Rangliste Af Trommer


jonaslind

Recommended Posts

Det er jo en jungle at finde et godt trommesæt, når man skal vurdere udfra nypris, brugt, pris, subjektive meninger, materialer osv.

 

Og endnu mere svært, hvis man køber brugt, og hvis man ikke har muligheden for at afprøve det med band osv inden køb, eller med andre skind osv sov osv...

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo en jungle at finde et godt trommesæt, når man skal vurdere udfra nypris, brugt, pris, subjektive meninger, materialer osv.

 

Og endnu mere svært, hvis man køber brugt, og hvis man ikke har muligheden for at afprøve det med band osv inden køb, eller med andre skind osv sov osv...

 

JA

 

Det er derfor dette forum er så fedt.. for imellem os har vi næsten prøvet alle kombinationer vil jeg tro :cigar:

 

spørg på en specifik opsætning så vil du sikkert få respons :argh:

Link til kommentar
Del på andre sites

Det er jo en jungle at finde et godt trommesæt, når man skal vurdere udfra nypris, brugt, pris, subjektive meninger, materialer osv.

 

Og endnu mere svært, hvis man køber brugt, og hvis man ikke har muligheden for at afprøve det med band osv inden køb, eller med andre skind osv sov osv...

 

Ja, jeg husker min gamle trommelærer. Vent med at købe et nyt sæt til du er voksen. Du ANER ikke hvad de forskellige sæt kan, og du aner ikke hvad du ender med at have brug for.

 

Bevares, jeg var da lidt jaloux på naboens DW-sæt til 20 kilo, men smilede sgu også da han efter 3 år fandt ud af det var et fejlkøb. En erfaring jeg fik gratis hvis du forstår...

 

Brugtmarkedet herinde vrimler med kvalitetssæt, og her kan du virkelig gøre dig gode billige erfaringer på et solidt grundlag.

 

Du kan altid smide penge efter et nyt sæt, men i min verden først når du har fundet ud af at du virkelig bedre kan lide 22*14 i stedet for 22*18. En 14*10 tom i stedet for en 13*10....

 

Fandt fx et Gretschsæt herinde - mener det stadig er til salg for billige penge...

Link til kommentar
Del på andre sites

Ja, jeg husker min gamle trommelærer. Vent med at købe et nyt sæt til du er voksen. Du ANER ikke hvad de forskellige sæt kan, og du aner ikke hvad du ender med at have brug for.

 

Bevares, jeg var da lidt jaloux på naboens DW-sæt til 20 kilo, men smilede sgu også da han efter 3 år fandt ud af det var et fejlkøb. En erfaring jeg fik gratis hvis du forstår...

 

Brugtmarkedet herinde vrimler med kvalitetssæt, og her kan du virkelig gøre dig gode billige erfaringer på et solidt grundlag.

 

Du kan altid smide penge efter et nyt sæt, men i min verden først når du har fundet ud af at du virkelig bedre kan lide 22*14 i stedet for 22*18. En 14*10 tom i stedet for en 13*10....

 

Fandt fx et Gretschsæt herinde - mener det stadig er til salg for billige penge...

 

+1

 

selvom sættet i sig selv er super fedt, så er det ikke nødvendigvis fedt for DIG!..

 

Mit gl. Premier lyder RENT OBJEKTIVT set ikke noget nær så fedt som mine Keller.. men til visse stilarter er det LANGT federe!

 

Størrelser og byggeform betyder ekstremt meget!

Link til kommentar
Del på andre sites

Henrik du er HELT sikkert over 30 og derfor et gammelt bittert menneske. Det ved du også godt....

 

Sorry, men skulle lige nå det - bliver 30 på torsdag!

 

Gamle nisse Henrik!

 

Tillykke!! Og god koncert på lørdag! Sorry for hijack.

Link til kommentar
Del på andre sites

  • 4 år senere...
Gæst jon petersen

Nu er det ikke så mange mærker jeg på den måde véd noget om - men efterhånden har jeg nogenlunde overblik over Premier.

Bjarkass´ er lidt en blanding af serier og sæt-opstillinger, så jeg har luget lidt ud i den - og rettet/tilføjet lidt andre steder:

Premier:
Signia
Genista
Premier Series Maple
Premier Series Birch
Premier Series Gen-X
Artist Maple
Artist Birch
Cabria Lite
Cabria
2000
2001
Royal Ace
101
202
303
HiFi
707
606
305
Resonator
Elite
Soundwave
Gigmaker
6006
Olympic
Superstar/505
Baron/717
Club
Black Shadow
Projektor
Royale
APK
XPK
Cabria
Astria
Vitria
Artist
Cabria PK
Cabria APK
Cabria XPK


Klassisk 3-lags med ringe, op til ca. 1990:
Resonator - topmodel Black Shadow. Tynde inderkedler isat et Elite.
Elite. Tidligere bare "Premier". Afrikansk Mahogni ca. 1967-75 med undtagelser.
Soundwave - Mk. II er let understørrelse for mere fri klang. Birk.
Projector. Birk.
Super Olympic - erstattes af identiske Club. Birk eller mahogni.
Olympic. Birk eller mahogni, oftest birk.

 

 

Sen-70´er/80´er mellemklasse. Tykkere kedler uden ringe.
Crown - erstattes af XPK i skiftende kvaliteter.
Royale - erstattes af APK.

Nyere:
Signia/Signia Marquis. Marquis har ikke rerings men støbte reifer.
Genista
Artist

Astria/Vitria - sjældent sete udgaver af XPK. Den ene har støbte reifer.
XPK/Cabria XPK. Visse årgange er fine 3-lags kedler, andre et MDF-lignende materiale. Yderside i finér
APK/Cabria APK. Visse årgange er fine kedler, andre et MDF-lignende materiale. Yderside coatet.

Igen - de enkelte årgange fra Astria og ned varierer vist mere end serierne indbyrdes, der ofte kun har for eksempel reifer og ydre finish til forskel.

Nuværende - (ved jeg ikke en snus om......)
Premier Series Maple
Premier Series Birch
Premier Series Gen-X
Artist Maple
Artist Birch
Cabria Lite
Cabria

Redigeret af jon petersen
Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Jonas

 

Jeg synes, du skal vende formuleringen om og i stedet spørge noget i retning af sådan her:

 

Hvis jeg nu gerne vil have et 4-piece rock-sæt med mega meget power i, der lyder fedt på et lille spillested uden mikrofoner og på et lidt større med OH og storetromme mics. Gulvtammen skal være på ben, det skal helst være i lak (eller glimmercoating) og storetromme må helst ikke være dybere end 16" (Ellers falder sangerinden over den). Der skal ikke være for meget sustain i, da jeg spiller sindsygt hurtigt… Jeg har alle de stativer, jeg skal bruge og jeg har et budget på 10 - 12.000,- Hvad synes I jeg skal vælge og hvorfor?

 

Bare et foreslag. Fyld selv dine ønske på.

Jeg er sikker på vi kan give dig LANGT bedre idé om, hvad du skal købe ud fra det end ud fra alle!!! muligheder i verden.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Ps. jeg synes nogle gange et baldret Pearl Wood-Fiberglass fra 70'erne er bedst, nogle gange et gammelt Ludwig, nogle gange et RB Gretsch og andre gange et splinternyt DW Performance. Smag og behag, akustik, plads i bagagerummet, spillestil og image. Der er meget der spiller ind.

 

Redigeret af Copeland
Link til kommentar
Del på andre sites

Hey Jonas

 

Jeg synes, du skal vende formuleringen om og i stedet spørge noget i retning af sådan her:

 

Hvis jeg nu gerne vil have et 4-piece rock-sæt med mega meget power i, der lyder fedt på et lille spillested uden mikrofoner og på et lidt større med OH og storetromme mics. Gulvtammen skal være på ben, det skal helst være i lak (eller glimmercoating) og storetromme må helst ikke være dybere end 16" (Ellers falder sangerinden over den). Der skal ikke være for meget sustain i, da jeg spiller sindsygt hurtigt Jeg har alle de stativer, jeg skal bruge og jeg har et budget på 10 - 12.000,- Hvad synes I jeg skal vælge og hvorfor?

 

Bare et foreslag. Fyld selv dine ønske på.

Jeg er sikker på vi kan give dig LANGT bedre idé om, hvad du skal købe ud fra det end ud fra alle!!! muligheder i verden.

 

+1000

 

Meget enig

Link til kommentar
Del på andre sites

Er der nogen, der ved noget, om Pearls Masters-sæt, og hvad der adskiller dem fra hinanden? Ejer selv et Masters MCX, som jeg er super glad for, men ved ikke, hvordan det er i forhold til et BLX, MMX og hvad de ellers hedder? (Mener, at de alle hører til Masters, eller er jeg gal på den?)

Link til kommentar
Del på andre sites

MCX er ahorn uden rerings

 

BLX er birk.. De har brugt det navn om flere generationer.. Det startede som birk med lidt mahogny i midten, senere ren birk.. De er egentlig ikke masters.. Men de lavede en MBX som var som MMX men i birk

 

MMX er ahorn med rerings

 

Dem med rerings er lidt blødere i lyden, lidt varmere,. Dem uden har mere power og projektion af lyden..

Link til kommentar
Del på andre sites

MCX er ahorn uden rerings

 

BLX er birk.. De har brugt det navn om flere generationer.. Det startede som birk med lidt mahogny i midten, senere ren birk.. De er egentlig ikke masters.. Men de lavede en MBX som var som MMX men i birk

 

MMX er ahorn med rerings

 

Dem med rerings er lidt blødere i lyden, lidt varmere,. Dem uden har mere power og projektion af lyden..

 

Ahh, så giver det bedre mening :)

 

Kender du også deres MMP og BMP? Hvad er det for nogle fisk?

Link til kommentar
Del på andre sites

PRÆCIS.. Det er sgu også forvirrende!.. Men det er bare nye navne da de nu hedder Masters Premium!.. Gl vin på nye flasker ;-)

 

MP står for Masters Premium. Så tilføjes enten et M for maple eller B for birch. Birkeversionen er nu udgået men maple versionen kører videre, stadig under navnet MMP.

http://www.pearleurope.com/ProductDetails.aspx?ProductId=3&TopId=1&MainId=5&SubId=10&ProductName=MMP%20Masters%20Premium%20Maple

 

Men nu er en "ny" kommet til. Masters Premium Legend, som dog ikke har fået en fancy forkortelse.

 

Og nu er der så også kommet en Masters Custom Birch igen, BCX. Som dog er så billig, så det er på grænsen til det groteske! Det er lige før jeg overvejer sådan et sæt. Men sådan som de hele tiden ændrer på serierne, farverne og størrelserne hos Pearl og Tama, så tror jeg aldrig jeg kommer til at købe et topsæt hos dem. Jeg gider ikke stå med et sæt, hvor man en gang ønsker at udvide, men farven eller serien er udgået.

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Syg pris.. Er man til fabrikssæt så får man næppe bedre til den pris.. Sindsygt

 

Men som Dennis siger så skifter Pearl finishes og serier så ofte at det er ret svært at skaffe ekstra trommer bare 4-5 år senere.. Synes de er gået lidt over gevind efterhånden..

Men DAMN det er billigt..

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

 

Jeg gider ikke stå med et sæt, hvor man en gang ønsker at udvide, men farven eller serien er udgået.

 

 

Man køber da bare alle størrelserne med det samme.....fra 8 til 18, og 2-3 stortrommer, så man er dækket ind.

 

 

;-)

 

 

 

Link til kommentar
Del på andre sites

Gæst jon petersen

Selvfølgelig kan et sådant hierarki hovedsagligt bruges til at give en idé om hvad trommer bør koste i forhold til andre trommer - ikke til at bedømme hvad man vil kunne lide.

Som Copeland var inde på et det en helt anden sag.


Men et sæt Olympic bør ikke koste det samme som at sæt Resonatorer - hvis begge ellers er i omtrent samme stand. Dét kan et hierarki fortælle noget om.

Jon

Link til kommentar
Del på andre sites

HEj alle

 

Fedt at tråden bliver taget op igen.

Jeg skal for god ordens skyld lige sparke ind, at jeg IKKE søger nyt sæt!

Jeg købte i sin tid (tror det var i 09) Kaptajnens Premier XPK, som jeg er vildt glad for! Fede størrelser, støbte reifer og udemærket (eller jeg synes den er fed) lyd til mit behov.

 

Men det er jo fedt, at man k an have en slags overblik over trommer brug i fremtiden eller for andre.

Link til kommentar
Del på andre sites

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu