Er Det Med Vilje ?


Recommended Posts

Jeg synes egentlig det er okay, at klippe og klistre i et track til en studieoptagelse. Men jeg synes samtidig at det er meget federe, når man har fornemmelsen af, at tracket er taget mere eller mindre i et take. Også selvom det ikke kan blive lige så poleret og perfekt, som hvis man klistrede alt det bedste sammen. Mange af mine yndlingsplader er indspillet mere eller mindre live, og uden de store fiks fakserier.

 

Det er en god pointe, at man kan klippe og klistre alt hvad man vil i studiet, så længe man også kan levere varen live. Ellers daler min respekt for musikerne meget hurtigt. Men det bliver selve pladerne jo ikke dårligere af, selvom de måske så mere er resultatet af nogle dygtige producere og engineers osv.

 

Selvom jeg synes Metallica består af røvballemusikanter, så har jeg intet problem med at pege på Master of Puppets (1986) som en plade der holder max. Det er og bliver fed thrash. :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

- Det er ok at variere lidt i tempo i en sang, for at skabe mere dynamik (det sker desvære ikke her!)

 

+1 til det i øvrigt!

 

Det hænger langt fra sådan sammen, at en sang automatisk bliver mere musikalsk af at være tight som et urværk. Selvfølgelig kan tempoet ikke bare variere helt frit, men samspillet kan godt fungere bedre, hvis tempoet får lov at være en smule variabelt på de rigtige tidspunkter.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hørt! I det mindste for dem selv... Alt andet ville være frygtelig pinligt!

 

ja det er sgu i fuld respekt til deres bidrag til rock historien.. men man frygter jo en patetisk afslutning a la diverse fallerede 80'er heavy bands.. ingen nævnt ingen glemt/fornærmet

Link til kommentar
Del på andre sites

+1 til det i øvrigt!

 

Det hænger langt fra sådan sammen, at en sang automatisk bliver mere musikalsk af at være tight som et urværk. Selvfølgelig kan tempoet ikke bare variere helt frit, men samspillet kan godt fungere bedre, hvis tempoet får lov at være en smule variabelt på de rigtige tidspunkter.

 

Tjaa. Det kan være jeg er ved at blive snobbet, men jeg syntes nu at det skal være planlagt og relevant at skifte tempo, før det kan have en god effekt.. Sådan som de gør her, virker mere .. dårligt, end dynamisk.. eller hvad ? ^_^

Link til kommentar
Del på andre sites

Tjaa. Det kan være jeg er ved at blive snobbet, men jeg syntes nu at det skal være planlagt og relevant at skifte tempo, før det kan have en god effekt.. Sådan som de gør her, virker mere .. dårligt, end dynamisk.. eller hvad ? ^_^

Jeg tror ikke her er tale om pludselige temposkift.

 

I mit band spiller vi hård og til tider hurtigt rock, og når gaven i et nummer kommer, og ALTING peaker og når kogepunket, så er det da totalt naturligt at tempoet stiger en smule, at man begynder at slå lidt hårdere osv... Sådan ser jeg ihvertfald på det.

Redigeret af Gulvtam94
Link til kommentar
Del på andre sites

Det behøver ikke at være planlagt, men det er da oplagt at aftale at det er i orden "de og de steder" i numrene, eftersom det jo ofte vil være i de samme passager denne effekt er relevant. Med mindre man spiller improviseret.

 

Men nej, det fungerer overhovedet ikke for Metallica i klippet. De vælter bare rundt som et par hunde i et spil kegler.

Link til kommentar
Del på andre sites

det var nu ikke det jeg hentydede til...

Mente med det nye album osv osv, alt det i "some kind of monster" og så videre, er væk. Tror godt jeg kan sige at de aldrig har været "stærkere"..

Jeg synes nu at "some kind of monster" viste mere om hvor ynkelige nogle pyllerrøve, de ellers så hårde tallica-drenge kunne være.. De hyrede kraft-sparke-mig jo en band-terapeut! :tu:

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg synes nu at "some kind of monster" viste mere om hvor ynkelige nogle pyllerrøve, de ellers så hårde tallica-drenge kunne være.. De hyrede kraft-sparke-mig jo en band-terapeut! :tu:

 

Han siger jo lige netop at det er det som er væk..

 

- Skal ikke gøre mig klog på emnet, ville blot smide min kommentar til denne misforståelse :lol:

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu