Grevens Log ...


Grevens

Recommended Posts

Tilbage dateret: 19 - 30 april 2009

 

"Dette er kun starten på begyndelsen"

 

Har netop hentet mit livs første trommesæt ude hos min lillesøster. Et Pacer børnebegyndersæt, 1 bækken medfølger.

 

Øverum på 2x2 meter er færdigindrettet i skuret.

Der studeres lektioner på freedrumlessons, der er over 100 lektioner .... puuhaaa ...

 

Bøvler noget med at sidde rigtigt, at holde rigtigt på stikkerne, få pedalen til at makke ret.

 

Har brugt de sidste 10 år med at bruge VENSTRE fod til at agere stortromme ... det passer bedst når man kører lastbil ... speederfoden har nok at gøre .... det duer bare ikke mere ...

 

... så for ulen i hulen ... det er ikke det bare pjat ... jeg er "hooked" på de trommer ...

 

Det lyder rent ud sagt ad H til ... både lyd og timning er helt i skoven ...

 

Tilbagde til begyndelsen... Begynderlektioner MED noder ( i min alder ???) ...

 

DVD med Jan Lysdahl, Lektion 1 for begyndere ... og en stol ... og en metronom ...

 

 

Maj 2009:

 

Kommer "ind" i varmen på TS .... det er ikke det bare pjat ... suger som en tør svamp alt fra forums ...

For første gang i mange år er det ikke blå skjorter jeg ønsker til min føsdag ... det er trommedims ...

 

Trommer bliver opdateret til MMX så nu er lyden BARE IORDEN ... Timening ( spellcheck ?) er stadigvæk helt hen i skoven ... er helt enig med andre i at Timning er mejet mejet vigtigere end "lyden" ... ... jeg er bare blevet for gammel til at tage det i den "rigtige" rækkefølge ...

 

Månedens "Ord" ... " Sæt tempoet ned ... det er vigtigere at gøre det rigtigt, end at gøre det hurtigt ... eller bliver du bare god til at gøre det forkert ..."

 

... kæmper stadigvæk med at sidde rigtig på stolen ... ryger helt ud af takt når begge fødder "hænger i luften" over pedalerne ...

 

... lægger budget for udgifter de kommende måneder ... Nye yderdøre, Terassedims, Hegn, ferie .... OG trommedims ...

 

... godt bugdet ... holdt i 1 dag ... er nu overskredet ...

 

... har lovet hustruen at nu SKAL vi også til at "gå" til såen nogle koncerter og høre noget "livemusik" ... ah´ hva´ ba´ ... det var ski ik lige med i planen ... :)

 

 

Månedens "Morale": Bliv trommeslager, det er som at blive født påny ...

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

For første gang i mange år er det ikke blå skjorter jeg ønsker til min føsdag ... det er trommedims ...

Kunne ikke undgå at smile her. :)

 

Fedt med en blog fra en 100% nybegynder og rigtig meget held og lykke med trommespillet!

 

Vh August

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det var dig jeg mødte ude foran larmcentralen den anden dag efter du havde købt Henriks(som er trommeslager i det band vi deler øver med), MMX

 

Rigtig meget held og lykke med det!

 

Nu har du jo materielt set, et godt fundament!:)

Fedt at læse om al den motivation!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg tror det var dig jeg mødte ude foran larmcentralen den anden dag efter du havde købt Henriks(som er trommeslager i det band vi deler øver med), MMX

 

Rigtig meget held og lykke med det!

 

Nu har du jo materielt set, et godt fundament!:)

Fedt at læse om al den motivation!

Øver du og Henrik også på Larmcentralen? :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Øver du og Henrik også på Larmcentralen? :lol:

 

Jøps.. blandt andet der i hvert fald :lol:

 

Jeg har mine keller stående på Larmcentralen (1 . sal).. og en masse rod.. Lidt mindre nu hvor MMX'erne er i René's ømme hænder :lol:

 

Fed blog.. du skriver simpelthen så skide underholdende :tu:

 

Glæder mig til at følge udviklingen... kan se du har lært en vigtig lektie allerede.. øv tingene langsom.. laaaaaannnggggsoooooommmt.. hurtigt kan alle spille.. langsomt kan kun få.. Steve Gadd f.eks. er kongen i slow hand.. det er derfor han har det fedeste groove og timing.

Link til kommentar
Del på andre sites

Velkommen i TS-klubben! Det er en af de få, der ikke kræver man æder en skovsnegl før man kan blive medlem.

 

haha.. nemlig.. så også Zappa forleden ;)

 

Var lige ved at få kvababbelser, da han saged ordet "Mulle" første gang.. vores hund Milo kalder vi "Mulle-mand" som kælenavn :argh:

 

Det har vi ikke kaldt ham siden ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jøps.. blandt andet der i hvert fald :lol:

 

Jeg har mine keller stående på Larmcentralen (1 . sal).. og en masse rod.. Lidt mindre nu hvor MMX'erne er i René's ømme hænder :-)

 

Fed blog.. du skriver simpelthen så skide underholdende :doo:

 

Glæder mig til at følge udviklingen... kan se du har lært en vigtig lektie allerede.. øv tingene langsom.. laaaaaannnggggsoooooommmt.. hurtigt kan alle spille.. langsomt kan kun få.. Steve Gadd f.eks. er kongen i slow hand.. det er derfor han har det fedeste groove og timing.

Nice - der dukker jo flere og flere op. ;-)

 

Igen: fed blog, René!

Link til kommentar
Del på andre sites

2 del MAJ 2009.

(Følgende tekst er nedskrevet over tid fra sidste indlæg ... )

 

Først en tak for indput … tilgiv mig på forhånd at jeg ikke kommenterer alle jeres kommentarer …

 

- skal dog lige prøve en citer citat knap … vupti :

Velkommen i TS-klubben! Det er en af de få, der ikke kræver man æder en skovsnegl før man kan blive medlem.

- Tak difquin … det ski´ rart at være blandt mennesker hvor det er normalt at det slår klick engang imellem … har forøvrigt læst din blog … den er kilde til inspiration … …

 

 

”Nye” ting jeg har lært:

- man starter med 100vis af spørgsmål … og efterhånden får men dem besvaret uden at spørge !

- Rim Shot er ikke en dugfrisk drinks !

- Mit MMX passer bedre til Safri Duo, end mit Pacer passer til Metallica …

- En bestilt trommestik 5A, kan ikke leveres, citat ”-vi er pt. ude af 5A” … vel, når de bare ikke er ”ude af den” kan jeg vil leve med en ”5A super” …

- Limtræ´s bjælker vejer ca 500 kg per kubikmeter …

- Slutning på fills med bækkenslag falder på 1 og ikke 4 … jeg har ellers altid lært at punktum sidder i slutningen, og ikke i starten af en sætning !!!… fik ellers to-cifrede karakterer i folkeskolen, ( 03 …- og det var den gamle skala vel at mærke ) …. tror liige jeg må se det afsnit på Jan Lysdahl DVD én igen igen …

-Gaffatape er godt til at dæmpe trommerne … … … virker også på børn …

 

Det går bedre med:

- at sidde på stolen nu … ”heels up” på ”BD”, ”heels down” på Hi-hat … det må da tilfredsstille de to religiøse bevægelser i den retning …

- enkeltslagsfills … HVHV… og turen rundt … gider ikke brokke mig over venstre hånd … det er vist noget der skal tillæres i de tidlige ungdomsår …

 

 

Det er lykkedes med:

- dobbeltslag på BD, den hurtige i ve nok, hvor den på mystisk vis får 2 slag over nakken på én fodbevægelse … teknikken er forstået … og så må vi ØVE … ”Min” trommelærer Jared Falk påstår jeg kan lære det på 4 minutter, meeen han er også fra Canada! - mere om ham senere.

- … så fik man en ny fodpedal, …. Teknikken er den samme … men det varer lige noget tid inden jeg har fået den justeret ordentligt …

- at holde takten en hel CD sang … Uden fills … Uden bækkener … Uden åben Hi-hat … ren gung – tik – gung – tik … ”Frelsens Hær” rytme … strait forward … ( prøv det før din nabo, det dælme svært ik at gi en omgang )

 

Prøver at komme ind i en ”rutine” …

- først på almindelig job i 8-10 timer … så hjem – KAFFE - mails og TS og in på ”lektie” siden freedrumlessons og kigge på øvelser … opvarme håndledene mens dette foregår … OG

- så over og kramme kedlerne …

- Først de ”kedlige” ting, metronom – øvelser efter noder og vi snakker virkelig basale øvelser … men sejren er stor når det lykkedes … den der Aha oplevelse … nåå det var det´ han mente …

- Så slår hjernen fra på et tidspunkt og ind ryger diverse CDér med hva´ der nu er på hjernen …

- Min favorit er en Funky melodi uden trommer med clicklyd … den er sjov …

- Roder med at brænde CD med de numre jeg kan bruge, det må da være nemmere end at der ligger 10 forskellige CDér og man skal bladre rundt …

- Fik vist lige et vink med en vognstang. En af mine børn var forbi biblioteket og låne nogle ”how to do” trommebøger, med CD´er i … Nu er jeg fornæmet og nægter at læse i dem, … … … i hvert fald ikke før de er gået til køjs …

- Så dumpede der sørme lige en mail i postkassen … fra ”min” trommelærer … en af de andre undervisere -Mike Michalkow- begået en såkaldt ”Practice Routine Generator” … det lyder da som et godt stykke værktøj … er fra DrummingSystem.com … så er det nok nemmere for en som mig at få lidt mere ”faste” rammer at øve efter … der er ski nok at tage fat på … mere om det senere …

 

 

I genren ”Blasfemi”:

- ADVARSEL absolut ikke for sarte sjæle … http://i280.photobucket.com/albums/kk196/G...m/BlasPacer.jpg

- … men jeg manglede lige lyden fra : Safri Duo, ORIGINS, Twilight … den høje skarpe tromme i indledningen … så på med en Pacer Tom skruet helt op … og lidt til … ku være sejt at lave en lille begyndervideo hvor man dunker paukerne til denne sang …

(Pacer Tom er pillet af igen og stativ er afsprittet …)

- Ved ikke liige hvorfor Post Danmark hører til i denne kategori … Modtog pakke med stativer og fuzzpedal fra Torman ... http://i280.photobucket.com/albums/kk196/G...album/Post1.jpg … hva´ ulen i hulen tænke jeg … Men Herren står den sagtmodige trommespiller bi …

Det var Postens nummerplade lygte der stak ud af kassen … http://i280.photobucket.com/albums/kk196/G...album/Post2.jpg;) .... tror sørme lygten ryger i forumet ”Salg Deværste

 

 

I afdelingen for Utensilier :

- Trommesæt kan ses her (link kan jeg ik få til at virke.. så er der mere at lære...)

- Hardware: tilgået 1 fuzzpedal, 2 stativer og 3 clamps. Tak for vejledning, stiks og links henrikrathje … det dúr bare …

- Læste en tråd her på TS om metronom med ”BodyBeat” … så slog det klick for Grevens igen, … min billige Korg MA-30 bruges nu som ”BrainBeat” … http://i280.photobucket.com/albums/kk196/G...lbum/Bmetro.jpg : ... ja gør nar du bare .. :) ... men det virker ... (... og nej den sidder på øret og ikke øjet ... og nej det ik mig det er en model i skal 1/1 )

(Utensilier: brugsgenstande, værktøj, køkkenredskaber, etc. red. )

 

 

 

Som nybegynder:

Halvdelen af alle nybegynder trommespørgsmål besvares med:

- ”Hvad syntes du selv …-det skal være som du vil ha det …” … ….

Jeg magter det ikke … må jeg foreslå følgende:

Q&A til nybegyndere:

1. Trommestol SKAL justeres til en højde af 510 mm over gulvhøjde… Gør det !

2. Der SKAL være en vinkel på mellem 92 og 94 grader i knæled … Gør det !

3. Afstanden mellem lilletrommens centrum og centrum af 1 tom, SKAL være lig din valgte trommestiks længde … mellem 1 Tom og 2 Tom ligeledes en trommestiks længde, og så fremdeles indtil du når Gulvtam, og skal måle over til lilletrommen … her er ingen undtagelser .. samme indbyrdes afstand … Gør det !

4. The Angle Of Attack, - her menes vinklen i forhold til vandret - indbyrdes mellem dine trommer skal være således,:

- Efter udmåling af indbyrdes afstand, jfr. Pkt 3. placeres 1 stk. pegefinger under stikkens ende på trommens center.

Spidsen af stikken skal nu akkurat røre næste trommeskinds centrum og svæve 2-4 mm over reifen … Gør det !

5. Efter udførelse af pkt. 3 og 4, er der nu dannet en Pentagon (femkant) med ligesidede kanter.

http://i280.photobucket.com/albums/kk196/G...m/Pentagoon.jpg

6. Ser din Pentagon ikke sådan ud, eller sidder du ikke godt, er der noget heeelt galt.

 

- Start fejlsøgning med at kontrollere om længden på dine stikker er ens…… er dette tilfældet, sååå -

 

”Hvad syntes du selv …-det skal jo være som du vil ha det …”

 

Grevens RTB ... :argh:

  • Upvote 2
Link til kommentar
Del på andre sites

Får helt mareridt tilbage til de gode militærdage med alt det "GØR DET" eller faktisk nærmere "nej, vent til der bliver sagt GØR DET, skodgarder, forfra" osv osv osv

 

Men fantastisk læsning ellers.

 

Keep up the good work.

Link til kommentar
Del på andre sites

- Tak difquin … det ski´ rart at være blandt mennesker hvor det er normalt at det slår klick engang imellem … har forøvrigt læst din blog … den er kilde til inspiration … …

:tu:

 

-Gaffatape er godt til at dæmpe trommerne … … … virker også på børn …

:lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 3 måneder senere...

Sommeren 2009 …

 

Denne trommelog var egentlig tænkt som en glad fortælling om de ting og fremskridt jeg møder i mit ”nye” liv som trommeslager … der er dog enkelte ting i livet der kan lægge en dæmper på fremdriften, men bare der er bevægelse står det jo ikke helt stille … siger man.

 

-Nu troede man lige det var så godt, med det lille rum ude i mit skur jeg har indrettet til trommerum. Og så kom der et anonymt brev i postkassen …. :argh:

 

” Kære nabo,

Vi synes, du bør vide, at vi gennem hele sommeren har været utrolig plaget af lyden fra dine trommer ……

- når vi sidder på terassen

- gennem den åbne terrassedør i stuen

- ja sågar gennem den lukkede terrassedør som monoton underlægning til lyden fra Tvét.

Kan det ikke være muligt at lydisolere dit lille ”studio” eller hvor du nu opholder dig, da lyden faktisk ”vandrer” langt gennem det forholdsvis åbne landskab ?

Anonym nabo.

 

- Det er OK at folk skriver anonymt, det kunne jo være det var en af dem der tit låner min trailer, og så ville det være ærgerligt at miste den mulighed. Det der er groft irriterende er beskrivelsen monoton ... For ulan i hulan .. jeg spiller da både til Safri Duo, Tower Of Power, og Moonjam … det er ski da ikke monotont … eller ???

 

Konens reaktion var klar … Vi flytter på landet … Så det gør vi … ( når de unge er færdige med skole og Gym) .. men indtil da, skal jeg i gang med at bygge om igen igen … ;)

 

Er nu gået i gang med projekt ”Lyddæmp” af skuret/containeren. Ind med fætter Kran, ud med containeren … wooot … rotter eller mus har stjålet isoleringen i bunden af containeren … Damn … Og træer i skel er for brede til at containeren kan sættes på plads igen efter den er lyddæmpet … så ned i Silvan og købe en El-Motorsav til 300,- … og så i gang …

 

I denne weekend har jeg stillet mine trommer op i et isoleret værksted/-maskinhal på 20 * 50 meter, med beton gulv og gips på vægge og lofter … Christ all mighty … der røg jeg lige ned af stolen … en hel ubeskrivelig lydtryks fornemmelse når man som mig bare har prøvet at banke på trommer i et lille rum på 2x2 meter, med bløde vægge der dæmper de dybe frekvenser meget … det dælme sjovt … En anden weekend skal jeg op og prøve at optage noget lyd, for der kan man virkelig HØRE det hele … ku da være sjovt at lave et ”Lan-Party” med trommer deroppe … 4-5 sæt og så bare gi den gas med noget JAM … :)

 

Egentlig skulle det være en log over fremskridt i trommeriet … men den sidste tid har det mere handlet om et bryllup + 2x14 års føsdag + 2x18 års føsdag + hæmoride operation + ombygning af trommerum … derfor står det lidt stille med at øve ” Single Paradiddle-Diddle” - og det der ligner …

 

Trommeværkstedet er også ”nede” på grund af ovenstående projekt … sååå …. Anywho … Jeg har købt et 18” Z, Dark crash af Jon … - lyder dejligt og farven står godt til mit tandkød …

:D

René

  • Upvote 1
Link til kommentar
Del på andre sites

Sommeren 2009 …

 

Denne trommelog var egentlig tænkt som en glad fortælling om de ting og fremskridt jeg møder i mit "nye" liv som trommeslager … der er dog enkelte ting i livet der kan lægge en dæmper på fremdriften, men bare der er bevægelse står det jo ikke helt stille … siger man.

 

-Nu troede man lige det var så godt, med det lille rum ude i mit skur jeg har indrettet til trommerum. Og så kom der et anonymt brev i postkassen …. :argh:

 

" Kære nabo,

Vi synes, du bør vide, at vi gennem hele sommeren har været utrolig plaget af lyden fra dine trommer ……

- når vi sidder på terassen

- gennem den åbne terrassedør i stuen

- ja sågar gennem den lukkede terrassedør som monoton underlægning til lyden fra Tvét.

Kan det ikke være muligt at lydisolere dit lille "studio" eller hvor du nu opholder dig, da lyden faktisk "vandrer" langt gennem det forholdsvis åbne landskab ?

Anonym nabo.

 

- Det er OK at folk skriver anonymt, det kunne jo være det var en af dem der tit låner min trailer, og så ville det være ærgerligt at miste den mulighed. Det der er groft irriterende er beskrivelsen monoton ... For ulan i hulan .. jeg spiller da både til Safri Duo, Tower Of Power, og Moonjam … det er ski da ikke monotont … eller ???

 

Konens reaktion var klar … Vi flytter på landet … Så det gør vi … ( når de unge er færdige med skole og Gym) .. men indtil da, skal jeg i gang med at bygge om igen igen … ;)

 

Er nu gået i gang med projekt "Lyddæmp" af skuret/containeren. Ind med fætter Kran, ud med containeren … wooot … rotter eller mus har stjålet isoleringen i bunden af containeren … Damn … Og træer i skel er for brede til at containeren kan sættes på plads igen efter den er lyddæmpet … så ned i Silvan og købe en El-Motorsav til 300,- … og så i gang …

 

I denne weekend har jeg stillet mine trommer op i et isoleret værksted/-maskinhal på 20 * 50 meter, med beton gulv og gips på vægge og lofter … Christ all mighty … der røg jeg lige ned af stolen … en hel ubeskrivelig lydtryks fornemmelse når man som mig bare har prøvet at banke på trommer i et lille rum på 2x2 meter, med bløde vægge der dæmper de dybe frekvenser meget … det dælme sjovt … En anden weekend skal jeg op og prøve at optage noget lyd, for der kan man virkelig HØRE det hele … ku da være sjovt at lave et "Lan-Party" med trommer deroppe … 4-5 sæt og så bare gi den gas med noget JAM … :)

 

Egentlig skulle det være en log over fremskridt i trommeriet … men den sidste tid har det mere handlet om et bryllup + 2x14 års føsdag + 2x18 års føsdag + hæmoride operation + ombygning af trommerum … derfor står det lidt stille med at øve " Single Paradiddle-Diddle" - og det der ligner …

 

Trommeværkstedet er også "nede" på grund af ovenstående projekt … sååå …. Anywho … Jeg har købt et 18" Z, Dark crash af Jon … - lyder dejligt og farven står godt til mit tandkød …

:D

René

 

verdens bedste nabo er ham der bor 3 km væk!

 

Nå, men på med vanten, og håber det lykkes!

 

Men det er altså et K Dark du har fået dig ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

verdens bedste nabo er ham der bor 3 km væk!

 

Nå, men på med vanten, og håber det lykkes!

 

Men det er altså et K Dark du har fået dig ;)

 

- ja og der er også et hus tilsalg nede ved Jon, på samme vej, ude på landet, men det for småt og for tæt på naboer ...

 

- jasgu det er da et K Dark ... sæføli ... godt du kan holde styr på mit grej Henrik :D

 

 

 

Her kan man tale om en kone der støtter op om sin mand. "Jamen, så flytter vi bare på landet." Flot.

 

- var bare dråben der fik koppen til at vælte ... men på landet det ryger vi ... før eller siden ...

Link til kommentar
Del på andre sites

... Så er der gang i om-byggeriet, af trommeskuret ...

- har fået 2755 kg Gipsplader ( 126 plader ) ...

- 4000 skruer fra Harald og 3000 skruer fra trælasten ...

- 2,4m x 8,40m brugt tagkassete fra KB hallen ...

- 6 stk spærtræ a 3,60

- 1,5 m vinkeljern til specialbeslag + bolte og møbasser, samt gummiunderlag ...

- fugemasse, presseninger, "normplader" med 500 skruer, ... og dims ...

 

Imorgen skal jeg så ha´ hentet noget ROCKwool ... og hvis jeg når det, en øvfuld af lægter ...

 

Jeg skal nå at være færdig med taget i denne weekend, incl. fældning af stort træ der står i vejen for projektet ... Siderne kan tages til hverdag ... og bunden ... der har mus og rotter skisme nappet isoleringen ... dang ...

 

Og så er det så man håber på at det man laver er godt nok til at dæmpe lyden tilstrækkeligt ...

 

For filan jeg savner mine trommer .... snøøøft :gross:

Link til kommentar
Del på andre sites

... Så er der gang i om-byggeriet, af trommeskuret ...

- har fået 2755 kg Gipsplader ( 126 plader ) ...

- 4000 skruer fra Harald og 3000 skruer fra trælasten ...

- 2,4m x 8,40m brugt tagkassete fra KB hallen ...

- 6 stk spærtræ a 3,60

- 1,5 m vinkeljern til specialbeslag + bolte og møbasser, samt gummiunderlag ...

- fugemasse, presseninger, "normplader" med 500 skruer, ... og dims ...

 

Imorgen skal jeg så ha´ hentet noget ROCKwool ... og hvis jeg når det, en øvfuld af lægter ...

 

Jeg skal nå at være færdig med taget i denne weekend, incl. fældning af stort træ der står i vejen for projektet ... Siderne kan tages til hverdag ... og bunden ... der har mus og rotter skisme nappet isoleringen ... dang ...

 

Og så er det så man håber på at det man laver er godt nok til at dæmpe lyden tilstrækkeligt ...

 

For filan jeg savner mine trommer .... snøøøft :argh:

 

Er sgu ked jeg er totalt booket i denne weekend, ellers ville jeg gerne give en hånd med!!

 

Fuck et arbejde du lægger i det.. respekt.. men synes sgu dine naboer burde give en hånd med også!.. alt det arbejde, og de penge!.. det er sgu da dyrt!

 

Damn.. håber det bliver fedt.. og dæmpet ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu