Hvem Ejer Big Fat Snake?


jonaslind

Recommended Posts

Som det nok er gået op for de fleste, så er Big Fat Snake nu reduceret med én, Peter Viskinde er smidt ud af bandet, og nu "slås" de resterende medlemmer af BFS med Viskinde om, hvem der ejer navnet.

Begge parter udgiver et BFS-album i år, så det bliver spændende at se, hvem der løber med retten til navnet.

 

Dette sætter jo igen fokus på ejerskab i bandet. Det er langt fra alle, der får skrevet diverse navne ned, når man laver et band. Mange års venskaber lader tilsyneladende til, at man ikke tænker på den slags "bagateller". Men igen viser historien, at det nok er en god idé, at få ophavsnavne på bandnavn, komponist og tekstforfatter på numrene, gearindkøb (der ikke hører under ens eget instrument) osv osv.

 

Så 2 spørgsmål:

Hvem ejer bandet Big Fat Snake, de tilbageværende medlemmer eller Viskinde?

 

Og hvad gør I andre i jeres band, for at undgå fremtidige uoverensstemmelser?

 

PS. Evt OT om man kan lide BFS eller ej, om musikken er god/dårlig, musikernes evner mm frabedes. Lav en ny tråd, hvis man ønsker dette debateret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nå ja, det kunne være, man selv skulle svare...

 

Bliver man smidt ud - og der ikke er nedskrevet diverse ophavsrettigheder, så er man dømt ude. Tag en kiks og kom videre.

 

Og vi har ikke i vores band lavet sådanne aftaler, men ingen af os har ambitioner om at skulle blive professionelle. Og det eneste gear vi har fælles er sanganlæg + højttalere købt for snart 5 år siden, og der ved vi, hvem der har købt, og hvem der ikke har købt. (Og det er nok ikke de 12 K værd, som vi gav den gang, så det er nok begrænset, hvad det vil kunne sælges for i dag...)

Link til kommentar
Del på andre sites

Fed tråd!

 

Det hele afhænger af den kontrakt bandet har underskrevet. Det er meget forskelligt fra band til band. Jeg ved at bandet Bon Jovi kun har ét medlem på kontrakt, nemlig forsangeren Jon, hvor han så har 'hyret' de andre som musikere (for at skære det ud i pap).

I andre tilfælde kan pladeselskabet eje navnet og rettighederne til musikken.

Hvordan tingene forholder sig med BFS, skal jeg ikke kunne udtale mig om, men det er tidligere set af kunstnere har måtte ændre navn pga. interne stridigheder med tidligere medlemmer.

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjah - hvis man nu havde været lidt smart, så havde man jo lagt rettigheder til navn, sange mv. ind i et aktieselskab/anpartsselskab og så haft hver sin anpart i dét. Bliver man efterfølgende smidt ud af bandet, må de resterende medlemmer jo købe den udsmidte parts aktier/anparter og så gå hvert til sit.

 

Skulle der nogensinde komme store penge i forbindelse med det band jeg spiller i, er der ingen tvivl om, at det er den model der vil blive brugt. Har man først det juridiske på plads, inden det rigtig går løs, så slipper man for knæver efter et brud - lidt samme koncept som en ægtepagt eller en anpartshaveroverenskomst (for nu at være rigtig revisor-nørdet)...

 

Jeg mener personligt, at Viskinde skal nappe en kiks og se at komme videre i livet - og så i øvrigt lære af historikken og sørge for at få papir på sagerne. Hvis han mener at han er ophavsmanden bag alle numre, så skulle han have registreret numrene i eget navn, have lavet sit eget selskab, der ejede rettighederne og så ansat de øvrige musikere i BFS, på almindelige lønmodtager-vilkår. Så ville der vel ikke være tvivl om ejerskabet? Jeg har intet begreb om hvad de faktiske forhold er i BFS, men hvis man kan lære noget af det hér, er det jo at man skal sørge for at få afklaret juraen, inden man bliver rig og berømt :argh:

 

I øvrigt - når der ikke er skrevet noget ned på papir, så plejer man at dele lige over, gør man ikke? Det ville da være mest fair :argh:

 

Well, bare mine 10 cents, håber ikke I andre render ind i sådanne problemer :-)

 

Carsten. :cigar:

Link til kommentar
Del på andre sites

Dem der har papirer på navnet skal selvfølgeligt have det, men jeg tvivler ikke på at det bliver flertallet der kommer længst med Big Fat Snake med deres nye plade, for som de fleste er klar over så er det nu engang forsangerens stemme langt størstedelen kender et band på, om man vil det eller ej.

 

Mvh. Jonas/Bamse :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig med de andre - og derudover er det jo ikke fordi Viskinde bliver fattig (han er en af de rigeste musikere i DK).

 

Ja det er han måske (tror nu nok Larsen har lidt mere på kistebunden end Viskinde), men det er da en kendsgerning, at hans plader jurtigt ryger på udsalg.

Jeg mener ikke, at han er en god sanger, men en udemærket guitarist.

Og et band, med mange år på bagen, er jo afhængig af forsangerens stemme. Hvad ville Gnags, Shu-Bi-Dua, Tv-2 (for at nævne nogle danske bands) være uden forsangeren?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes helt klart BFS er gruppen med Anders Blichfeldt! for det er grundstammen og de lyder som big fat snake.

 

jeg så Go' Morgen Danmark her til morgen og der var Anders Blichfeldt og forklare plus de havde interwieet Peter Viskinde.

 

Det hedder sig at BFS er igang med at indspille en plade, og den blever Peter viskinde mindre og mindre medvirkende i. han sagde at han ikke rigtig havde tid og havde svært ved at nå det. Men så fandt Andres Blichfeldt så ud af han ved siden af var igang med at indspille et solo album. så det snakkede de andre i BFS så om de blev ''enige'' om at Viskinde skulle ud af bandet.

 

Så længere inde i interwieet får man at vide at, om en uge ca udkommer Peter Viskinde's nye plade som hedder, og hold nu fast, ''Big Fat Snake'' og på den plade er alle BFS's bedste hits!!!

 

så jeg kan passende stille det samme spørgsmål som tidligere, hvis man gerne vil til koncert med BSF hvem skal man så høre ?

 

 

Højt Humør

Jacob D

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes helt klart BFS er gruppen med Anders Blichfeldt! for det er grundstammen og de lyder som big fat snake.

 

så jeg kan passende stille det samme spørgsmål som tidligere, hvis man gerne vil til koncert med BSF hvem skal man så høre ?

 

Højt Humør

Jacob D

 

De rigtige BFS, altså Anders Blichfeldt, Jens Fredslund, Asger Steenholdt, Pete Repete + den guitarist de har fundet!

Link til kommentar
Del på andre sites

Som det nok er gået op for de fleste, så er Big Fat Snake nu reduceret med én, Peter Viskinde er smidt ud af bandet, og nu "slås" de resterende medlemmer af BFS med Viskinde om, hvem der ejer navnet.

Begge parter udgiver et BFS-album i år, så det bliver spændende at se, hvem der løber med retten til navnet.

 

Dette sætter jo igen fokus på ejerskab i bandet. Det er langt fra alle, der får skrevet diverse navne ned, når man laver et band. Mange års venskaber lader tilsyneladende til, at man ikke tænker på den slags "bagateller". Men igen viser historien, at det nok er en god idé, at få ophavsnavne på bandnavn, komponist og tekstforfatter på numrene, gearindkøb (der ikke hører under ens eget instrument) osv osv.

 

Så 2 spørgsmål:

Hvem ejer bandet Big Fat Snake, de tilbageværende medlemmer eller Viskinde?

 

Og hvad gør I andre i jeres band, for at undgå fremtidige uoverensstemmelser?

 

PS. Evt OT om man kan lide BFS eller ej, om musikken er god/dårlig, musikernes evner mm frabedes. Lav en ny tråd, hvis man ønsker dette debateret.

 

Bandet er jo ingen penge værd.. men det er Brandet BFS måske... hvordan og hvorledes er nok svær at afgøre.. der må være noget jura indblandet i det..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hæ, hæ. Er lige kommet hjem fra den første koncert med det "nye" Big fat Snake band med Anders Blichfeldt i spidsen. Den foregik i Ballerup Super Arena i et arrangement for ansatte i Ballerup kommune.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hæ, hæ. Er lige kommet hjem fra den første koncert med det "nye" Big fat Snake band med Anders Blichfeldt i spidsen. Den foregik i Ballerup Super Arena i et arrangement for ansatte i Ballerup kommune.

 

 

Og hvem er den nye guitarist så?

Og hvordan var stemningen i bandet (hvis du kunne fornemme noget)?

Og ikke mindst, hvordan var koncerten?

Link til kommentar
Del på andre sites

Den gamle bassist er guitarist nu, og der er kommet en ny bassist.

Blichfeldt var på toppen. Koncerten var helt fin, vistnok hovedvægt på de "gamle" numre.

Pete repete på keys. Trommeslageren klippe-solid.

Jeg har ikke været til koncert med BFS før, så jeg kan ikke sige noget om før og efter...

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror helt sikkert at det er et kæmpe fup nummer, for at få opmærksomhed! Hvornår har man sidst hørt om BFS?

 

Det her står i alle aviser, bliver sendt i TV, det står over alt! Nu har hele Danmark hørt om dem. Mon ikke Viskinde kommer tilbage på en eller anden måde, eller han har fået en ordenlig røvfuld penge, for at holde sin kæft om lige netop dette?

 

Mvh,

 

Frederik Rasted

Link til kommentar
Del på andre sites

Den gamle bassist er guitarist nu, og der er kommet en ny bassist.

Blichfeldt var på toppen. Koncerten var helt fin, vistnok hovedvægt på de "gamle" numre.

Pete repete på keys. Trommeslageren klippe-solid.

Jeg har ikke været til koncert med BFS før, så jeg kan ikke sige noget om før og efter...

 

Spændende udvikling..

Kan du huske hvad den nye bassist hedder ??

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu