Monitor I øveren


Andreas Nauta

Recommended Posts

Hej slagere.

 

Jeg har søgt lidt på emnet, men uden held.

 

Der findes et utal af tråde omkring in-ears, men ikke omkring brug af rigtig monitor.

 

Er der nogle herinde der rent faktisk bruger en gulvmonitor i øvelokalet, for at booste f.eks stortrommen op?

 

Jeg har prøvet in-ears (ER-6) men de var ikke så behagelige at have på.

Lige nu bruger jeg Vic Firth bøfferne, som er superfede.

Jeg vil dog også ha muligheden, for bare at spille med ørepropper, men så forsvinder stortrommen lidt i lybilledet.

 

Så jeg tænker på at anskaffe mig en gulvmonitor til formålet.

 

Nogen erfaringer? Forslag til mærke/størrelse osv?

Link til kommentar
Del på andre sites

Altså hvis det "bare" er for at få boostet storetrommen, så er det vel en sub du skal have fat i.

Jeg spiller selv med in ears, og Buttkicker. Den hjælper også til at mærke bunden bedre, og kunne være en meget god løsning. På den måde bliver lydniveauet i øveren heller ikke højere.

 

Har selv storetrommen ud over bunden på vores PA (2x18"), og det giver nu en dejlig effekt, selv i øveren. :)

 

Men prøv at kigge lidt på en Buttkicker. Koster ca. det samme som en monitor, og så fylder det noget mindre.

 

Buttkicker

Link til kommentar
Del på andre sites

Hej slagere.

 

Jeg har søgt lidt på emnet, men uden held.

 

Der findes et utal af tråde omkring in-ears, men ikke omkring brug af rigtig monitor.

 

Er der nogle herinde der rent faktisk bruger en gulvmonitor i øvelokalet, for at booste f.eks stortrommen op?

 

Jeg har prøvet in-ears (ER-6) men de var ikke så behagelige at have på.

Lige nu bruger jeg Vic Firth bøfferne, som er superfede.

Jeg vil dog også ha muligheden, for bare at spille med ørepropper, men så forsvinder stortrommen lidt i lybilledet.

 

Så jeg tænker på at anskaffe mig en gulvmonitor til formålet.

 

Nogen erfaringer? Forslag til mærke/størrelse osv?

 

Det er længe siden, men brugte tidligere en fed monitor til at gengive en trigget stortromme lyd fra min kick.

 

Det var et kabinet med 2 srk. 12" Zeck enheder, med MEGET stive ophæng.. de skal nemlig være mega stive for at kunne tåle ren stortromme!.. sådan en lyd kan massakrere billige skrammel højttalere på ingen tid! :)

Du kan få mange monitors, men de færreste kan tåle en stortromme og samtidigt give en god stortromme lyd.. hvilket jeg gætter på du gerne vil ha?.. hvis du kan nøjes med ok lyd og ikke ret meget bund, så kan de fleste mellemklasse monitors bruges.. men gode monitors koster sgu hurtigt 5-8000 efter min erfaring... eller mere.

 

Man kan bygge en selv for 2-3000 vil jeg mene (min var aktiv = indbygget forstærker).. vejede et ondt år, men lød pissegodt.. enheder var placeret i et rektangulært kabinet, ca. 90x45x35 cm.. det var cool med den aflange facon, for på små steder eller i øveren, så kunne den lige klodses op i et hjørne på en ølkasse og fylde meget lidt.. også cool live på små steder, hvor man gerne vil ha en smule ekstra bund i stortrommen, så smed man den lige bag sig ved siden af hihatten.

 

Har ikke rodet med sådan noget i lang tid, så hvilke enheder der lige er billige og gode i dag aner jeg ikke.. men køb ikke for billigt! I højttalere får man virkelig hvad man (ikke) betaler for!

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er længe siden, men brugte tidligere en fed monitor til at gengive en trigget stortromme lyd fra min kick.

 

Det var et kabinet med 2 srk. 12" Zeck enheder, med MEGET stive ophæng.. de skal nemlig være mega stive for at kunne tåle ren stortromme!.. sådan en lyd kan massakrere billige skrammel højttalere på ingen tid! :)

Du kan få mange monitors, men de færreste kan tåle en stortromme og samtidigt give en god stortromme lyd.. hvilket jeg gætter på du gerne vil ha?.. hvis du kan nøjes med ok lyd og ikke ret meget bund, så kan de fleste mellemklasse monitors bruges.. men gode monitors koster sgu hurtigt 5-8000 efter min erfaring... eller mere.

 

Man kan bygge en selv for 2-3000 vil jeg mene (min var aktiv = indbygget forstærker).. vejede et ondt år, men lød pissegodt.. enheder var placeret i et rektangulært kabinet, ca. 90x45x35 cm.. det var cool med den aflange facon, for på små steder eller i øveren, så kunne den lige klodses op i et hjørne på en ølkasse og fylde meget lidt.. også cool live på små steder, hvor man gerne vil ha en smule ekstra bund i stortrommen, så smed man den lige bag sig ved siden af hihatten.

 

Har ikke rodet med sådan noget i lang tid, så hvilke enheder der lige er billige og gode i dag aner jeg ikke.. men køb ikke for billigt! I højttalere får man virkelig hvad man (ikke) betaler for!

 

 

Ja jeg tænker nok det bliver en dyr fornøjelse!

 

Det ville næsten også være synd for de 2 x Audix D6´ere jeg har i tønderne, at skulle stå model til noget billigt bras der lyder af bæ :hmm:

 

Tak for inputs. Keep´ em coming!

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg har prøvet gamer edition. Den var sgu fed :)

 

Hvordan er den ift definition?

Jeg tænker på når du kører dobb pedal/2 x stortromme....

Får den alle slagene med?

Eller bliver det bare en stor "buldren"?

 

Du kunne jo gøre lidt ala det Henrik skriver, og knalde en trigger på den.

Men jeg har nu ikke haft nogen problemer med at få alle slagene med, selvom jeg bare har en D112 i snotten på bd.

For mig virker det 100%. Jeg har så også bassen med.

 

Og hvis du allerede spiller med bøffer, og er glad for det, så tror jeg Buttkicker er vejen frem. Du har jo som sådan ikke behov for at høre storetrommen mere, men nærmere at mærke den :hmm:

Redigeret af Niki
Link til kommentar
Del på andre sites

Du kunne jo gøre lidt ala det Henrik skriver, og knalde en trigger på den.

Men jeg har nu ikke haft nogen problemer med at få alle slagene med, selvom jeg bare har en D112 i snotten på bd.

For mig virker det 100%. Jeg har så også bassen med.

 

Og hvis du allerede spiller med bøffer, og er glad for det, så tror jeg Buttkicker er vejen frem. Du har jo som sådan ikke behov for at høre storetrommen mere, men nærmere at mærke den :hmm:

 

Ja jeg er sådan set glad for at spille med bøfferne på, men de tager jo meget af udefrakommende lyd.

Hvilket er fint nok, når vi øver til klik!

Men jeg vil gerne have muligheden for at spille med ørepropper og få den dér band-vibe-live-feeling-gå-amok samtidig med man kan høre sig selv når vi IKKE øver til klik...:)

 

Giver det mening??

Redigeret af Andreas Nauta
Link til kommentar
Del på andre sites

Ja jeg er sådan set glad for at spille med bøfferne på, men de tager jo meget af udefrakommende lyd.

Hvilket er fint nok, når vi øver til klik!

Men jeg vil gerne have muligheden for at spille med ørepropper og få den dér band-vibe-live-feeling-gå-amok samtidig med man kan høre sig selv når vi IKKE øver til klik...:hmm:

 

Giver det mening??

 

 

Bestemt.

 

Men så skal du nok ud i en egentlig monitor.

Jeg har spillet med bøffer/in ear i så mange år, at jeg slet ikke kan undvære det mere. Det har jo så også den fordel, at det beskytter ens hørelse. :)

 

Men som jeg startede med at skrive, så er det nok en sub du skal have fat i, hvis det primært er storetrommen du vil ha' mere af.

 

Du kunne evt. kigge lidt på denne her, eller se om du kan finde noget brugt.

Link til kommentar
Del på andre sites

Bestemt.

 

Men så skal du nok ud i en egentlig monitor.

Jeg har spillet med bøffer/in ear i så mange år, at jeg slet ikke kan undvære det mere. Det har jo så også den fordel, at det beskytter ens hørelse. ;)

 

Men som jeg startede med at skrive, så er det nok en sub du skal have fat i, hvis det primært er storetrommen du vil ha' mere af.

 

Du kunne evt. kigge lidt på denne her, eller se om du kan finde noget brugt.

 

Det med hørelsen skal du ikke bekymre dig om champ. Der er jeg dækket godt ind :)

 

Tak for linket. Jeg ser lidt på det :hmm:

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis vi nu holder os til løsningen med en monitor, så kan det gøres på flere måder. Du kan enten bruge en fed 15" monitor alene, eller nøjes med en lidt mindre og billigere model - men så til gengæld supplere den med en bundkasse - fx en 10"/12" monitor og en 15"/18" bund.

Link til kommentar
Del på andre sites

Hvis vi nu holder os til løsningen med en monitor, så kan det gøres på flere måder. Du kan enten bruge en fed 15" monitor alene, eller nøjes med en lidt mindre og billigere model - men så til gengæld supplere den med en bundkasse - fx en 10"/12" monitor og en 15"/18" bund.

 

OK. Det var også en mulighed.

Link til kommentar
Del på andre sites

Men som jeg startede med at skrive, så er det nok en sub du skal have fat i, hvis det primært er storetrommen du vil ha' mere af.

 

Hvis du spiller med to stortrommer, og hurtigt på dem, er det nok ikke nok med en sub. Den giver jo i sagens natur kun bund. Det er lissom meningen med den. Der bliver du nok nødt til enten at have en relativt stor (15") full-range kasse eller en topkasse ovenpå sub, for også at få attacket igennem. Og det er lidt det der er vigtigst for definitionen i stortromme slagene.

På Café von Hatten hvor jeg arbejder som lydmand, har vi en fed sub (mener endda det er sådan en HK-fætter der) med en topkasse på. Det kan spille ufatteligt højt og der er mange trommeslagere der har spillet der, der har sagt at de aldrig har haft så god monitor lyd før. Så det virker da i hvert fald.

 

Og hvis det ikke er højt nok kan man jo altid gå til ekstremerne...

Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Nauta din lille gnom!

 

Spøg til side - TAK FOR SIDST :hmm:

 

Hvis du stadig er i tvivl om en løsning og har lyst, så kan du jo lige kigge forbi vores øvelokale og se hvordan jeg har gjort det med monitor. Det behøver ikke være særligt kompliceret...

 

HEP!

Link til kommentar
Del på andre sites

Hahaha ja det er sgu da det der er vejen frem! :-)

 

Det bliver 15" full range. Det har jeg også fået anbefalet andre steder.

 

F.eks denne:

 

Behringer 215A

 

Jeg kan få den billigere end hos Thomann, men er den det værd?

Eller skal jeg spare lidt sammen til en bedre?

 

Hvis du har pengene til det, tror jeg du bliver glad for en lidt bedre model, som fx DENNE (aktiv) eller DENNE (passiv). ;-)

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu