Mv Blog


Mads Valther

Recommended Posts

Fedt, glad for du kan lide det!

 

Fedt når karmaen endelig vender. Udgivelsen er planlagt til marts i DK, og selskabet har - under vores retsag - forhandlet med et tysk selskab, som længe ville have os, og i stedet for at skændes er de blevet enige om et tæt samarbejde omkring to selvstændige udgivelser i begge lande. Så fra at være ingen steder skal vi til at genforhandle pladekontrakt i Danmark, og forhandle pladekontrakt for Tyskland, Østrig og Schweitz!

 

Yeah!

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 5 uger senere...

Så fik vintageking lige efterfølgeren til vores tridentpult til sag. Ikke helt så eftertragtet, men ganske fin pult. Så bliver man ganske tilfreds med vores fund på Vesterbro til 10.000 kr. :cigar::hmm:

 

http://vintageking.com/used-and-vintage/consoles-and-mixers/consoles/trident-s80b-32-channel-console-b51-used

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjah, det kan du sige. Sagen var nu ret klar, men EMI tog på ingen måde os seriøst, som mening mand. Det var først da Neel og de andre tog over der kom gang i tingene. I samme omfang er jeg ret skuffet over Koda, som ikke turde stoppe transporten, selvom vi som ophavsmænd bad dem om det, med udgangspunkt i kontrakten. De var helt tydeligt bange for Emi som jeg ser det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Flot med en organisation som skal varetage vores rettigheder men ikke gør det når det strammer til!!

 

Flot KODA!!..

 

Fy for en klam historie.. Ku du ikke i alles interesse be om en kommentar til det fra KODA?.. Hvis ikke de har en god forklaring så vil jeg opfordre til at klage over dem. Vi er som kunstnere ikke tjent med den opførsel!!

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

Altså der er jo ikke brug for flere hårde hunde, eftersom sagen jo er afgjort, og endda til vores fordel. Det som skuffer os er, at alle med bare en smule danskkundskaber, ville kunne læse det samme som os og DAF - og det endda ved en forholdsvis hurtig gennemlæsning. Det er jo svært at belyse problemstillingen yderligere uden at skulle nævne konkrete tekstuddrag fra kontrakten, og det kan og vil jeg selvfølgelig ikke gøre, men kan forklare det kort således:

 

Når man skriver med et forlag, og der er forskud indblandet er det ofte at forlaget, som "betaling" for forskuddet får del i ens kodarettigheder. Det vil ofte være op til 49 %, så man altid bestemmer over egne sange. MEN: Får du så et forskud på fx. 150.000 kr., modtager forlaget 100 % af dine kodapenge, indtil de har recoupet de 150.000 kr. Når dette er sket modtager man et nyt forskud, og møllen drejer samme omgang. Til gengæld for dette får man så arbejdstimer fra et helt forlag, diverse bonuses etc.

 

Denne ændring i kodaudbetalinger skal Koda jo have info om, så Kodapengene ikke bliver udbetalt til en selv. Derfor laver man det som kaldes en generel transport. Det dækker over at alle kodapenge fremover generelt skal transporteres til (i dette tilfælde) forlaget.

 

Når forlaget og artisten opsiger deres samarbejde eller kontrakten udløber, er det forlagets ansvar at annullere den generelle transport.

 

I dette tilfælde kontaktede vi Koda med et skriv der (synes vi, DAF og slutteligt også forlaget) kort sagt beskrev, at den generelle transport skulle ophøre med tilbagevirkende kraft, da forlaget har recoupet i ikke forelagte værker. DET er ulovligt.

 

Det min numse klør over er, at vi af Koda bliver rådgivet til at lade den generelle transport fortsætte, da de henviser til andre generelle forlagsaftaler, hvor det ofte er sådan at forlaget først (helt lovligt) annullerer transporten når pengene er recoupet. Men vores kontrakt er IKKE en standardkontrakt. Netop derfor vi brugte 1.5 år på at forhandle den med forlaget. Derfor har vi en kontrakt hvor der står at forlaget har ret til disse værker, og må foretage generel transport i disse. Den generelle transport må kun gælde sange som er forelagt forlaget..... Længere er den egentlig ikke.

 

  • Da vi henvender os til Koda for at bede dem om at stoppe udbetalingen af den generelle transport indtil tvisten er afgjort, eller i bedste fald annullere denne, siger de nej.
  • Da vores nye pladeselskab henvender sig til Koda for at bede dem om at stoppe udbetalingen af den generelle transport indtil tvisten er afgjort, eller i bedste fald annullere denne, siger de nej.
  • Da vores nye forlag henvender sig til Koda for at bede dem om at stoppe udbetalingen af den generelle transport indtil tvisten er afgjort, eller i bedste fald annullere denne, siger de nej.
  • Da DAF henvender sig til Koda for at bede dem om at stoppe udbetalingen af den generelle transport indtil tvisten er afgjort, eller i bedste fald annullere denne, siger de nej.
  • Da EMI henvender sig til Koda for at bede dem om at stoppe udbetalingen af den generelle transport indtil tvisten er afgjort, eller i bedste fald annullere denne, siger de ja.

Derfor siger jeg ikke at Koda er underlagt EMi eller andet. Jeg siger heller ikke de ikke har involveret sig i sagen. Men jeg har oplevelsen at at kunne blive behandlet bedre, og jeg har oplevelsen af at Koda ikke anede en hujende fis om hvad de skulle gøre.

 

Og slutteligt synes jeg også at jeg skylder at sige at Koda ellers i mine øjne er en fuldstændig fremragende organisation, som indtil denne tvist KUN har givet mig gode oplevelser, og fantastisk behandling. Og well..... Denne situation var ikke opstået hvis vores forlag havde været deres ansvar voksent.

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Så bare for Prins Knud:

 

Nu skal der laves to nye generelle transporter:

  1. En generel transport af kodapenge til vores tidligere forlag for sange der er forelagt dem indtil beløbet er recoupet.
  2. En generel transport af kodapenge til os for alle andre sange.

Det som tvisten handlede om er, at forlaget indtil forleden også recoupede i punkt 2. Vi forhandler i øjeblikket med et nyt forlag, og i så fald skal der laves en tredje generel transport, som omhandler de sange der er forelagt på det nye forlag.

 

I øvrigt. Havde jeg øvet dobbeltpedal i den tid, det tog mig at få hoved og hale i det her, spillede jeg en solid gang metal :confused:

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 uger senere...

Føler mig sgu lidt gammel, men synes sgu det er lidt sjovt, som trommeslagere bare aldrig falder sådan helt til ro omkring gear, og hvordan vi i den grad lader os styre af hvad der er smart at spille på.

For 15 år siden kunne man nærmest ikke være trommeslager uden at spille på et ældre vintagesæt.

For 10 år siden begyndte trommerne så helst at skulle være så store som muligt.

For 5 år siden skulle man altså helst have et acrylsæt.

I øjeblikket er det så helst de bitte små sæt man skal have, og pludselig er de små Gretschsæt og Questlove sættet bare fantastisk. Når man spørger hvorfor, er argumentet ofte at størrelserne er helt vildt små. Jamen.....

 

For slet ikke at glemme de perioder hvor fx Pearl MMX var de dårligste trommer nogensinde, for derefter at blive eftertragtede igen. Eller Yamaha recording som var forfærdelige, fordi de var så døde live, for derefter at blive megaeftertragtede fordi de var så kontrollerede i studiet.

 

Nu er der vel så ikke mange år til vi skal omkring powertoms, og så forudser jeg et comeback til eltrommer!

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

HAHA.. Grineren

du har helt ret!

 

Nogle trommeslagere er modedyr.. De går mere op i udseende end lyd.. De blir så skuffede når de opdager at feks. Jeff Porcaro indspillede de fleste ting på gl Gretsch trommer.. Især hvis de lige havde købt et dyrt pearl sæt..

 

Ang MMX så er det ganske enkelt nogle af de bedste trommer der nogensinde er kommet fra Japan.. Slut prut..

 

De små sæt der pt er moden er jo dybest set (mange af dem) super billige små kedler med ok hardware.. Fabrikkerne har jo også opdaget at plane kedler med fine kanter og gode skind = ok lyd selv på meget billige kedler!

 

En eller anden dag køber jeg et gammelt TRAX sæt eller lign.. Skærer det til standard størrelser, laver fine kanter, sætter nye skind på, tar det i studiet og optager noget.. Kører det igennem eq og effekt møllen, og SÅ beder jeg folk vurdere lyden og gætte på prislejet.. Jeg er STENSIKKER på de gætter på et luxus sæt ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej, jeg er også helt på plads med 24, 12, 14, 16 til den musik jeg spiller nu, men ville rigtig gerne have 12, 14, 20 når det rigtige sæt dukker op, da jeg savner disse størrelser. Skulle aldrig have solgt mit Slingerland.

 

Men har da selv grint lidt af folk, der har spurgt om jeg vil sætte pris ned på mit Drum Limo, da størrelserne jo ikke var rigtige. Se det er jo i sig selv et sjovt argument.

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Men har da selv grint lidt af folk, der har spurgt om jeg vil sætte pris ned på mit Drum Limo, da størrelserne jo ikke var rigtige. Se det er jo i sig selv et sjovt argument.

 

 

Så de mener altså, at størrelserne ikke rigtige for dem - men vil gerne købe trommer i forkerte størrelser, hvis de er billige? Spøjst! Har faktisk tit tænkt på dit Ludwig-setup med to 16'ere - synes 16" er sådan en medgørlig størrelse, men lige nu vil jeg helst bare have et 3-piece med 13-16 eller 14-16 og så en 24 eller 26'er..

Link til kommentar
Del på andre sites

Er tidens trend ikke mere at man ikke rigtigt gider slæbe på de her 10-12-14-16" tom opstillinger mere?

Man nøjes med én gulv tom, eller måske en side-, og en gulv tom.

Og skal det være rigtigt moderne, så skal man også kun have ét stort tyndt bækken.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Er heller ikk med oå trends

 

Har ALTID spillet live med 13,16,22 eller deromkring (12,14,20.. 13,16,18,24).. Og 2-4 bækkener.. Thats it.. Måske er jeg blevet trendy!!

 

Meget få jobs har jeg dog haft flere med.. Men det er meget sjældent..

 

I studiet er det lidt anderledes.. Der har jeg det med som skal bruges.. Måske 2 trommer.. Måske 7..

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er vel ikke ret meget anderledes en resten af de mode dikterede tendenser der omgiver vores hverdag. Alt er i evig forandring og der trækkes i begge ender af tidens forbrugere, med det resultat at det der er i fokus lige nu, står til udskiftning lige såsnart de rigtige 'firstmovers' skifter spor.

Trommer lige så. Promoveret af de rigtige preformere skal det nok omvende nogle, som måske syntes at det kunne være spændende at prøve noget nyt. Måske nogle 'svage' sjæle ryger med i trenden, fordi det er moderne nu...

 

Jeg er drevet af nysgerrighed og vil allerhelst have et af hver slags, hvilket desværre også medfører at jeg har lidt svært ved at slippe mine sæt igen..?!

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu