiller?

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...

Faldt lige over denne tråd, som jeg havde svaret på.

 

Jeg har lige skiftet skind, startede med at skifte top og spillede med dem. Så skiftede jeg bund også, og hvilken forskel!!

 

Jeg havde ikke troet, at forskellen kunne være så stor. Det er nærmest som om jeg harfået en hel ny lyd.

 

Så tror at de skal skiftet jævnligt, hver anden gang måske.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu