Smørrelse


Dennis Hentrich

Recommended Posts

Halløj.

 

Jeg har lige et spørgsmål.

 

Hvad er bedst at bruge, til at smøre gevindet i et spændehus?

 

Jeg tænker lidt, at jeg bare ville bruge vaseline, men så var det jeg tænkte på, om det fungerer?

 

Kom gerne med masser af tips og tricks, og egne erfaringer.

 

 

Mvh Dennis.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har lige snakket med Drumstick-Søren om det idag og han siger vaseline eller anden syrefri fedt. Olie løber af... Købte efterfølgende en dåse vaseline i matas til en 20'er så det er da nok også billigst :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Har lige snakket med Drumstick-Søren om det idag og han siger vaseline eller anden syrefri fedt. Olie løber af... Købte efterfølgende en dåse vaseline i matas til en 20'er så det er da nok også billigst :tu:

 

WD-40 sidder nu pænt længe.. jo det løber af, men der sidder en hinde tilbage i lang.. men er dog enig i at vaseline eller fedt er bedre!

Link til kommentar
Del på andre sites

Så er det jo super min kæreste købte en dåse vaseline til mig for ikke så lang tid siden fordi jeg havde tørre læber.

Nu kan den jo også bruges til trommer. Det er jo super. :tu: det havde hun nok ikke helt regnet med. :tu::-o

Link til kommentar
Del på andre sites

Tak for alle rådene. Jeg valgte, at købe noget vaseline og bruge det.

Et godt råd: Brug en vatpind, og smør ned i gevindet. Så slipper du for fedtede fingrer og fedtfingre på skindene.

 

 

I må endelig stadig blive ved med, at komme med gode råd, og egne erfaringer.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...
Har lige snakket med Drumstick-Søren om det idag og han siger vaseline eller anden syrefri fedt. Olie løber af... Købte efterfølgende en dåse vaseline i matas til en 20'er så det er da nok også billigst ;)

 

Jeg ved godt det er en gammel tråd jeg svarer på men alligevel...

 

Vaseline er IKKE syrefri og på langt sigt kan det have en skadelig virkning på metal.

 

Brug istedet en syntetisk baseret fedt eller olie som f.eks. silikonefedt. (WD40 er også silikonebaseret så vidt jeg husker).

 

Som en lille ubruelig sideinfo er det af samme grund at man ikke må bruge vaseline til at smøre o-ringe i f.eks. dykkerudstyr. Syren kan opløse gummiet. (Ligesom det kan opløse en anden slags gummi hvis man bruger det som glidecreme men det er vist et indlæg til en anden slags forum!!) :P

Redigeret af Andersmc
Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg ved godt det er en gammel tråd jeg svarer på men alligevel...

 

Vaseline er IKKE syrefri og på langt sigt kan det have en skadelig virkning på metal.

 

Brug istedet en syntetisk baseret fedt eller olie som f.eks. silikonefedt. (WD40 er også silikonebaseret så vidt jeg husker).

 

Som en lille ubruelig sideinfo er det af samme grund at man ikke må bruge vaseline til at smøre o-ringe i f.eks. dykkerudstyr. Syren kan opløse gummiet. (Ligesom det kan opløse en anden slags gummi hvis man bruger det som glidecreme men det er vist et indlæg til en anden slags forum!!) :tu:

 

øhmm.. det passer ikke med mine informationer fra læger og mekanikere?!.. Vaseline er såvidt jeg har fået info om, og har prøvet mig frem til, absolut syrefrit! ?

 

Har du noget dokumentation på at det indeolder skadelig syre?.. ikke at jeg ikke tror på dig, men kunne være rart at få helt styr på det ;-)

 

Link til (syrefri) vaseline olie: http://www.carl-ras.dk/e-shop/fugemasseogm...r/vaselineolie/

 

Såvidt jeg ved er det vaseline man køber hos Matas f.eks. også syrefrit

´http://www.matas.dk/medicare/specialcremer/vaseline+150+ml.aspx?CategoryId=68&ProductId=3400

 

Den er bare tykkere i konsistensen.. og den er også fri for vand, så den er ret velegnet til lugs!

 

OBS!! At man ikke må bruge vaseline i dykkerudstyr vil jeg ikke udtale mig om!!.. da jeg INTET ved om dykkerudstyr, men som udgangspunkt er vaseline altså i min verden ikke syreholdig.. tværtimod.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger også vaseline, hvilket fungerer rigtig fint, bort set fra at støv og skidt kan klæbe til fedtet, som jo bliver siddende på skruen/gevindet.

Grunden til at vaseline kan give skader på gummi og latex er så vidt jeg ved, fordi det er oliebaseret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Grunden til at vaseline kan give skader på gummi og latex er så vidt jeg ved, fordi det er oliebaseret.

 

Lyder som en rimelig forklaring.. men vil påstå at det skal sidde i lang tid hvis det skal skade gummi.

 

Gad vide om vandbaseret glidecreme er godt?.. hmm.. fræk tanke :tu:

 

Spøg til side, så tror jeg vandbaserede typer smørelse vil forsvinde for hurtigt, da det er vand opløseligt!

 

Oliebaserede produkter som vaseline holder bedre, da det er vand og korrosions afvisende.. og vandbaseret glidecreme vil nok være skidt .. sådan rustmæssigt set?..

 

Jeg bruger vaseline.. og det er indtil det modsatte er bevist stadig det bedste i min verden.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg bruger også vaseline, hvilket fungerer rigtig fint, bort set fra at støv og skidt kan klæbe til fedtet, som jo bliver siddende på skruen/gevindet.

Grunden til at vaseline kan give skader på gummi og latex er så vidt jeg ved, fordi det er oliebaseret.

 

Kom det i hullet og ikke på skruen. Så er der ikke noget tilovers...

 

Vaseline er et bi-produkt fra olieraffineringen.

 

Nimbas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg må indrømme at jeg nok fik byttet lidt rundt på tingene i farten!

 

"Problemet" med vaseline er selvfølgelig at det er oliebaseret -hvilket jo nok ikke er det helt store problem for hardware'en.

 

Så jeg beklager forvirringen!

 

Jeg er nu stadig glad for at have skiftet til syntetisk fedt (silikonebaseret). På et gammelt sæt hvor jeg havde brugt vaseline i mange år synes jeg efterhåden at det blev gult og lugetede harsk. Men selvfølgelig ikke den store katastrofe.

 

Det er iøvrigt sjovt at det er Søren fra Drumstick der nævnes. Da jeg var i praktik i det gamle Drumstick for (mange) år siden blev jeg sat til at hente store mængder vaseline på apoteket. Det blev så fyldt på store éngangskanyler (uden nåle selvfølgelig). Klar til brug!

Link til kommentar
Del på andre sites

Har godt nok aldrig hørt om at bruge WD-40 til at smøre med......... Det er jo rustløser!

 

WD-40 er sgu ikke smart at bruge, det tiltrækker bare støv som så giver den modsatte effekt.

 

Jeg bruger altid maskinfedt! Har fået en tube af ham der kommer og laver service på vores gaffeltrucks på arbejdet. Det er det absolut ypperste, og han må jo vide det.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu