11/12 - 16/18


Recommended Posts

Jeg har undret mig lidt over når man spiller trioliseret musik der går i skæve taktarter, spiller man så i fx. 11/12 eller 16/18? ;-)

Jeg har altid troet man kun delte takterne op i 4-,8-,16- og 32-dele.

Men hvis man spiller trioliseret 4/4 er der jo 12 slag i en takt (=12/12), hvis man springer den ene over spiller man jo så 11/12. ;-)

Jeg har bare aldrig hørt om det begreb "at spille i 12-dele", men det kan jo ikke hedde anderledes? eller kan det? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har tit tænkt det samme. Nodeværdierne står jo ikke sådan lige til at ændre. Man kan vel gruppere noder og -olisere dem. Når man f.eks. kan skrive en triolgruppe, burde man vel også kunne skrive en 12- eller 18iol-gruppe. Spørgsmålet er mere, hvordan det spilles.

Link til kommentar
Del på andre sites

Sagen er at man mere eller mindre altid kan relatere det tilbage til 16.-dele 8.-dele mv. Hvis vi f.eks. snakker "11/12": Det kaldes 11/16, tricket ligger i hvordan man grupperer det. Hvis du vil have den der triolagtige lyd skal du tænke det som 3+3+3+2 - det er 11/16 grupperet. I Bulgarsk folkemusik bruger man meget grupperingen 3+4+3 eller variationer af den 3+3+4 eller 4+3+3. Hvad angår de "16/18" så betyder det vel i virkeligheden at du har 18 slag - hvis de nu er 8.dele har vi 9 fjerdedele. 9/4 er ganske almindeligt kendt. Men der altså kan seksten 8.dele i den takt du snakker om og det kommer så til at blive til 8/4 som jo så igen kan laves til 4/2 altså noget der går op i 4.

 

På den måde kan man altid referere de her lidt mystiske ting til noget vi kender i forvejen og på den måde bliver det meget nemmere at spille.

 

Asker

Link til kommentar
Del på andre sites

Sagen er at man mere eller mindre altid kan relatere det tilbage til 16.-dele 8.-dele mv. Hvis vi f.eks. snakker "11/12": Det kaldes 11/16, tricket ligger i hvordan man grupperer det. Hvis du vil have den der triolagtige lyd skal du tænke det som 3+3+3+2 - det er 11/16 grupperet. I Bulgarsk folkemusik bruger man meget grupperingen 3+4+3 eller variationer af den 3+3+4 eller 4+3+3. Hvad angår de "16/18" så betyder det vel i virkeligheden at du har 18 slag - hvis de nu er 8.dele har vi 9 fjerdedele. 9/4 er ganske almindeligt kendt. Men der altså kan seksten 8.dele i den takt du snakker om og det kommer så til at blive til 8/4 som jo så igen kan laves til 4/2 altså noget der går op i 4.

 

På den måde kan man altid referere de her lidt mystiske ting til noget vi kender i forvejen og på den måde bliver det meget nemmere at spille.

 

Asker

Det lyder logisk, tak for svarene alle sammen. :gross:

 

Jeg kan lige oplyse, de 11/16 jeg spiller, inddeler jeg nemlig i så 3+3+3+2.

Men hvad med "16/18" er det så bare 16/16 jeg har inddelt i 3+3+3+3+3+1?.. Det må det jo være så. Det lyder meget sandsynligt. Men det føles pludselig dumt at sige "det er svært at spille 16/16" :lol:

Redigeret af ♪ Magnus ♪
Link til kommentar
Del på andre sites

Det er meget sjovt at vi "hvide" tænker alt i militære takt arter.. 4/4 osv... :gross:

 

Har for mange år siden spillet en del med nogle afrikanske musikere, og hos dem er der ingen takt art der er umulig.. vi spillede 27/11 og 9/13.. no problem!

 

Det er for svært at forklare her, men det er faktisk en smart måde at tænke på.. det gør bl.a. at man kan spille enhver rytme (lige meget hvor kompleks) korrekt stort set første gang.. bare man glemmer alt om downbeat/upbeat..

 

Så JO! Man kan godt spille 11/12 !! Bare ikke ifølge de fleste nodebøger.. men det gør det ikke usandt :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er meget sjovt at vi "hvide" tænker alt i militære takt arter.. 4/4 osv... :tu:

 

Har for mange år siden spillet en del med nogle afrikanske musikere, og hos dem er der ingen takt art der er umulig.. vi spillede 27/11 og 9/13.. no problem!

 

Det er for svært at forklare her, men det er faktisk en smart måde at tænke på.. det gør bl.a. at man kan spille enhver rytme (lige meget hvor kompleks) korrekt stort set første gang.. bare man glemmer alt om downbeat/upbeat..

 

Så JO! Man kan godt spille 11/12 !! Bare ikke ifølge de fleste nodebøger.. men det gør det ikke usandt :)

 

Det, at noget kan sættes i system, er vel ikke automatisk en begrænsning. Jeg tror f.eks. ikke et stykke musik i 27/11 ville lyde anderledes, hvis man valgte at kalde det 27/16 eller delte de 27 op i et antal mindre takter med 8 eller 16 i tælleren, alt afhængigt af hvordan det skulle ligge. Det ville nok gøre det lettere for de fleste at tænke rytmen korrekt, og man ville samtidig kunne notere det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der hvor jeg mener det bliver tricky er, når man har en rytme i f.eks. 4/4. I en enkelt passage kommer der så lige en 13.dels-iol - hvordan hulen skal man spille sådan en fyr? Det kræver vel en sublim tidsfornemmelse at kunne splitte fire slag i 13...!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det, at noget kan sættes i system, er vel ikke automatisk en begrænsning. Jeg tror f.eks. ikke et stykke musik i 27/11 ville lyde anderledes, hvis man valgte at kalde det 27/16 eller delte de 27 op i et antal mindre takter med 8 eller 16 i tælleren, alt afhængigt af hvordan det skulle ligge. Det ville nok gøre det lettere for de fleste at tænke rytmen korrekt, og man ville samtidig kunne notere det.

 

hehe.. det var faktisk også det jeg gjorde i starten!.. men det er noget være religionskrig at komme ind på det ved jeg godt, så derfor orker jeg ikke diskutere det så meget :tu:

 

Vil dog blot konstatere at den klassiske nodelære ikke er den eneste måde at notere musik på, og der er andre systemer som gør det nemmere (efter min mening)at lære "svære" rytmer/melodistemmer.

Jeg er dog også ret rusten i de afrikanske systemer, da jeg ikke har brugt dem i 10 år eller mere! Så kan sgu ikke lige komme med en bedre forklaring lige på stående.

Jeg bruger den dog i et begrænset omfang, når der er en noteret melodistemme eller rytme om man vil, som er svær at greje.

Link til kommentar
Del på andre sites

Der hvor jeg mener det bliver tricky er, når man har en rytme i f.eks. 4/4. I en enkelt passage kommer der så lige en 13.dels-iol - hvordan hulen skal man spille sådan en fyr? Det kræver vel en sublim tidsfornemmelse at kunne splitte fire slag i 13...!

 

så er det min afrikanske pointe er: opdel rytmen i den mindste fællesnævner(det mindste tal begge noder går op i her 4x13=52).. så får du flere slag at spille efter... nu er 13 dels trioler ikke noget jeg har set, men i princippet kan man opdele takten så det passer. i dette tilfælde bliver det en 1/52 opdeling.. så kan du finde et slag til alle noder.. med mindre der er endnu mindre opdelinger.

 

det skal siges at det ved meget høje underdelinger som dette, kun kan bruges i forholdsvis lave tempi, da det er svært at tælle 1/52-dele hurtigt ;).. men det virker godt nok til at lære/høre rytmen. Nu er dette et ret ekstremt eksempel, så det er vist ikke så godt at tage som lære eksempel :)

 

Nu er jeg som sagt også rusten i denne teori, så måske jeg bare skal gå i seng og lukke anus ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu