I Cajon !


difquin

Recommended Posts

Hej folkens. Var til koncert på Musikcaféen i går, hvor en flok konsfolk optrådte. Der var en fyr der spillede på Cajon, og det lød ganske ok - nærmest som en combo af en meget dyb conga og et æg. Har nogen af Jer erfaringer med dette stykke percussion?

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har længe gået og skulet til dem, de har nede i DrumCity, og undret mig over hvad det var for nogen sære trækasser. Hvordan er de bygget? Bare en hul kasse med noget rasleværk monteret på indersiden?

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Først og fremmest synes jeg det er lidt misvisende at placere tråden under "Klassisk slagtøj". Cajón'en hører nemlig hjemme i flamenco-musikken (ikke at den ikke kan bruges andre steder, men...). Jeg er selv den lykkelige ejer af en Cajón fra det tyske firma Schlagwerk Percussion. Jeg har nu i et par år eksperimenteret lidt med den, og har søgt efter lidt undervisning, men det er mest blevet til at jeg bare spiller på den, lidt ligesom man ville spille på en conga (med bas og slap lyd). Min oplevelse er, at den lyder ekstra fedt hvis man sætter mikrofon ved det hul, der er bagpå kassen. Lige en anelse rumklang, og englene synger...

 

Jeg har desværre ikke prøvet at spille andet end almindelig rock/soul numre med den. Kunne godt tænke mig at prøve noget latinamerikansk eller flamenco, men den fungerer altså også fortræffeligt i cafe-sammenhæng.

 

Det var bare lige mine ord, om det skønne instrument.

 

Asker

Link til kommentar
Del på andre sites

...det er lidt misvisende at placere tråden under "Klassisk slagtøj...

Tja, hvor skulle den ellers have været? :-)

Trommer? Bækkener? Hardware? Elektronisk? TIlbehør?

Bare mit bedste bud... der mangler lidt en Percussion kategori.

Link til kommentar
Del på andre sites

Har spillet snart 6-7 jobs med bare en Cajon. ( Så kan de "Trommesæt ingen adgang" steder lære det :lol: ).

 

Perfekt til sådan noget Singer/Songwriter Snobberi.

 

Er også god til alt! der er faktisk et gemt Club-Sæt i sådan en fætter, jeg elsker min Cajon overalt på jorden! ;):cigar::argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...

I kan jo lige høre hvordan sådan en cajón kan lyde...

 

Demo optagelser af et band hvor jeg spiller cajón. Desværre er lydfilerne ikke komplette - det får vi rettet så snart vores administrator på mymusic kommer hjem fra ferie, og får oprettet mig som administrator :tu:

 

Men i kan da lytte lidt til de halvfærdige numre :tu:

 

Og gerne med kritik.

 

http://sophia.mymusic.dk/

 

mvh Asker

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 year senere...
I kan jo lige høre hvordan sådan en cajón kan lyde...

 

[snip]

 

http://sophia.mymusic.dk/

Hey Asker - tjekkede lige nogle optagelser med det Sophia-halløj ud, som jeg egentlig godt vidste du spillede i, men aldrig rigtig har hørt. Hvor er det fedt! Har ikke hørt så meget endnu, men er allerede helt vild med Hidden in the woods! Tror jeg vil høre noget mere!

 

Håber det går godt derhjemme i bette Danmark:)

 

Vi ses!

 

London-hilsner, Jonas

Link til kommentar
Del på andre sites

HAr også en af slagsen, og er rigtig glad for den. Den er dejlig at have, når akkustikken og publikums humør ikke lige er til almindelige trommer. - som f.eks. i gymnasiets festsal. Hørte den første gang til en koncert på gymnasiet, og købte den straks, da jeg fandt ud af hvad det var for en størrelse.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 1 month senere...
  • 2 måneder senere...

Sad og tæskede løs på en af slagsen i går!! Er fuldstændig smadret i hænderne i dag... Fik den forgårs, og har ikke rigtigt spillet på den før vi skulle ud og spille i går... Super fedt, men AV hvor gør det ondt efter 3 timer!!!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej

 

Først og fremmest synes jeg det er lidt misvisende at placere tråden under "Klassisk slagtøj". Cajón'en hører nemlig hjemme i flamenco-musikken (ikke at den ikke kan bruges andre steder, men...).

Det var bare lige mine ord, om det skønne instrument.

 

Asker

Tråden hedder faktisk "PERCUSSION & SLAGTØJ" og har gjort det i ½ år nu.

 

Man skal ikke kaste med sten i et glashus, når man selv læser som en skovl :P:D

 

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej.

 

Jeg har boet i Barcelona, hvor hver og en mand render rundt med en cajon over skulderen, og hvis man kan finde ud af at bruge den rigtigt er det fandme et vidunderligt stykke slagtøj med virkelig mange muligheder.

Jeg tror sagtens, at man kan bygge dem selv, MEN jeg vil lige sige, at der kan være ret stor kvalitetsforeskel på cajon'er. I spanien kan du købe dem for mange tusinde kroner, og de har også lyden derefter. Man tror sgu dårligt sine ører...

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu