Ny Trommeslager


Skovbyen

Recommended Posts

Hej folkens,, jeg er en helt ny trommeslager, frisk plukket fra marken, kunne egentlig godt tænke mig at vide hva der er vigtigt at starte med har lært at holde sticksne, det går fint nok, men er der nogle gode øvelser, eller eventuelt nemme sange at starte med.. har ikke tænkt mig at gå til undervisning så bare en masse metoder til at lære-selv på :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Først og fremmest velkommen på siden! :-)

 

Det handler jo i stor stil om motorik når man spiller trommer. Jeg kan huske at noget af det jeg gjorde i starten var at tilvænne mig dette. Fx. kan du begynde at børste dine tænder med venstre hånd (hvis du er højrehåndet).

 

Lyt til en masse inspirationskilder på: www.drummerworld.com og youtube.

- start fra bunden, og øv dig i et langsomt tempo. meget vigtigt.

 

Anskaf dig en metronom og en øveplade.

 

HUSK ØREPROPPER!!! Ekstremt vigtigt! Også selvom du spiller lavt.

 

Lær at synge trommerne. Giv hver enkelt del på dit trommesæt en lyd. lilletrommen hedder for mit vedkommende "DACK". Det lyder meget mærkeligt men det hjælper faktisk en stor del til forståelsen af at sammensætte rytmer. Du behøver ikke beatboxe, men forestil dig det.

 

En god idé er at gå rundt og nikke hovedet til musikken, så du får en god fornemmelse af takten og rytmikken. Hvis du ikke allerede kan det, skal du lære at tælle musikken som i starten nok skal gå i 4/4 og 3/8. Der skal nok være en guide er på siden som forklarere dig hvad det er, ellers er der sikkert en herinde der lige vil gøre det. ;)

 

Lyt til cd'er og vær opmærksom på trommerne. Læg mærke til hvilke dele af trommesættet som bliver brugt mest i "beat" sammenhænge. fx. stortrommen - lilletrommen og Hihatten.

 

Som sagt skal du ikke starte på et alt for højt niveau, men derimod starte fra scratch og arbejde dig op. Dette er vigtigt da man ellers løber over det man syntes er let, og så får sværere ved det "svære" når man skal spille det. (Ved ikke om det gav mening).

 

 

Skal nok lige komme med noget mere, men skal lige ud af huset nu her.

Redigeret af Ebbe Kjær
Link til kommentar
Del på andre sites

Da jeg startede lærte jeg grundrytmen! den her er begynder rytmen! Bagefter lyttede jeg til mange cd'er og så spillede jeg efter cd'erne!

 

At lytte sig frem synes jeg er en god måde at lære det på, men en trommelærer ville heller ikke skade helt! ;)

 

 

Vh Louie :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej og velkommen på siden!

 

Du kan også prøve at tjekke bogen "trommesæt" af lars viberg ud. Den startede jeg selv med at spille trommer efter, og den indeholder grundlægende rytmer inden for rock, funk, jazz og latin, og teknik øvelser.

 

Men som der allerede er blevet sagt, kan det helt klart anbefales at få en lære. Dette kan også forhindre dig i at få nogle dårlige vaner på det teknikske område.

 

Held og lykke med det!

 

Mvh. Mathias

Link til kommentar
Del på andre sites

Er det jazz eller rock, som du vil spille?

Eller begge dele, eller noget helt tredje?

 

Her kan du finde en masse teknikøvelser - de dur både til hænder og fødder:

http://www.vicfirth.com/education/rudiments.html

Start langsomt ud og med det letteste. Teknik kan være lidt kedeligt at lære, men når man kan det, så hjælper det en rigtig meget, og det er dejligt at kunne farve sit spil.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange tak for de mange gode posts :-) Jeg synes selv jeg har, efter en uges tid med øvelse, lært det 4/4 beat rimelig. Mig og en kammerat prøvede lige optage.

 

http://www.youtube.com/watch?v=CixXBYVEaY8

 

Han har heller ikk spillet guitar særlig længe, og vi har selvfølgelig ikke spillet sammen mere end 2 gange, så vi valgte lige at prøve back in black - det gik da nogen lunde synes jeg :lol:

 

Men jeg tænker mere, er der andre sange som fx back in black der kører de gode "lette" 4/4 beats som den gør? Bare for at vi kan få gang i nogen sange. Vi har også spillet lidt Highway to hell, men min guitarist ska lige have de rigtige chords før det lyder ordenlig :)

 

Nogen gode råd til sang-valg ville bare være super fedt, da jeg synes jeg lærer mest bare ved at spille til en sang eller lytte den af :) Giv gerne en kommentar til hvad i synes om vores forsøg på sangen - Desværre er kvaliteten ikk den bedste, men det fede er at vi begge to hører alt gennem hovedetelefonerne, så det larmer ikke.

 

Og sidst men ikke mindst, vi vil gerne spille rock som ac/dc, fall out boy, muse osv :)

Redigeret af Skovbyen
Link til kommentar
Del på andre sites

Først vil jeg sige WAUW!

 

Har du kun spillet en uge er jeg ovenud imponeret over dit trommespil!

 

:-)

 

Ang. de "lette" 4/4 takter som du efterlyser så synes jeg du skal checke Billie Jean ud med herr Michael Jackson og Ndugu Chancler på trommer. For mig at se er det helt basic trommer. Helt basic trommer kan være kedelige hvis man sløser med dem og tænker. Fuck it - im the king - det her er for let til mig. Så har man ikke den rigtige indstilling. Men kan man få helt basic trommer til at *swinge så er man nået rigtig, rigtig langt.

 

*Swinge: Følelsen af at man ikke kan sidde stille imens man spiller fordi man mentalt og fysisk er et med musikken.

 

...Hvis du var programmør eller cykelbud ville du nok sige at du var "in the zone"

 

På bundlinien i dette mystiske indlæg vil jeg bare sige: Swinger det for dig så swinger det også for andre. Få det til at swinge omend du skal bruge 3 mdr. på Billie Jean.

 

Og velkommen ombord, sømand.

 

Peter

Link til kommentar
Del på andre sites

hej :D og velkommen til :)

 

Jeg kan huske det vigtigste for mig, da jeg startede bag trommerne, var at lege det hele ind. - og det er jeg faktisk rigtig glad for, at jeg har gjort. det er utrolig vigtigt ikke at køre død i det. Jeg tror nemlig at der er rigtig mange nybegyndere, som ser sig sur på sættet og egentlig ikke rigtig gider starte op igen. - og det skal jo ikke ske for dig ! vel ? ;)

 

da jeg begyndte at spille trommer, spillede jeg i vores ungdomsklub, mest bare for hyggens skyld :)

Da jeg så efter 2 år blev anbefalet at starte på musikskole, startede jeg jo selvfølgelig op. Her kom jeg til min første time, som jeg egentlig havde glædet mig meget til. Den første time var sjov, den næste mindre sjov og sådan gik det i 2 år. Jeg blev spillet totalt ud af kurs og jeg gad egentlig slet ikke møde op hver gang - pga. min daværende lærer. Med det her mener jeg, at det er super super SUPER SUPER vigtigt at du sørge for at få det "leget" ind i starten. Hvis du vælger at få lærer på fra starten, betyder det virkelig meget at du sørge for at han er dygtigere til at undervise end han egentlig er bag trommerne ( UDEN AT SIGE HAN SKAL LÆRE DIG NOGET FORKERT ! - det er selvfølgelig også vigtigt! )

 

2.

 

Du skal også vide, at der med 100% garanti vil komme en såkaldt "mur" på et tidspunkt i din trommekarriere. Et punkt, hvor du føler at du er gået i stå og bare ikke kommer videre - det ER naturligt og det er MEGET vigtigt at du stadig får dig øvet hver dag, selvom du måske endda hellere ville skrive TYSKSTIL eller se romantisk kærlighedsdrama med kæresten :)

 

3.

 

ØV DIG ;):ph34r:

 

 

held og lykke fremover!

 

Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Først vil jeg sige WAUW!

 

Har du kun spillet en uge er jeg ovenud imponeret over dit trommespil!

 

;)

 

Ang. de "lette" 4/4 takter som du efterlyser så synes jeg du skal checke Billie Jean ud med herr Michael Jackson og Ndugu Chancler på trommer. For mig at se er det helt basic trommer. Helt basic trommer kan være kedelige hvis man sløser med dem og tænker. Fuck it - im the king - det her er for let til mig. Så har man ikke den rigtige indstilling. Men kan man få helt basic trommer til at *swinge så er man nået rigtig, rigtig langt.

 

*Swinge: Følelsen af at man ikke kan sidde stille imens man spiller fordi man mentalt og fysisk er et med musikken.

 

...Hvis du var programmør eller cykelbud ville du nok sige at du var "in the zone"

 

På bundlinien i dette mystiske indlæg vil jeg bare sige: Swinger det for dig så swinger det også for andre. Få det til at swinge omend du skal bruge 3 mdr. på Billie Jean.

 

Og velkommen ombord, sømand.

 

Peter

 

Selvom det er en mystisk post har du faktisk hjulpet mig godt på vej Peter.

 

4/4 beated kan bruges på mange måder og spilles i mange varianter, har kigget lidt på Back in Black, Highway to Hell, Billie Jean (tak for anbefalingen), You shook me all night long er jeg ved at arbejde med, den er dog lidt anderledes, men det rart med noget at arbejde med.

 

Et lille spørgsmål til jer alle, jeres BD, er det normalt at pedalen skal være lidt stram eller er det bare hvordan man helst vil have det, eller er det bedst at spille med den hvor den er løs, synes nemlig nogengange skal jeg trykke lidt hårdt før den vil med, kunne selvfølgelig bare løsne den.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der er (desværre) ikke nogen regler om hvordan du opsætter og indstiller dit sæt. Det er noget man arbejder med i rigtig mange år og er en helt personlig ting. Prøv dig frem, og prøv dig frem igen.

 

Okay så vil jeg sku lige prøve lidt forskellige setups.. tak difquin ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu