Mozambique


Kaffe?

Recommended Posts

Er der nogle der har noderne til mozambique rytmen?:cigar:

Jeg vil tillade mig at komme med lidt bonus info.

Mozambique er en Cubansk karnevals rytme, hvor en 10 - 15 percussionister spiller sammen. Der er både congas, klokker og bastrommer involveret, men ikke trommesæt.

Mozambique er en af de få rytmer, som man ved er komponeret af en helt bestemt musiker: Pello El Afrokan

(Normalt er karnevals musik af folkloristisk oprindelse. Mao. opstået gennem traditionerne)

 

Den trommesæt rytme som de fleste herhjemme kender som Mozambique, er bygget på en ændret version af en af de oprindelige koklokke rytmer. Steve Gadd har brugt den "uægte" rytme meget. Bla. på Late In The Evening m. Paul Simon.

 

Man skal lige vide, at USA i mange år har haft handels boykot af Cuba. Det betyder at vi herhjemme har bedre muligheder end Amerikanerne, for at være opdateret med hvad Cubanerne finder på af spændende musik.

Det betød også at man i USA i mange år spillede en helt hjemmestrikket version af Mozambique rytmen., som ikke har ret meget tilfælles med den rytme som Pello komponerede i 1963.

Amerikaner versionen lyder ellers sej nok. Det er den der bruges i percussion tracket på David Bowie's "Let's Dance".

 

Af de links som Jonas er kommet med, kan jeg bedst li' det første, fordi forfatteren åbent erkender at der er tale om en rock adaption (tilpasning) af Mozambique rytmen.

Men det er altså en tilpasning ud fra den "censurerede" version af rytmen.

 

Den Weckl version, som Chuck Silverman har transkriberet på sit site, er en helt fri fortolkning, som sikkert lyder fedt i det nummer, hvor den indgår.

 

Det sidste link, er tæt på at være forkert. Hele siden er et mix af tilfældige rytmer.

Forfatteren kombinerer den ændrede Mozambique koklokke med samba stortromme.

Det kan faktisk lyde fedt. Steve Gadd gør det på en af sine instruktions videoer, men han kalder det dog ikke Mozambique.

 

Nå det blev et længere foredrag.

Hvis der er stemning for det, afholder jeg gerne en workshop, hvor man kan lære de ægte versioner, af alle rytmer der indgår i Mozambique'n.

 

Hold claven.

Bedste hilsener

Peter S.

Link til kommentar
Del på andre sites

Jeg vil tillade mig at komme med lidt bonus info.

...

Man skal lige vide, at USA i mange år har haft handels boykot af Cuba. Det betyder at vi herhjemme har bedre muligheder end Amerikanerne, for at være opdateret med hvad Cubanerne finder på af spændende musik.

Tillader mig at kommentere: Som et land, der handler med USA, er vi også under visse restriktioner mod Cuba. USA har regler, der siger, at de der måtte ønske at samarbejde med USA, i større eller mindre grad er tvunget til at boykotte Cuba. Forhåbentlig får Obama gjort noget ved det.

Forresten FED info om rytmen! thumps up

Link til kommentar
Del på andre sites

Rigtig mange tak for de mange fed komentare og info beskeder, det er det der gør ts sådan et fedt sted:)

 

Jonaslind: ja jeg burde sku nok have tenkt logisk nok til at søge på google, Det er fail fra min side:P

 

Kasper: Skal du der ned i dag?

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu