Hvordan Stabler Man Sin Egen Koncert På Benene?


jonaslind

Recommended Posts

Hej med-slagere

 

Vi skal i bandet til at lave vores egen "fan-koncert".

Da vores jobs somregel er lukkede, har vi valgt at lave vores gen koncert for venner, familie og kolleger. DVS et lukket job med udelukkende indbudte gæster.

 

Vi har flere forskelleige steder, som er muligt at leje, ligefra forsamlingshuse til andre egnede lokaler.

Dog er der flere ting, som man skal huske på, og som man kan glemme, når man ikke har erfaringen med at stable en koncert op.

 

Jeg tænker her på:

Spiritusbevilling, er det noget man skal have, når det er et lukket, privat arrangement?

Spilletilladelse?

Kodaafgift?

Lydmand?

Teknik?

Dørmænd?

Forsikring?

 

Hvilke erfaringer har I med at lave en koncert? (jvf ovenstående)

Er der noget andet man skal huske?

 

Mvh

Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Noget så alm. som akustikken i rummet :-) Så det ikke runger/lyder som en kirke. Det skal altså være velegnet til live musik.

 

 

Det har vi tænkt på. Vi har set flere forskellige lokaler, og forhørt os om lign arrangementer på stedet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Dørmænd og forsikring afhænger vel af spillestedets krav - sådan har det i hvert fald været til de forsamlingshusfester, jeg har deltaget i.

Og hvis det er en privatfest styrer I også selv det med alkoholen. Det er i hvert fald min erfaring fra forsamlingshus- og lignende arrangementer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Mange værtshuse/diskoteker har det som kaldes for "fødselsdags-fester". Man ku da bare arrangere det på den måde... Det egentlig bare en lukket fest, med bartendere og udsmidere fra stedet...

Det bare at finde et sted med sceneplads god aukustik og passende størrelse... og en passende pris. Men det plejer nu ikke at være specielt dyrt...

Link til kommentar
Del på andre sites

Spiritusbevilling:

Altså, hvis I ikke siger noget til nogen, og ejres venner/fans heller ikke gør, så tror jeg ikke der kommer nogen efter jer hvis i sælger nogle pilsnere :-)

 

 

Spilletilladelse:

Hvis ikke det er midt om natten tror jeg heller ikke dette er et problem. Konktakt da evt. naboer :)

 

Kodaafgift:

Se spiritusbevilling :)

 

Lydmand:

Hvis ikke i selv kan, så ja... kommer an på hvor meget styr på PA i har, hvor stort stedet er, og hvor mange i skal spille for ;)

 

Teknik:

Kommer an på hvor meget i vil have... nogle spotlights osv. er ikke vildt svært at sætte op, men desideret lys-show kan i nok ikke selv lave mens i spiller :D

 

Dørmænd:

mm. jeres venner er nogle svin der vil slås, eller jeres forsanger hedder Williams til efternavn tror jeg ikke dette bliver nødvendigt hehe :P

 

Forsikring:

Altså... igen, hvis i ikke har styr på dem, der kommer, er det vel en god ide... men hvis det er under 1000 mennesker, mon ikke i har styr på jeres ting så?

Jeg har selv spillet med ganske dyrt udstyr med mit band... tror mine trommer ksoter 30 k tilsammen, guitaristens udstyr var 1 marshall stack og 2 gibsons hvoraf var en les paul stanard... ingen tog noget og det blev ikke ødelagt... og her var det ikke engang folk vi kendte :)

Men det er jo risikovilje :P

 

 

vh

 

mhX

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der nogen der ved, hvor billigt man kan få en lydmand?

Det kunne være superfedt at få en rigtig god lyd, og få det optaget.

I sådan et tilfælde, så skal vi nok også leje noget udstyr, så alle vores instrumenter kan blive mike't op. Og kan det gøres for rimelige penge?

Link til kommentar
Del på andre sites

Ring til et par firmaer og hør hvad det koster at leje noget godt grej ! Og så evt få et par tekniske musik-boddies til at stå for lyden og optage det !

 

 

Krogh

 

 

Er der nogen der kan anbefale gode lydfirmaer?

Vi taler helst egne erfaringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er vel egentlig jer selv der skal betal koda da det er jer der arrangerer det.

 

Det var en del af spørgsmålet, havde ikke regnet med, at andre skulle betale, da det er vores eget arrangement.

Men skal der betales koda-afgift?

Link til kommentar
Del på andre sites

Skal man også betale afgift til koda når man sidder rundt om lejrbålet og spiller guitar og synger?? :angry::-)

 

Det ved jeg ikke. Ved ik hvordan de præcise regler er.

Men har ladet mig fortælle, at hvis ret skal være ret, må du ik engang spille et lille nummer til din bedstemor på hendes 80-års fødselsdagsfest, uden at det ska registreres af koda.

Men er som sagt ikke 100% sikker på dette.

Link til kommentar
Del på andre sites

Det ved jeg ikke. Ved ik hvordan de præcise regler er.

Men har ladet mig fortælle, at hvis ret skal være ret, må du ik engang spille et lille nummer til din bedstemor på hendes 80-års fødselsdagsfest, uden at det ska registreres af koda.

Men er som sagt ikke 100% sikker på dette.

 

Koda afgiften er 5.5% af entré indtægten ved offentlige arrangementer. Men det her er jo ikke offentligt, men en lukket fest. Men offentligt eller ej, hvis entré indtægten er 0 kr. sååå.... :angry:

Koda & Gramex

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis I skal leje lyd og lydmand koster det vel ca 5000kr.. mener jeg..

ved feks: BSA Sound (fyn).

 

Men kender da en lydmand der vil gøre det for 1200kr tror jeg.

 

og have en lydmand ER givet godt ud.. det er vores erfaring...

 

og lydanlæg... kommer an på hvor meget i skal mic up?? og hvor mange I skal spille for?..

 

det er da klart fedest at få det hele mic up... og få en samlet lyd ud af fronten.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis I skal leje lyd og lydmand koster det vel ca 5000kr.. mener jeg..

ved feks: BSA Sound (fyn).

 

Men kender da en lydmand der vil gøre det for 1200kr tror jeg.

 

og have en lydmand ER givet godt ud.. det er vores erfaring...

 

og lydanlæg... kommer an på hvor meget i skal mic up?? og hvor mange I skal spille for?..

 

det er da klart fedest at få det hele mic up... og få en samlet lyd ud af fronten.

 

Ja det vil nok være en fed investering.

Klarer man tingene selv, så bliver det aldrig godt... (Husker en grim episode fra højskolen, hvor vores "lydmand" drak sig stiv og glemte at optage halvdelen af koncerten...)

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...
Ja det vil nok være en fed investering.

Klarer man tingene selv, så bliver det aldrig godt... (Husker en grim episode fra højskolen, hvor vores "lydmand" drak sig stiv og glemte at optage halvdelen af koncerten...)

 

Hey.

 

Blev det til noget med koncerten? Og fortæl gerne hvordan i gjorde?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey.

 

Blev det til noget med koncerten? Og fortæl gerne hvordan i gjorde?

 

 

Nej koncerten blev ikke til noget her i foråret desværre.

Men vi er gået sammen med nogle af vores venner, bandet JD & the Roadrebels, om at lave en fælleskoncert i oktober måned i år.

Dog er det dem, der står for arrangementetprimært, så det er uvist, hvor meget vi skal lave.

Og bliver det en succes, så gentager vi det, men det er bestemt heller ikke utænkeligt, at vi laver vores egen koncert på et tidspunkt.

Hvis dette sker, så skal jeg nok skrive om vores erfaringer mht arrangementet.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu