Lause - The Blog


Lause

Recommended Posts

Hej alle.

 

Den gamle logbog var vist en smule forældet, så starter hermed på en frisk!

 

Jeg vil da lige starte med at fortælle om grejet:

 

Jeg har netop bestilt de første dele til mit Bech Custom Shop drums.

Det bliver et trommesæt med følgende specifikationer:

 

Akryl trommer

10x8

12x9

13x10

14x11

16x13

20x14 - gongdrum

24x16

 

10" - 16" er med påmonteret RIMS.

 

Hardwaren er:

 

Gibraltar rack med buet front og 3 sider.

Tama Roadpro boomarme

Pearl Eliminator dobbeltpedal

Pearl Eliminator hihatstativ

Pearl Eliminator Remote hihat

Gibraltar Rock'n'Soc motorcykelstol

 

Bækkener er som følger:

 

13" Zildjian K hihat

14" Zildjian A vintage hihat

15" Zildjian A Custom Fast crash - er bestilt

17" Zildjian A Custom crash

18" Zildjian A Custom crash

19" Zildjian A Custom Rezo crash

22" Zildjian A Custom ride

20" Wuhan china - endnu ikke købt

22" Wuhan china

12" Zildjian A Custom splash

 

Har også et bundt lilletrommer til sættet:

10x5" Pearl Firecracker stål

14x5.5 Mapex Black Panther ahorn

14x6.5 Tama Signature Trackmaster messing

 

Napper højest sandsynlig en 14x3.5 Yamaha David Garibaldi lilletromme med, næste gang jeg skal til Århus.

 

 

Meningen med dette trommesæt er at have et fast livesetup til ballebandet. Vi spiller udelukkende 80'er pop og rock, og sættet vil egne sig perfekt til dette.

 

Alle trommer bliver pakket ind i Protechtor kasser, mens bækkener og hardwaren ryger i et par tunge flightcases. Det skal være hurtigt at stille op, og skal kunne sættes rimelig præcist op.

 

 

Lige pt. har jeg dog lånt Achermanns gamle Ludwig sæt. Det er sku en fornøjelse at spille på et gammelt sæt, med så meget lyd i sig!

 

Rent spillemæssigt kører det sku fint for tiden! Jeg er for alvor gået igang med at øve venstrehånds-lead, jeg er dog langtfra at nå mit mål. Med lidt god vilje, og med nuværende øve-frekvens er jeg dog sikker på at nå mit mål engang!

 

I bandet kører det også på skinner. Det bliver bedre og bedre for hver øver.. Desværre er vi nødt til at vinke farvel til vores kære keyboardmand, da han starter på pilotuddannelsen den 6. juni.

 

Vi andre er dog fast besluttet på at fortsætte, og vil lede med lys og lygte efter en ny mand på keys..

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe. Ja, det er sku lidt nogle mærkelig størrelser, jeg ved det!

 

Et af mine krav til sættet var blandt andet at alle tammer skulle være hængetammer, da det efter min mening giver et dybere sug, og meget mere fylde. En 16x16 som hængetam ville simpelthen være for meget af det gode.

 

Gongdrum'en er med, fordi jeg i rigtig mange tilfælde mangler et rigtigt dybt sug fra den dybeste stemt gulvtam. Derfor bliver min dybeste gulvtam fuldstændig anderledes i forhold til resten af sættet. Den lyder rent ud sagt af pap - og jeg bruger den utrolig sjældent, da den ikke er stemt som de andre trommer.

 

Stortrommen er en længere forklaring. Men efter min mening så er en 22x18 den ondeste stortromme, og så tænker i nok: Hvorfor så vælge en 24x16 i stedet for 22x18 eller 20x16-18?

Det er simpelthen fordi en 20" bliver alt for lille, og uden det sug som jeg så gerne vil have. 22" er for voldsom, og har desuden alt for lidt pucnh! 24x16 er derimod en helt passende størrelse til mig, da jeg får en stortromme med noget punch, og en stortromme jeg kan flytte noget luft med...

 

 

Ja det var nogle indviklede besvarelser - men er simpelthen så træt at jeg burde gå i seng!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hehe. Ja, det er sku lidt nogle mærkelig størrelser, jeg ved det!

 

Et af mine krav til sættet var blandt andet at alle tammer skulle være hængetammer, da det efter min mening giver et dybere sug, og meget mere fylde. En 16x16 som hængetam ville simpelthen være for meget af det gode.

 

Gongdrum'en er med, fordi jeg i rigtig mange tilfælde mangler et rigtigt dybt sug fra den dybeste stemt gulvtam. Derfor bliver min dybeste gulvtam fuldstændig anderledes i forhold til resten af sættet. Den lyder rent ud sagt af pap - og jeg bruger den utrolig sjældent, da den ikke er stemt som de andre trommer.

 

Stortrommen er en længere forklaring. Men efter min mening så er en 22x18 den ondeste stortromme, og så tænker i nok: Hvorfor så vælge en 24x16 i stedet for 22x18 eller 20x16-18?

Det er simpelthen fordi en 20" bliver alt for lille, og uden det sug som jeg så gerne vil have. 22" er for voldsom, og har desuden alt for lidt pucnh! 24x16 er derimod en helt passende størrelse til mig, da jeg får en stortromme med noget punch, og en stortromme jeg kan flytte noget luft med...

 

 

Ja det var nogle indviklede besvarelser - men er simpelthen så træt at jeg burde gå i seng!

 

Det er da et voldsomt sæt tønder til et balleband? Eller hvad? Jeg synes sjældent jeg savner en Gong drum når jeg spiller Boys are Back in Town :D

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er da et voldsomt sæt tønder til et balleband? Eller hvad? Jeg synes sjældent jeg savner en Gong drum når jeg spiller Boys are Back in Town :D

 

Haha... Nu er Boys are Back in Town heller ikke på vores setliste. :lol:

 

3 tammer, og en stortromme er bare ikke nok til mig? Det fungerer for nogle, og tillykke med det!

Jeg føler mig fuldstændig blottet de gange hvor jeg har haft et lille setup med på ballejobs..

 

 

Jeg er også meget fikseret på at lave fills på de rette tidspunkter, og få dem til at harmonere, og sørge for at der ikke er 2 fills i løbet af aftenen der ligner hinanden!

 

 

 

Vil forresten lige dele et lille udpluk af setlisten:

Black Velvet

Det er sent nu

Den bedste tid

Du ka' bli' ved

Et lysår en stjerne

Hip to be sqaure

Kom og hold mig

Stop loving you

Sui sui

Sømand af verden

The one and only

Vred ung mand

og Woodoo..

 

+ cirka 50 andre...

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 11 måneder senere...

Så er der gang i biksen.. Er igang med selvbyggerprojektet. Har hvertfald fået startet på nogle af tingene..

 

 

Udover byggeprojektet, er jeg igang med en teaterkoncert, hvor temaet er Anne Linnet. Musikken er ikke det mest udfordrende, men i og med det hele bliver afviklet som backing tracks gør det lidt sjovere. Det foregår sådan at synths og bas er lagt ind på en SPD-S, som jeg og en guitarist spiller til. Ret sjovt koncept. Mærkeligt at spille med en maskine, men vi håber på at få det til at fungere. Er nu ikke så bekymret hvad det angår..

 

Har lige afsluttet revy-projektet, hvilket i øvrigt var en stor succes, igen i år.. Fik også lavet mig et sjovt lille setup. Tjek billederne..

 

IMG_0633.JPG

 

IMG_0634.JPG

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 måneder senere...

Bloggen står stille, men det gør jeg så sandelig ikke..

 

 

Alt hardware til trommerne er sådan set bestilt hjem, og har også et par kedler til at stå - det er bare som om at projektet er gået i stå.

 

Mit problem med projektet er finishen på trommerne. Jeg kan simpelthen ikke lave en særlig flot finish, eller rettere sagt: jeg har ikke været tilfreds med nogle af mine forsøg endnu. Det er såmænd ikke farven/farverne der er noget galt med, det er mere selve glansen og gløden i trommerne. Det er rimeligt frustrerende at der i alle mine forsøg har været bitte små støvkorn og diverse efterladenskaber...

 

Selvbygger-projektet er altså skrottet, så nu går jagten ind på nye dejlige færdige trommer... Mit valg, lige pt, er faldet på Tama Starclassic Performer B/B. Fuldstændig uovertruffen lyd, jeg vil sammenligne med mine gamle Starclassic Maples.. Er ellers ikke til Birke-tønder men kombinationen af birk og bubinga er altså virkelig genial!

 

Indtil videre har jeg kun hørt en 22x18 stortromme, som lød okay - dog ikke noget at råbe hurra for. Vil forfærdentlige gerne have en 24x16 bd, og tror der er lidt mere smæk i sådan en fætter.

 

Tammerne er lige som jeg vil have dem. Kan godt klare at blive stemt højt, og samtidig have en god bund med sig.. Bubinga er ikke til at spøge med!

 

Har også spillet lidt på et Starclassic Maple, men synes ikke der er en nævneværdig forskel.

 

Eneste problem med Performer B/B er at Tama ikke laver det i præcis de størrelser jeg vil have, men mon ikke det kan fixes..

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...

Har en tendens til at glemme denne blog..

 

 

Nå men der er sket nyt, især på grejfronten. Har byttet frem og tilbage, og shoppet lidt.. Så mit grej ser nu således ud:

 

DW Collectors Maple Ruby Red Sparkle fra April, 1994

 

10x8

12x8

16x14

22x16

 

 

12x5" Yamaha Manu Katche Hip Gig snare

14x5.5" Pearl Sensitone Bronze

14x6" Tama Starphonic Maple

14x6.5" Pearl Jupiter COB

 

10"+12" Stagg china-splash stack

 

14" Paiste 2002 SE Black Label hihat

 

18" Paiste 2002 Thin crash

20" Paiste 2002 Medium Black Label ride

 

Alle stativer er Tama Roadpro og pedaler + hihatstativ er Pearl Eliminator

 

DW'erne bliver transporteret i Humes & Berg Enduro kasser og lilletrommerne i Ritter Deluxe bags.

 

 

 

Jeg er meget tilfreds med mit nuværende setup. Jeg har skåret helt ind til benet i forhold til mine tidligere setups. Det skyldes dels at jeg spiller mere balle, og dels er jeg blevet studerende igen - SU er sku ikke nogen overskudsforretning..

 

Derudover har jeg indkøbt en del mikrofoner til hjemmestudiet:

 

2 x KEL Audio HM-1

2 x Audio Technica AT 2020

1 x AKG D112

4 x Shure SM57

1 x Shure Beta 56a

2 x Line Audio CM-3

1 x Sennheiser MD 441

1 x RØDE NT-1

 

Og så skulle der gerne være en Neumann TLM 103 på vej.

 

Selvom jeg har skåret ned følger jeg stadig med på markedet. Jeg har lidt en drøm om et rock-setup. Nogle store dybe trommer. Har et par følere ude, men intet er endnu sikkert..

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu