X-factor


peterjor

Recommended Posts

  • Svar 59
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det fede ved X-factor, synes jeg, er at se nogle musikalske mennesker synge nogle fede sange. For det hænder også!

 

Så skide være med hvem der vinder og hvem der får tæsk...

 

Jeppe

You said it!

 

Jeg lægger sgu mere i det end dét :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Forskellen på en hvilken som helst anden audition og xfactor er jo bare, at dette bliver vist i fjernsynet, for at den danske befolkning kan få et indblik i hvordan det foregår.

 

- Kasper

 

…og så det ikke helt uvæsentlige faktum, at der er en grovsortering før udsendelserne, hvor mange af de allerdårligste passerer - udelukkende for at blive en del af "freakshowet" på TV.

Link til kommentar
Del på andre sites

...jeg synes "Smagsdommerne" skiller sig ud, det er oftest folk der har lidt forstand på det de snakker om som er med. F.eks. Georg Metz og Leonora Christine Skov. Og så er Adrian Hughes da for kær med hans kokette og underspillede humor ;-)

 

Er helt enig. Smagsdommerne er blandt mine favorit programmer, fordi dem der udtaler sig rent faktisk har noget faglig viden.

 

Men for lige at komme tilbage til x-factor så synes jeg de 2 første omgange har været okay, men jeg synes simpelthen det er så pinligt at se på DR nedgøre folk på åben skærm. Fx kom der en mand ind og skulle synge sidste gang. Og selv om han måske ikke var helt tynd med vaskebræt osv. er der jo ingen grund til at skulle lave effekter som om jorden ryster. Eller igår da der kom en ind og sang en lidt kedelig sang, hvor der stod "lidt senere", "meget senere" etc etc. Sådan som jeg ser det er det et tegn på at showet ikke har nok i sig selv, at man bruger dårlige effekter for at få folk til at se endnu dummere ud.

 

Men udover det synes jeg nu at x-factor er et udmærket program, som alle i familien kan se med på. Det er fx det eneste program jeg kan se med min familie. fx ser jeg i skrivende stund og ser metallica dokumentar på zulu. Det gider min mor på 45 ikke at se.

Link til kommentar
Del på andre sites

…og så det ikke helt uvæsentlige faktum, at der er en grovsortering før udsendelserne, hvor mange af de allerdårligste passerer - udelukkende for at blive en del af "freakshowet" på TV.

Nu blander jeg mig også! ;-) Jeg læste/hørte vist nok, et eller andet sted, at grovsorteringsdommerne (dvs. dem vi ikke møder) prøver at afspejle alle dem, der kommer til auditions, dvs., at hvis der kommer 90% mere end talentløse, så sender de også mange der ikke kan synge viddere til audition, og hvis der kommer 50% talentløse, sender de ikke så mange viddere til audition. Har jeg hørt... Anyobody got my point? :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Er helt enig. Smagsdommerne er blandt mine favorit programmer, fordi dem der udtaler sig rent faktisk har noget faglig viden.

 

Nu må det simpelthen stoppe. Smagsdommerne handler om smag og det 100% subjektive holdninger programmet fremkommer med. Hvordan kan en manusforfatter, krimiforfatter, journalist på weekendavisen, koncertpianist, pladeproducent og en selvudnævnt kunstkritiker som Michael Jeppesen være "bedre" til at bedømme kunstinstallationer eller film-noir værker end dig og mig? Det eneste tidspunkt det program er værdifuldt er når de er dybt uenige - for så kommer der trods alt et oplæg til en debat man selv kan tænke videre over. Men at sige, at de bygger deres udtalelser på faglig viden er noget vås. BUM

 

 

Tilbage til X-Factor.

Jeg vil meget gerne henlede folks opmærksomhed på Bestchops tidligere indlæg!

 

Udover at konceptet underdrejer seriøsiteten i musik og musikerfaget, ja så har de her programmer også en kollosal effekt på plademarkedet og forbrugernes vaner!

Det kan godt være at vinderne bliver "døgnfluer", men så laver de jo bare et program til - og vupti! Hvert eneste år fyldes hitlisterne og pladebutikkerne med masseproduceret dåse-x-factor-pop.

Derudover forvrænges forbrugernes billede musikere og koncertkoncepter. Efterhånden kan der ikke være show nok over en koncert og det er sgu synd og skam, hvis nu musikken i sig selv rent faktisk er nok til en fantastisk oplevelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu må det simpelthen stoppe. Smagsdommerne handler om smag og det 100% subjektive holdninger programmet fremkommer med. Hvordan kan en manusforfatter, krimiforfatter, journalist på weekendavisen, koncertpianist, pladeproducent og en selvudnævnt kunstkritiker som Michael Jeppesen være "bedre" til at bedømme kunstinstallationer eller film-noir værker end dig og mig?

 

Jeg går ud fra at du med dig og mig mener den danske befolkning generelt. Så du synes altså at "manden på gaden" har lige så meget forstand på teater som en manuskript forfatter? Der må jeg erklære mig uenig. Det er rigtigt at det er subjektive holdninger der kommer til udtryk men jeg vil stadig mene at det faglige niveau er højere end hvis man spørger manden på gaden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu må det simpelthen stoppe. Smagsdommerne handler om smag og det 100% subjektive holdninger programmet fremkommer med. Hvordan kan en manusforfatter, krimiforfatter, journalist på weekendavisen, koncertpianist, pladeproducent og en selvudnævnt kunstkritiker som Michael Jeppesen være "bedre" til at bedømme kunstinstallationer eller film-noir værker end dig og mig?

 

Jeg går ud fra at du med dig og mig mener den danske befolkning generelt. Så du synes altså at "manden på gaden" har lige så meget forstand på teater som en manuskript forfatter? Der må jeg erklære mig uenig. Det er rigtigt at det er subjektive holdninger der kommer til udtryk men jeg vil stadig mene at det faglige niveau er højere end hvis man spørger manden på gaden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg går ud fra at du med dig og mig mener den danske befolkning generelt.

 

Ja.

 

Så du synes altså at "manden på gaden" har lige så meget forstand på teater som en manuskript forfatter?

 

Det er jeg ikke overbevist om nej. Jeg formulerede det netop også som et spørgsmål.

Min pointe er, at kunst - for beskueren - handler om perception og kognition, subjektive begreber, og derfor er Jyttes mening lige så værdifuld som Scherfigs.

 

Der må jeg erklære mig uenig. Det er rigtigt at det er subjektive holdninger der kommer til udtryk men jeg vil stadig mene at det faglige niveau er højere end hvis man spørger manden på gaden.

Se ovenfor.

Jeg mener skam også, at en manusforfatter har en bredere faglig viden om teater, men nu handler diskussionerne jo oftest om oplevelsen - og dér er det fuldstændig ligegyldigt om man propper faglige termer på. Bedømmelsen fra Svend fra Kerteminde er lige så vigtig som de "kloges".

My 5 cents.

 

 

Tilbage til topic! :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu