Hjælp - Jeg Løber!


doc

Recommended Posts

Hej igen - Trommevenner.

 

Tak for rigtigt mange spændende kommentarer og indlæg.

Jeg vil forsøge efter bedste evne at benytte de gode råd. Rart at fornemme at man ikke er helt alene om at have problemet.

Specielt til Jasser - kan du huske noget om hvor du så den dims du omtaler.

 

hilsen

Søren

Link til kommentar
Del på andre sites

Så brugte jeg da terminologien forkert.. Tak for rettelsen vedr. four on the floor..

 

Så kalder jeg den bord stol istedet.. er den godtaget? :D

 

Jeg er egentlig af den opfattelse, at bord/stol er kick på 1 og 3 og snare på 2 og 4 - ligesom en rock 1 rytme bare uden hihat. :lol: Nogen der kan bekræfte min teori?

 

 

BTW: tyske-clave. :lol: :lol: :lol: :lol: Det er sku den fedeste jeg nogensinde har hørt!

Redigeret af tama forever
Link til kommentar
Del på andre sites

  • 10 måneder senere...

Jeg vil nu mene at den nemmeste løsning vil være at lære at spille tight og fedt til click, noget alle trommeslagere kommer til før eller siden, i følge min overbevisning...

 

Jeg spiller med click i øveren, live og i studiet.... Ja jeg føler mig måske nøgen uden, men hvorfor bruge flere år på at spille uden og måske lære at blive tight, når man kan spille med og ikke skulle bekymre sig om hvorvidt man løber ?

 

Det tog mig lidt over en måned at "lære" det...

 

Come on ;)

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil nu mene at den nemmeste løsning vil være at lære at spille tight og fedt til click, noget alle trommeslagere kommer til før eller siden, i følge min overbevisning...

 

Jeg spiller med click i øveren, live og i studiet.... Ja jeg føler mig måske nøgen uden, men hvorfor bruge flere år på at spille uden og måske lære at blive tight, når man kan spille med og ikke skulle bekymre sig om hvorvidt man løber ?

 

Det tog mig lidt over en måned at "lære" det...

 

Come on ;)

 

enig.. med den tilføjelse at man smider click langt væk når man spiller live, medmindre det er til sequence tracks... Tempo kan sagtens svinge et par slag mellem kvæd og vers.. bare man er tight.. det lever sgu bedre.. vi skal jo ikke være maskiner..

 

når man har spillet i flere måneder/år til click så bliver man normalt også meget tempo stabil selv når man spiller uden.. man udvikler sin indre "clock"... heldigvis :)

Link til kommentar
Del på andre sites

enig.. med den tilføjelse at man smider click langt væk når man spiller live, medmindre det er til sequence tracks... Tempo kan sagtens svinge et par slag mellem kvæd og vers.. bare man er tight.. det lever sgu bedre.. vi skal jo ikke være maskiner..

 

når man har spillet i flere måneder/år til click så bliver man normalt også meget tempo stabil selv når man spiller uden.. man udvikler sin indre "clock"... heldigvis ;)

 

Enig!

 

Metronomen er en nulbon Live. Pånær de situationer hvor man ikke kan undvære den.

 

Der er, for mit vedkommende, noget faglig stolthed ved at være i stand til at holde en rytme! Det er jo trods alt også det vi er der for :)

Link til kommentar
Del på andre sites

Enig!

 

Metronomen er en nulbon Live. Pånær de situationer hvor man ikke kan undvære den.

 

Der er, for mit vedkommende, noget faglig stolthed ved at være i stand til at holde en rytme! Det er jo trods alt også det vi er der for ;)

 

det hjælper også IKKE at drikke en HEL kasse bajere inden man går på.. har jeg fundet ud af efter mange år praktisk forskning!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

 

Den øvelse jeg kan anbefale er en øvelse med metronom. Jeg bruger Yamaha Clickstation , men mindre kan vist også gøre det.

 

Øvelsen her går ud på at få en mere præcis underdelings fornemmelse.

 

1. Indstil metronomen i tempo 40-50. (Kun med 4-dele til en begyndelse, ingen underdelinger)

 

2. Spil en "bord og stol"-rytme med 4.-dele hihat.

 

3. Sørg for at alle slag ligger præcist på metronomens click, således at disse "forsvinder".

 

4. Når dette virker, indstiller man metromen til kun at spille et accent på 1.-slaget, mens alt andet er fjernet. (Stadigvæk i tempo 40-50 stykker).

 

5. I trin 4 vil man opdage om trin 3 er udført grundigt nok, og man vil opdage, om man har en tendens til at løbe eller falde i tempo, alt afhængigt af om man rammer før eller efter metronomens accent på 1-slaget.

 

6. Prøv eventuelt at indstille metronomen til kun at spille 16.-delene altså ikke 4.-dele og 8.-dele men kun 16.-dele. (Eks. 1 og da 2 og da 3 og da 4 og da ). Derudover er det her stadigvæk en god idé at have et accent på 1-slaget.

 

Disse trin skal foretages over en lang periode, og i første omgang vil jeg mene, at det er vigtigt at fokusere rigtig meget på trin 1-4. Jo hurtigere at metronomens slag "forsvinder" jo bedre!

 

Selvom øvelsen kun foretages i tempo 40-50 hjælper den meget, når man i praksis spiller en del hurtigere. Ens hjerne er i øvelsen blevet mere opmærksom på underdelingerne, og man vil til sidst nå et punkt, hvor man uden at tænke over det, spiller meget præcise underdelinger og dermed også tight.

 

Ellers synes jeg også, at rådet om at optage sig selv er en super god i ide, her opdager man nemlig let, hvis der er slinger i valsen. :)

 

God fornøjelse med det. :)

 

Vh

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 2 måneder senere...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu