Kompressor For Begyndere


Fraja

Recommended Posts

Hejsa :oops:

 

Jeg er begyndt at lege lidt med kompressor på vores indspilninger.

 

Man kan læse op og ned på nettet om kompressor..men det er svært at få noget konkret synes jeg.

 

Det jeg har fundet frem til er:

 

THRES, or Threshold, sets the level at which the compression starts to take effect. The higher (clockwise) you set this control, the harder you must play before compression starts to occur. The lower (counterclockwise) you set this control, the sooner compression starts to occur, and can be audible even when playing softly.

 

COMP or Compression sets the ratio of compression that will be applied to your signal. The ratio, in conjunction with the THRES setting will determine how hard, or how gently, the compressor will affect your signal. Turning the COMP knob clockwise increases the ratio, giving you more compression, while turning it counterclockwise lowers the ratio, giving you a softer effect. There are no right or wrong settings for the ratio, or any other control on a compressor for that matter. It is entirely an artistic choice, based upon what you want to hear.

 

RESP or Response determines the way the compressor responds to your playing. In full clockwise position the unit acts as a peak-limiter, providing a simple "brick wall" attenuation (reduction of the signal) when the signal reaches the point you have set on the THRES knob. The more you turn the RESP knob counter clockwise, the more the unit acts as a modern compressor with signal-dependant attack and release times. In simple terms, If you like a more effected sound, where you can clearly hear the compressor actively shaping your sound, you want more of a compressor response (RESP more counter-clockwise), if you want a limiting function you want the RESP knob more clockwise.

THRES, or Threshold, sets the level at which the compression starts to take effect. The higher (clockwise) you set this control, the harder you must play before compression starts to occur. The lower (counterclockwise) you set this control, the sooner compression starts to occur, and can be audible even when playing softly.

 

GAIN is also called "make-up gain", and that is because the more you compress the levels, the softer the signal becomes and this control allows you to compensate for this. By the way, "Gain" is simply a more precise, scientific-term for "volume" or "level" so there is nothing mysterious about this control. Switch the pedal in and out with the footswitch and adjust this knob as needed. You can also use it to get a bit of boost for a solo. If you use single-coil pickups, you will notice that extreme compression settings will accentuate the hum and noise from these pickups. That is simply the nature of compression and single coil pickups, not a function of the pedal, and all compressors exhibit this trait. If you have humbuckers, or you stand where there isn't much hum pickup, you will quickly notice the extreme quietness of this pedal. It really does perform very much like a high-end studio unit.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine sprøgsmål er nu:

 

Attack - Ved trommer, er det vel? bedst at lave så lille/kort attack som muligt?

 

Respond/realse - Den holder vel? kompromeringen i længere tid? - Så hvis der er komp. på Overhead skal den vel være længe pga. bækkenernes sustain?

 

Hvad er Knee?

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan bruge en kompressor til mange ting på trommer, men grundlæggende er det nok meget godt at forstå hvad den gør - ellers giver knapperne ikke rigtig mening.

 

Helt grundlæggende sæt, så skruer kompressoren bare ned for dit signal (f.eks. en lilletromme). Det gør den efter et stykke tid (sat af attack), hvorved en "pistol effekt" f.eks. kan opnås, når attacket er ret kort, og dit trommeanslag derved fremhæves.

 

Threshold styrer groft sagt hvornår maskinen skal arbejde, og gain eller make up kompensere så for det lavere signal du får, når nu kompressoren jo altså skruer ned for dit signal.

 

Du kan se en fyr forklare lidt om det på dette videoklip:

Link til kommentar
Del på andre sites

Så hvis jeg tager lilletrommen så (hvis vi lige kigger væk fra Ratio'en) f.eks:

 

Hvis jeg vil have en meget kort og skarp lilletromme..skruer jeg f.eks helt eller næsten ned for respond/release og sætter Attack til næsten ingenting

 

Og hvis jeg vil have en lilletromme med laaang "lyd" skruer jeg op for respond/releasen?

Link til kommentar
Del på andre sites

Så hvis jeg tager lilletrommen så (hvis vi lige kigger væk fra Ratio'en) f.eks:

 

Hvis jeg vil have en meget kort og skarp lilletromme..skruer jeg f.eks helt eller næsten ned for respond/release og sætter Attack til næsten ingenting

 

Og hvis jeg vil have en lilletromme med laaang "lyd" skruer jeg op for respond/releasen?

 

Ikke helt… men prøv dig frem ved at overdrive parametrene. Sæt f.eks. Threshold til -50db, gain til +9db (eller hvad der nu kræves), og ratio til uendelig. Så vil du meget let kunne lytte dig frem til en attack setting som giver den ønskede effekt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mine sprøgsmål er nu:

 

Attack - Ved trommer, er det vel? bedst at lave så lille/kort attack som muligt?

 

Respond/realse - Den holder vel? kompromeringen i længere tid? - Så hvis der er komp. på Overhead skal den vel være længe pga. bækkenernes sustain?

 

Hvad er Knee?

 

Der er ikke noget der er bedst, det hele afhænger jo af hvilket signal du komprimerer og hvordan det skal lyde. Klichéen om at prøve og lytte er altså ikke helt dum i det her tilfælde.

 

"Knee" bestemmer hvordan din kompressor skal "tage fat", med hård eller blød kurve. Den her side er ret god:

 

her

Link til kommentar
Del på andre sites

Kender du de fora der hedder

 

Sound on sound

Gearslutz

Homerecording

samt evt. dét tilknyttet din sequenzer...

 

Søg derinde og læs andres erfaringer - det er tit bedre (og mere tidskrævende) end en simpel internetartikel...

Link til kommentar
Del på andre sites

Du kan bruge en kompressor til mange ting på trommer, men grundlæggende er det nok meget godt at forstå hvad den gør - ellers giver knapperne ikke rigtig mening.

 

Helt grundlæggende sæt, så skruer kompressoren bare ned for dit signal (f.eks. en lilletromme). Det gør den efter et stykke tid (sat af attack), hvorved en "pistol effekt" f.eks. kan opnås, når attacket er ret kort, og dit trommeanslag derved fremhæves.

 

Threshold styrer groft sagt hvornår maskinen skal arbejde, og gain eller make up kompensere så for det lavere signal du får, når nu kompressoren jo altså skruer ned for dit signal.

 

Du kan se en fyr forklare lidt om det på dette videoklip:

 

Nu er det jo ret væsentligt, at en kompressor også skruer op for det, som er lavt (upward comp.).

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 uger senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu