Ophængt Tom Vs. Tom På Snarestand..


larsjul

Recommended Posts

Da jeg spillede Tama starclassic, var der kæmpe forskel på om 12" var på snarestativ eller hang! Der var absolut ingen sustain i den når den var på snarestativ. MEGET hørbar forskel.

Så jo det betyder en del...

 

 

Har samme oplevelse med mit Starclassic!

Link til kommentar
Del på andre sites

Pudsigt du lige skrev det!

Er netop returneret fra øveren, hvor jeg testede det. Har selv normalt min tam til at stå på et ukendt, gammelt og spinkelt snare stand, hvor der næsten ikke er noget gummi på. Testede så med tom holder og så mit snare stand, som netop er et s-1000, jeg kunne høre forskel på alle tre opstillinger, gammelt stativ gav mindre sustain end s-1000, som har store gummi dutter, tom holder gav meget sustain i forhold til s-1000. Troede faktisk ikke der var SÅ stor forskel, så lærte man også noget nyt i dag :)

 

Det vil jo så sige, at du ka få mere sustain på lilletrommen, ved at sætte det på et stativ m. større/tykkere gummidutter..

- Det har jeg aldrig tænkt på..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det tager helt sikkert noget resonans at ha' den stående på et lilletromme stativ, især hvis du strammer stativet!

 

Selvom vi her taler tam-er, - er ovenstående værd at bemærke.

 

En aften havde jeg ikke selv sat min lilletromme op men en af de andre fra bandet havde været hurtige med deres og gav en hånd :lol:

 

I løbet af aftenen undrede det mig at min lilletromme lød lidt underlig tam, - jeg skruede løs på siding, og checkede stemning og tænkte at det nok var skindet der trængte til at blive skiftet. Da jeg pakkede sammen opdagede jeg at stativet var strammet pænt meget omkring lilletrommen, og da jeg havde løsnet den og lige forsøgte med en stik fik jeg den lyd og det liv tilbage jeg er vant til fra den :lol: Det er en ludwig håndhamret kobberkeddel for the record.

 

Så mon ikke noget tilsvarende gør sig gældende for tammer på lilletrommestativ trods andet materiale og større dybde? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Selvmodsigende? :lol:

 

Hvis den hænger på en god rim, er der vel netop mere resonans.. - På et snare stativ er trommen jo i kontakt med en større flade, som snupper lidt af lyden.. Så at sige :D

 

iiih, man kan da heller ikke lade computeren stå, uden at konen kommer og skriver uintelligente indlæg :ph34r:

... jaja, you know what i mean

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har altid haft mine tam'er hængende i de tilhørende aggregater. (Mest fordi jeg ikke kendte til andre løsninger...)

 

Da jeg så købte nyt sæt i foråret, ønskede jeg mere frihed ifh setup osv, så derfor valgte jeg at sætte min tam på et lilletrommestativ.

Dette er jeg super glad for, det giver mere plad og ser federe ud.

Og jeg tror bestemt ikke, at man kan høre forskel, når musikken spiller...

Link til kommentar
Del på andre sites

ved ikke med jer, men jeg har bedre følse med tammen når den er på stativ, - måske fordi det er lidt ala snare.

 

men har altid lært at jo mere "løst" eller frit den hænger jo mere klang og lyd, og man kan jo ikke ligefrem sige den gør det når man har den på stativ, men som andre også siger har det meget med ens stil - sys jeg, lige nu vil jeg helst have dem op og hænge, og ved ikke om det er mig men sys der er mere lyd, (eller jeg jeg bare blevet bedre til at stemme?)

 

/henrik.

Link til kommentar
Del på andre sites

Min 13" 60-er Ludwig lyder markant bedre på et lilletrommestativ end den gør på 'bananen'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med banan mener jeg den bananformede tomholder som sidder på min bd, og ikke det svineri du tænker!

 

Uomtvisteligt mere klang, sustain, fylde på stativet. Jeg stemmer den ca. så dybt jeg kan slippe afsted med.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu