Kvintoler


Andreas Pilgaard

Recommended Posts

Hej alle trommefolks!

 

Jeg er lige begyndt at øve mig på at spille kvintoler, hvilket også går ganske udemærket...

Da jeg her for ikke så længe siden sad og øvede på disse kvintoler, tænkte jeg på om der mon var nogle af jer, som havde nogle geniale tricks til at komme ind i feelingen..?

 

Indtil videre har jeg lært at jeg skal tælle dem således:

 

Di - Ge - Da - Gu - La

 

:)

 

Kom med nogle tricks...

 

Mvh

Link til kommentar
Del på andre sites

Min fantastiske hørelæreunderviser på Kolding MGK havde disse gyldne huskeregler:

 

 

Kvintoler: jeg - vil - ha - fis - se l mas - ser - af - fis - se

 

(eller kaffe når han var i mindre festligt humør)

 

Septoler: jeg - vil - ha - me - re - fis - se l jeg - vil - ha - me - re - fis - se

 

så skal du bare have det til at passe så alle slagene er lige lange - her er metronomen altafgørende!!! Sæt den til langsomme fjerdedele og øv så at spille de fem eller syv (eller ni, elleve osv) indenfor en fjerdedel. Sidder selv og arbejder med det lige nu. Har fået nogle gode sider fra en Gary Chaffee bog, der hedder "Rhythm and meter patterns".

 

Er der i øvrigt andre her, der har haft Enrico Rosa i Kolding??? Man glemmer det aldrig.

 

Asker

Redigeret af spritulrik
Link til kommentar
Del på andre sites

Gert Mortensen fra klassisk kons lærte os om kvintoler på en masterclass sidste år:

 

Én måde at spille dem på er:

 

HvhhV-HvhhV - dvs de accenturerede slag på 1 og 5. For at få fornemmelsen på plads, kan man starte med to fjerdedele efterfulgt af en fjerdedelstriol, og så langsom jævne slagene ud.

 

Prøv f.eks. med accenterne på nogle af tammerne - det lyder fedt i et fill.

 

Hør også fill'et i DAD - Everything Glows ved 2:15 (album-version)!

|FT-sn-sn-sn-sn|FT-sn-sn-sn-sn|FT-FT-SN|

 

Jeppe

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Citat:

 

Hør også fill'et i DAD - Everything Glows ved 2:15 (album-version)!

|FT-sn-sn-sn-sn|FT-sn-sn-sn-sn|FT-FT-SN|

 

Er det kvintoler?

 

 

 

 

Venligst

 

Jon

 

(En simpel rocktrommeslager....)

Link til kommentar
Del på andre sites

Et spørgsmål: Jeg har også siddet og øvet de der ting, men jeg har endnu ikke fundet brug for dem i mit spil.

Bruger I dem? Og så fald til hvad?

Jeg har svært ved at se deres berettigelse for kvintoler i et røvballeband f.eks. Og let´s face it. Er det ikke det vi fleste spiller?

 

(Og nej, jeg henvender mig selvfølgelig ikke til dig, der har den vilde fusionkarriere kørende og regner med at skulle være den næste trommeslager i Zappa plays Zappa.)

Link til kommentar
Del på andre sites

Et spørgsmål: Jeg har også siddet og øvet de der ting, men jeg har endnu ikke fundet brug for dem i mit spil.

Bruger I dem? Og så fald til hvad?

Jeg har svært ved at se deres berettigelse for kvintoler i et røvballeband f.eks. Og let´s face it. Er det ikke det vi fleste spiller?

 

(Og nej, jeg henvender mig selvfølgelig ikke til dig, der har den vilde fusionkarriere kørende og regner med at skulle være den næste trommeslager i Zappa plays Zappa.)

 

Det er klart at man i balle måske ikke har så meget nytte af kvintoler, men man øver dem da heller ikke med henblik på at spille dem i sit danseorkester, men på at blive bedre generelt og få forståelse for time and space...

du øver vel heller ikke afrocubansk og jazz musik for at spille det til balle gigs vel ;-)

 

men der er jo ingen der siger man SKAL øve kvintoler, dog udvider de altså ens horisont :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

En anden god måde at øve det her på er, at finde en figur der indeholder fem slag f.eks.: rlrlf - så skal man prøve at få det til at passe på fjerdedelene. Synes selv det er lidt nemmere at gå til end at gøre det på en øveplade. Og så vender man sig til lyden af det. Senere kan man så sætte metronomen til at spille ottendedele og så få det til at passe så man spiller 5 over 2. Så vidt jeg kan se er der ikke nogen smart genvej andet end at prøve og lytte.

 

Asker

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu