Hjælp - Jeg Løber!


doc

Recommended Posts

Hej tromme-venner.

 

Har en kedelig tendens til at løbe lidt med hastigheden i et nummer. Ved godt at jeg ikke er alene om det problem. Det er heller ikke altid det er min skyld - de andre kan også sagtens løbe i et nummer. Men som I ved så får trommeslageren altid skylden. Vi er et typisk balleband med 40-45 numre på repertoiret.

Har en Tama metronom - og inden nummeret starter lytter jeg lige hastigheden ind i knolden med metronomens kliklyde. Den har også blinkende lysdioder - men dem har jeg sværere ved at forholde mig til.

 

Det er sgu egentlig underligt - i en tid hvor man kan sende folk på månen - at der ikke er opfundet et "tromme speedometer". Det kunne da være rart hvis man under et nummer så lige kunne skæve over på et lille display og så se om man er nogenlunde i ret hastighed.

Har checket på nettet og fundet nogle patenter - som jeg ikke blev klogere på - og også fundet en side med et tilsyneladende kommercielt tilgængeligt instrument ved navn "Time Master Digital Counter" fra et guitar-pedal firma ved navn Morley. Går man på hjemmesiden Morley.com kan man dog ikke finde noget.

 

En simpel føler anbragt under lilletrommen - ganget med 2 - og visende beat/minut på et lille display ville jo være tilstrækkeligt for 80% af et "ballebands" repertoire. Ville være vældig praktisk både i øvesammenhæng og på gigs.

 

Hvad gør I? Taknemmelig for råd og tips. Og også om andre har hørt om en evt "drum beat counter".

 

hilsen

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Bare lige et hurtigt spørgsmål; har i prøvet at øve til click i bandet? Altså spille et helt nummer med klik hele vejen igennem.. Måske kunne det hjælpe?

 

Ellers er der den gode (men lidt langsomme) vej... Øv med en metronom; spil four on the floor; lavt tempo og efter et kvarter smider du 10 bmp oveni etc. slap af men vær koncentreret og sørg for at lægge stortromme og lilletromme-slag lige oveni dine hihatslag. Føl groovet..

Gør det en 1½-2 timer og du vil virkelig kunne mærke forskel.. :tu:

 

mvh Mikas

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har set en elektronisk dims - trigger-anordning af en slags - til at sætte til lilletrommen f.eks. der kan vise tempoet på et display. Er bare ikke sikker på, hvor nyttigt det er for tempoet kan skifte, alt efter hvad man spiller på lilletrommen (fills, ghost notes osv).

Det er nok bedre at øve til en metronom. Prøv evt. at sætte en earplug i metronomen, når I øver, sådan at kun du kan høre rytmen og spil så helt slavisk efter klikket, så de andre er nødt til at rette ind efter dig. Mange bands spiller vist også med click live.

Link til kommentar
Del på andre sites

At lære at spille "i time" vil i min verden altid være det bedste. Når det "kun" er balle, ser jeg det lidt som overkill at spille til et click og det vil for mange slagere være mere et irritationsmoment end en egentlig hjælp. Bevares, er man fortrolig med det, er det da bare at click'e løs når man spiller! :tu: Selv bruger jeg det kun i mit elektroniske projekt, hvor de forskellige elementer naturligvis skal være helt i sync.

 

Jeg kan anbefale Benny Greb's nye dvd. Der er rigtig mange fede time-øvelser, som har hjulpet mig helt enormt!

 

Mvh Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej det er bare rock 1. Altså 1=stortromme, 2=lilletromme, 3=st.trom, 4=lilletromme.. og så hihat på 8dele :tu:

 

Nu må I endelig rette mig hvis jeg er gal på den, men "four on the floor" er da en standard jazz rytme med, som mcbrain siger, st. trommen på alle fire 4. dele. Også kaldet "feathering the bass drum".

 

Kristian

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Rasmus Vorm

Er der andre der har øvelser tilsvarende Mikas, for det ville jeg ihvertfald være ret interessereti.

Jeg har den oplevelse af, at jeg sagtens kan spille det til menetronom, men når jeg så bliver sat i band sammenhæng er pulsfornemmelsen lidt løs.

Jeg synes specielt at overgange fra halvt tempo tilbage til normalt kan være drille.

Link til kommentar
Del på andre sites

Nej det er bare rock 1. Altså 1=stortromme, 2=lilletromme, 3=st.trom, 4=lilletromme.. og så hihat på 8dele :tu:

 

Indenfor jazz-terminologi er det altså også stortromme på alle 4 slag, i en 4/4 swing f.eks

 

Man plejede at bruge det i de helt gamle dage til at understøtte bassen i walking, dengang der ikke var forstærkere.

 

Bare lige for at tilføre lidt ekstra forvirring :)

 

 

EDIT: sorry, det var ikke for at spille klog på andres bekostning, nåede ikke at se Kristians indlæg

Redigeret af JonathanNielsen
Link til kommentar
Del på andre sites

"Four to the floor" er BD på 1234 også kaldet tysker-clave :tu:

 

En anden fed TIME øvelse er at sætte metronomen, således den kun spiller 1 slaget i hver takt. Man kan så udvide sværhedsgraden ved at udvide til at den kun spiller på hver 2. -4. osv. takt. Det er en god øvelse til at øve TIME da man selv skal føle TIME imellem metronomslagene, og man således ikke læner sig op ad metronomen, men bare har den som holdepunkt.

 

For at udvide sværhedsgraden endnu mere kan man så spille så metronomen "Bipper" på 2 slaget, 3 slaget og 4 slaget også. og igen udvide med taktantal.

 

/Brylle

Link til kommentar
Del på andre sites

2 råd:

 

1. lidt det samme som Brylle siger.. programmer din rytmebox til at slå alle 4 slag i 3 takter, så lad den holde pause i en takt og så 3 taker med, 1 uden osv osv... når du så er blevet god til at ramme 1 slaget når boxen kommer ind igen efter den "tomme" takt, så udvider du indtil du når 1 takt box, 3 takt uden box.

OBS! DET TAR LANG TID AT OPØVE!! Kan ta måneder at blive god.. MEN så er du også god!!

 

2. øv meget med boxen kørende.. også bare når du leger på sættet... og overtal også bandet til at øve til boxen ind i mellem.

 

Efter ½-1 år på denne facon vil du stensikkert være MEGET bedre til at holde tempi.

Sorry men der er ingen shotcuts.. kun hårdt arbejde.. men det lønner sig!

 

men vent med at spille live med click... det kræver sgu øvelse at få ting til at svinge til klik.. og man skal også tillade lidt udsving i tempo ind imellem!.. keep it alive! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Glemte et super vigtigt råd!

 

3. Optag når du spiller til click.. hvis muligt, så på harddisk recording, for så kan du nøje se hvordan du ligger i forhold til beatet.. meget lærerigt!

..men ellers kan en simpel optagelse hvor du bare spiller alene til boxen også være ekstremt lærerigt.

 

Optag også gerne når du øver med band.. med og uden box.. lyt det igennem, og lær hvor og i hvilke situationer du løber og/eller taber i tempo. Lær dig selv at kende kalder jeg det.. vi reagerer alle forskelligt på stemninger i musikken.. det er kun godt!.. men lær at kontrollere dine fornemmelser.. hvis du forstår.. så bliver du en meget bedre slager :tu:

Redigeret af henrikrathje
Link til kommentar
Del på andre sites

hej løber. :tu:

 

Når du øver for dig selv, så spil efter din metro.. bare spil en simpel 4/4 til et tilfældigt bpm i ti min af gangen. Det er super tørt og kedeligt, men det hjælper sgu.

 

Hilsen Søren.

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst Rasmus Vorm

Det lyder alt i alt som nogle gode øvelser, tusind tak.

- kan i anbefale nogle metronomer(gerne links)? for jeg er ret sikker på den jeg har ikke kan indstilles til at 'mute' takter, eller hvordan man nu skal få det formuleret.

Link til kommentar
Del på andre sites

Så brugte jeg da terminologien forkert.. Tak for rettelsen vedr. four on the floor..

 

Så kalder jeg den bord stol istedet.. er den godtaget? :)

 

 

Vorm: BOSS DB90 mener jeg den hedder... den har jeg, og den kan mute takter.. :) Den er fed.. men lidt dyr.

Redigeret af Mikas
Link til kommentar
Del på andre sites

Så brugte jeg da terminologien forkert.. Tak for rettelsen vedr. four on the floor..

 

Så kalder jeg den bord stol istedet.. er den godtaget? :)

 

 

Vorm: BOSS DB90 mener jeg den hedder... den har jeg, og den kan mute takter.. :) Den er fed.. men lidt dyr.

 

Yeps! Den er i vinkel ;)

 

Iøvrigt kaldes stortromme på alle 4 i USA(dem jeg har spillet med) for "German Foot" ..hehe :)

 

Iøvrigt en ting ZZ Top bruger meget.. og det er cool, hvis det bruges med måde.. sorry for OT!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det lyder alt i alt som nogle gode øvelser, tusind tak.

- kan i anbefale nogle metronomer(gerne links)? for jeg er ret sikker på den jeg har ikke kan indstilles til at 'mute' takter, eller hvordan man nu skal få det formuleret.

 

Du skal ha dig en rytmebox!.. et absolut must!

 

Ulempen er at du skal bruge et sanganlæg eller en monitor med indbygget forstærker for at øve til den.. eller også kan du bruge et headset, men så dæmper du jo trommelyden samtidigt.. men det er da muligt.

 

Den her er fed til formålet: http://www.trommeslageren.dk/forum/index.php?showtopic=45668

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu