Albueskade/teknik


jonaslind

Recommended Posts

Hej med-slagere

 

Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg er ved at udvikle en albueskade, som på længere sigt kan udvikle sig til en tenneis albue.

Dette er jo ikke optimalt, da jeg i så fald ikke vil kunne spille trommer i fremtiden.

Jeg har fundet ud af, at min venstre side af kroppen er meget utrænet i forhold til den højre. (Jeg er højrehåndet).

 

Min venstrehåndsteknik er meget krampagtig og jeg bruger hele armen, når jeg spiller, hvilket betyder, at jeg udøver enorm belastning i skulder og albue, hvor teknikken burde ligge i håndleddet.

Jeg har aldrig brugt en øveplade som træning eller tekning før nu, hvor jeg har anskaffet mig en.

 

Så nu søger jeg råd hos jer:

  • Hvad gør I for at træne teknik?
  • Hvor lang tid træner I om dagen/ugen/før øvning med band/før et job?
  • Kan man træne sin "ikke-dominerende hånd" til at blive lige så god som den dominerende?
  • Hvilke øvelser kan anbefales?
  • Kan stikteknik have indflydelse?
  • Andre gode råd?

 

Jeg vil meget nødigt ende i en situation, hvor jeg må stoppe med at spille trommer, så alle råd er velkomne.

 

Mvh

Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvad gør I for at træne teknik? Bruger øveplade. Øver enkelt og dobbeltslagshvirvel, enkelt og dobblet paradidler og seksslagshvirvel. Det er dem jeg øber mest på øvepladen, eftersom det også er dem jeg bruger mest i mit spil rundt på sættet, men øv en masse rudiments. Det vil du ikke fortryde.

 

Hvor lang tid træner I om dagen/ugen/før øvning med band/før et job? Jeg bruger nok ikke mere en 10-15 minutter om dagen med øvepladen. Mere tror jeg heller ikke er nødvendigt, medmindre du vil være den nye Thomas Lang. Jeg ser ikke det at være teknisk dygtig som det vigtigste når men spiller trommer, men ser det teknikske som et værktøj til at lave noget musikalsk.

 

Kan man træne sin "ikke-dominerende hånd" til at blive lige så god som den dominerende?

Jeg tror ikke der er nogen der har en "Ikke-dominerende hånd" som er lige så god som deres domminerende. Der er masser af ting du kan gøre for at træne din venstre hånd. Her er nogle af dem:

Spil som trioler to betonede venstrehåndsslag efterfulgt af et ubetonet højrehåndsslag.

Spil som trioler to ubetonede venstrehåndsslag efterfulgt af et betonet højrehåndsslag.

Du kan også bruge alle mulige rudiments, og så starte dem med ventre hånd. På den måde tænker du mere over hvad venstre hånden laver. Her er det en god ide at holde en puls med foden, så du ikke bare kommer til at "vende den om", så du tænker den som om du var startet med højre (gav det mening?).

 

 

Hvilke øvelser kan anbefales? Har jeg svaret på i de andre spørgsmål.

 

Kan stikteknik have indflydelse? Er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener?

 

Andre gode råd? Sørg for at træne en masse rudiments, det bliver nemt rigtig kedeligt bare at stene med en øveplade, så prøve også at ligge nogle af dem ud rundt på sættet. Der bliver først sjovt når du kan begynde at bruge dem til noget i dit spil. Jeg har tidligere ikke øvet rudiments ret meget, netop fordi jeg syntes det var pisse kedeligt, men nu er jeg begyndt at bruge dem i mit spil og så er det blevet sjov, og jeg er begyndt at øve dem mere, så jeg kan også så småt mærke at min teknik er begyndt er blive bedre.

 

Puha, det blev et langt svar. Håber du kan bruge det til noget:)

 

Held og lykke med det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nu behøver en tennisalbue heller ikke stoppe ens karriere som trommeslager. Men det kan anbefales at undgå at få en sådan skade, da den kan være utroligt svær at komme sig over.

Jeg er lige sluppet af med min efter 7 måneder. Jeg har dog heller ikke ladet den få ro men brugt armen normalt trods mange smerter og ubehag.

I din situation kan jeg varmt anbefale JoJo Mayers DVD: Secret Weapons for the modern drummer. De teknikker han gennemgår sidder lige i skabet hvis du gerne vil træne din venstre hånd op til at være lige så giftig som højre.

 

Det kan også være at du lige skal give din venstre arm 14 dages ro før du går igang med træningen, da "rigtig" træning på et kritisk tidspunkt også kan bidrage til en skade som f.eks tennisalbue.

 

Held og lykke med projektet :-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Det skal tages meget alvorligt, men det virker også som du gør det.. godt.

 

Et meget simpelt råd som er meget indlysende, men meget svært at få gjort:

Væn dig til at åbne døre, åbne øl :-), tørre røv, holde glas osv osv.. med VENSTRE hånd!

 

Efter ikke ret mange dage, så vil du mærke en forbedret koordination med venstre! Tro mig.. det virker!!

 

Derefter er det jo egentlig ganske enkelt: øv noget med højre hånd på hihat og normal stikking.. når du kan det, så skift hånd! Det du før spillede med højre, skal nu spilles med venstre! PISSE svært i starten, men det virker.. det vil også give dig bedre independence med højre hånd.

 

Det er noget ALLE kan bruge i øvrigt.. eller burde bruge.. når de øver sig :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej martin

 

For et par årsiden var jeg også ved at få mig en tennisalbue. Der findes en hjemmeside der hedder sportnetdoc.dk, som handler om genoptræning for sportskader. Den er ret god. Hvis du vil speede helingen op kan du besøge Martin haakonsen i Ringkøbing han er "klog mand" Der er ikke noget hokuspokus, han smutter dine muskler så blodgennemstrømningen hjælper med at fjerne betændelsestilstanden. Men sportnetdoc er virkelig effektivt.

 

mht teknik. mange skader opstår fordi man spænder, eller har en uhensigtmæssig bevægelse. Det handler ofte om at man begynder at spænde når man bliver fysisk træt, så lad være med at øve i maks tempo hele tiden, men lagsommere i lægere tid så du opbygger styrken.

 

. - Henrik

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej folkens

 

Mange tak for svarene. Jeg er gået i træning med min venstrehånd, men tager det stille og roligt, skal ikke forcere en skade.

Jeg har dog overvejet, om jeg skal søge råd hos en underviser, da jeg skal have indarbejdet en ny teknik.

 

Det er heller ikke særlig hensigtsmæssigt, at jeg ikke har mit sæt herhjemme, men må nøjes med øvepladen.

 

Flere råd er altid velkomne.

 

Mvh

Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

Folk glemmer sgu ganske almindelig MOTION !!! Lidt styrketræning for hele kroppen hjælper altså MEGET ! Specielt som forebyggelse mod skader !!!!

 

Krogh

 

Siger du, at jeg skal ud at løbe?

Pjat, er godt klar over, at motion er vigtig, men lige omkring albueskade, så er det nok mere den der skal trænes og motioneres.

Men tak for rådet alligevel.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu